Vifte ARC VT100

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Høres ut som vifta i ARC VT100 MkIII forsterkeren min holder på å ta "kvelden"! Det er blitt merkbart mer støy så det er vel lageret som holder på å bli slitt. Noen som erfaring her å kjenner til letteste måte å få tak en ny? Kan jo selvfølgelig gå gjennom forhandler nettet til ARC, men dette er av erfaring ekstremt tunggrodd, sendrektig og ekstremt dyrt!
 

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
618
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
JK skrev:
Høres ut som vifta i ARC VT100 MkIII forsterkeren min holder på å ta "kvelden"! Det er blitt merkbart mer støy så det er vel lageret som holder på å bli slitt. Noen som erfaring her å kjenner til letteste måte å få tak en ny? Kan jo selvfølgelig gå gjennom forhandler nettet til ARC, men dette er av erfaring ekstremt tunggrodd, sendrektig og ekstremt dyrt!
http://www.microplex.no/category.aspx?cat=48&mcat=15s48
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Takker for linker og tips, men dette er nok litt mer komplisert enn så, eller d.v.s jeg vil gjøre det så enkelt som mulig og finne en lik vifte uten å modifisere forsterkeren.
Her er nok også brukt et kvalitetsprodukt som er i en helt annen divisjon enn disse PC-viftene! Har demontert vifta og det viser seg at den er i stål og er av fabrikatet :
PAPST Typ 4800 X 115V 9,5W

Noen som har tips om hvor jeg får tak i en slik en?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
JK skrev:
Takker for linker og tips, men dette er nok litt mer komplisert enn så, eller d.v.s jeg vil gjøre det så enkelt som mulig og finne en lik vifte uten å modifisere forsterkeren.
Her er nok også brukt et kvalitetsprodukt som er i en helt annen divisjon enn disse PC-viftene! Har demontert vifta og det viser seg at den er i stål og er av fabrikatet :
PAPST Typ 4800 X 115V 9,5W

Noen som har tips om hvor jeg får tak i en slik en?
ELFA har ei papst 4800 N 119X119X38 mm 115VAC 9VA (W) til den nette sum av kr 403 + mva.

På PAPST sine hjemmesider finner jeg ingen 4800 X, kun N og Z.

mvh
KJ
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Har funnet vifta i katalogene til PAPST og det viser seg at dette er en standard vifte, bortsett fra merkingen med X da.

Serie 4000N 119x119x38 mm typ 4800 X.

Noen som kjenner til forhandlere som kan skaffe denne og selger til privatpersoner?

Er takknemmelig for info!
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
KJ skrev:
JK skrev:
Takker for linker og tips, men dette er nok litt mer komplisert enn så, eller d.v.s jeg vil gjøre det så enkelt som mulig og finne en lik vifte uten å modifisere forsterkeren.
Her er nok også brukt et kvalitetsprodukt som er i en helt annen divisjon enn disse PC-viftene! Har demontert vifta og det viser seg at den er i stål og er av fabrikatet :
PAPST Typ 4800 X 115V 9,5W

Noen som har tips om hvor jeg får tak i en slik en?
ELFA har ei papst 4800 N 119X119X38 mm 115VAC 9VA (W) til den nette sum av kr 403 + mva.

På PAPST sine hjemmesider finner jeg ingen 4800 X, kun N og Z.

mvh
KJ
Tusen takk! Kan ikke se noen forskjell på dataene bak på vifta og i katalogen, bortsett fra X som vifta er merket med. Dette er nok et eksempel på tysk grudighet, og kvaliteten som ARC står for!

Skulle vert artig å fått pris levert fra importøren for denne vifta. ;)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Da er ny vifte bestillt for den nette sum av 582.- levert i heimen! Takker for hjelp. Er utrolig hvor mye info som finnes blant gutta her på forumet :)
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Dette er en børsteløs vifte med skikkelige kulelagre, den skal normalt holde like lenge som forsterkeren.

Samleren
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Samleren skrev:
Dette er en børsteløs vifte med skikkelige kulelagre, den skal normalt holde like lenge som forsterkeren.

Samleren
N-utgaven har glidelager - det skrangler mindre når det blir litt slitt. Sepc for levetid er over 60 000 timer ved 40 grader, og 27 500 timer ved 75 grader.

mvh
KJ
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
JK skrev:
Takker for linker og tips, men dette er nok litt mer komplisert enn så, eller d.v.s jeg vil gjøre det så enkelt som mulig og finne en lik vifte uten å modifisere forsterkeren.
Her er nok også brukt et kvalitetsprodukt som er i en helt annen divisjon enn disse PC-viftene! Har demontert vifta og det viser seg at den er i stål og er av fabrikatet :
PAPST Typ 4800 X 115V 9,5W

Noen som har tips om hvor jeg får tak i en slik en?
om den var av slik uovertruffen kvalitet ifht disse pc-viftene;hvorfor røyk den da? :eek:
mvh
Leif
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Samleren skrev:
Dette er en børsteløs vifte med skikkelige kulelagre, den skal normalt holde like lenge som forsterkeren.

Samleren
Det er glidelager i denne modellen ja! Hvor lenge disse viftene holder er ikke godt å si, men det var kommet en høyfrekvent lyd fra vifta som irriterte noen styggjævlig! Normalt er vifta knapt hørbar.
Jeg demonterte vifta for å se etter data og i den forbindelse beveget jeg rotoren opp og ned noen ganger før jeg monterte den tilbake. Etter dette er vifta lydløs igjen. Kan ha vert glidelageret som har vert litt ut av possisjon. Får se hvor lenge dette varer, men uansett være et tips til andre VT100 eiere som får problemer med støy fra vita!
Uansett er prisen for en ny helt akseptabel :)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
LMC skrev:
JK skrev:
Takker for linker og tips, men dette er nok litt mer komplisert enn så, eller d.v.s jeg vil gjøre det så enkelt som mulig og finne en lik vifte uten å modifisere forsterkeren.
Her er nok også brukt et kvalitetsprodukt som er i en helt annen divisjon enn disse PC-viftene! Har demontert vifta og det viser seg at den er i stål og er av fabrikatet :
PAPST Typ 4800 X 115V 9,5W

Noen som har tips om hvor jeg får tak i en slik en?
om den var av slik uovertruffen kvalitet ifht disse pc-viftene;hvorfor røyk den da? :eek:
mvh
Leif
Jeg er ikke noen ekspert på vifter, men har sett nok plast "junk" som har stått i elektronikk skap til mange mill. Viften i VT100 er det mest solide jeg har sett. Vifta er i helstål med skikkelig strømtilkobling og dempet med gummiben i fundamentet. Hvorfor den støyet eller har røket har jeg ikke noen forklaring på :-\
 
Topp Bunn