Diverse Vinyl eller CD.

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.636
Antall liker
15.719
Torget vurderinger
2
Vinyl’s difficult comeback | John Harris | Music | The Guardian

Fine ting i artikkelen om hva folk opplever når de lytter til vinyl, fra et godt anlegg.

Men - akkurat på samme måte som det er viktig å ha den rette utgaven av en CD, og da gjerne ikke en som er "remastered," er det også viktig å ha rett vinylversjon:

She bounced up and pulled two vinyl copies of the Beach Boys’ Pet Sounds from her shelves, and played God Only Knows from each one. The first, on a “remastered” version from 1999, sounded underwhelming: compressed, light on bass, palpably small. But the second, on an early 70s pressing which had been packaged up with a largely awful album titled Carl And The Passions – So Tough, was expansive, packed with nuance. The most stunning element was the vocal performance of the late Carl Wilson: so fresh and intimate that it seized my attention as though we were having a conversation.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Jeg tror at man først og fremst må ha en vinylsnurre som god nok. Min platespiller lyd ble ikke god nok før jeg fikk platespiller til 10K og pick-up til 5K (PS: hva som er god nok lyd og hvor mye man er villig til å bruke på det er jo selvsagt opp til hver enkelt).
Så må man ha god nok RIAA, dernest må alt være justert riktig, også kan herligheten begynne... Når alt stemmer, så låter det himmelsk! Og det er noe med god vinyl lyd man rett og slett ikke kan forklare, til tross for knittring og gåing frem og tilbake.

MEN...som andre har sagt, jeg tror ikke vinyl er for alle. Det er for mye som skal stemme, det er tungvindt og det kan bli nokså dyrt.
Usikker på om jeg hadde påbegynt mitt anlegg med vinyl igjen, om jeg skulle begynt på nytt. Det er utrolig mange gode DAC'er nå og man får utrolig mye for pengene ellers!
 
Sist redigert:

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Jeg sliter med å få platespilleren virke optimalt.Men skal ha den inn på service,og kanskje også bytte pick-up.Fortrekker cd'er da det er mest bekvemt,og man har fjernkontroll og display.Det låter også best her for tiden.Men når det er en spesiell utgivelse som kommer velger jeg vinylen.Det er også fint at det nå ofte følger med downloadticket eller cd-kopi med lp'en.Da har man i pose og sekk.Men vi blir nok aldri ferdig med å diskutere dette temaet.Det har vært mange tråder om dette de siste åra.

mvh.s,
 
D

Desillusjonert

Gjest
Jeg sliter med å få platespilleren virke optimalt.Men skal ha den inn på service,og kanskje også bytte pick-up.Fortrekker cd'er da det er mest bekvemt,og man har fjernkontroll og display.Det låter også best her for tiden.Men når det er en spesiell utgivelse som kommer velger jeg vinylen.Det er også fint at det nå ofte følger med downloadticket eller cd-kopi med lp'en.Da har man i pose og sekk.Men vi blir nok aldri ferdig med å diskutere dette temaet.Det har vært mange tråder om dette de siste åra.

mvh.s,
Jeg synes LP'er burde få mere ekstra! Som du sier, enten CD-kopi eller downloadticket, men også mere materiale rundt selve innspillingen (videoer?) og bilder.
Tror det å kjøpe nye LP'er ville blitt litt mere interessant da.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.064
Antall liker
33.732
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Hva låter best.Vinyl eller CD ?. Ev.hvorfor.
Basert på mine subjektive erfaringer - spørs hva du er ute etter. Vil du ha gjengitt det som er på plata mest mulig ufarget ville jeg av flere grunner valgt CD.
Du har større utvalg av musikk, rimeligere skiver , og unngår problemet med rillestøy/støv/riper/dårlige pressinger ect.

En vinylrigg kan selfølgelig spille himmelsk , og du har større mulighet til å tune lyden i den retning du måtte ønske - altså hvis du ikke er tilhenger av mest mulig "nøytralt". Men så har du problemene nevnt ovenfor....................
 
D

Desillusjonert

Gjest
Hmmmm? Vinyl er vel like nøytralt som en CD?
Det kommer vel mere ann på innspillingen enn mediet?

