Vinylplater, statisk elektrisitet og stueplanter...?

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Jeg annser meg selv som nyfrelst vinylentusiast og det har den siste tiden blitt hyppige platekjøp, men jeg har, som de fleste vinylelskere, merket at enkelte plater har mer "peiskos" enn andre..

Jeg har lest meg opp på forumet her og funnet ut at hovedårsaken til dette somregel er statisk elektrisitet.

Men hvordan vet man om platen knittrer på grunn av statisk elektrisitet, om det er en dårlig pressing eller om det er andre årsaker til knittringen?

Med litt rakettforskeri kom jeg frem til at jeg kunne teste om platene var "ladet" ved å putte et hårstrå inn mot platen å se om det "sugde" seg fast. Er det noe i denne måten å påvise statisk elektrisitet på?

Jeg har vasket platene med Disc Doctor børster og rikelig med den renseveskeoppskriften som frekventerer dette forumet. Opplevde at hårstrået ikke klistret seg så bra fast etter vask, men at platen fortsatt hadde magnetisk virkning på hårstrået.

Så kom jeg på at noen skrev at det fungerte å stille platen opp mot en stueplante i noen dager. Jeg tenkte jeg skulle gi metoden ett forsøk og satte vinylplaten opp mot en stueplante slik at den fikk mye overflatekontakt med bladene, 2-3 dager ble byttet ut med 30 minutter. Men etter 30 minutter prøvde jeg hårstrå metoden igjen, resultatet forbløffet meg. Hårstrået "nektet" å suge seg fast i LP platen....

Mitt spørsmål er da? Er "hårstrå-metoden" en god måte å fastlså statisk elektrisitet på? Kan 30 minutter opp mot en stueplante med god kontaktoverflate mot store blader fjerne all statisk elektrisitet? Jeg har bare prøvd på et par plater, men resultatet var forbløffende. Eric Clapton - Backless vil ikke lenger suge til seg hårstråene mine, samme hvor hardt jeg prøver, knittringen har også blitt omtrent fraværende.

ER det virkelig noe i disse metodene eller bunner det ut i særtilfeller og placebo?

Etter å ha lest blandede omtaler av zerostat pistoler til flerfoldige hundrelapper sparer jeg heller de penge til skolebøker og flere vinylplater, hvertfall om det viser seg at 30minutter opp mot en stueplante fungerer minst like bra...

Må forøvrig komme med ett siste innskudd... David Bowie - Heroes... HERRE, for en fantastisk låt på vinyl!
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Må nok muligens moderer meg selv litt her, gav Clapton en runde på spilleren, prøvde hårstårmetoden etterpå igjen, og jaggu "limte" ikke det seg fast til platen igjen. Syntes uansett at det ble mye mindre knittring.

Syntes spørsmålene er valide fordi. :)
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Off topic: Nyere forskning viser at audiofili er en medvirkende årsak til hårløshet hos menn. ;D
 
O

om.s

Gjest
Ikke den rimeligste løsningen, men en god platevasker og nye anti-statiske innecover er meget på en knitrefri vei...

mvh
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Har skaffet meg antistatiske innercover fra Acousticsounds, så den saken er i boks. Platevasker blir for dyrt i den livssituasjonen jeg er i nå (Har sånn sett råd, men føler det er mye annet som bør prioriteres først), føler heller ikke at jeg "dedikert" nok enda til at en slik investering er forsvarlig.

Men har lest mye godt om DiscDoctor børstene, så det er de jeg bruker nå.

Noen som har noen komentar til "hårstrå-metoden" for å annvise statisk elektrisitet?

Hårstrå metoden er vel kanskje ikke å anbefale om man begynner å få lettere uttynnet hårvekst nei Frank ;D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Prøvde denne hårstråmetoden din i går, men platespelaren/inneklimaet(mykje blomstrar her i huset)/innercovera mine gjorde at det var ikkje var lett å detektere elektrisitet, bortsett frå når plata var i fart. (No skrur eg fast plata med strammar og platekrans. Driv spennande samanlikning mellom LP12 og SSM, med urovekkjande resultat). Kanskje håra mine er for stive? ;D
Peisknitring er det lite av, sannsynlegvis fordi eg har hatt platereinsing+LAST på dei fleste av mine gamle plater. Litt knitring er det pga overflata på nokre plater, men no brukar eg ein DV10x5 som pickup, og den er ikkje fullt så støyfri som dei aller beste pickupane med finare nålesliping.
 
