Vil Ultra HD Blu-ray slå ann?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
De fleste har sikkert fått med seg at det kommer et nytt Blu-ray format i 2015. Til min store overraskelse da det ble annonsert i fjor, så er det nok en gang snakk om et fysisk format. Jeg var overbevist om denne gangen ville de velge nedlasting alene, men slik blir det altså ikke. Alle utleiebutikkene er forsvunnet fra markedet da det ikke lengre selges utleiefilmer. Det innebærer at man må kjøpe filmer til Ultra Blu-ray.

Det er også overraskende å se at mest sansynlig vil ikke formatet støtte 3D med 4K oppløsning og 48FPS. Det betyr at det heller ikke er 100% fremtidsrettet og kan bli et mellomformat.

Hva tror dere. Kommer Ultra Blu-ray formatet til å selge noe særlig eller blir det en fiasko?
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Tipper det kommer til å slå like bra an som hd-dvd omtrent. Entusiastene kommer til å kjøpe det, men folk flest kommer til å sitte på gjerdet frem til et annet format /nedlastinger dukker opp.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.288
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
At det ikke støtter 3D er vel ikke så rart, 3D har jo floppet totalt. Jeg er vel ikke den eneste som har fire par ubrukte 3D-briller liggende.
Hvorvidt dette formatet kommer til å selge er avhengig av hva som tilbys.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg tror "folket" er fornøyd med Full HD en stund til.
Men blant oss nerdene så vil det nok slå an for mange.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
De fleste har sikkert fått med seg at det kommer et nytt Blu-ray format i 2015. Til min store overraskelse da det ble annonsert i fjor, så er det nok en gang snakk om et fysisk format. Jeg var overbevist om denne gangen ville de velge nedlasting alene, men slik blir det altså ikke. Alle utleiebutikkene er forsvunnet fra markedet da det ikke lengre selges utleiefilmer. Det innebærer at man må kjøpe filmer til Ultra Blu-ray.

Det er også overraskende å se at mest sansynlig vil ikke formatet støtte 3D med 4K oppløsning og 48FPS. Det betyr at det heller ikke er 100% fremtidsrettet og kan bli et mellomformat.

Hva tror dere. Kommer Ultra Blu-ray formatet til å selge noe særlig eller blir det en fiasko?
Det er tøys at det ikke leies ut filmer lengre. Leide en BD film for bare et par uker siden. Og jeg bor i Ytre Enebakk...
Har de store MIX videokioskene lagt ned all utleie altså? Jeg kan leie film 2 steder her i bygda. Bensinstasjon og på et stort gatekjøkken.
Ellers enig i at fysiske format for film går mot dårlige tider, men det fortsatt mange som sverger til dette. Om det lønner seg for de som skal tjene penger på film er en annen sak.
 
S

Syncrolux

Gjest
Etter det jeg har hørt fra bransjefolk så skal det nye formatet støtte 8k og 60fps. Og 3D.

For oss som bor i provinsen vil streaming ikke være noe alternativ i et temmelig lang overskuelig framtid, pga mangel på tilgjengelig båndbredde. Skal man streame høykvalitets video er det nødvendig med 100 Mbps linjer, som i praksis betyr fiber. Å tro på at fiber blir bygd ut i hele landet er som å tro på julenissen. I store deler av verden vil et fysisk format ha sin berettigelse mener jeg.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
At det ikke støtter 3D er vel ikke så rart, 3D har jo floppet totalt. Jeg er vel ikke den eneste som har fire par ubrukte 3D-briller liggende.
Hvorvidt dette formatet kommer til å selge er avhengig av hva som tilbys.
Det støtter 3D, men ikke i 4k og med 48fps.
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1422523568

Det er tøys at det ikke leies ut filmer lengre. Leide en BD film for bare et par uker siden. Og jeg bor i Ytre Enebakk...
Har de store MIX videokioskene lagt ned all utleie altså? Jeg kan leie film 2 steder her i bygda. Bensinstasjon og på et stort gatekjøkken.
Ellers enig i at fysiske format for film går mot dårlige tider, men det fortsatt mange som sverger til dette. Om det lønner seg for de som skal tjene penger på film er en annen sak.
Ifølge min lokale videosjappe/Mix i Bergen som la ned videoutleien for et par uker siden (den siste i Bergen så vidt jeg vet), så er det ikke nå mulig å få tak i leiefilmer lengre. Leiefilmer er ikke det samme som kjøpefilmer. Så dersom det stemmer for hele landet, så vil ikke de kunne skaffe nye filmer fra nå av og fremover og da er det bare tidsspørsmål før alle forsvinner.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.852
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Etter det jeg har hørt fra bransjefolk så skal det nye formatet støtte 8k og 60fps. Og 3D.

