Vinyl-hjelp søkes...

C

Cyber

Gjest
Jeg har aldri hatt platespiller før så jeg vet null og niks. Det vil komme mange dumme spørsmål her, men det sier seg jo neimen ikke sjæl.

Har fått min RPM-1 i hus og har kommet til at jeg får justert vekten av tonearm.

- Det gjøres uten filten på? Man spiller uten filt?

- Hva annet må justeres før en kan spille?

- Er det dumt å ha spilleren inne i ei hylle i racket mtp vibrasjoner og tilgang? Er det bedre å ha den et stykke unna og heller litt lengre kabler?

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Mener det skal følge med en liten beskrivelse om åssen dette gjøres sammen med spilleren.
Du kan justere vekta bak slik at armen flyter vannrett. Så setter du skalaen på loddet i null og skrur så til inn til ønska nåletrykk. Det enkleste er vel å kjøpe seg ei grei vekt som f.eks Ortofon eller Shure til jobben.
Litt uklart, men du hadde kanskje vekt? Du kan isåfall justere med filten på eller av. Tror ikke det spiller noen rolle...
Et lite vater er også viktig for! Spilleren bør vatres opp FØR du justerer trykket.

Er det filtmatte med spilleren, så bruker du den mellom plate og tallerken.

Det enkleste med tanke på plassering er vel på toppen av et stabilt rack/benk eller på en vegghylle skulle jeg tro :) Mange sverger til vegghylle rent lydmessig.

C

Cyber

Gjest
Takker for link, mye å tenke på gitt, men får ta det en dag jeg har tid. Må få kjøpt ei skive først så jeg har noe å teste mot.

Spilleren står nå på hovedflaten av en veggseksjon til høyre for anlegget. Litt langt strekk med kabler, men det får være.

Utrolig sjarmerende med vinylsnurre ihvertfall.

Det fulgte med en "vippevekt" så jeg fikk stilt inn trykket sånn 97% riktig tror jeg. Vet ikke hvor nøye det er, men var ikke mye som skulle til for å komme på feil side av lett/tung.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Grattis med snurrer ;D Angående vektskalaen på ProJect-armene har æ erfaring fra min 9-arm og en annen arm 9c,den stemmer veldig bra,utrulig nok.Still på loddet til den "balanserer",nullstill vektskala,så stiller du VTF(stifttrykk) som anbefalt for din PU Husk å koble ut antiskating aller først,holdt på å glemme det :p Angående vippevekt har æ Ortofon si vekt og den stemmer faktisk i forhold til 2elektroniske æ har testa,alle viste det samme :eek: Ser mange klager på vippevekta,kan vel være at den er feilprodusert noen ganger f.eks.Men en ting å ta i betraktning er jo at akkilleshælen til denne er jo friksjon i opplagringspunktene.Litt treghet her så e man ute å kjøre..Fikk du med Protractor(mal) ? Hvis ikke er det noe her http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml Blei kanskje mange ting på en gang dessverre,men lykke til,du får det til ;D Ta dæ god tid og sett den opp skikkelig før du begynner å spille,kan hende du ikkje får tid når første vinylen blir slengt på tallerken ;D ;)
mvh Filip

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Den "vippevekten" som følger med RPM-1 er faktisk ganske nøyaktig. Ta bort filten, den trenger ikke være på.

VTA justeres med to små umbrakoskruer som sitter på baksiden der armen går over i plinten.

For øvrig synes jeg denne spilleren lyder best hvis den står på noe av en viss masse; setter du den på noe mykt eller dempet lyder den vesentlig mer ullent.

C

Cyber

Gjest
F.E. skrev:
Grattis med snurrer ;D Angående vektskalaen på ProJect-armene har æ erfaring fra min 9-arm og en annen arm 9c,den stemmer veldig bra,utrulig nok.Still på loddet til den "balanserer",nullstill vektskala,så stiller du VTF(stifttrykk) som anbefalt for din PU Husk å koble ut antiskating aller først,holdt på å glemme det :p Angående vippevekt har æ Ortofon si vekt og den stemmer faktisk i forhold til 2elektroniske æ har testa,alle viste det samme :eek: Ser mange klager på vippevekta,kan vel være at den er feilprodusert noen ganger f.eks.Men en ting å ta i betraktning er jo at akkilleshælen til denne er jo friksjon i opplagringspunktene.Litt treghet her så e man ute å kjøre..Fikk du med Protractor(mal) ? Hvis ikke er det noe her http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml Blei kanskje mange ting på en gang dessverre,men lykke til,du får det til ;D Ta dæ god tid og sett den opp skikkelig før du begynner å spille,kan hende du ikkje får tid når første vinylen blir slengt på tallerken ;D ;)
mvh Filip
Oi!