P

Parelius

Gjest
Godt valg med DiscDoctor, Gaahl. Uten at jeg har satt meg noe nærmere inn i det, så har også jeg av og til lagt merke til disse hårstråene, som kan klistre seg (mer eller mindre frenetisk) til plata. Har tolket dette som statisk elektrisitet - skjønt hårstråene mine er så tynne at de nesten klisterer seg til hva som helst. Har likevel ikke hatt noen særlig problem med knitring grunnet dette.

Selv bruker jeg en anti-statisk pistol av typen Zerostat (min er rød forresten). Bedrer forholdene, men må gjøres før hver spilling.

Hva bedriver A-A med for tiden? SSM og den Superplattern? Har han tenkt å selge Linnen til en Dualist som trenger oppgradering?

 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
Hårstråmetoden er fin den, men det er ingen grunn til å fremskynde hårløshet ;-)
Jeg har i alle år holdt platen opp tett forran ansiktet og kan lett føle om platen er statisk ladet eller ikke.
 
P

Parelius

Gjest
SvErD skrev:
Hårstråmetoden er fin den, men det er ingen grunn til å fremskynde hårløshet ;-)
Jeg har i alle år holdt platen opp tett forran ansiktet og kan lett føle om platen er statisk ladet eller ikke.
Du holder deg glattbarbert forstå jeg. (Men ja, enig i det du sier)
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Det er kanskje OT, men er det mulig å kjøpe DiscDoctor-produktene i Norge?
 
P

Parelius

Gjest
A-A tirrer: "Her er det testing for alle (!) pengane. Eg trur du treng ein ny tallerk."

Dæven, det blir nå aldri slutt på utgiftene! Har du sammenliknet med standardtallerkenen på SSM altså? Med 9" arm eller 10.5i?

[/OT]
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Parelius skrev:
A-A tirrer: "Her er det testing for alle (!) pengane. Eg trur du treng ein ny tallerk."

Dæven, det blir nå aldri slutt på utgiftene! Har du sammenliknet med standardtallerkenen på SSM altså? Med 9" arm eller 10.5i?

[/OT]
Det er 9-aren som står på i signatureutgåve. Jobbar litt med silikondempinga, er ikkje heilt fornøgd enno. Eg er nok vel sleivkjefta, for eg har ikkje gjort direkte samanlikning. Men eg må seie at skilnaden mellom denne SSM og den Scout eg testa for eit par år sidan er så hinsides kva eg kunne tenkje meg, at tallerkenen rimelegvis må ha noko med det å gjere (ikkje det, motor og SDS har nok også alvorleg mykje å by på)
Eg trur ikkje eg skal seie så mykje meir så langt, motoreininga er ikkje skikkeleg spelt inn enno, og eg har eit stygt pre-ekko som eg må få bukt meg. Men omtalen vert nok relativt positiv når eg vert ferdig....
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Milty serostat funker ok,kjøpte en før ferien her,og har brukt min en del,paralellt med vasking med platevasker,som forøvrig er en meget fininnvestering,dersom man kjøper mye bruktvinyl,noe jeg gjør.

Milty forhandles av www.mono.no,tror stereofil har denne inne muliggens. ;)
 
P

Parelius

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Det er 9-aren som står på i signatureutgåve. Jobbar litt med silikondempinga, er ikkje heilt fornøgd enno. Eg er nok vel sleivkjefta, for eg har ikkje gjort direkte samanlikning. Men eg må seie at skilnaden mellom denne SSM og den Scout eg testa for eit par år sidan er så hinsides kva eg kunne tenkje meg, at tallerkenen rimelegvis må ha noko med det å gjere (ikkje det, motor og SDS har nok også alvorleg mykje å by på)
Eg trur ikkje eg skal seie så mykje meir så langt, motoreininga er ikkje skikkeleg spelt inn enno, og eg har eit stygt pre-ekko som eg må få bukt meg. Men omtalen vert nok relativt positiv når eg vert ferdig....
Du har sikkert prøvd, men jeg sier det likevel; prøv uten demping! (Og husk at du stiller dempingen etter at du har fylt i silikon, gjennom å skru på skruen over lagerert. Men det vet du sikkert.)

Jeg har ikke prøvd uten motorstyringen som følger med SSM, men de som har testet det ut sier at en her får den "største" oppgraderingen i forhold til Scouter uten denne.

Gleder meg til å lese om inntrykkene dine. Syntes du Scouten var bra, og dette er hinsides, så er vi på Dual/Shure nivå nå. Hinsides det kommer vi ikke.

[/OT]
 
K

kbwh

Gjest
Kan du få arrestert platikkirurgen til Mme. Adjani, Parelius?

[/ot]

Skal gakke hen og fikse meg ny motorstyring til mn egen grammofon. Makan til steinaldertull som fulgte med. Audioquest nettkabel til salgs!
 
Topp Bunn