Vinyl i Berlin?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Reiser om noen uker til Berlin og det ville utvilsomt tilført turen en ekstra dimensjon dersom den hadde inneholdt et besøk i en bruktsjappe for vinyl, eller to. Har noen av dere vært i Berlin og kommet over noen gode vinylsjapper?

Jada, jeg har stilt spørsmålet her tidligere og var litt overrasket over at responsen uteble. Da det var et spørsmål her en gang om vinylsjapper i Brussel, var det flere som responderte.

mvh
 
N

nb

Gjest
Det er et stort loppemarked langs Strasse des 17. Junis(?) hver helg. Var noen vinylboder med bra utvalg, god stand på platene og bra system der sist jeg var der i alle fall.

Edit: Selv om det var loppemarked var det tydelig at de som solgte på disse bodene var proffer. Ikke forvent å gjøre noen superkupp, ting koster nok hva det er verdt stort sett...
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Jeg var en tur i Berlin i fjor og handlet vinyl i et par sjapper.
Husker i farta ikke adressene,men skal sjekke når jeg kommer hjem senere idag.

Bernt
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.419
Antall liker
3.536
Sted
Sunnmøre
OivindS skrev:
Reiser om noen uker til Berlin og det ville utvilsomt tilført turen en ekstra dimensjon dersom den hadde inneholdt et besøk i en bruktsjappe for vinyl, eller to. Har noen av dere vært i Berlin og kommet over noen gode vinylsjapper?
Eg fekk ikkje tid til å gå innom då eg var på helgetur i Berlin for ein månad sidan, men i Kastanienallé (Prenzlauer Berg) var det ganske mange. Eg kan ikkje svara for kvaliteten eller utvalet, men heile området er "hipt" på same måte som Grünerløkka i Oslo var for 8-10 år sidan.

(Elles plar Lonely Planet vera god på slikt, men Berlin-guiden er ikkje det beste dei har gjort).
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
I Kurfurstendam(i nærheten av Keiser Willhelm-kirka,ved sørøstsiden av Tiergarten)ligger
det en bruktbutikk som selger musikk og film. Forholdsvis bra utvalg.

I Massenstrasse(ca1km sør for Tiergarten) ligger en liten dedikert bruktsjappe med vinyl og cd.
Husker ikke navnet på sjappa. Inngangen er ikke i Massenstrasse men i en tvergate.

Her er et par til jeg ikke var innom:
http://www.logo-schallplatten.de/


Bernt
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Strålende. Humøret steg enda et par hakk. :) :)
Ellers skyldes det relativt gode humøret et kupp jeg gjorde på vinylfronten på Rock n Roll i dag. En stack m jomfruelig klassik vinyl av meget høy kvalitet!

mvh
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
vagstol skrev:
Eg fekk ikkje tid til å gå innom då eg var på helgetur i Berlin for ein månad sidan, men i Kastanienallé (Prenzlauer Berg) var det ganske mange. Eg kan ikkje svara for kvaliteten eller utvalet, men heile området er "hipt" på same måte som Grünerløkka i Oslo var for 8-10 år sidan.
Drar du til Prenzlauer Berg så ligger det en i Schönhauser Allee rett syd for U-bahn stasjonen med samme navn, og da er du allerede på vei til Kastanienallee.
Det ligger også en med gedigent utvalg i Friedrichstrasse rett over på den andre siden av Spree, det var så mye i kjelleren der at jeg ikke orket å starte gravingen etter gull.
Når du først er på de kanter, så anbefales en kort tur langs Spree og et besøk på 'Die StäV' Ständige Vertretung - en ølhall med historiske aner til den tiden Bonn var hovedstad.

Mitt problem med brukt vinyl i Berlin, er hovedsaklig at alt (nesten) er tyske pressinger. Jeg heller nok til at originale amerikanske eller engelske pressinger er å foretrekke hvis ikke musikerne kaller seg Can eller Kraftwerk, eller hvis man dumper over originale Beatles eller Beach Boys i tidlig pressing på HörZu - det kan være verdt prisen.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Heisan,

har bodd et par år i Berlin (tilbake i gamlelandet nå) og hadde en runde i vinylsjapper i juni. Husker selvsagt ikke navnene på alle, men ta en titt i Kastanienallee (ligger også en butikk heelt nede i gata) (Prenzlauer Berg), Bergmannstr./Zossener Str. (Kreuzberg). Håper at denne fungerer: www.phonophono.de/pdf/berliner_plattenlaeden.pdf. Dette er en oversikt over diverse vinylsjapper i Berlin. Hvis ikke anbefaler jeg uansett et besøk i Phonophono-butikken, flere platespillere på et sted skal du lete lenge etter. De har også sine favoritt-vinylsjapper, det er bare å spørre dem :)

Mvh Bollis
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei igjen :)

Glemte denne: Flohmarkt am Mauerpark hver søndag, Bernauer Str. i Prenzlauer Berg. Selvsagt for det meste profesjonelle selgere, men også svært mange.
Jeg har forresten for det meste tyske pressinger og er godt fornøyd med de ;)
Har sammenlignet 72` utgaver av Deep purple-Live in Japan, den tyske var klart bedre. Er ikke første gang jeg ser at noen har noe imot tyske pressinger her på sentralen. Hvorfor stoler man egentlig på at tyskerne kan produsere ekstremt gode platespillere og alt annet teknisk men ikke at de er i stand til å presse vinyl? For low-tech?
Jeg synes bare at det er synd at mange går glipp av mulighetene som finnes ved shoppe i det største vinylmarkedet i Europa ved å tenke slik.

