Vinyl på Dagsrevyen.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.975
Antall liker
11.829
Sted
Hus
Kult innslag fra The Garden i Tønsberg om vinyl og det stigende salget. De har oxo kastet ut all cd ;D
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Trodde vi skulle klare å holde dette hemmelig, sånn at vinylprisene kunne fortsatt holdes lave.... ;D ;D

Fikk forøvrig bare såvidt sett slutten på innslaget.

mvh. VilhelmW
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.975
Antall liker
11.829
Sted
Hus
Vinylprisene er ikke lave, men betaler heller det ekstra for å få vinyl i stedet for cd :D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kult at det leses Stereophile på sengen som vorspiel i Himmelblå ;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Dersom omsetningen øker bør det jo være grunnlag for lavere priser.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Himmelblå? Hva er det?
En serie med håpløst dårlige skuespillere- bortsett fra han derre båtføreren som leser Stereophile før han har seg i siste episode...
Har du ikke fått den med deg otare? :eek: ;)

Beklager OT
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.141
Antall liker
10.629
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det var Kona mi som kommenterte det med Stereophile i himmelblå :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bartesam skrev:
Vinylprisene er ikke lave, men betaler heller det ekstra for å få vinyl i stedet for cd :D
Ikke spesiellt billig nei, men når en får en 3xLP boks med 180gr vinyl som låter bra og i lekker innpakning til 249,- ny i butikk her til lands- kan en ikke klage.

 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
emotikon skrev:
Kult at det leses Stereophile på sengen som vorspiel i Himmelblå ;D
Jeg la merke til den!!! Artig....

"Himmelblå" er en nesten-kult nesten-såpeserie fra øya Ylvingen på Helgelandskysten. Serien har ført til sterkt økende interesse for Nordlandskysten som turistmål, og bare for å ha sagt det; Helgelandskysten er noe av det vakreste Norge har å by på...se & nyt!

mvh. VilhelmW
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Ei som var på avdelingen min fikk et sterkt ønske om å si opp jobben og flytte til en avsidesliggende øy etter å ha sett Himmelblå.
 
N

nb

Gjest
BT skrev:
Ei som var på avdelingen min fikk et sterkt ønske om å si opp jobben og flytte til en avsidesliggende øy etter å ha sett Himmelblå.
De fleste flytter visstnok tilbake til sivilisasjonen etter en stund. Det er ganske stort sprik mellom oppfatningen av livet på landsbygda og det faktiske livet på landsbygda.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.975
Antall liker
11.829
Sted
Hus
Jepp, innser fort hvor viktig det er med god infrastruktur når det kommer til at livet skal funke godt på alle områder :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ingen problemer med edderkopper, skorpioner, slanger og den slags. Bygdedyr, derimot? Livredd!

Tipper bygdedyret står bak dødstall som tilsvarer trafikken her i landet.

Ellers var helgelandskysten fantastisk, hver sommer til jeg fylte 20. Ta for all del sen ferie, været bruker å være best i august.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.975
Antall liker
11.829
Sted
Hus
Håper ikke at denne trenden gir seg, for ikke noe hadde vært bedre enn at alt det interessante som blir lansert, blir presset på vinyl også :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Den handlet vel et kort øyeblikk om alt annet...

Ellers er det igjen på sin plass å be om litt nøkternhet. Inntrykket man får etter å ha lest denne saken, er at: Verden går bort fra CD, og verden går tilbake til vinyl.

Sånn er det ikke. CD selger fortsatt i bøtter, spann, trillebårer, biler, busser, tog, lasteskip og alt hva man kan komme på av bæreredskaper og transportmidler. Butikker som The Garden og Big Dipper kan være veldig gode på vinyl, men sliter i CD-markedet. Å konkurrere med Platekompaniet er som om den lokale bakeren skulle konkurrere med Rema på fabrikkprodusert kneipp. Helt umulig.

The Garden slutter ikke med CD fordi folk ikke kjøper det. De slutter fordi folk kjøper CD andre steder.