Riper, støv og andre ubehagligheter er selvsagt ikke morsomt, men trenger ikke nødvendigvis være et problem. Det kommer ann på hvordan man behandler platene.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.064
Antall liker
33.732
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jo vinyl kan være like nøytralt , men ikke alle pickuper er det samme , derfor mener jeg man har større valgmuligheter til å tune lyden. Arm / riaa / drivverk osv. vil også virke inn på resultatet.

Jeg har AB testet bra vinylrigg mot bra CD spiller med forbausende likt resultat - og da velger jeg heller fordelene med CD mediet. Men jeg også hørt vinylrigger som har "det lille ekstra" det kan være vanskelig å oppnå med en god CD spiller.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Jo vinyl kan være like nøytralt , men ikke alle pickuper er det samme , derfor mener jeg man har større valgmuligheter til å tune lyden. Arm / riaa / drivverk osv. vil også virke inn på resultatet.

Jeg har AB testet bra vinylrigg mot bra CD spiller med forbausende likt resultat - og da velger jeg heller fordelene med CD mediet. Men jeg også hørt vinylrigger som har "det lille ekstra" det kan være vanskelig å oppnå med en god CD spiller.
Det er jeg enig i og derfor tror jeg ikke vinyl er det rette for alle. Valgmulighetene er nesten uendelige.
Takke meg til FLAC/WAV noenganger. :)
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
304
Antall liker
24
Filbasert, flac, avspilling har stort sett vært enerådende hos meg de siste årene, vinyl er litt tungvindt i forhold. Men siden vinyl ofte krever litt større innsats hører jeg som oftest på det når jeg kan konsentrere meg om musikken. Filbasert kan funke bra som bakgrunnsmusikk, og med "tilfeldig utvalg" hender det jeg hører musikk jeg ellers aldri ville spilt.
Det er imidlertid noe med cd eller filbasert som jeg synes gjør det litt slitsomt i lengden. Det er ikke så merkbart, men hvis jeg setter på en lp etter å ha hørt digitalt er det som det letter litt over skuldrene. Lp har kanskje en betoning i mellomtonen som cd ikke har, mens lp har bedre utklinging av lyder enn cd.
Hvis spørsmålet hadde vært : Velg enten cd eller vinyl på en øde øy? Da hadde kanskje svaret blitt vinyl.

Mvh Knut
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Filbasert, flac, avspilling har stort sett vært enerådende hos meg de siste årene, vinyl er litt tungvindt i forhold. Men siden vinyl ofte krever litt større innsats hører jeg som oftest på det når jeg kan konsentrere meg om musikken. Filbasert kan funke bra som bakgrunnsmusikk, og med "tilfeldig utvalg" hender det jeg hører musikk jeg ellers aldri ville spilt.
Det er imidlertid noe med cd eller filbasert som jeg synes gjør det litt slitsomt i lengden. Det er ikke så merkbart, men hvis jeg setter på en lp etter å ha hørt digitalt er det som det letter litt over skuldrene. Lp har kanskje en betoning i mellomtonen som cd ikke har, mens lp har bedre utklinging av lyder enn cd.
Hvis spørsmålet hadde vært : Velg enten cd eller vinyl på en øde øy? Da hadde kanskje svaret blitt vinyl.

Mvh Knut
På en øde øy ville jeg valgt det som det var lettest å lage en båt av. Litt usikker her, men tipper at vinyl er bedre enn CD.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
På en øde øy ville jeg valgt det som det var lettest å lage en båt av. Litt usikker her, men tipper at vinyl er bedre enn CD.
Om ikke annet - mindre hull å tette pr. mm2 for vinyl, enn for CD;).

Men til TS spm.
Helt umulig å på et generelt grunnlag å sette det opp mot hverandre . Alt for mange individuelle, variable faktorer som spiller inn.
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Vinyl er bare deeeeeeeeeeeeilig!!! Fantastiske platecover, fantastisk lyd og Led Zeppelin, Pink Floyd, Zappa, Beatles, King Crimson, Cream, the Byrds, Dylan, Rolling Stones, Al Green, Deep Purple, Velvet Underground, Bowie osv. kom på vinyl før cd var påtenkt. :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Mens CD, i all sin enkelhet, igjen er et mer praktisk medie. En god del innspillinger er også bedre enn på vinyl, uansett hva slags vinylrigg man måtte være i besittelse av eller hvike pressinger man måtte ha.