Jeg tok av filten og la den vippesaken slik det stod og justerte bare loddet til den lå i ca vater nå stiften vilte på den. Så ikke no skala.

Antiskating?

Fikk med en sak som ligner på de protractor greiene, men andre ikke hva det er til 8) Har kikket på stiften nå den er nede mot filten og den ser ut til å være i vater sett fra siden og selve stiften ser ut til å være nokså perpendikulær mot snurreskiva...

NOTA BENE: Stiften er ikke nedpå vekta på bildet!

Vedlegg

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Den Protractor-saken trer du over senterspindel,brukes for å få PU i rett vinkel i headshellet,dette er veldig viktig.Ser ut som det er kombinert Protractor og vekt førr mæ,har ikkje en slik sjøl.Antiskating har tidligere vært en tråd med et lite lodd hengende innenfor armbase,ser ikke ut for at denne armen har en slik løsning,mulig Fidelio kan svare på dette.Fikk du ikkje med instruksjonsbok? Antiskate er kort fortalt en kraft som forsøker å dra armen utover,les her http://www.svalander.se/tips/antiskatingtips.htm#vad Les ellers nøye igjennom første link,vinyl er en vitenskap spør du mæ..hehe
mvh Filip

C

Cyber

Gjest
F.E. skrev:
Den Protractor-saken trer du over senterspindel,brukes for å få PU i rett vinkel i headshellet,dette er veldig viktig.Ser ut som det er kombinert Protractor og vekt førr mæ,har ikkje en slik sjøl.
Som sagt, meget grønn: PU er stiften og holder? (Pickup?) Headshell?

Det følger med en slik papirsak som skal tres over center, men ka e poenget?

Hold ut med meg, har som sagt nada erfaring med det her og det sier seg jo ikke sjøl som nevnt over.

Vedlegg

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
cybervision_ skrev:
F.E. skrev:
Den Protractor-saken trer du over senterspindel,brukes for å få PU i rett vinkel i headshellet,dette er veldig viktig.Ser ut som det er kombinert Protractor og vekt førr mæ,har ikkje en slik sjøl.

Hold ut med meg, har som sagt nada erfaring med det her og det sier seg jo ikke sjøl som nevnt over.
Velkommen til vinylens verden :)

Det er mange ting å sette seg inn i, men med litt tålmodighet går det meste.

Her ser du eksempel på et løst headshell med påmontert PU (pickup)

På din arm er det fast headshell, der monteres PU rett på enden av armrøret, slik du allerede har gjort.

Den "papirsaken" med et hull i, bruker du for å forsikre deg om at PU er mest mulig vinkelrett på rillene i plata når du spiller, sett nåla i punktet i midten og sjekk at PU er paralell med linjene på "papirsaken". Hullet skal over senterspindelen.

Bruk litt tid på å sett deg inn i hvordan alle innstillingene gjøres, få noen til å hjelpe deg med dette, eller spør her inne, er mange gode råd å få her, mange som sitter inne med mye kunnskap om dette.

Lykke til :)

Vedlegg

J

JPMi

Gjest
Gratulerer med platespiller!

Antiskating som er nevnt i en tidligere post, er det ikke mulig å justere på denne spilleren. Jeg har heller ikke merket noe behov for det.

Skala for stifttrykk på armen som også er nevnt, finnes heller ikke. Det blir uansett mest nøyaktig med vekt.

På min RPM-1 var pickupen montert og vinklene var rimelig bra justert, så det var bare å justere stifttrykket og sette i gang og spille plater.

jossa

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Antall liker
0
Michael Fremer (legendarisk skribent i Stereophile) har laget fin DVD om det aktuelle tema:

21st Century Vinyl: Michael Fremer's Practical Guide to Turntable Set-Up

http://6moons.com/audioreviews/fremer/vinyl.html

Veldig fin innføring hvis man er fersk i faget.

Bare ment som et tilleggstips, ikke som en trådstopper :)

Forumet her inne er jo også fullt av erfarne fjellfolk som villig deler av sin kunnskap.

