Vienna Acoustics

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.691
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    som et utgangspunkt skal griske staten ha minimum 25% av verdien på alt som passerer grense, nytt som brukt.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    En utfordring såvidt jeg vet også ..... hvis du kjøper noe fra Sverige så er du vel egentlig pålagt å betale 25% moms, selv ved et bruktkjøp, eller er jeg helt på jordet her?

    Jeg har spurt toll om dette tidligere og de står hardnakket på dette.... blir du stoppet med høyttalere på grensen og ikke kan gjøre rede for dem så kan du i det verste fall få en sinnsyk bot og risikere at Toll beslaglegger høyttalerne, såvidt jeg vet!
    Det har vært hendelser av lignende art på Flesland med dyre merkevarer.... men da ikke brukt, men ting som er kjøpt nytt i utlandet og manglende bevis på fortolling.

    Toll = Mafia

    Det virker også på meg som at bruktpriser generelt på høyttalere ligger høyere i Sverige
    Det er korrekt, men du skal ikke betale moms både i sverige og norge.
    Så du må enten få trekt fra mva i sverige på det du betaler, eller søke om å få igjen svensk mva.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Får ikke trekk fra mvh i Sverige på brukt kjøp. Vet ikke helt hvordan det er hvis en høyttaler har vandret fra Norge til Sverige for å så komme hjem til Norge. Må en betale mvh hver gang den passerer grensen? Lurer litt på hvilken par dette er, om det er mine gamle, selv om jeg trodde de hadde havnet i Danmark.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Det er korrekt, men du skal ikke betale moms både i sverige og norge.
    Så du må enten få trekt fra mva i sverige på det du betaler, eller søke om å få igjen svensk mva.
    I praksis må man betale dobbel moms ved bruktkjøp over grensen. Jeg har spurt Toll om dette og de bryr seg ikke om hva som er betalt av avgifter i et annet land!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg har flere ganger holdt på å ende opp med Vienna, men det ble aldri slik.....

    For en godt tid tilbake var det på Musikmagasinet i Bergen med dengang Vienna Acoustics Beetoven Concert Grand, årets høyttalere i Lyd og Bilde" med 3 stk 6.5" basser, tror vi spilte på Electrocompaniet Nemo, og det hadde alt, fantastisk dynamikk, åpenhet, men det var en skarphet der som gjorde at det ikke ble, kunne være med oppsettet eller ikke innspilte høyttalere ....

    For ca 15 år siden var jeg en hårsbredd unna, da Elnor på Majorstuen holdt på med VA, vi satte opp Mahler med Electrocompaniet AW180, funket overhode ikke, tamt og kjedelig, dårlig bass, gledesdreper høyttalere..... byttet til Electrocompsniet AW220, mye bedre ... men så byttet vi til NEMO blokker og da kom det, sinnsyk dynamikk, spilte Underworld med et volum så jeg følte mellomtonedynamikken kom i interferens med hjerterytmen, sinnsykt bra og jeg opplevde ikke noe kompresjon, over til Kate Bush og det var bare magi med Kate Bush i rommet ..... mine klart favoritthøytttalere, de spilte alt .... men jeg fikk ikke "ut fingen" .....

    Som tidligere nevnt, holdt jeg på å ende opp med The Music, men det ble ikke slik .....

    @Sevald har jo både hatt Mahler og The Music, så han er vel referansen rundt her når det gjelder VA :cool:

    Jeg holdt på å kjøpe et par The Kiss her i Bergen, de spiller også enormt bra, hvis man kan like den litt spesielle design, men jeg gikk ikke for de, fordi The Music oppleves som et lysår bedre :unsure:

    Det skal vist aldri ble VA på meg :ROFLMAO:

    så sier noen at VA ikke er nøytrale og at de ikke er lineære nok.... musikk på en konsert er jo ikke nøytral... for meg spiller de musikk så det holder og vel spå det; well, hvis det kommer opp et godt tilbud på The Music.... :unsure:

    Uansett hvis du ender opp med The Music, jeg tror det kanskje er de beste høyttalerne i den prisklassen, de spiller så klokkene stopper, de høyttalerne kan være ditt "end stop", så gode er de, IMHO :love:
    Men du må ha "monster forsterker" :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn