Vinyl, den nye vinen? Kabler, sur mjød fra forgangen tid...?

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.301
Antall liker
1.740
Sted
Bergen
For hva det er verdt, har to forskjellige tonearmer med to ulike, relativ dyre PU.
Begge spiller godt og har noen ulike stærkheter i spesielle tilfeller med dårlig vinyl.
Den egentlige Sjæfen i huset tok lydforskjellen umiddelbart og hun, og flere med henne, valgte den dyreste, uten at de visste det, som den som gav henne best lyd.
Den dyreste spiller så bra at jeg noen ganger faktisk tar til tårene. Når den pickupen ryker kjøper jeg gladelig en ny. For meg er det verdt prisen selv om jeg kunne kjøpt en grei bruktbil istedenfor. Dermed tør jeg heller ikke bytte ut i noe tilsvarende for å teste - så der går grensa
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Det er egentlig ganske få objektive holdepunkter for å velge PU, annet enn det som gjelder samspillet med platesnurra/tonearm (masse og oppheng) og phonoforsterkeren (spoler og signalnivå). «Alt» det andre, om mekanisk oppbygging, materialvalg og nålesliping, er proxy for antatt ytelse (fra et bruker-ståsted).

Før en stabler frognertierne, så er det også greit å ha i mente at PU er en slitedel. Etter 1000-2000 timer eller så så er det på tide tenke på utskifting eller re-tipping. Så må en selv vurdere hva som er en «rimelig» eller «akseptabel» driftskostnad.

mvh
KJ
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.534
Antall liker
13.822
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Besøk folk som har greit vinyloppsett og høyr. Ta med kjent musikk.
Prøv å få låne pickup slik at du kan teste ut heime om du er redd for bomkjøp.
Ellers er jo Rudi si liste nevnt. Du kan jo bruke denne for å "justere" utvalget.
Og - Lytt til erfarne fjellfolk. Men aller viktigast - Lytt sjøl.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.280
Antall liker
11.035
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det kjem jo heilt an på kva du vil bruke på PU. Hana SL og AT PTG/II er to knallgode til ein grei pris.
Er du villig til å betale meir, så får du meir ut or platene, men etterkvart blir det snakk om nyanser.
Og som det er nevnt tidlegare PU må spele på lag med arm, og RIAA må ver god nok til å skille dei frå kvarandre.
Enig med deg om det meste der.
Men jeg mistenker, og erfarer delvis selv, at det er mer enn nyanser selv høyt i pris. Tenk deg f.eks. Ortofon, Koetsu og Lyra i klassen 50000-60000kr på samme spiller og arm. Innbiller meg at de kan/vil låte ganske forskjellige.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.634
Antall liker
15.475
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er egentlig ganske få objektive holdepunkter for å velge PU, annet enn det som gjelder samspillet med platesnurra/tonearm (masse og oppheng) og phonoforsterkeren (spoler og signalnivå). «Alt» det andre, om mekanisk oppbygging, materialvalg og nålesliping, er proxy for antatt ytelse (fra et bruker-ståsted).

Før en stabler frognertierne, så er det også greit å ha i mente at PU er en slitedel. Etter 1000-2000 timer eller så så er det på tide tenke på utskifting eller re-tipping. Så må en selv vurdere hva som er en «rimelig» eller «akseptabel» driftskostnad.

mvh
KJ
Det er også et godt poeng KJ - det med å kostnadsberegne driftstiden, selvom de færreste gjør det.

Man kan også se det fra en annen vinkel: Jeg husker tilbake dengang jeg valgte en pu til 84k. Denne hadde en garantert levetid langt utover de nevnte 2000 timene. Regnstykket anskaffelseskostnad / estimert levetid i timer = kostnad pr. time viste dengang en brukskostnad som var lik, eller sogar noe lavere enn hva en Ortofon 2M ville koste å bruke pr. time.

Det er mange fasetter her, så det er bare å finne den man trives best med :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.493
Antall liker
8.029
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Tenk deg f.eks. Ortofon, Koetsu og Lyra i klassen 50000-60000kr på samme spiller og arm. Innbiller meg at de kan/vil låte ganske forskjellige.

