Forsterkere Vil dere si Electrocompaniet tåler tidens tann?

Skikongen

Medlem
Ble medlem
21.05.2007
Innlegg
11
Antall liker
3
Jeg var forelsket i EC forsterkerne da jeg gikk på videregående. Begynner å bli noen år siden. Den visuelle miksen av low-tech og high-tech i kombinasjon med (for meg: god lydkvalitet) var forlokkende. Hadde ikke så mye peiling på lydkvalitet da, og ikke veldig mye nå heller, men antar at den var god med 1995-ører.

Kunne tenkt meg en EC av et eller annet slag til et Gallo oppsett. Vil dere si EC tåler tidens tann? Eller har teknologien løpt fra dette nostalgiske merket? Noen spesielle (integrerte) varianter eller årsmodeller jeg burde sikte meg inn mot eller vike bort fra? Takknemmelig for alle råd og innspill her.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
EC har tålt tidens tann, og ikke minst har de vært på foryngelseskur de siste årene. Det er kommet noen virkelige stjerneprodukter derfra i det siste, som riaatrinnet ECP 2, CD-spilleren EMC 1 MK IV, den integrerte ECI 6 og multiromsystemet ECLiving.
Når det gjelder de eldre produktene kan de låte helt forbløffende bra om man heller i retning av kroppslig og klangrik karakter. Det er rart ikke EC har et enda sterkere navn her inne, men det er vel noe med profet i eget land som fort gjør seg gjeldende. Særlig AW 180, Nemo og EMC 1 er glimrende kjøp. Personlig mener jeg sluttrinnene fortjener bedre makkere enn forforsterkerne fra EC, som nok har vært det svake punktet.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.767
Torget vurderinger
1
Henger meg på; hvilke av de eldre effektforsterkerne er mest klangrik? I betydningen fargesterk med smak av mørk sjokolade (herrejemini for en billedbruk man har i denne hobbyen)?

Er fremdeles ikke i mål klangmessig her, så temaet er interessant. Hørte en ECI-6 drive et par Elac hos en kompis. For meg ble det alt for lystklingende.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
EC-produktene fra Tau er vel hakket opp og vel så det fra de opprinnelige produktene fra Skårer.
 
S

svk

Gjest
Henger meg på; hvilke av de eldre effektforsterkerne er mest klangrik? I betydningen fargesterk med smak av mørk sjokolade (herrejemini for en billedbruk man har i denne hobbyen)?

Er fremdeles ikke i mål klangmessig her, så temaet er interessant. Hørte en ECI-6 drive et par Elac hos en kompis. For meg ble det alt for lystklingende.[/QUOTE=

Ec egner seg best til jazz.. siden du synes det låter lyst. Tipper jeg du liker annen musikk
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
"Basert på" er vel knapt nok det samme som "identisk med", Zomby.
Uansett er den klart bedre enn det meste i prisklassen, og den har en byggkvalitet som er reiser bedre enn alt som kom fra gamle EC. Det gjør den til et strålende eksempel på EC-foryngelseskuren i min bok. Kanskje ikke i din, men det får så være.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Da får vi nok bare være uenige. Det ligger ikke allverdens foryngelse i å hente fram og flikke på et DP-design med røtter tilbake til '97-'98, i min bok.

At den er bra, det tror jeg nok. Men praktisk talt alt EC lager hadde blitt bedre, om det hadde gjennomført den samme foreldelseskuren. Dyrere også, sant skal være sant. Men det er og blir en tragedie at Ernstsens arv ligger brakk.
 
Topp Bunn