Vi sjekker interressen for hobbybiler her på HFS!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Noen av oss her inne har (også) bil som hobby. SAL, Elektron og jeg "diskuterte" litt rundt Amcar i en annen post, men kunne være moro å høre om andre som hadde interresse for amcar eller annen type hobbybil her inne.

    Fint med bilder og litt omtale av "doningen"!

    Tut og kjør 8)
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Siden jeg startet tråden, så får vel jeg begynne....


    Bilen er en 1969 Pontiac Tempest Custom S conv. importert fra USA i sommer. Sitter en 350 CID i den på rundt 300 HK. Girkassa er en TH350.
    Bilen er orginal, bortsett fra at den er bygd om fra 2-port til 4-ports forgasser. Utstyrsmessig er det heller magert, men ser ikke på det som noe problem. Bare mindre elektrisk som kan ryke ;)

    Bilen er i god stand, og det er kun mindre vinterpussel som må foretas. På lista står nye framfjører, dynamo-overhaling, samt litt småplukk. En understellsbehandling skal jeg også få tatt.
     

    Vedlegg

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    atonal skrev:
    Er relativt bilinteressert, ja. Kan bli en hyggelig tråd, dette ;D

    Bare å fyre løs! 8)
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Ser ut som en veldig fin bil ;D

    Jeg er plaget av til dels stor bil interesse..med ett snev av Citrophili ;D

    Bilen jeg har pusset og stelt er nok rake motsetningen til din bil..men kjøreglede er det nok mye av i begge!

    Citroën 2CV 6 Special 1984 mod:
     

    Vedlegg

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Så jo veldig pen ut den bilen din da!

    Vi har jo forskjellig smak når det gjelder bil, men jeg syns 2CV'ene er litt artige jeg da, selv om jeg aldri har vurdert å skaffe en sjøl. Er det et stort 2CV-miljø her i landet eller?

    Edit: Jøss, cab også jo! Solskinnstak ;D
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    2CV miljøet var nok større før i tiden...nå er det vel egentlig bare på Østlandet det er noe særlig miljø igjen å snakke om dessverre
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Er jo ikke så mange av dem å se på veiene i dag, så det er nok fare for at endel har stått å rusta bort ja. Gikk noen få her i Halden, men det begynner å bli en stund siden jeg har sett noen nå....
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Rust er nok like plagsomt for alle eiere av gamle biler. Din ser ihvertfall meget pen ut. Rett i plåten også. Likte forresten panserlåsen din på det første bildet ;D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nydelig bil, Vapor! ;D Minner meg om min gamle -83`Charleston. Kan fremdeles ikke tilgi meg selv at jeg solgte den. Kjøreglede i bøttevis! Har du trøbbel med panserlåsen, forresten?
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    Her er min "hobbybil". :)



    1980 C3 Corvette med ny Chevy ZZ4 motor. ;D
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    10
    Vapor skrev:
    Jeg prøver å holde rusten borte...det er ikke alltid like lett!

    her er ett bilde til:
    Veldig fin bil, ordentlig morsom! Dette er etterhvert blitt fine samleobjekter! Husker vi testet toppfarten på 2CV stasjonsvognen til en kompis av meg, når vi klappet igjen siderutene(H-vindu?) gikk den 5 km/t fortere, den økte til 95..... ;D Herlig bil med masse humor og sjarm!
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    10
    JH skrev:
    Siden jeg startet tråden, så får vel jeg begynne....


    Bilen er en 1969 Pontiac Tempest Custom S conv. importert fra USA i sommer. Sitter en 350 CID i den på rundt 300 HK. Girkassa er en TH350.
    Bilen er orginal, bortsett fra at den er bygd om fra 2-port til 4-ports forgasser. Utstyrsmessig er det heller magert, men ser ikke på det som noe problem. Bare mindre elektrisk som kan ryke ;)

    Bilen er i god stand, og det er kun mindre vinterpussel som må foretas. På lista står nye framfjører, dynamo-overhaling, samt litt småplukk. En understellsbehandling skal jeg også få tatt.
    Veldig fin bil! Ble vel litt mere sprut i den med fire-porteren! Holley 600 vac.?
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    JH skrev:
    mls skrev:
    1980 C3 Corvette med ny Chevy ZZ4 motor. ;D
    Fortell mer!!
    Bilen gikk i Houston i 15 år før den ble importert av en revisor i Oslo. Jeg kjøpte den i 2005 så jeg er tredje og (aller) siste eier. Originalt yter den 190hk, men jeg satte inn en ZZ4 på 355 gamp, Edelbrock forgasser. ;D Synd med tretrinns automatkasse, men fra 0-70 går det grisefort i førstegir. ;D Har justert kickdown slik at det er nok at jeg ser hardt på gasspedalen så girer den ned. ;D
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    10
    mls skrev:
    Her er min "hobbybil". :)