Gratulerer med platespiller!

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Halux skrev:
cybervision_ skrev:
F.E. skrev:

Velkommen til vinylens verden :)

Det er mange ting å sette seg inn i, men med litt tålmodighet går det meste.

Her ser du eksempel på et løst headshell med påmontert PU (pickup)

På din arm er det fast headshell, der monteres PU rett på enden av armrøret, slik du allerede har gjort.

Den "papirsaken" med et hull i, bruker du for å forsikre deg om at PU er mest mulig vinkelrett på rillene i plata når du spiller, sett nåla i punktet i midten og sjekk at PU er paralell med linjene på "papirsaken". Hullet skal over senterspindelen.

Bruk litt tid på å sett deg inn i hvordan alle innstillingene gjøres, få noen til å hjelpe deg med dette, eller spør her inne, er mange gode råd å få her, mange som sitter inne med mye kunnskap om dette.

Lykke til :)
Det er veldig viktig at headshell også er i paralell med linjene før pu stilles rett, slik som nevnt over.

Mvh....mj

C

Cyber

Gjest
Mine venner, takk for hjelp. Jeg har nå sjekket detta i øst og vest og den ser helt bein ut på alle områder, og protractoren viser så langt jeg kan makte å se at nåla er slik den skal. Dette blir artig! Synes den er utrolig lekker til å koster bare 2 laken.

Forøvrig ikke meningen å lage så mye styr rundt et budsjettprodukt, men har man ikke erfaring så har man ikke erfaring. Legger ved 2 bilder med alt oppe og klart til tilkopling.

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
Da var første skive i hus. En brukt LP med Jim Reeves - Golden Records. Mye flott der og prisen var overkommelig. 49,-

Det jeg legger merke til er at det spraker og suser litt, men jeg så på den at det var litt støv på den så jeg har tatt å skylt den under dusjen i håp om å få det bort. Er det støvet som gjør at den kan sprake?

Ellers må jeg si at jeg har fått litt blod på tann nå, dette var gøy!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei cybervision.....grattis med ny snurrer.....her er det mye vinylglede for særs lite penger ! Ett smart valg!

Sprakingen kan ha flere årsaker :

Møkk/støv på plata som du sier........tiltak : kjøp en platebørste hos vinylforretningen (big dipper)
dra børsten over plata mens den ligger på spiller , før du senker tonearmen (la armen ligge i hvilern sin mens du børster , så slipper du å rive borti no...) ;)

2) den pickupen som følger med har nok ikke den vasseste slipinga , så den spiller nok ikke veldig dypt i rillene , derfor vil du ra med deg en del overflateriper som pu en vil kunne gjengi.....med en langt dyrere pickup , som gir bedre og bedre slipinger , reduseres dette veldig mye......men pytt , litt kos med spraking og da :D

finn fram ei flask rødvin, og ett par stearinlys......

skal du ha minimalt med rillestøy er dette noe å tenke på ved neste korsvei før pu innkjøp.....men nå kjøper du en kost , børster platene dine etter beste evne(når tallerken går rundt) du fører liksom børsten over ytterkanten skrått utover etter ett par runder , slik ser du at støvet "blir med" over ytterkanten på platene , litt trening og det sitter !

Børsten koser ca en hundrelapp-----kan du velge mellom ulike typer , er den med myke hår ca 1,5 cm bust å anbefale , fremfor den med filt i midten og hår på hver side.....

lykke til,,.,,,,,,,her er det mange timer vinylglede......og ikke glem at pickupen er lydmotoren , oppgraderer du , vil du få ting enda bedre , men først , oppgrader platesamlingen og litt duppeditter som børste , onzow zeroduster pu renser fra planet snapa feks.......og ikke minst å kose seg , det er viktig det cybervision.........skal du dra det veldig langt kan det koste veldig mye penger , så ikke fortvil , du har gjort ett knallkjøp , jeg bøyer meg i støvet , og sier kos deg med masse vinyl fremover , kjøp deg ei flunka ny plate , da kan du gjøre en sammenlikning mellom brukt/nytt mht rillestøy , støv v.s rene plater.........

Er budsjettet sprengt, har jeg kanskje noen nye å låne ut om du tar kontakt på pm ,

Espen

C

Cyber

Gjest
Neida, budsjettet er ikke sprengt, men jeg fant ikke noe under 300 som jeg hadde lyst på, og jeg kjøper ikke ny plate som jeg ikke har lyst på. Får se om jeg finner noe på nettet.

