Bil, båt og motorsykkel Virvel spjeld styring Volvo V70

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.139
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg
Hei.

Er det noen som har greie på bil der ute?

Jeg har en Volvo V70 med 2,4 liter - 126 hk (elektronisk strupet D5) - turbodiesel motor som krangler litt.

Partikkel- (sot-) filteret tetter seg så jeg får varsel om dette - "Sotfilter fullt" - og at "Motorservice erfordras".
Jeg hadde bilen på verksted for å få "brent ut" soten (det holder ikke med en langtur) og fikk da beskjed om at
motorfeil meldingen skyltes "virvelspjeldstyringen".

Jeg hadde ikke engang hørt uttrykket tidliger så jeg gikk noen runder på nettet og har vel kommet fram til at dette er
et spjeld som regulerer hvor mye luft som slippes inn i blandingen (litt som choken på en selvpustende bensinmotor).

Ganske riktig, da jeg betraktet motoren mens den startet - beveget ikke virvelspjeldmotoren - som driver et stag
- som driver (roterer) akslingen spjeldene står på.

Ved å koble staget fra virvelspjeldmotoren kan jeg med håndkraft rotere akslingen. Det betyr vel at virvelspjeld-
akslingen ikke er brent fast (dette kan vistnok være et problem - særlig på 185 hk versjonen). Heldigvis, da dette
betyr at jeg ikke trenger å fjerne ventillokket (maaasse jobb), men nå står jeg igjen med tre mulige feil
(om jeg har forstått det riktig):

- (Temperatur (?)) føler er gåen og må byttes. Hvor sitter denne sensoren?

- Motorstyringen er gåen, noe som betyr verksted (er vel ikke det mest sannsynlige scenarioet).

- Virvelspjeld motoren er gåen og må byttes. Jeg klarer ikke å rotere motoren med hånkraft (skal dette være mulig?),
..så dette er kanskje mest sannsynlig problemet.

Er det noen som kan hjelpe meg (teoretisk)?

mvh
Gunnar Brekke
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Det mest vanlige er at virvelspjeldet må skiftes. Dette spjeldet ligger i toppen av motoren. Dyserør må demonteres og toppdekselet må av. Spjeldet er av plast og ligger i hele toppens lengde. Dette er en relativt dyr sak. Dyserørene må skiftes pga at konene på rørene "ødelegges" ved tiltrekking, og kan ikke brukes på nytt pga fare for lekkasje. Du må nok regne rundt kr 8000,- for skift av virvelspjeld. Motorstyringen har sjelden feil.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.139
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg
Takk for svar så langt.

Heldigvis ser det ikke ut til å være selve spjeldet, da jeg kan rotere akslingen spjeldene sitter på
- ved hjelp av manuell betjening av staget - som koblet - forbinder vinkelspjeld motoren til vinkel-
spjeld akslingen. Som her:


Dette fører til endring i turtall med nærmest kveling av motoren i den ene ytterposisjonen (sann-
synligvis ved maksimal struping av lufttilførselen).


Her er en video som viser hvordan vinkelspjeld motoren beveger - (i dette tilfelle selvbygde) staget
- som roterer den akslingen selve spjeldene sitter på (skjult inni motoren).


I min bil beveger ikke vinkelspjeld motoren seg i det hele tatt (ved start), og jeg kan heller ikke
bevege motoren med håndkraft. Det er mulig denne motoren er gearet på en slik måte at det
skal være slik. Er det noen som vet noe mer om dette?

mvh
Gunnar Brekke
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Med tenning på skal du kunne besvege armen på virvelspjeldmotoren. Når armen står i "av-posisjon", og tenning settes på, skal du kunne bevege armen på spjeldmotoren. Du vil da høre arbeidslyd fra el-motoren i spjeldet når armen hjelpes med håndkraft.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.139
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg har fått orden på problemet, men tenker det var greit å avslutte med å fortelle hva jeg har gjort,
i tilfelle noen med tilsvarende problemer tilfeldigvis snubler over tråden. Eller om noen her er nyskjerrige.

Jeg bestilte ny vinkelspjeldmotor (Kr. 2.500,-). Jeg ble litt bekymret da den nye motoren ankom, og det
IKKE lot seg gjøre å bevege leveren med håndkraft (til det er elmotoren for hardt giret). Men (phu...),
etter montasje i bilen fungerte den nye vinkelspjeldmotoren utmerket (i motsetning til den gamle).

Med dette dukket et nytt problem opp. Overføringsstaget som overfører kraft fra vinkelspjeldmotorens
level - til vinkelspjeldaksjingen - hopper av (pga. slitasje på plastkule (på staget) og plastforing (på
vinkelspjeldstaget)). Her boret jeg et 2,5 mm hull gjennom stagets kule, og smeltet et tilsvarende hull
(med loddebolt med spesielt formet spiss - du har ikke nubbesjangs til å komme til med noe bor) i plast-
delen på vinkelspjeld akslingen. Så ble det montert en 2,0 mm skrue gjennom begge hullene for deretter
å feste 2,0 mm mutter med Locktite. Vanvittig fiklete jobb, men nå fungerer alt utmerket - og bilen er
EU godkjent for to nye år. (Volvo leverer et "Rep-kit" for vinkelspjeldetoverføringen - som sannsynligvis
inneholder skrue og mutter ala det jeg benyttet).

mvh
Gunnar Brekke
 
Topp Bunn