Men alt i alt, tror jeg vi skal være godt fornøyd. Det ser ut som vinylen er tilbake i den grad at noen få små aktører kan leve av det fremover. Dermed vil vi som kunder fortsatt få kjøpt disse store og deilige plastbitene.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Zomby_Woof skrev:
Den handlet vel et kort øyeblikk om alt annet...

Ellers er det igjen på sin plass å be om litt nøkternhet. Inntrykket man får etter å ha lest denne saken er at verden går bort fra CD, og at verden går tilbake til vinyl.

Sånn er det ikke. CD selger fortsatt i bøtter, spann, trillebårer, og alt hva man kan komme på av bæreredskaper og transportmidler. Butikker som The Garden og Big Dipper kan være veldig gode på vinyl, men sliter i CD-markedet. Å konkurrere med Platekompaniet er som om den lokale bakeren skulle konkurrere med Rema på fabrikkprodusert kneipp. Helt umulig.

The Garden slutter ikke med CD fordi folk ikke kjøper det. De slutter fordi folk kjøper CD andre steder.

Men alt i alt, tror jeg vi skal være godt fornøyd. Det ser ut som vinylen er tilbake i den grad at noen få små aktører kommer til å klare å leve av det fremover. Dermed vil vi som kunder fortsatt få kjøpt disse store og deilige plastbitene.

Ja, jeg angrer på at jeg solgte jeg både mine plater og min "superrigg" for en del år siden. I tillegg til kvaliteten på gjenngivelsen savner jeg de store blekkene og alt styret rundt selve avspilleren.
Men, det irriterer meg at slike programmer bare trekker frem nostalgikere og originaler med samlermani som setter pris på støyende halvdårlig lyd. Tilhørende bilder viser som oftest en billig og gammel spiller med plastarm som pløyer seg gjennom riller full av støv og rifter. Utrolig få blant musikkere, jounalister og lydfolk som later til å ha kunnskaper omkring dette med avspilling av vinylplater på kvalitetsavspillere, hvor gjenngivelsen ikke står tilbake for de beste cd-plater. Det eneste programmet om hifi på norsk TV måtte jo selvsagt vise at HIFI folka bare besto av ekstreme tullebukker uten musikkinterresse overhode ! :-\ Nei se ........der titter sola fram gitt ! :)
 
J

J.J

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Sånn er det ikke. CD selger fortsatt i bøtter, spann, trillebårer,
Det er ihvertfall en sannhet med modifikasjoner .. CD salget synker kraftig hos Platekompaniet .. og andre .. Spill , BD og DVD øker ...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
nb skrev:
BT skrev:
Ei som var på avdelingen min fikk et sterkt ønske om å si opp jobben og flytte til en avsidesliggende øy etter å ha sett Himmelblå.
De fleste flytter visstnok tilbake til sivilisasjonen etter en stund. Det er ganske stort sprik mellom oppfatningen av livet på landsbygda og det faktiske livet på landsbygda.
Kunsten er å konsekvent unngå alt som lukter av sivilisasjon. Då får ein heller ikkje lyst til å flytte til slike stadar.
(Hifi er ikkje for dei siviliserte. Dei siviliserte bur i husvære som er alt for små og låge under taket til at ein kan ha meiningsfylt hifi-liv der. Berre med høyrelurar).

Flytt til eit trekkfylt hus (med god ventilasjon, der er så sunt), stor bestestove og god akustikk i handlafta tømmerveggar. Få med ein handverkarkompis til å legge inn fleire jorda straumkursar, slik at anlegget får det godt, og nyt det gode liv, heimelaga vin, sjølvtørka baccalao og spekemat, og ikkje minst alle vinylplatene dine. Syt for at din betre halvdel kan realisere seg sjølv innan arbeidslivet som rådmann, bedriftsleiar eller i ei anna vakant stilling i spaseravstand frå husværet, og gje deg sjølv tid til å hjelpe avkomet ditt med leksene dei har vorte pålagde av dei tettoppylgjande lærarane på grendaskulen borti vegen. Finansiering? Du sel sjølvsagt det urbane husværet ditt i, og lever høgt på prisdifferansen til det nedlagde småbruket, og sper på med sesongarbeid på delokale fiskemottaket.
Må då vere greitt, det der?
 
