Gunnar_Brekke
Bransjeaktør
Hei.
Er det noen som har greie på bil der ute?
Jeg har en Volvo V70 med 2,4 liter - 126 hk (elektronisk strupet D5) - turbodiesel motor som krangler litt.
Partikkel- (sot-) filteret tetter seg så jeg får varsel om dette - "Sotfilter fullt" - og at "Motorservice erfordras".
Jeg hadde bilen på verksted for å få "brent ut" soten (det holder ikke med en langtur) og fikk da beskjed om at
motorfeil meldingen skyltes "virvelspjeldstyringen".
Jeg hadde ikke engang hørt uttrykket tidliger så jeg gikk noen runder på nettet og har vel kommet fram til at dette er
et spjeld som regulerer hvor mye luft som slippes inn i blandingen (litt som choken på en selvpustende bensinmotor).
Ganske riktig, da jeg betraktet motoren mens den startet - beveget ikke virvelspjeldmotoren - som driver et stag
- som driver (roterer) akslingen spjeldene står på.
Ved å koble staget fra virvelspjeldmotoren kan jeg med håndkraft rotere akslingen. Det betyr vel at virvelspjeld-
akslingen ikke er brent fast (dette kan vistnok være et problem - særlig på 185 hk versjonen). Heldigvis, da dette
betyr at jeg ikke trenger å fjerne ventillokket (maaasse jobb), men nå står jeg igjen med tre mulige feil
(om jeg har forstått det riktig):
- (Temperatur (?)) føler er gåen og må byttes. Hvor sitter denne sensoren?
- Motorstyringen er gåen, noe som betyr verksted (er vel ikke det mest sannsynlige scenarioet).
- Virvelspjeld motoren er gåen og må byttes. Jeg klarer ikke å rotere motoren med hånkraft (skal dette være mulig?),
..så dette er kanskje mest sannsynlig problemet.
Er det noen som kan hjelpe meg (teoretisk)?
mvh
Gunnar Brekke
Er det noen som har greie på bil der ute?
Jeg har en Volvo V70 med 2,4 liter - 126 hk (elektronisk strupet D5) - turbodiesel motor som krangler litt.
Partikkel- (sot-) filteret tetter seg så jeg får varsel om dette - "Sotfilter fullt" - og at "Motorservice erfordras".
Jeg hadde bilen på verksted for å få "brent ut" soten (det holder ikke med en langtur) og fikk da beskjed om at
motorfeil meldingen skyltes "virvelspjeldstyringen".
Jeg hadde ikke engang hørt uttrykket tidliger så jeg gikk noen runder på nettet og har vel kommet fram til at dette er
et spjeld som regulerer hvor mye luft som slippes inn i blandingen (litt som choken på en selvpustende bensinmotor).
Ganske riktig, da jeg betraktet motoren mens den startet - beveget ikke virvelspjeldmotoren - som driver et stag
- som driver (roterer) akslingen spjeldene står på.
Ved å koble staget fra virvelspjeldmotoren kan jeg med håndkraft rotere akslingen. Det betyr vel at virvelspjeld-
akslingen ikke er brent fast (dette kan vistnok være et problem - særlig på 185 hk versjonen). Heldigvis, da dette
betyr at jeg ikke trenger å fjerne ventillokket (maaasse jobb), men nå står jeg igjen med tre mulige feil
(om jeg har forstått det riktig):
- (Temperatur (?)) føler er gåen og må byttes. Hvor sitter denne sensoren?
- Motorstyringen er gåen, noe som betyr verksted (er vel ikke det mest sannsynlige scenarioet).
- Virvelspjeld motoren er gåen og må byttes. Jeg klarer ikke å rotere motoren med hånkraft (skal dette være mulig?),
..så dette er kanskje mest sannsynlig problemet.
Er det noen som kan hjelpe meg (teoretisk)?
mvh
Gunnar Brekke