Takker for gode tips og god hjelp, synes selv også snurrern er god for pengene. Hva ligger dyrere pickuper på, bare av nysgjerrighet og hva er fornuftig nivå til resten av sakene?

Jeg skal vel ikke ha filten mellom basen og plata når jeg spiller? Platen gikk mye jevnere uten filt mellom.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Det finnes massevis av brukte plater på f.eks Ebay du kan handle inn og en tur innom bruktsjappene er også å anbefale.

I tillegg til vinylbørste (et must!) kan du også handle inn en nålerenser hos f.eks Soundgarden (Pris ca. 100 kr) som også er effektivt. Brukte plater vil nesten alltid ha en del støv, men det er del av opplevelsen! Kos deg!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Fulle av støv , men blir du hekta , og det er enkelt , er en platevasker ett must.....4500 for en vpi 16,5 dyrt ? tja ......men når alle bruktplatene til 30-60 kr blir omtrent som nye er det ikke så ille....

men i ditt ståsted bør det være ett stykke fram i tid....

Nye plater skal du selvfølgelig ha lyst på.....hører du på jazz , finnes det mye vinyl hos barejazz.....i grensen , de aller fleste platene koster 199,-

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei. :)

Jeg testet RPM-1 (Alpha) i Fidelity 34. Denne testen er
desverre ikke lagt ut på nettet ennå men jeg kan nevne
et par ting fra innholdet;

- Phonokablen som følger med er ikke av samme klasse som
resten av spilleren. Her kan det være fornuftig å oppgradere
f.eks. til en Silk Mk. II (PM Audio) eller en annen god phono-
kabel med skikkelig skjerm.

- RPM-1 trives best med et litt ettergivende underlag.
Idealløsningen her er vel ProJects egen "Ground-It" men her
kan også egenbygde løsninger fungere. En sponplate gjør
jobben. Et Ikea Lack bord med bunnplaten fjernet er også
en fin løsning. Unngå glass eller stein som underlag.

Ellers er justering av pickupen viktig. Det vesentlige her er at
nålefanen (cantileveret dvs. det tynne aluminiumsrøret som
diamanten sitter på) er paralell med streken på protraktoren.
Det er ikke viktig at sjellets sider er paralelle med disse.

Selvfølgelig skal du bruke platematta (av filt) mellom
tallerkenen og plata når du spiller musikk. Denne demper
resonanser og hindrer at B-siden av plata får skader. Jeg vet
at det er enkelte som propaganderer for å kutte ut filtmatter
men dette vil jeg ikke anbefale med RPM-1. Platetallerkenen
har ikke forsenket utfresing for platas etikett så kontaktflaten
mellom tallerken og plate blir minimal. Husk å justere armbasens
høyde så armrøret ligger paralellt med platesiden - med filtmatte
og en (gjenomsnittlig tykk - i ditt tilfelle Jim Reeves ;D) LP for
korrekt VTA.

Lykke til videre. ;)

C

Cyber

Gjest
Jeg skal ta meg en tur og investere i skjermede kabler til uka. Jeg kikket så gode jeg kunne på disse innstillingene og det ser ut til å være bra fra fabrikk. Det spiller ihvertfall...

Det stod mellom Jim Reeves eller mye annet jeg aldri hadde hørt om, og så nye saker fra 275 og opp så jeg tenkte jeg kunne gå ut litt forsiktig. Ser ganske så strøken ut.

Spilleren står på lutet furu så det er ikke knallhardt...

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.899
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
ssm skrev:
Nye plater skal du selvfølgelig ha lyst på.....hører du på jazz , finnes det mye vinyl hos barejazz.....i grensen , de aller fleste platene koster 199,-
Beklager off topic men har barejazz begynt å selge vinyl igjen?? Siste gangen jeg var der hadde de kun CD-plater, og de sa at de nok ikke kom til å ta inn vinyl igjen.

Grattis forresten med en fin liten spiller ;) Cybervision

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
211 skrev:
ssm skrev:
Beklager off topic men har barejazz begynt å selge vinyl igjen?? Siste gangen jeg var der hadde de kun CD-plater, og de sa at de nok ikke kom til å ta inn vinyl igjen.

Grattis forresten med en fin liten spiller ;) Cybervision
det er et hyggelig sted å handle jazz cder om ikke annet

Topp Bunn