Vinylplate: "Ymse plater med ymse artistar"

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Hepp hepp!

Eg tenker å starte ein tråd som eg håper får leve det livet den er tiltenkt.

Livet den er tiltenkt er at eg spør dere godtfolk om dere har hørt enkelte plater og kan si noe om lyd/kvalitet. Grunnen for dette er at eg har sett meg litt lei av å kjøpe plater som er blitt sjekket ut via spotify e.l. og så finne ut at de låter fullstendig bæsj når de kommer på tallerkenen. To veldig gode eksempler er National Ransom med Elvis Costello og Here we rest med Jason Isbell. Disse låter rett og slett så jæv** at eg nepper kommer til å spille de igjen. Høres ut som de er mastret av apekatter. Penger rett ut av vinduet.

Derfor kommer eg til å liste planlagte innkjøp i denne tråden og rådføre meg her først, i håp om å unngå flere meningsløse innkjøp. Innspill mottas med stor takk :)

So here we go:

# 1 : Amy Lavere - Stranger me

Vinyl (July 26, 2011)
Number of Discs: 1
Label: ARCHER RECORDS (SOH)

Noen som har hørt og har kommentarer?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Ålreit ålreit, ro ned maset om Amy Lavere nå...

Over til neste:

# 2 : Velvet Underground - Velvet Underground & Nico

Vinyl (June 27, 2008)
Number of Discs: 1
Label: 4 Men With Beards

Av en eller annen grunn har eg aldri somlet meg til å få denne på vinyl. Det må eg før eller siden. Noen som har hørt 4mwb sin pressing? 4mwb er jo like ujevne i kvaliteten som Brann er, så fint om noen har denne og kan si om det er en ok pressing.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.537
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bra initiativ Townes. Behovet er definitivt tilstede for en slik tråd.
-Dessverre har jeg lite å informasjon å tilføre deg på disse to pressingene.

/-Jan P.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.771
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg ønsker velkommen til en forhåpentligvis nyttig tråd. :)

Kan dessverre ikke hjelpe mye når det gjelder de 2 eksemplene.

Amy Lavere er lett å like. Har albumet "Anchors & Anvils" med henne på Cd. Den er det bra lyd på. Fin kontrabass.
Men det kan jo som trådstarter sier, ha vært en apekatt som har skrudd lyden på denne nye. Skulle gjerne ha visst jeg også.

Når det gjelder V.U. så har jeg en LP kjøpt på slutten av 70 tall. Altså ikke den du spør om.
Men Velvet Underground w.Nico er uansett ikke interessant pga lydkvalitet.(Mener jeg.) Opptaket høres ut som det er spillt inn vekselvis på en dass/kjeller/garasje. Litt ekko og slitne rør gjør sjarmen. Plata er sjølsagt en klassiker, og noe alle bør ha,- i hvert fall hvis de er ørlite opptatt av rockekred!

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
bluesbreaker skrev:
Jeg ønsker velkommen til en forhåpentligvis nyttig tråd. :)

Kan dessverre ikke hjelpe mye når det gjelder de 2 eksemplene.

Amy Lavere er lett å like. Har albumet "Anchors & Anvils" med henne på Cd. Den er det bra lyd på. Fin kontrabass.
Men det kan jo som trådstarter sier, ha vært en apekatt som har skrudd lyden på denne nye. Skulle gjerne ha visst jeg også.

Når det gjelder V.U. så har jeg en LP kjøpt på slutten av 70 tall. Altså ikke den du spør om.
Men Velvet Underground w.Nico er uansett ikke interessant pga lydkvalitet.(Mener jeg.) Opptaket høres ut som det er spillt inn vekselvis på en dass/kjeller/garasje. Litt ekko og slitne rør gjør sjarmen. Plata er sjølsagt en klassiker, og noe alle bør ha,- i hvert fall hvis de er ørlite opptatt av rockekred!
Takker for innspill til nå, til tross for at ingen har hørt de konkrete utgivelsene.

Når det gjelder Lavere:

Låter fint den på spotify, men det gjør både siste Costello og Isbell også. Fikk derfor hakaslepp då eg hørte grumset som kom ut fra rillene. Jævla nedtur.

Når det gjelder VU:

Neida, ikkje lydkvaliteten per se, men om noen har erfaringer med rillestøy/knitring på 4mwb sin utgivelse. Lyden i seg sjøl er jo helt perfekt 8)
Har noen 4mwb utgivelser (Tim Buckley og Aretha Franklin), som låter dræt, og noen (Television og Big Star) som låter mycket, mycket bra. Derfor hadde det vært kjekt å vite hvilken kategori VU & Nico havner i :)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
4mwb har gitt ut denne også:

#3 : Fairport Convention - Liege and lief

Et album eg hørte veldig mye på i min "ungdom" og som eg tilfeldigvis kom til å høre gjennom igjen i går. Det er jo egentlig ganske bra.

Noen som har hørt 4mwb sin utgave?

Har forøvrig hanket Lavere plata, så da kan eg heller fortelle sjøl om det er apekatter som har mastret vinylutgåva når eg har fått tid til å høre på den. Fin plate er det jaffal.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.556
Torget vurderinger
1
Townes skrev:

Et album eg hørte veldig mye på i min "ungdom" og som eg tilfeldigvis kom til å høre gjennom igjen i går. Det er jo egentlig ganske bra.

Ja. Den låter bedre enn den remastra CD'en (Bombe!); spesielt er det mer luft og åpenhet. Låter også adskillig bedre enn materialet fra L&L som er på den dobble samle LP'en med Fairport. Men :eek: Jeg har aldri hørt en originalpressing av denne.

Vær oppmerksom på at vinylkvaliteten på 4MWB er så ymse; som regel ganske dårlig. Jeg har vært heldig med min L&L, men "What we did on our Holiday" fra samme selskap er svært støyende.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
Townes skrev:

Ja. Den låter bedre enn den remastra CD'en (Bombe!); spesielt er det mer luft og åpenhet. Låter også adskillig bedre enn materialet fra L&L som er på den dobble samle LP'en med Fairport. Men :eek: Jeg har aldri hørt en originalpressing av denne.

Vær oppmerksom på at vinylkvaliteten på 4MWB er så ymse; som regel ganske dårlig. Jeg har vært heldig med min L&L, men "What we did on our Holiday" fra samme selskap er svært støyende.
Takker for svar!

Er klar over at 4mwb er noe ujevn, derfor eg spør en del om deres utgivelser. Som nevnt, så låter Television's Marquee moon helt fenomenalt, mens andre låter helt jalla. Da er kanskje L&L blant de som befinner seg i den bedre enden av 4mwb skalaen :)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Upålitelige 4mwb har represset et par intr ting nylig, bl.a. disse to:

# 4 : Allen Toussaint - Life, love and faith

51tzgDFJObL._SS500_.jpg

• Vinyl (April 10, 2012)
  • Number of Discs: 1
  • Label: 4 Men With Beards

# 5 : Allen Toussaint - Southern nights

610WGvwfqHL._SS500_.jpg

• Vinyl (April 17, 2012)
  • Number of Discs: 1
  • Label: 4 Men With Beards

Noen som har hørt 4mwb sine utgaver? Som nevnt tidligere, så syns eg kvaliteten derfra er såpass bob bob at eg kvir meg for å kjøpe. Musikken her, derimot, er kanon!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.181
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
V.U skiven er vel gitt ut som re-mastring av 3 eller 4 ulike plateutgivere. jeg har ikke 4mwb sin utgave, men en som er merket v6-5008 på baksiden akkurat som den orginale stereoutgivelsen i 67 er.
kvalitenen kan jeg desverre ikke si noe om da den er uåpnet og skal forbli slik. Jeg kjøpte min i London i 2010.

Sist redigert:
Topp Bunn