For oss som bor i provinsen vil streaming ikke være noe alternativ i et temmelig lang overskuelig framtid, pga mangel på tilgjengelig båndbredde. Skal man streame høykvalitets video er det nødvendig med 100 Mbps linjer, som i praksis betyr fiber. Å tro på at fiber blir bygd ut i hele landet er som å tro på julenissen. I store deler av verden vil et fysisk format ha sin berettigelse mener jeg.
Er ikke nødvendig med fiber da coax fungerer utmerket. Her via WiFi og iPad Air. Ville e
heller ikke stolt på streaming selv med min båndbredde på hverken BluRay eller høyere oppløsning.

image.jpg
 
S

Syncrolux

Gjest
Er ikke nødvendig med fiber da coax fungerer utmerket.
Det har du forsåvidt rett i. Men det er ikke akkurat fett med coax (i praksis: kabel-TV) utenfor tettbygde strøk heller. Det skal også sies at rekkevidden på coax ikke er all verden når man snakker om høye hastigheter.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Jeg synes det virker som at Blu-Ray som vi har i dag enda ikke har slått helt an hos massene jeg. Mange (de fleste?) bruker fortsatt DVD.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg synes det virker som at Blu-Ray som vi har i dag enda ikke har slått helt an hos massene jeg. Mange (de fleste?) bruker fortsatt DVD.
Månedens spørsmål egentlig.
Etter Netflix, Viaplay (som kun har stereo som regel) osv, forsterkere som kan konvertere opp til Full HD tror jeg nesten at du har rett.
Jeg kjøper nesten alltid blu-ray. Men skal jeg kjøpe f.eks "Astrid Lindgrens Beste-vol 5" til 249 kr kontra den samme på DVD til 149 kr blir det mer snakk om min interesse enn det "folket" synes.
Så hvis "folket" ikke kan se og høre store forskjellen vil jeg tro at DVD som er det billigste er godt nok for mange.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.028
99% av kundene er opptatt av om det er en god film eller ikke, ikke hvilken oppløsning den er i. Det er fortsatt masse DVDer å få kjøpt, et format som teknisk sett var avleggs for nesten 10 år siden.
 

BERG1

Medlem
Ble medlem
11.05.2013
Innlegg
7
Antall liker
1
Kjøpte UHD TV for over et år siden,på tide med spillere og plater.Shakira i UHD blir rått
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg synes det virker som at Blu-Ray som vi har i dag enda ikke har slått helt an hos massene jeg. Mange (de fleste?) bruker fortsatt DVD.
For "de fleste" så holder DVD i massevis, det er dessverre sant. På den trygge avstanden folk sitter fra sine TV'er så ser man jo ikke forskjell på DVD og 4K.

Blu-ray er nok mest et entusiastformat, og det vil nok UHD forbli også. Men jeg håper virkelig fysiske formater består når det gjelder film. Det er ingen ting som slår Blu-ray på lyd og bilde per i dag. Dessuten krever high-end lyd og bilde altfor mye båndbredde til å kunne streames til folk som ikke bor "midt i væla".
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Min lokale platesjappe er Platekompaniet på Gjøvik. De har vel nesten større utvalg i DVD filmer enn Blu-Ray.

Ellers er jeg en av de som bor litt utenfor og sitter med en dårlig internettløsning. Satellittbredbånd duger ikke til å streame noe som helst i god kvalitet. Dessuten sørger datakvoten på 25GB/mnd. for at det unsett ikke vil vært aktuellt.

Jeg kjøper filmer på Blu-Ray rett som det er og vil helt klart ha et fysisk format i fremtiden også. Som du sier er det alt for mange som ikke har båndbredde nok til å streame lyd og bilde på dette nivået. Det krever jo rimelig mye når vi snakker ukomprimert UHD og lyd i flere kanaler.
 