    1980 C3 Corvette med ny Chevy ZZ4 motor. ;D
    Fin bil, er nok en deilig sommerbil! :) ZZ4 er en skikkelig "Crate engine". ;D
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    SAL skrev:
    Fin bil, er nok en deilig sommerbil! :) ZZ4 er en skikkelig "Crate engine". ;D
    Den har T-tak. Herlig på varme sommerdager. :) Deilig å høre V8-lyden med taket av. :) Svarte som jeg gleder meg til våren kommer....... :)
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    10
    Siden vi er inne på Corvette må jeg jo vise fram en av mine tidligere bygge, en -64 coupe! Hel alu 495 BB på 668hk og 891mn. 6-trinn man. kasse.
    Som mange vet er jo Corvette`n en av de virkelig få som det virkelig går an å svinge med også! Her er ett bilde hvor jeg tester den rett fram...... ;)
     

    Vedlegg

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    SAL skrev:
    Siden vi er inne på Corvette må jeg jo vise fram en av mine tidligere bygge, en -64 coupe! Hel alu 495 BB på 668hk og 891mn. 6-trinn man. kasse.
    Som mange vet er jo Corvette`n en av de virkelig få som det virkelig går an å svinge med også! Her er ett bilde hvor jeg tester den rett fram...... ;)
    Det rykker i en svak amcarsjel! ;D Hva fikk du den ned i på en quartermile?
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Slapp av! Bare sånn ca. 4 måneder igjen :-\
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    JH skrev:
    Slapp av! Bare sånn ca. 4 måneder igjen :-\
    Her er det svart vinter. Fortsetter det sånn fyrer jeg opp Corvetten på julaften.... ;D
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Jeg fyrer opp Pontiac'en med 1-2 ukers mellomrom..Kan jo ikke la stakkarn stå seg ihjel heller! Og så er det jo litt for å høre LYDEN ;D Få motorlyder som slår en V8'er!
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    JH skrev:
    Jeg fyrer opp Pontiac'en med 1-2 ukers mellomrom..Kan jo ikke la stakkarn stå seg ihjel heller! Og så er det jo litt for å høre LYDEN ;D Få motorlyder som slår en V8'er!
    Pleier å gjøre det samme. :) Men akkurat nå nyter jeg lyden av Esoteric P-03/D-03 som ankom i dag. ;D ;D ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, altså, har nok en snev av den basillen også.

    "Bruksbilen" er en Citroën Xantia Activa 2.0 TCT fra 2000. 2-liters turbo bensinmotor og det "aktive" chassiset som motvirker krengning i kurvene med hydraulisk kraft, og helgalvanisert karosseri sånn at den overlever vinterbruk. Drar fint 1.0 g i svingene på vanlige dekk og smetter gjennom älgtesten i ca 85 km/t. Jeg har byttet litt smått og godt her og der, som f eks kamaksel og motorstyring, og har montert visse duppeditter fra en Saab 9-3 turbo, så på en god dag går bilen minst like bra som da den var ny. Det er veldig, veldig få på veien som forventer at en halvgammel Xantia "gubbebil" skal gå sånn som den der gjør.

    "Prosjektet" er en Citroën DS 23 ie Pallas fra 1973. Halvautomatisk girkasse, 2.3-liters hemi-motor med natriumkjølte eksosventiler, Bosch D-jetronic og diverse annen 1970-tallsgodis. Svart med svart skinninteriør og mørke ruter. Har ikke vært på veien på årevis, men det går langsomt fremover. Siste jobb var å porte og polere toppen og sluttmontere motoren, så den skal ikke bli noen direkte sinke den heller.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Har du trøbbel med panserlåsen, forresten?
    Hehe..de er ofte litt slarkete i panserlåsen, spennendes når det kommer vogntog i mot ;D Bagasje-stroppen er et enkelt tweak jeg bruker når jeg er på tur.

    Bildet er forøvrig fra det 17 verdenstreffet for 2CV venner...der var det 2500 veeeeldig forskjellige 2CV.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    10
    mls skrev:
    SAL skrev:
    Siden vi er inne på Corvette må jeg jo vise fram en av mine tidligere bygge, en -64 coupe! Hel alu 495 BB på 668hk og 891mn. 6-trinn man. kasse.
    Som mange vet er jo Corvette`n en av de virkelig få som det virkelig går an å svinge med også! Her er ett bilde hvor jeg tester den rett fram...... ;)
    Det rykker i en svak amcarsjel! ;D Hva fikk du den ned i på en quartermile?
    Kjørte 10,72sek./215km/t med gatedekk og 3,08 bakaksel utv.
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    asbjbo skrev:
    Jo, altså, har nok en snev av den basillen også.

    "Bruksbilen" er en Citroën Xantia Activa 2.0 TCT fra 2000. 2-liters turbo bensinmotor og det "aktive" chassiset som motvirker krengning i kurvene med hydraulisk kraft, og helgalvanisert karosseri sånn at den overlever vinterbruk. Drar fint 1.0 g i svingene på vanlige dekk og smetter gjennom älgtesten i ca 85 km/t. Jeg har byttet litt smått og godt her og der, som f eks kamaksel og motorstyring, og har montert visse duppeditter fra en Saab 9-3 turbo, så på en god dag går bilen minst like bra som da den var ny. Det er veldig, veldig få på veien som forventer at en halvgammel Xantia "gubbebil" skal gå sånn som den der gjør.

