Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    7.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lunchpause på hjemmekontor. Ved kjøkkenvinduet.
    Kan ikke spille musikk hele tiden heller.
    1641558805137.png

Nedenunder er MiniDSP installert og testingen begynner kanskje ikveld. Skeptisk optimisme. Kan trenge en god rødvin til hjelp.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    7.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvis jeg skal ha DSP vil jeg ha en brukervennlig løsning, uten mye synlige bokser og kabler, som skal funke også med vinyl.
    Da må jeg ha DSP inn i analog-kjeden, og har lånt en MiniDSP (DDRC24) og koblet mellom forforsterker og effekt. DP-forsterkerne har balansert kabling, og jeg må inn med overganger i begge ender.
    Det første jeg må sjekke er at ting fungerer i "bypass mode" uten forringelse av lyden. Der står jeg nå, og mener bestemt at lyden ble svakere og mattere med DDRC24 koblet inn. Har kryss-sjekket flere ganger, og mener bestemt det er tilfelle. Ved første forsøk var det også mye støy, type innstrålt radiostøy, som forsvant etter mye lirking og dytting på kable og kontakter. Men lyden er fremdeles påvirket, selv om jeg skrur på bypass på alt jeg finner i GUIen.
    Så da parkerer vi den foreløpig, kabler om igjen til balansert og nyter musikken som før.
    Tiden som følger kan brukes til en gjenopfrisking av REW og målinger, før jeg eventuelt tester på nytt.

Men jeg synes forskjellen i lyd er for stor til at det kan være normalt, da jeg kjenner flere som er fornøyd med disse boksene. Kan det skyldes lavt gain i forsterkerne, eller problemer kombinasjonen XLR/RCA ?

Valentino

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    5.548
    Sted
    Ottestad
    Gjetter på at du ikke treffer på grunn av problematikk omkring gain, balansert og single ended overføring.
    Gain er kanskje ikke et problem. Vet vet ikke om du har sjekket at du faktisk spiller med samme lydstyrke med boksen i kjeden og uten. Men jeg vet av egen flau erfaring at man kan bli lurt trill rundt om man ikke (Stahlhelm på) måler.

storab

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Stusser litt på bypass ettersom jeg trodde minidsp alltid gikk via ADC-DAC for å komme fra input til output.
    Mistenker det er bypass kun hopper over dsp filteret. Opplevde ikke støy hos meg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    7.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Stusser litt på bypass ettersom jeg trodde minidsp alltid gikk via ADC-DAC for å komme fra input til output.
    Mistenker det er bypass kun hopper over dsp filteret. Opplevde ikke støy hos meg.
    Det tror jeg stemmer. Jeg setter alle filterpunktene i den første config til "bypass" og output volum opp til 0 dB.
    Det virker som volumet likevel er lavere enn uten, men det er det første som skal måles. Enkel sinustone og dBmeter på mobil får holde.
    Neste blir å sjekke det Valentino nevner, ved å koble DSP tidligere i kjeden, f.eks. på ubalansert utgang fra multispilleren Oppo105.

HoJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    6.232
    Sted
    Stavanger
    Jeg hørte også forskjell med ddrc-24 i mellom, men hos meg kun i positiv forstand. Det hadde vært artig hvis du kunne testet Dirac live, bare for å se hva den kan gjøre.
    Ddrc-24 med dirac avskrudd låter dårlig hos meg, tynt og smalt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    7.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Første inntrykk. To høyttalere, stor forskjell, plassering betyr mye.
    1641852313673.png

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    7.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    1641852519959.png

Gjennomsnitt av begge høyttalere, forsiktig glattet. Den store toppen i bassen er ikke en første romnode. Og den henger lenge.

1641852662447.png

• Liker
    Reaksjoner: HoJ

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    2.313
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser frem til å følge dine oppdagelser med dette Ottone. Kos deg med det.

Enig med Valentino om å prøve MiniDsp tidligere i kjeden. Hvis du spiller med DP pre og post (ha ha) så virker det intuitivt logisk at det forringer å sette en minidsp mellom disse.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    7.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fredag i musikkrommet, litt samspill med godsaker til.
    Et av mine favorittøl, Fyr og Flamme fra Haandbryggeriet, dessverre nå bare tilgjengelig på boks, og nye glass.
    Handlingens mann har vært på på januarsalg. Hadeland Augustin IPAglass.
    1642193005095.png

Ølbrikkene var kuleste julegaven, fra junior i Amsterdam.

God fredag!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    7.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kona drikker av Spiegelau, det ser vel alle. Eller Stjärnholm om man vil. Vi har en legning for fine glass, innrømmer det. Ikke for å sammenlikne med hifi og musikk. Eller jo, ok da, det likner.
    Og DEN kule fjernstyringen. Solid norsk, fin til stabilisering av småbord med fine glass.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    7.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det har blitt kommentert av flere hos oss hvor bra det lyder av internettradio på Naim SuperUniti
    6AE1A37D-373B-4182-9F7F-4B867B00A436.png

Jeg har ikke lagt merke til at det strømmes i 48kHz 192 kbps fra NRK klassisk. Ikke rart det er bedre enn DAB.
    I tillegg presenterer de et verk av Beethoven jeg aldri har hørt. Strykeretrio opus 8. Rett og slett uhørt.

• Haha
    Reaksjoner: TT.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    7.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg trives ikke med målinger. Det minner for mye om jobb. Går litt i rykk og napp, men så langt har det bare bekreftet ting jeg vet om rommet, og at jeg har gode høyttalere.

• Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn