Vinyl med spesielt gode og fete versjoner av pressinger t.o.m. 70-tallet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• YesJens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    203
    Sted
    Under stjernene
    Hei POB

Ser at ordet mint blir brukt. Hva er det.
    Min digitale Mofi er i denne sammenheng helt ubrukelig. Som så mye annet digitalt. Er det CD plate du prater om?

I en verden hvor lokale platebutikker er borte er HDtracks og Tidal kjærkommen. Har ikke lengere CD spiller.
    Har lite å klage på de ECM platene jeg har spilt på Tidal. (Mola Mola Makua behandler analog og digitalt like bra)
    Mint er perfekt stand, skal vel egentlig bare brukes om uspilte eksemplarer.
    Near Mint (NM) er nesten perfekt og godt nok for min del.
    Digital hos meg er rippede cd'er. CD-spiller er for lengst ute av huset.
    Mye bra på digital, men jeg foretrekker stort sett vinyl for tida. Det blir litt mer sjel i musikken, og stort sett bedre lyd. Hos meg iallefall.

/POB
    Ja, CD platene mine er rippet med EAC, lagret på SSD som er montert i Roon Nucleus+. Har fremdeles platene av en eller annen grunn.;D

YesJens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    203
    Sted
    Under stjernene
    Hei
    Spilte side 2 ifølgende rekkefølge:

MFSL, MFSL/UHQR, MFSL/UDCD og MFSL.

Det ble seint så volumet måtte beholdes på et nabonivå, derfor side 2.
    Har aldri sammenlignet direkte, at forskjellen skulle vøre så stor hadde jeg ikke trudd. Er særdeles dårlig på blomsterspråk.

Det er en ro i lydbilde/musikken som MFSL mangler. Det samme gjelder nærhet og detaljer. Begynte å lure på om det var samme inspilling.
    Virkelig en plate man har lyst å spille høyt.

Synes også at CD platen til MFSL er flott.

Mitt eksemplar ble kjøpt i den lokale platebutikken til innkjøpspris, da de ikke fikk solgt den. Trur det var 320kr, prislappen kr 500 penger enda på.

Har invistert i Yes/Fragile/Mofi Ultradisc one- step pressing, riktignok til en helt annen pris.
    45 omdreininger, litt slitsomt med snuing/bytting men du verden for en opplevelse. Selv om jeg synes det er vel mye bass.

ch

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    231
    The Yes album.
    Det ser ut som at jeg har denne;
    https://www.discogs.com/Yes-The-Yes-Album/release/703225
    Atlantic ‎– 2400 101, Atlantic ‎– 2400101
    Det er en red/plum label, UK, 1971 i meget god stand.

Lyden er meget bra, bedre enn CTTE men ikke fullt så bra som Fragile.
    Så er spørsmålet, trenger jeg SW utgivelsene?

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.574
    Torget vurderinger
    1
    Svaret er ja, medmindre du er blant de som mener at enhver tukling med kildematerialet er helligbrøde uansett hvor bra det låter....

Sist redigert:

ch

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    231
    Svaret er ja, medmindre du er blant de som mener at enhver tukling med kildematerialet er helligbrøde uansett hvor bra det låter....
    Nei, jeg er ikke en av de selv om erfaringen min gjennom mange år er at "original" (tidlig) utgivelser som regel lyder like bra eller bedre enn gjenutgivelser. Eller annerledes på en måte som er verdt å ha (i tillegg til gjenutgivelsen).

Men de beste gjenutgivelsene er meget bra, noen så bra at jeg ikke har sett noe poeng i å lete etter originalen.
    For eksempel kjøpte jeg i sin tid Classic utgivelsene av Led Zeppelin sine fire første. Deretter kom jeg over tidlig pressinger til ok pris og kjøpte dem.
    Classic vs tidlig pressing Led Zep er forskjellige nok til at det er verdt å ha begge utgavene. De har begge sine sterke sider, så det er ikke klart (for meg) hvilke er "best".

Imidlertid kjøpte jeg Steven Wilson remix'en av Jethro Tull sin Stand Up.
    Når jeg da sammenlignet med ILPS-9103 UK Pink Label pressingen min hadde jeg store problemer med å høre en klar forskjell.
    Jeg endte opp - mener jeg å huske - å foretrekke den ene siden med SW, og den andre med PL'en.