K

Kaldkarsk

Gjest
emotikon skrev:
Bartesam skrev:
Vinylprisene er ikke lave, men betaler heller det ekstra for å få vinyl i stedet for cd :D
Ikke spesiellt billig nei, men når en får en 3xLP boks med 180gr vinyl som låter bra og i lekker innpakning til 249,- ny i butikk her til lands- kan en ikke klage.


Kjøpes hvor hen til denne pris ?
På forhånd tusen takk :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
jan#jan skrev:
Zomby_Woof skrev:
Sånn er det ikke. CD selger fortsatt i bøtter, spann, trillebårer,
Det er ihvertfall en sannhet med modifikasjoner .. CD salget synker kraftig hos Platekompaniet .. og andre .. Spill , BD og DVD øker ...
Det er nok ikke det. For å sitere mitt innlegg i den andre "han er gjenoppstått"-tråden:

Zomby_Woof skrev:
Tjahh...

Ken Kessler tittet litt nærmere på tallene i siste HFN.

Taylor Swift/Fearless solgte i 2,53 mill eks. Susan Boyle solgte 1,23 mill (97% av det CD), i løpet av de to første ukene etter utgivelsen.

Videre antyder han et totalt salg i 2009 på 4-5 mill LP'er, totalt, for verden...

Keep your pants on, George!
Vi snakker om en situasjon hvor to av fjorårets mestselgende CD'er ligger omtrent på nivå med det totale salget av LP'er (alle titler).

Greit nok at CD er på vei ned, mens LP er på vei opp, men vær så snill:

Gled dere over sola, ikke stirr på den. Da blir dere blinde!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg forstår at en del liker Vinyl lyden. Jeg kan til og med like den selv ;)
Tenk over en del viktige parametere og finn ut hvem som "vinner":
Dynamisk område.
Signal - støyforhold.
Forvrengning.
Kanalseparasjon.
Robusthet mht bruk.
Spilletid.
Kommer ikke på flere i farta.
 
N

nb

Gjest
Ganske interessant artikkel i siste Stereophile der de viser forvrengning som funksjon av armvinkel, som kjent har en radialarm kun riktig posisjon på to punkt på platen. Alle som spiller vinyl burde la være å bekymre seg for hvor mange nuller det er bak komma for forvrengningen på den andre komponentene i anlegget, bortsett fra høyttalere selvsagt.

(jeg spiller vinyl selv)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
nb skrev:
Ganske interessant artikkel i siste Stereophile der de viser forvrengning som funksjon av armvinkel, som kjent har en radialarm kun riktig posisjon på to punkt på platen. Alle som spiller vinyl burde la være å bekymre seg for hvor mange nuller det er bak komma for forvrengningen på den andre komponentene i anlegget, bortsett fra høyttalere selvsagt.