Mvh
Bollis
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Bollis skrev:
Er ikke første gang jeg ser at noen har noe imot tyske pressinger her på sentralen. Hvorfor stoler man egentlig på at tyskerne kan produsere ekstremt gode platespillere og alt annet teknisk men ikke at de er i stand til å presse vinyl? For low-tech?
I sin tid fikk Sheffield platene sine presset i Vest-Tyskland og det var ikke kostnadsbetraktninger som lå bak den beslutningen ;)

Ellers oppfatter jeg Tyskland som vel så interessant som USA & UK i et "vinylperspektiv". Godt utvalg i plater og deler samt en presse som er adskillig mer vidsynt enn sine angloamerikanske kolleger.
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Bollis skrev:
Er ikke første gang jeg ser at noen har noe imot tyske pressinger her på sentralen. Hvorfor stoler man egentlig på at tyskerne kan produsere ekstremt gode platespillere og alt annet teknisk men ikke at de er i stand til å presse vinyl? For low-tech?
Jeg synes bare at det er synd at mange går glipp av mulighetene som finnes ved shoppe i det største vinylmarkedet i Europa ved å tenke slik.

Mvh
Bollis
På 80-tallet var amerikanske high-endere særs opptatt av tyske pressinger som de mente var mye bedre enn de amerikanske.

Når jeg samler plater så er det vesentlig fra samlerperspektiv at de er originale - gode tyske krautgrupper er derfor vesentlig å ha på tyske pressinger - men engelske artister fra 60-70 tall er faktisk bedre, også lydmessig i originale engelske pressinger.

Kuriositeten for meg blir som nevnt Hör-Zu som ga ut feks Beatles i annerledes kvalitet enn den engelske - som feks 'Please Please me'.
På tysk heter den 'Die Beatles - Please please me und andere Knüller', og er skåret fra den originale ukomprimerte masteren - i England og alle andre land ble 'Please please me' utgitt sterkt komprimert.
I tillegg ble det benyttet rørutstyr (gammel Neumann, tror jeg) ved skjæringen av den tyske utgaven. Den låter åpen og luftigere, naturlig nok, enn originalen som har mye mer trøkk mitt i fleisen.
Edit: Dette gjalt den første tyske utgaven, da 'feilen' ble oppdaget trykket også tyskerne fra den komprimerte masteren i senere utgaver.

Det finnes flere slike annerledesheter ved de tyske utgavene som er interessante i samlersammenheng også for oss som er opptatt av lyden, men for de som samler gammel vinyl så er det i stor grad originaler som teller.

Det er derimot ingen tvil om at kvaliteten på både hardware og software har vært på topp i Tyskland den siste tiden - og det var den sikkert også da Wenche Myhre og Bert Kaempfert i sin tid herjet herjet de tyske hitlistene - musikken var bare ikke så interessant, for å si det mildt.... :p
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.419
Antall liker
3.536
Sted
Sunnmøre
Bollis skrev:
Er ikke første gang jeg ser at noen har noe imot tyske pressinger her på sentralen. Hvorfor stoler man egentlig på at tyskerne kan produsere ekstremt gode platespillere og alt annet teknisk men ikke at de er i stand til å presse vinyl? For low-tech?
Litt relatert: Eg var på loppemarknad i helga (i Oslo) og gjekk gjennom vinylkassene. Då eg kom heim og skulle vurdera fangsten, synte det seg at platene var ganske jamt fordelt mellom tysk DG, russisk Melodya, EMI og RCA. Det som undra meg litt, og som gjer at eg er så fri og spør i denne tråden, er at alt på EMI og RCA openbert var pressa i Tyskland. Nokre hadde til og med "Die stimme seines Herrn" (elns, for "His master's voice") i logoen.

Då lurer eg på: Var tyske pressingar det vanlege i Noreg i 60- og 70-åra, eller har den tidlegare eigaren stort sett handla i Tyskland?
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
vagstol skrev:
Då lurer eg på: Var tyske pressingar det vanlege i Noreg i 60- og 70-åra, eller har den tidlegare eigaren stort sett handla i Tyskland?
Etter det jeg vet så ble mye av den klassiske katalogen fra RCA - også andre amerikanske selskap - og kanskje også senere opptrykk av EMI presset i Tyskland for det europeiske markedet på 60/70-tallet.
Amerikanske artister på den tida som Jefferson Airplane på RCA og Frank Zappa samt jazzfolka på Verve fikk platene presset i Tyskland på 60-tallet.
Også europeiske artister som hadde kontrakt med samarbeidende eller eide selskap av Polydor, fikk de første utgivelsene presset i Tyskland for det europeiske markedet - eksempelvis Procol Harum (Regal Zonophone i England..)
Lydmessig var det neppe noen bakdel særlig i forhold til de amerikanske (IMO), forutsatt at de hadde tilgang på original mastertape og ikke en kopi....originale pressinger er likevel mer verdt i samlersammenheng i dag.
 
Topp Bunn