Nå hører jeg på Tales Of Topographic Oceans, Atlantic SD 2-908, US '73 eller '74.
    Bra lyd, ikke helt på Fragile nivå, likere CCTE.
    Om SW gjør det bedre her er det kanskje verdt det.....

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.574
    Torget vurderinger
    1
    Nå hører jeg på Tales Of Topographic Oceans, Atlantic SD 2-908, US '73 eller '74.
    Bra lyd, ikke helt på Fragile nivå, likere CCTE.
    Om SW gjør det bedre her er det kanskje verdt det.....
    Tales låter veldig godt i utgangspunktet og er etter min mening den som profiterer minst på SW behandlingen.
    Ellers er det tydelig ut fra SW mixen at det er mye informasjon på de individuelle (multi)trackene som forsvant da de ble mikset ned i sin tid. Høres tydelig på rommet rundt individuelle instrumenter, og særlig Jon Andersons vokal som er fantastisk flott. Det gjør at jeg har ingen interesse av MOFI sin Fragile. Masse informasjon er rett og slett borte i den opprinnelige miksen. Dette er noe annet enn remaster.

ch

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    231
    Okei då,... SW boksen bestilt.
    Melder tilbake når den er kommet og lyttet på.

vipa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    1.528
    Sted
    Fredrikstad
    Har hatt lignende erfaring med den eneste UHQR-utgaven jeg har eid, nemlig Supertramp "Crime Of The Century". Det er nok den beste jeg har hørt av denne plata, som jeg kjenner veldig godt. Valgte likevel å selge denne til en bra pris fordi jeg fant at Speakers Corner var nesten like bra til langt lavere pris, og ga akkurat samme musikalske utbytte. Angrer dog litt til tider, da det kunne vært litt stas å hatt en slik UHQR i samlingen.
    Har som supertramp fan fattet interesse for speakers corner sin versjon etter skriverier her inne.
    Vet du hvordan jeg kan få kjøpt den og hvordan er prisene?

Mvh Vipa

YesJens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    203
    Sted
    Under stjernene
    Har hatt lignende erfaring med den eneste UHQR-utgaven jeg har eid, nemlig Supertramp "Crime Of The Century". Det er nok den beste jeg har hørt av denne plata, som jeg kjenner veldig godt. Valgte likevel å selge denne til en bra pris fordi jeg fant at Speakers Corner var nesten like bra til langt lavere pris, og ga akkurat samme musikalske utbytte. Angrer dog litt til tider, da det kunne vært litt stas å hatt en slik UHQR i samlingen.
    Har som supertramp fan fattet interesse for speakers corner sin versjon etter skriverier her inne.

Mvh Vipa
    Weather Report ble prist til 400 før jul hos Big Dipper
    Mye bedre en 70 talls utgaven. Gjelder både mys. Tr og spinn.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    587
    Torget vurderinger
    9

Mvh Vipa
    Nei, vet ikke om utgaven fra Speakers Corner fortsatt er å få kjøpt. Mange år siden jeg skaffet den selv.

YesJens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    203
    Sted
    Under stjernene
    Synes Tales utgivelsene som jeg kjenner til lyder flatt, bortset fra SW.
    Har du direkte sammelignet Mofi/Fragile med andre utgivelser?

Sist redigert:

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.574
    Torget vurderinger
    1
    Synes Tales utgivelsene som jeg kjenner til luder flatt, bortseþ fra SW.
    Har ikke hørt MOFI sin Fragile, men haugevis av andre utgaver av plate. Både CD og LP.
    Jeg har en britisk pressing av Tales. Neppe original, da jeg kjøpte den fra England i 1978. Den låter veldig fint. De gjør de CD utgavene jeg har hørt også. Langt i fra flatt....