(jeg spiller vinyl selv)
;D
Vi bekymrer da oss lite over de nullene, vi bare nyter resultatet.
I alle fal vi som har 12" arm... ::)
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
baluba skrev:
Er vinylprisene lave?
De er ihvertfall ikke høye sammenlignet med gullalderen på 1970-tallet.
Kjøpte meg nå i dag U2 - Joshua Tree på 180g vinyl for kr 240,- (hos en musikkforretning her i Ålesund som nå skal satse kraftig på vinyl, supert!). Syntes ikke det var dyrt for en dobbel LP?
I -75/-76 kostet en LP rundt kr 65,-. Og i desember -79 kostet Pink Floyd - The Wall kr 140,- (jeg betalte derimot kr 90,- første utgivelsesdag sansynligvis fordi innehaveren ikke hadde oppdaget at det var en dobbel LP...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Finn M skrev:
baluba skrev:
Er vinylprisene lave?
De er ihvertfall ikke høye sammenlignet med gullalderen på 1970-tallet.
Kjøpte meg nå i dag U2 - Joshua Tree på 180g vinyl for kr 240,- (hos en musikkforretning her i Ålesund som nå skal satse kraftig på vinyl, supert!). Syntes ikke det var dyrt for en dobbel LP?
I -75/-76 kostet en LP rundt kr 65,-. Og i desember -79 kostet Pink Floyd - The Wall kr 140,- (jeg betalte derimot kr 90,- første utgivelsesdag sansynligvis fordi innehaveren ikke hadde oppdaget at det var en dobbel LP...
Då skal eg ta meg ein ålesundstur i påska....ein må støtte opp under all vinylifisering, særleg den på Vestlandet (nærmiljøet mitt).
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Butikken heter Jukebox og ligger strategisk midt mellom Hifi Klubben og Soundgarden.
Den ble startet på midten av 80-tallet med ca 50/50 vinyl og CD. Nå er han på full vei tilbake til utgangspunktet.
Han vil etter eget utsagn i tiden fremover ta inn alt nytt som kommer på vinyl. Slikt må støttes, enig i det!

Audiophile-Arve skrev:
Finn M skrev:
baluba skrev:
Er vinylprisene lave?
De er ihvertfall ikke høye sammenlignet med gullalderen på 1970-tallet.
Kjøpte meg nå i dag U2 - Joshua Tree på 180g vinyl for kr 240,- (hos en musikkforretning her i Ålesund som nå skal satse kraftig på vinyl, supert!). Syntes ikke det var dyrt for en dobbel LP?
I -75/-76 kostet en LP rundt kr 65,-. Og i desember -79 kostet Pink Floyd - The Wall kr 140,- (jeg betalte derimot kr 90,- første utgivelsesdag sansynligvis fordi innehaveren ikke hadde oppdaget at det var en dobbel LP...
Då skal eg ta meg ein ålesundstur i påska....ein må støtte opp under all vinylifisering, særleg den på Vestlandet (nærmiljøet mitt).
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Audiophile-Arve skrev:
nb skrev:
BT skrev:
Ei som var på avdelingen min fikk et sterkt ønske om å si opp jobben og flytte til en avsidesliggende øy etter å ha sett Himmelblå.
De fleste flytter visstnok tilbake til sivilisasjonen etter en stund. Det er ganske stort sprik mellom oppfatningen av livet på landsbygda og det faktiske livet på landsbygda.
Kunsten er å konsekvent unngå alt som lukter av sivilisasjon. Då får ein heller ikkje lyst til å flytte til slike stadar.
(Hifi er ikkje for dei siviliserte. Dei siviliserte bur i husvære som er alt for små og låge under taket til at ein kan ha meiningsfylt hifi-liv der. Berre med høyrelurar).

Flytt til eit trekkfylt hus (med god ventilasjon, der er så sunt), stor bestestove og god akustikk i handlafta tømmerveggar. Få med ein handverkarkompis til å legge inn fleire jorda straumkursar, slik at anlegget får det godt, og nyt det gode liv, heimelaga vin, sjølvtørka baccalao og spekemat, og ikkje minst alle vinylplatene dine. Syt for at din betre halvdel kan realisere seg sjølv innan arbeidslivet som rådmann, bedriftsleiar eller i ei anna vakant stilling i spaseravstand frå husværet, og gje deg sjølv tid til å hjelpe avkomet ditt med leksene dei har vorte pålagde av dei tettoppylgjande lærarane på grendaskulen borti vegen. Finansiering? Du sel sjølvsagt det urbane husværet ditt i, og lever høgt på prisdifferansen til det nedlagde småbruket, og sper på med sesongarbeid på delokale fiskemottaket.
Må då vere greitt, det der?
Ska sei ;D ;D ;D ;D
 
Topp Bunn