At pickuper, dyre som billige, låter forskjellig er det ingen tvil om - spørsmålet er om forskjellig = bedre? Og hvis ja, hvor mye av svaret er rent subjektivt og hvor mye, om i det hele tatt noe, er rent objektivt?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Her er det vel først og fremst å sette seg et omtrentlig pristak.
Deretter å luke vekk de som evt er for myke eller for stive i forhold til tonearmen.
Så får man google seg frem og lese seg litt opp på lydkarakteristikker til den enkelte. Om man ikke får fasit ut av det, så er det ihvertfall gode indikasjoner å hente.
I alt dette må man ta stilling til om man ønsker en MM, MI eller MC. Verd å merke seg at sistnevnte setter større krav til kvalitet på RIAA.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
De fleste her har vel en oppegående riaa til mc, jeg har ikke og så først lyset da jeg kjøpte step-up! Før, med Lehman Black Cube SE hørte jeg knappt forskjell på forskjellige pickup'er, ikke hva jeg forventet akkurat.....
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.301
Antall liker
1.740
Sted
Bergen
Har prøvd noen ikke-så-veldig-billig riia til mitt oppsett med to tonearmer. Størst forskjell oppleves fremdeles mellom de to forskjellige tonearmene med ulik pickup.
Men matching av hele komponentkjeden er viktig og må ikke undervurderes
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
At pickuper, dyre som billige, låter forskjellig er det ingen tvil om - spørsmålet er om forskjellig = bedre? Og hvis ja, hvor mye av svaret er rent subjektivt og hvor mye, om i det hele tatt noe, er rent objektivt?
Dette får vi neppe svar på, det objektive. Det koker ned til preferanser, økonomisk tåleevne og interesse. Samt ambisjoner rundt hvor mye en vil investere. Tror jeg sitter på min Lyra pu litt til, den er helt ok 😊
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.574
Antall liker
27.658
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Dette får vi neppe svar på, det objektive. Det koker ned til preferanser, økonomisk tåleevne og interesse. Samt ambisjoner rundt hvor mye en vil investere. Tror jeg sitter på min Lyra pu litt til, den er helt ok 😊
Sitter du på en Lyra, er det begrenset oppside på lydsiden og (nesten) ubegrenset oppside på kostnadssiden, IMO. :)

Mvh
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.645
Antall liker
1.885
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Skal du sitte på pickupen må du passe på at den ikke blir ødelagt, det er ikke et møbel :)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.014
Antall liker
20.124
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
At pickuper, dyre som billige, låter forskjellig er det ingen tvil om - spørsmålet er om forskjellig = bedre? Og hvis ja, hvor mye av svaret er rent subjektivt og hvor mye, om i det hele tatt noe, er rent objektivt?
Kan si, at igjennem de siste 40 år, har jeg aldrig kjøpt en dyrere PU (MC), uten at den var bedre.
Dvs.... bare et par eks....... Ortofon Jubilee var bedre enn Kontrapunkt H, Rohmann og MC7500.
Sumiko Palo Santos Presentation var bedre (mye) enn Sumiko Paerwood Celebration II, som igjen var bedre enn
Orto Jubilee.
De to i det lagere segmentet jeg alltid har synes var "no brainers" i hver deres prisklasse, er Kiseki Blue NS
og Audio Technica AT-33PTG/II. Spesiellt den siste imponerer med ett kjempe lydbillede i både høyde, bredde
og især dybde, når den er justert perfekt.
Just my 5 cents ;)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.574
Antall liker
27.658
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Sitter du på en Lyra, er det begrenset oppside på lydsiden og (nesten) ubegrenset oppside på kostnadssiden, IMO. :)

Mvh
Men litt malurt i begeret må du få, HCS. Sitter akkurat og har hørt en og samme plate to ganger med to forskjellige pickuper.

På # 1, en (riktignok kraftig moddet) Denon DL 103 R savnes ingenting, den lyden kan jeg leve med ubegrenset, i hvert fall inntil jeg setter på
#2, en Koetsu Coralstone. Og ja, der er det mer av alt, ikke minst en bass i en helt annen kategori!

Moralen er: Kanskje det er like greit å la være å krype ned i det kaninbolet som PU-rulling kan være.Er du fornøyd med Lyraen din, kos deg med musikken og Let it be.

Mvh
 
Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.267
Antall liker
6.390
Sted
Under stjernene
Spiller på en platespiller med strekk og en arm som er hengt opp med fiskesnøre. Ser ut som om armresonansfrekvensen er 11-12 Hz uansett hva man henger på.
Det er forskjell hos meg på toppmodell MM til 15K og MC 40K.

Men i forhold til bytte av ASR Mini Basis Exclusive HV til MMM er forskjellen liten.

Lørning bay duing ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.493
Antall liker
8.029
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kan si, at igjennem de siste 40 år, har jeg aldrig kjøpt en dyrere PU (MC), uten at den var bedre

Jojo, men hvordan bedre da? Strekker de seg høyere og lavere, er det et vell av nye detaljer som åpenbarer seg, eller er det bare det at de har en tonalitet som du liker bedre, muligens helt eller delvis fordi de er nye, fordi du la ut mye penger for dem, hadde veldig lyst på dem og er fryktelig glad for at du endelig fikk tak i dem?

Sånn helt for egen del så kan jeg på ingen måte si at en Koetsu Urushi Black er det aller minste bedre enn kjepphesten min, ART9. Den låter veldig annerledes, og veldig flott og deilig, men det er noe helt annet og saken ganske uvedkommende. Ellers låter ART9 også, i alle fall hos meg, nærmest kliss likt VdH Colibri.

I alle fall mellom 20Hz og 14KHz; utenfor der er det ikke noe særlig jeg kan uttale meg om.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.333
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg skal ikke mene så mye om PUs, ettersom jeg har liten egen erfaring utover V15 og div OMs... men dette med at ting lyder annerledes er ofte et faktum uansett del av et anlegg... i veldig mange sammenhenger blir det ofte definert som bedre, - men er det nå alltid det, - eller er det bare annerledes? Ligger det en forutinntatt forventning i at alt lyder bedre bare det er dyrere??
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.308
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Klokt svar, tenker du er inne på noe der. Hva er den objektive forskjellen, og hvorfor lar vi den subjektive styres av pris... 😊
Leif Johansen har laget flere videoer hvor han beskriver Ortofons tankegang. Det er faktisk en rekke reelle faktorer som spiller inn når man prøver å sette sammen et slikt instrument til et mikroskopisk marked. For å dyrke et slikt utdatert medium er det veldig få som gjør.

Denne spillelisten har jeg postet i vennetråden, ganske lærerikt.

 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.700
Antall liker
7.805
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Alt kommer vel an på hvilke ambisjoner man har. Du som har en veldig oppgående CD-rigg, må kanskje kaste veldig mye penger på et platespiller-oppsett for å kunne overgå det. Ikke sikkert man må ha det beste innenfor alle kildekategorier :)

I mitt tilfelle var det kona som ønska seg platespiller (klarer meg fint med CD og streaming), og helst med en god dose knatring og sjarme. Jeg kunne vel egentlig bare ha skaffet en god gammel grammofon :unsure:

1681471402321.png
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.634
Antall liker
15.475
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
At pickuper, dyre som billige, låter forskjellig er det ingen tvil om - spørsmålet er om forskjellig = bedre? Og hvis ja, hvor mye av svaret er rent subjektivt og hvor mye, om i det hele tatt noe, er rent objektivt?
Det holder greit for meg at jeg synes at pickup A låter subjektivt bedre enn B.

Det er sjeldent at det kommer noe godt ut av å komplisere ting for mye.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det holder greit for meg at jeg synes at pickup A låter subjektivt bedre enn B.

Det er sjeldent at det kommer noe godt ut av å komplisere ting for mye.
Komplisere... Det er en tidvis god til... 😊... Men reisen er alltid bedre enn slutten, enden på alle "gode" frustrasjoner og gleder..
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.493
Antall liker
8.029
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det holder greit for meg at jeg synes at pickup A låter subjektivt bedre enn B.

Det er sjeldent at det kommer noe godt ut av å komplisere ting for mye.

Komplisering er nå en ting, men så har du hobbybiten... Noe skal en jo ha å bedrive tiden med. Jeg liker vel de aller fleste av mine pickuper like godt, og synes trolig derfor egentlig at de er like gode, men de er jo forskjellige og har (svært) små forskjeller i styrker og svakheter, som gjør at det er interessant å ha flere å sjonglere mellom alt etter humør og hvilken musikk man hører på. Om det er en komplikasjon og et onde er jeg usikker på.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Komplisering er nå en ting, men så har du hobbybiten... Noe skal en jo ha å bedrive tiden med. Jeg liker vel de aller fleste av mine pickuper like godt, og synes trolig derfor egentlig at de er like gode, men de er jo forskjellige og har (svært) små forskjeller i styrker og svakheter, som gjør at det er interessant å ha flere å sjonglere mellom alt etter humør og hvilken musikk man hører på. Om det er en komplikasjon og et onde er jeg usikker på.
Du som har SP25 til salgs @JMM ?
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Når det måles vil jeg være en objektiv robot. Heldigvis er både eg og vinylen, pick it up. 😄
 
Topp Bunn