YesJens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    203
    Sted
    Under stjernene
    Synes Tales utgivelsene som jeg kjenner til luder flatt, bortseþ fra SW.
    Har ikke hørt MOFI sin Fragile, men haugevis av andre utgaver av plate. Både CD og LP.
    Jeg har en britisk pressing av Tales. Neppe original, da jeg kjøpte den fra England i 1978. Den låter veldig fint. De gjør de CD utgavene jeg har hørt også. Langt i fra flatt....
    Anbefaler deg å høre på Fragile/Mofi dersom du får mulighet.

Har LP,CD og HDtracks av Tales som i mine ører lyder flatt. Derfor veldig glad for SW.

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.574
    Torget vurderinger
    1
    SW sin remix virker for meg litt bedre balansert i forhold til at en del (u)lyder i mellomtoneregistret ikke utfordrer øra i like stor grad.
    Litt lavere output på denne enn både JP og UK.
    Sologitar står flott i lydbildet uten å mase. Vokaler er mye mer behagelig på denne utgivelsen. Egentlig virker alt litt mindre masete.
    Må fremdeles skru litt ned i orgelpartiet, men ikke fullt så mye som på de andre utgavene.
    Nå har jeg akkurat spilt SW utgaven på full rulle. Dersom du må skru ned på orgelpartiet er det noe riv ruskende galt med anlegget ditt....

Jeg spillte forøvrig den japanske CD utgivelsen i bilen her om dagen. Den har tydelig forvregning på orgelpartiet.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: POB

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.574
    Torget vurderinger
    1
    Hvis noen har andre utgaver så bare sleng ut meninger om dette.
    Har SD7244 som er tidlig US. Har også Mofi og SW utgaven (boksen).
    SD blir av mange regnet som blant de beste. Denne er litt pågående i lyden.
    Close to the edge låter da generelt bra mener jeg. Kan ikke huske at orgelet er spesielt utfordrene. Prøv en annen pick-up? Mange MC pick-uper løfter toppen.

Enig at SW er bra. Særlig the Yes album. Nærmest audiofil.
    Pick-up'en er det nok ikke noe i veien med.
    Har mer tro på at horna er litt kilne i øvre mellomtone, men har ikke noe problem med andre lp'er på dette.
    Hvordan synes du SW er i forhold til de andre du har ?
    Har akkurat sammenlignet dem. SD7244 utgivelsen er pågående med mye øvre mellomtone og nedre diskant. Virker veldig frisk men kan nok være masete. MOFI er mer behersket men virker ganske flat og stemmene er mer dunkle - denne er ikke spesielt vellykket.
    SW utgaven er best. Masse detaljer i toppen - mer luft. Ikke så anmasende som SD. Størst er forskjellen på stemmer og de individuelle instrumentene som har mye mer rom og klang rundt seg.

Det er i tillegg tydelig, og høres godt på det nevnte orgelpartiet, at de indivuduelle sporene/instrumentene har mer kompresjon på de eldre utgavene i forhold til SW utgaven.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: POB

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.574
    Torget vurderinger
    1
    For å tilføye:
    SD utgaven av Close to the Edge har den der typiske mastringen amerikanerne drev på med på den tiden. Litt boost av bass og tildels mye boost av øvre mellomtone. Også veldig høyt mastret (kanskje mer kompimert også? Har ikke sett målinger). Årsaken til dette tror jeg faktisk primært skyldes at amerikanerne hadde dårlig vinylkvalitet med mye overflatestøy. Grepene man gjorde minimerte konsekvensene av dette. Høyt volum solgte sikkert dengang også.....
    Mange liker disse utgavene - gjerne på WB (og deres affilerte selskaper). Det er haugevis av klipp på youtube og andre fora der disse US utgavene gjerne fremstilles som de beste. Sjøl er jeg mer tilhenger av de mer balanserte; også fra egen erfaring, men også på smakebiter som finnes på youtube der pressinger sammelignes.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    109
    Dette var noe jeg holdt på med for 40 år siden....det ble mye Yes her, ikke helt min gate.
    Men Joan Armatrading var. Likte best den amerikanske pressingen. Nå på amerikansk CD, selv om albumet er spilt inn i England. Men det var den gang, og fremdeles i dag forskjell på utgaver og pressinger fra USA, Europa og Japan.
    Det samme med CD. Finnes mye om dette på YouTube, særlig Pink Floyd osv.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn