Høyttalere Vinylspilleren er funnet frem igjen. Jeg behøver hjelp til nye høyttalere og forsterker.

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Hei, kjære lydentusiaster!

Jeg har nylig flyttet til et hus, som gir mer plass! Nå er min gamle vinylspiller funnet frem igjen (en gammel Onkyo CP-700m), og anlegget skal oppgraderes.

I dag har jeg et kompakt anlegg: PSB Imagine B + forsterker NAD D3020. Jeg har vært fornøyd med anlegget til sitt formål (kompakt og streamingmulighet). Tidligere har jeg hatt en NAD forsterker + Dali høyttalere til ca. 10K tilsammen. Var godt fornøyd med lydbildet og estetikken den gangen også.

Jeg ønsker nå et anlegg som kan blåse mer liv i musikken fra vinylspilleren. Jeg savner særlig mer luft i lydbildet, så jeg tenker kanskje større gulvstående høyttalere enn kompakthøyttalere hvis det er en viktig forskjell.

Ser etter:
Tipper jeg ønsker å bruke en 10-20K på anlegget, litt avhengig av hva jeg får for pengene. (Jeg er villig til å sprenge budsjettet hvis det kommer gode argumenter for det. ;) Jeg går for å kjøpe alt brukt (på e-bay i München hvor jeg bor.)
Ingen tanker om type forsterker, og ønsker høyttalere som gir et godt lydbilde, og som ikke blir for massive/godkjent av kona (gulvstående går fint).

Har du noen tips til en amatørlytter som behøver hjelp?

God helg!
 

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Jeg har kikket på nettet i hele kveld.
Foreløpig er jeg blitt forelsket i Dali Oberon 5 koblet til en Rega Elex-R, men tror Rega'en blir utenfor budsjettet.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Hvis du vil ha det du beskriver er det nok en fordel med høyttaler som har noe større membran areal for å
flytte litt luft og få ett større lydbilde. Høyttalere ala Oberon 7 og Opticon 6 event Mentor 6 vil nok
absolutt være en fordel i en ordinær stue størrelse.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Tokolosh: Oberon 5 er tungdrreven, så der trengs det noe mer punch i forsyninga enn Elex R gir. Prøv gjerne den samme Regaen med høyttalere fra Acoustic Energy eller PMC. PMCene koster litt, men skal du først gjøre noe med det, gjør det ordentlig. Twenty5-23, for elsempel.. Eller du kan være heldig å få tak i det paret jeg så Fosse hadde ute her for noen uker sia. Monitorer, men de kan spille fantastisk stort.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.481
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Fra https://www.whathifi.com/reviews/dali-oberon-5
As for partnering electronics, you’ll get out what you put in. The Oberons will sound perfectly acceptable with good budget electronics such as the Marantz PM6006UK amplifier and partnering CD player, but feed them with something more ambitious, such as the Rega Elex-R (£950) or even Moon’s 240i (£1990), and they shine accordingly.
Ikke hør på alt som blir servert over her og veldig fint du har anledning å teste/høre selv.
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Har hatt Oberon og de er ikke spesielt tungdrevne. Ville satset på 7, den er vel så lettdrevne som 5 og har mer punch. Brukte en Pioneer A-70DA på de.
 

spaceman_2

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.07.2016
Innlegg
88
Antall liker
105
Hej når du nu har psb imagine b. Og kender lydsignatur. Var for ikke kigge på psb x2t. En dejlig højttaler. En allarounder. Den går ikke afgrund dyb bas. Men tilpas dyb. Tillige en meget afslørende. Højttaler med
god mellemtone og detaljering diskant. Jeg er vældig glade for mine i opsæt nr 2. Psb er glad for røramp eller varmer lyssignatur. Held og lykke med dit valg. Mvh Space
 

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Tusen takk for alle tipsene!

Jeg fant noen brukte Oberion 4 like ved der jeg bor, så da slo jeg til og kjøpte de for noen dager siden. Godt fornøyd. Siden jeg kjøpte de brukt, kan jeg bare selge dem om ett år hvis jeg ønsker noe enda bedre.

Fortsatt usikker på forsterker, så må sette meg mer inn i det. Vil trolig gå for en forsterker som kan støtte en oppgradering på sikt, enten det er Oberon høyttalere, noen av de andre forslagene eller noe annet.

Jeg bor i Tyskland som har hatt alle butikker stengt siden 14.desember, så blir nok å kjøpe noe brukt og se hvordan det går.

Jeg tar gjerne imot andre tips, gøy å få flere alternativer!
 
Topp Bunn