S

Syncrolux

Gjest
UDH streaming kan kreve over 100 Mbps ja. Og en datakvote på 25GB holder til en kvart spillefilm..... Det blir en veldig dyr film hvis man skal streame den over bredbåndsløsninger med datakvote.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Da snakker vi 4mnd og rundt 2400kr for å se en film.;)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Jeg synes det virker som at Blu-Ray som vi har i dag enda ikke har slått helt an hos massene jeg. Mange (de fleste?) bruker fortsatt DVD.
For "de fleste" så holder DVD i massevis, det er dessverre sant. På den trygge avstanden folk sitter fra sine TV'er så ser man jo ikke forskjell på DVD og 4K.
Alle med normalt syn ser forskjell på DVD og HD, enten 1080p eller 4K. Selv på en 42 tommer noen meter unna. Noe annet er om de bryr seg. Min far på 65 som ikke er spesielt opptatt av teknologi, kommenterte det straks han så HD for første gang. Det var på en 46 tommers tv med 4 meters avstand. Folk flest vet ikke hva de går glipp av. Men DVD holder i massevis til å se serier etc. Jeg synes det er helt ok å se sitcoms og andre serier på DVD. Til hjemmekinoen og filmer er HD et must.
 
I

Intrepid-AV

Gjest
I hjemmekino-installasjonsmarkedet er det etter hvert en bred oppfatning om at det viktigste med det nye UHD formatet blir et større fargerom, og faktisk ikke oppløsning/4K, i hvert fall ikke når vi snakker projektorer. Her er det få som savner oppløsning med dagens standard, i hvert fall når vi snakker om gode produkter og så lenge man ikke har veldig kort sitteavstand.

Med TV´er kan det forholde seg litt annerledes. Oppløsning blir uansett viktigere jo dårligere fyllningsgrad man har på pikslene, og er derfor ikke nødvendigvis direkte relatert til bildestørrelse.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Kan du utdype litt hva du mener med fargerom?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Forskjellen på DVD og HD er tydelig på de fleste skjermer. Derimot så tyder alt på at forskjellen på UHD og full HD blir først fremst synlig med stort lerret.
Og som Intrepid-AV nevner, er større fargerom en langt viktigere forbedring. Og det samme med støtte for høyere oppdateringfrekvens. Det betyr mye for bevegelser, noe man så helt tydelig på Hobbiten. Der var panoneringer i actionscenene superskarpe.

Jeg skulle gjerne ha sett at bransjen valgte nedlasting framfor et nytt fysisk format. Tenker ikke da på direkte streaming, men at man laster filmen ned på forhånd og har den i et begrenset tidsrom. Da unngår man i stor grad problemet med trege linjer da folk kan starte nedlasting f.eks om kvelden eller før man går på jobb. Dette er vel f.eks hva Redray har gjort, men det kommer neppe til å vinne frem på hjemmemarkedet.
REDRAY
Jeg har for min del ingen ønske om å eie alle filmene jeg ser. Det er både dyrere og krever fysisk plass. Savner leiefilmtjenesten Lovefilm hvor man fikk filmer rett i postkassen. Veldig fin tjeneste som dessverre ble lagt ned.

De fleste prioriterer tilgjengelighet framfor kvalitet. Derfor tyder alt på at Ultra HD Bu-ray vil få et veldig begrenset marked. Ellers er det jo paradoksalt at dersom man skal skikkelig kvalitet i dag via nedlasting/streaming, så er de ulovlige tjenestene de desidert beste.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Litt det samme som med 44.1/16 vs 96/192/24, topp 44.1 er godt nok for 9X%.
Ikke alle som ser forksjell heller GUIDE: Ser ikke forskjell p� HD-klar og full HD - Teknofil.no
En slik test sier egentlig mer om kvalitetsforskjellen på skjermene enn oppløsning. Skal man utføre en test alene på oppløsning så sier det selv er skjermene må være identiske.

Er derimot enig at oppløsning i seg selv ikke betyr så veldig mye på skjermer på 42" når man har kommet opp til 1024x768.
 

Noya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2013
Innlegg
154
Antall liker
14
Torget vurderinger
2
Personlig synes jeg det virker mer spennende med de nye HDR tvene som skal komme. Det er ihvertfall riktig retning og utvikle bilde.
At noen mener 3d er en flopp er jeg ikke enig i, personlig ser jeg en hel del filmer med 3d pga. den ekstra dimensjonen man får.

