Vinyl plate: Richard Thompson-Electric

R

rico

Gjest
Richard Thompson har kommet med en ny plate som heter Electric, dbl. vinyl med flott cover og det som hører til. Spilt inn analogt. Det som er greia med mitt ex. er at den låter egentlig ganske så dårlig, lite dynamik, trommene høres ut som om de befinner seg inni en boks langt der borte i studioet, cymbalene er bare en grøt av "risling" som ligger over alt det andre og er rett og slett litt plagsomt. Jeg har kjøpt min plate lokalt og når jeg nå studerer det med liten skrift så er dette en utgivelse som kun skal selges i Europa. Sjekker litt og det viser seg at det i US er en egen utgivelse på en annen label. Så det jeg lurte på er om det er noen som har denne plata og da US utgaven som også har en mening om denne, jeg lurer bare på om det kan være forskjell på den fra EU og US. Det er virkelig synd at den låter såpass ordinært for det er fin musikk dette. Har forøvrig andre LP`er av RT som låter alldeles nydelig.


http://store.acousticsounds.com/d/88373/Richard_Thompson-Electric-180_Gram_Vinyl_Record


AWST_5072__88373__12192012015424-7600.jpg
 
Sist redigert:
R

rico

Gjest
Ser det diskuteres på SH forum, ikke bare meg som ikke er helt fornøyd ser det ut til...

Got my vinyl copy over the weekend. Quality of the vinyl is just OK, a little noisy in spots. My cover was damaged in shipping,I am debating on whether or not to get another as I am not happy with the sonics at all.

The mix is squashed flat like a once 3 dimensional squirrel now flat in the middle of the road.
What is the point of releasing something on 180 gram "Audiophile" vinyl, recorded on alnolog tape no less, if it has had the crap compressed out of it so that it sounds like a (bad) MP3 ? Tons of top and bottom end appear to have been shaved off as well. Sounds like poop, sorry to say.

I am a huge RT fan and the songs, on the other hand, sound like some of his best, especially "Another Small Thing in Her Favor" here, but I am not sure how much I can listen to a recording that literally hurts my ears.

When songs this good are treated so poorly in the end product, it is just a crime against aural humanity as far as I am concerned.
The producer/mixer (Buddy Miller) and vinyl mastering engineer (George Ingram) are not new to the music biz by a long shot. Sorry to say if this is their modus operendi these days I will now be leary of everything with their name attached .

Yup, I am frustrated.


http://forums.stevehoffman.tv/threads/richard-thompson-electric-trio.301922/page-5
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Jeg har ingen av de, men har du sammenlignet med Spotify eller Wimp versjonene? Høres de bedre ut er det i allefall noe galt med din vinyl utgaven.
 
R

rico

Gjest
Jeg har ingen av de, men har du sammenlignet med Spotify eller Wimp versjonene? Høres de bedre ut er det i allefall noe galt med din vinyl utgaven.
Tror ikke at det er noe galt kun med min, hvis en leser på SH forumet så er det ganske mange som synes at den låter...ordinært...?
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Jeg er også skuffet over lyden. I svaret fra RT er det tydelig at de har bevisst valgt å bruke masse kompresjon. Det er synd.

Re: Mastering of Electric

I would like to ask Richard why the sound on the new cd is squashed flat and why is the cd so loud? The songs on Electric are some of the best songs you have written in years but the mastering is I am sorry to say abysmal. Jerry Berman

The recording uses a lot of compression on the room mics. We thought this suited the overall intention of the project. These things tend to be a matter of personal taste.


 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.974
Antall liker
11.814
Sted
Hus
Bra at dette kommer fram, for jeg hadde veldig lyst på vinylen. Nå skipper jeg den glatt for noe annet vellydende. :)
 
R

rico

Gjest
Bra at dette kommer fram, for jeg hadde veldig lyst på vinylen. Nå skipper jeg den glatt for noe annet vellydende. :)
Det er det eneste fornuftige, hadde jeg fått hørt den før jeg kjøpte den så hadde jeg aldri kjøpt den. Den er såpass dårlig at den kommer ikke til å bli spilt mer.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
MasVis av første sporet

01 - Stony Ground.m4a-pymasvis.png


Spr 6
06 Good Things Happen To Bad People.m4a-pymasvis.png


(Dette er fra CD. Lite trivelig å høre på for hodet mitt.)
 
Sist redigert:
R

rico

Gjest
Hvis hvordan hodet reagerer er målestokken så er ikke vinylen stort bedre...

Fremer; "The drums in particular are soggy, squooshy and indistinct and overall dynamics suffer compared to the CD—and the CD is not exactly a dynamic powerhouse"
 
Topp Bunn