Og, dessverre er det slik at en god del måha utgivelser ikke finnes på vinyl. Og slik situasjonen i vinylproduksjonsbransjen er nå om dagen vil de neppe bli utgitt heller - i hvertfall ikke på kort sikt. Til det er nok mange av de for "smale" og må vike i køen for mer kommersielt bredere opplag.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.975
Antall liker
11.829
Sted
Hus
Kun vinyl her. Slik får en spilt hele plater og må reise seg opp etter halvspilt plate for å pisse og hente nye drikkevarer. Flotte covere og mye å kikke på :)
 
Sist redigert:

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.193
Masse vinyl på NRK2 akkurat nå.

edit:

Forøvrig, vinyl er mye morsommere enn CD.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.193
Det er imidlertid noe med cd eller filbasert som jeg synes gjør det litt slitsomt i lengden. Det er ikke så merkbart, men hvis jeg setter på en lp etter å ha hørt digitalt er det som det letter litt over skuldrene.

Mvh Knut
Det er sjelden jeg hører mer enn 1 CD. Så går jeg og gjør noe annet.






Jeg kan spille vinyl hele dagen.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Hvilken?

begge selvsagt, du vil vel ikke ødelegge det fine rustikke bordet til hønemor?
stenciled-CD-coasters-1-600x450.jpg



Kos dere, stikker ut en tur.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Sats på vinyl.I tillegg til å lytte til nydelig musikk er vinyl en hobby i hobbyen.
Dette er med på å gjøre dette ekstra interessant.
Mvh Kenneth
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.975
Antall liker
11.829
Sted
Hus
Har både førstepress LP og CD. LP`n er megabra. GH sin aller beste utgivelse. A Concert For Bangla Desh er oxo et must å ha på LP :)
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Vinyl er så tungvint at jeg ender med å høre på hele albumet når jeg først har satt den på. Så på den måten er vinyl best..
Synes dette er et veldig viktig poeng. Om ikke det viktigste.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.927
Antall liker
19.786
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
CD har fått et ufortjent rykte om at lyden er hard og spiss. Dette har ingenting med formatet å gjøre, men med mastring. De første CD-ene (fram til ca. 92), har som oftest veldig bra lyd. Etter det kom loudness-helvetet. Selv har jeg byttet ut en hel masse nyere, rematrede CD-er med originale fra 80-tallet. Lyden kan ikke sammenlignes.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.193
Vinyl er likevel mye morsommere enn CD.


Enig i at remaster som regel er dårlige greier.
 

Hæææ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2014
Innlegg
143
Antall liker
70
Ingenting pynter opp et hjem mer enn hyller med lp-plater til å bla i.Jeg har heller ingen plater som jeg ikke spiller pga dårlig lyd.Lydkvaliteten er varierende men hver plate har sin egen sound og det liker jeg:)
Cd og streaming låter også flott men det er liksom noe annet.
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Hver gang jeg ser disse vakre mekaniske underverkene må jeg minne meg selv på at jeg aldri, aldri, aldri skal ta frem platespilleren igjen. Eller bruke uante mengder hardt oppsparte på en ny lekkerbisken.

Bare tanken på den omstendelige prosessen fra mastring til signalet kommer ut fra RIIA'n, gir en placebo-effekt som gjør at platespiller aldri kan høres like bra ut i mitt hode (med noenlunde samme innspilling). Og blindtest er jo umulig å gjennomføre pga litt sus og knitring.

Nå har jeg aldri hørt en superduper kvalitetsrigg, så jeg vet vel ikke helt hva jeg snakker om. Uansett er ikke støv og justeringer min greie. I tillegg er jeg ingen albummann. Går mest i enkeltlåter.

Nei, disse djevelens fristende kreasjoner, som er skremmende like Edisons voksruller, kan brennes på bålet for min del.
 
Topp Bunn