4K er også noe som kommer for og bli, men forstår godt at det kan være vanskelig og få til 4k 48fps og 3d.. Det blir mye data på en disk..Tipper det forskes på nye muligheter for og utvikle en spesiell type lagring/komprimering for og få alt plass på en disk. Evnt. kunne det blitt løst med an man kjøper filmer på usb pinner med autorisering som kreves Internett tilkobling for og få lov til og se filmen og en registrering for og hindre folk og laste opp og ned. Det igjen kreves en helt spesiell type minnepinne..

Selv om dere mener de fleste kjøper DVD er jeg ganske så sikker på at den nye generasjonen ikke vil gjøre dette, da de vil bli mer kvalitets beviste slik vi var når vi var yngre. Da hoppa ganske mange på DVD bølgen mens andre foretrakk VHS..
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har inntrykk av de unge i dag bryr seg svært lite om kvalitet. Det er tilgjengelighet på både musikk og filmer som virker som det rådende.
 
I

Intrepid-AV

Gjest
Kan du utdype litt hva du mener med fargerom?
I fargetriangelet hvor man har primærfargene rødt, grønt og blått i hvert sitt hjørne, er det milloner av ulike fargenyanser. Et nokså drastisk nedskalert, komprimert fargerom som heter REC 709 (også kjent som sRGB) er det som altså er tilgjengelig på dagens Blu-ray. Med ny standard, enten det blir DCI P3 (RGB) eller REC 2020, vil dette ha langt flere farger å spille på i forhold til REC 709.

Her er et bilde som illustrerer dette. Det innerste triangelet er altså REC 709. I denne lille figuren er det vanskelig eller omtrent umulig å skilne nyansene fra hverandre når man beveger seg utover i triangelet, men blåst opp på stor skjerm vil dette tilføre massevis av ny informasjon. Det ekstra fargerommet vil tilføre både en større "metthet" i bildet samt større opplevelse av dybde da bildet vil inneholde mye mer informasjon. Tenk f.eks en grønn jakke som solen skinner på. Avhengig av solforhold, skygge og hvordan jakken følger kropper finnes her masse av nyanser som da vil komme klarere frem.

body-7.3B00.jpg
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Takk. Vil dette også gi utslag i markant bedre sort/hvit bilde? (mange av mine favoritt regissører jobbet mest i s/h)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Til tross for stor båndbredde via fiber og abonnement på både Sumo, Netflix, Viaplay og HBO kjøper jeg gode filmer og serier på BD. Kanskje ikke så ofte som før men likevel.

Grunnen er enkel: TV-selskapene gir deg ikke mer enn fra ca 3,5mbs til 5-6mbs, likevel kaller de det HD...Streaming av 1080P krever minst 8mps (har jeg lest et sted).

På mitt 138" lerret er påstått HD på nivå med gammeldags DVD, ofte dårligere. I tillegg er jo lydsporene langt unna det man får på BD. Jeg hører rykter om et nytt komprimeringsformat som skal føre til at man får høyere hastighet osv vedr streaming. Inntil det er på plass er dette en høyst middelmådig løsning for oss med projektor/lerret.

Det sagt, synes jeg dagens BD både ser og høres veldig bra ut i min hjemmekino. Jeg vil gjerne ha 4K, men dette krever jo ikke bare ny BD, men også ny projektor og 4K-prosessor, så jeg hiver meg ikke rundt umiddelbart.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Du snakker om H265 komprimering larklra? Isåfall har det allerede kommet. Netflix bruker det i sine Super-HD filmer. H.265 er mye mer effektivt enn H.264 som bluray og andre ting benytter i dag.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg skulle gjerne ha sett at bransjen valgte nedlasting framfor et nytt fysisk format. Tenker ikke da på direkte streaming, men at man laster filmen ned på forhånd og har den i et begrenset tidsrom. Da unngår man i stor grad problemet med trege linjer da folk kan starte nedlasting f.eks om kvelden eller før man går på jobb.
Tja. La oss si at man ønsker å laste ned en UHD film på 100GB over en 2Mbps ADSL-linje. Noe sånt vil ta flere dager.

En annen faktor er at nedlastning ikke er aktuelt med mindre man har faste linjer. Bredbånd av typen 4G (mobilt bredbånd) eller satellitt har datakvoter som er så lave at man ikke kan laste ned en hel film.

