Bollis skrev:
Er ikke første gang jeg ser at noen har noe imot tyske pressinger her på sentralen. Hvorfor stoler man egentlig på at tyskerne kan produsere ekstremt gode platespillere og alt annet teknisk men ikke at de er i stand til å presse vinyl? For low-tech?
Jeg synes bare at det er synd at mange går glipp av mulighetene som finnes ved shoppe i det største vinylmarkedet i Europa ved å tenke slik.
Mvh
Bollis
På 80-tallet var amerikanske high-endere særs opptatt av tyske pressinger som de mente var mye bedre enn de amerikanske.
Når jeg samler plater så er det vesentlig fra samlerperspektiv at de er originale - gode tyske krautgrupper er derfor vesentlig å ha på tyske pressinger - men engelske artister fra 60-70 tall er faktisk bedre, også lydmessig i originale engelske pressinger.
Kuriositeten for meg blir som nevnt Hör-Zu som ga ut feks Beatles i annerledes kvalitet enn den engelske - som feks 'Please Please me'.
På tysk heter den 'Die Beatles - Please please me und andere Knüller', og er skåret fra den originale ukomprimerte masteren - i England og alle andre land ble 'Please please me' utgitt sterkt komprimert.
I tillegg ble det benyttet rørutstyr (gammel Neumann, tror jeg) ved skjæringen av den tyske utgaven. Den låter åpen og luftigere, naturlig nok, enn originalen som har mye mer trøkk mitt i fleisen.
Edit: Dette gjalt den første tyske utgaven, da 'feilen' ble oppdaget trykket også tyskerne fra den komprimerte masteren i senere utgaver.
Det finnes flere slike annerledesheter ved de tyske utgavene som er interessante i samlersammenheng også for oss som er opptatt av lyden, men for de som samler gammel vinyl så er det i stor grad originaler som teller.
Det er derimot ingen tvil om at kvaliteten på både hardware og software har vært på topp i Tyskland den siste tiden - og det var den sikkert også da Wenche Myhre og Bert Kaempfert i sin tid herjet herjet de tyske hitlistene - musikken var bare ikke så interessant, for å si det mildt....