Alt til hus og bolig Vindu som brannvegg ved peis?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Ønsker en frittstående peis i stue som har furupanel. Istedetfor buttugly brannveggplater, kan man sette inn et vindu heller? Det er mot en yttervegg og skal skifte ytterkledning åkkesom. Over peis tenker vi at rørpipa er halvisolert så vinikke trenger 3meter høyt glass (3m er takhøyde)

Er det krav til herda glass? Hva er minste avstand til vindu?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Ta kontakt med det lokale brannvesenet. De kjenner reglementet.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Tviler på at brannvesenet ønsker å si noe om hvilken løsning som må være - spør heller en bygningskyndig med ansvarsrett.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.735
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
En brannmur skal være minst 10 cm tykk og være utført av teglstein, betong, betongstein eller lettbetong. Naturstein kan ikke benyttes! Det finnes også flere typer ”brannmurpanel” på markedet. Ved montering av frittstående ildsteder produsert før 1989 kan varmebelastingen på brennbar vegg bak brannmuren bli for stor, slik at det må påmonteres en skjermplate. Platen kan festes til brannmuren med luftet mellomrom på minst 15 mm. Platen skal være så stor at den dekker ildstedets normalprojeksjon på brannmuren med et tillegg på minst 10 cm. Skjermplaten kan alternativt stilles opp frittstående på gulvet
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
461
Antall liker
102
Ovnsprodusenten pleier å ha beskrivelse av nærmeste omgivelser til ovnen.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er noen nye brannmurplater i markedet, 4-5 cm tjukke, som er godkjent. Ser ut som betong...... Vanlig vindusglass tror jeg ikke går, og uansett vil dette også måtte ha en omramming som skal overholde minstemålene. Drop meg en PM dersom jeg skal finne ut hva de platene heter... en kollega av meg har nettopp brukt de.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.020
Siporex tror jeg de heter. Veier ingen ting og kuttes med vanlig sag. Hele min plassbygde peis er lager av slike. Pusses som betong - min er med gipspuss som gir en noe ru overflate.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.448
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Brannvesenet vil nok kunne gi gode svar. Hadde tett dialog med brannmesteren da jeg byggde hus. Lærte blant annet om "pyrisk tre" hvilket gjorde at jeg ikke ble sur over at han ikke ga disp!
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Takk for tilbakemelding alle. Men for å oppklare misforståelser; kravene til avstand gjelder til brennbar vegg. Et vindu er jo ikke brennbart, så tanken var å fjerne vegg og sette inn et vindu. Da får jeg utsikt og peisovn kan plasseres med minimal avstand.

Jeg er klar over brannmursplatene og -glasset det linkes til, men det er nettopp disse jeg syns et buttugly.

Skal nøste videre!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.448
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Mulig du må ha spesiallaget vindu som tåler en noe ekstrem temperaturforskjell mellom ute og inne. Men det bør være greit løsbart, kun et spørsmål om kronasjer.
Med riktig glass kunne du jo hatt en "see through" peis. En slik der bakveggen i peisen var glass og flammene vistes både inne og ute på en evt terrasse.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Takk der fela; der har du hva jeg mener. Skal sjekke ut, men de peisene der trenger nok ikke mer enn 15cm klaring, så er nok hele standard glass det der. Men fordelen er at man kan skyve peisen helt inn til veggen hadde vært; altså man sparer den plassen som utforinga til vinduet bruker.
 
Topp Bunn