Og bare vent - datakvoter vil tvinge seg fram på kabelbasert internet, så man må finne seg i å betale for bruk også.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Du snakker om H265 komprimering larklra? Isåfall har det allerede kommet. Netflix bruker det i sine Super-HD filmer. H.265 er mye mer effektivt enn H.264 som bluray og andre ting benytter i dag.
Ja, det var det jeg mente. Håper Sumo snart begynner med dette, da kanskje det blir mulig å streame en fotballkamp uten at man blir sliten av å se på at hastigheten ikke henger med det som skjer på banen. Netflix har begynt, men det er vel kun tilgjengelig for tv osv med Netflix-klient innebygd? Tror ikke det er tilgjengelig ved bruk av for eksempel en macmini som jeg bruker.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.028
Takk. Vil dette også gi utslag i markant bedre sort/hvit bilde? (mange av mine favoritt regissører jobbet mest i s/h)
Trenger neppe rare fargerommet for å gjengi sort-hvitt... det er nok først og fremst skjermen som begrenser hvor sort den kan vise. Skulle tro det er det meste relevante for gjengivelsen av sort/hvitt uten at jeg er noen ekspert på temaet...

Grunnen til at stort fargerom er bra er at øyet kan "se" et betydelig større fargerom enn hva en skjerm kan vise eller hva fargerommet sRGB inneholder. For dataskjermer som er beregnet til profesjonelt bruk (tenk grafisk design og lignende) så er en relevant paramenter hvor mye som kan gjengis av et fargerom som heter Adobe RGB som er mye brukt til trykksaker. Adobe RGB har ca halvparten av fargenyansene til et fargerom som heter "Lab" - det er så vidt jeg vet det mest omfattende fargerommet som er definert - dette fargerommet skal inneholde alle farger øyet kan se. De hvasseste dataskjermene kan vise rundt 98% av Adobe RGB-fargene og alle sRGB-fargene. Typiske konsumentskjermer klarer ikke en gang å vise hele sRGB-fargerommet.


Så selve skjermen er også en sentral begrensning på hvor stort fargerom som faktisk kan vises - det hjelper ikke at formatet inneholder fargeinformasjonen dersom skjermen ikke kan vise det. sRGB er et ganske begrenset fargerom som er standard eksempelvis på internettsider og innen digital fotografering - da særlig konsumentvarianten av det. Mer avanserte digitalkamera kan gjerne ta bilder i Adobe RGB også.
(Interpid-AV eller andre som sikkert har betydelig mer peil får korrigere om noe av dette ikke stemmer - er ingen ekspert...)
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Rent teknisk så snakker man om å gå fra 8-bits til 10 eller 12-bits fargedybde/oppløsning tror jeg.
8-bit er jo temmelig begrenset.
 
S

Syncrolux

Gjest
I praksis så er bildet i en god hjemmekino bedre enn på kino.

Er enig i Bluray kan være veldig veldig bra hvis alt er gjort helt riktig, selv om jeg savner et litt større fargerom.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Streaming tar over mer og mer, og BD kan nok karakteriseres som en nisjeformat allerede. Et nytt fysisk format vil i beste fall kunne ta opp tråden hvor BD slapp, men da 4K er et high-end-format, vil UHD BD helle mot å være et entusiast-preget format. Det er ikke tvil om at 4K fra et fysisk format vil overgå streaming av 4K, både i bildekvalitet og lyd. Ja, det er ikke noe i veien for at man kan streame med samme bitrate, men det kommer neppe til å skje.
4K fra Netflix idag er ikke bedre enn 1080p fra Blu-Ray, men dette er jo iogforseg fantastisk, og bra nok for 99% av befolkningen.

Det er nok båndbredde i hdmi 2.0 til enten 3D@24fps eller 48fps, men ikke begge deler samtidig. Spillindustrien kommer nok til å fremtvinge en raskere standard etterhvert. Men et sted må man bare sette en grense og få produktet ut. Jeg tipper 48fps og 3D kommer som en oppdatering til UHD om et års tid eller to.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Husk også at UHD-Bluray nedskalert til 1080p gir en overlegen bildekvalitet enn vanlig 1080p fra bluray. Det er såklart ikke "4K", men vil endelig vise hva 1080p på sitt beste er godt for. Pluss på utvided fargerom er noe de aller fleste gode skjermer er klargjort for siden tidenes morgen, det har bare aldri vært eksterne kilder som har kunnet dra nytte av dette.
 
Topp Bunn