    "Prosjektet" er en Citroën DS 23 ie Pallas fra 1973. Halvautomatisk girkasse, 2.3-liters hemi-motor med natriumkjølte eksosventiler, Bosch D-jetronic og diverse annen 1970-tallsgodis. Svart med svart skinninteriør og mørke ruter. Har ikke vært på veien på årevis, men det går langsomt fremover. Siste jobb var å porte og polere toppen og sluttmontere motoren, så den skal ikke bli noen direkte sinke den heller.
    Er Pallas den litt flate breie bilen en ofte ser i franske 70-tallsfilmer? Med litt store "Jaguarlignende" framlykter?
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    SAL skrev:
    mls skrev:
    SAL skrev:
    Siden vi er inne på Corvette må jeg jo vise fram en av mine tidligere bygge, en -64 coupe! Hel alu 495 BB på 668hk og 891mn. 6-trinn man. kasse.
    Som mange vet er jo Corvette`n en av de virkelig få som det virkelig går an å svinge med også! Her er ett bilde hvor jeg tester den rett fram...... ;)
    Det rykker i en svak amcarsjel! ;D Hva fikk du den ned i på en quartermile?
    Kjørte 10,72sek./215km/t med gatedekk og 3,08 bakaksel utv.
    Respekt! :) Mer enn godkjent! ;D

    Vurderer å skifte diff på min.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Er Pallas den litt flate breie bilen en ofte ser i franske 70-tallsfilmer? Med litt store "Jaguarlignende" framlykter?
    Både ja og nei... ;D

    Citroën ID/DS..produsert fra 1955 til 75 (revolusjonerte bil verden i 55)

    Pallas er "top of the line" med det meste av datidens utstyr.

    Citroën DS er forøvrig min drømmebil med stor D.....
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    Vapor skrev:
    Er Pallas den litt flate breie bilen en ofte ser i franske 70-tallsfilmer? Med litt store "Jaguarlignende" framlykter?
    Både ja og nei... ;D

    Citroën ID/DS..produsert fra 1955 til 75 (revolusjonerte bil verden i 55)

    Pallas er "top of the line" med det meste av datidens utstyr.

    Citroën DS er forøvrig min drømmebil med stor D.....
    Hold deg til din "døsjøvå". Finnes ikke fransk bil med mer sjarm enn den. :)
     

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Sånn å forstå...
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    10
    asbjbo skrev:
    Jo, altså, har nok en snev av den basillen også.

    "Bruksbilen" er en Citroën Xantia Activa 2.0 TCT fra 2000. 2-liters turbo bensinmotor og det "aktive" chassiset som motvirker krengning i kurvene med hydraulisk kraft, og helgalvanisert karosseri sånn at den overlever vinterbruk. Drar fint 1.0 g i svingene på vanlige dekk og smetter gjennom älgtesten i ca 85 km/t. Jeg har byttet litt smått og godt her og der, som f eks kamaksel og motorstyring, og har montert visse duppeditter fra en Saab 9-3 turbo, så på en god dag går bilen minst like bra som da den var ny. Det er veldig, veldig få på veien som forventer at en halvgammel Xantia "gubbebil" skal gå sånn som den der gjør.

    "Prosjektet" er en Citroën DS 23 ie Pallas fra 1973. Halvautomatisk girkasse, 2.3-liters hemi-motor med natriumkjølte eksosventiler, Bosch D-jetronic og diverse annen 1970-tallsgodis. Svart med svart skinninteriør og mørke ruter. Har ikke vært på veien på årevis, men det går langsomt fremover. Siste jobb var å porte og polere toppen og sluttmontere motoren, så den skal ikke bli noen direkte sinke den heller.
    DS`n din er en gammel herlig bil med masse god gammel teknologi, var ikke det denne som man også kunne "kjøre" på 3 hjul? Natriun-kjølte ventiler var jo helt værst! Har en bil som jeg valgte Inconel til eksosventilene, dette blir familie/firmabilen til sommeren! ;)
     

    Vedlegg

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Spør åssen motor han har i den "bussen" ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    JH skrev:
    Er Pallas den litt flate breie bilen en ofte ser i franske 70-tallsfilmer? Med litt store "Jaguarlignende" framlykter?
    Som Vapor sier.
    NB: Dette er ikke min bil, men en nesten maken. Motoren er min, dog. Etter hvert skal hele bilen opp til samme standard som motoren, og som slektningen på bildet. Joda, skru av høyre bakhjul og kjør Frankrike rundt i 80 km/t, det går fint det. Litt fransk på andre måter også. Prosedyren for å ta av et bakhjul er 1) kjør hydraulikken helt opp, slik at bilen står på tå, 2) heng på et lite stålstativ på en bolt midt på kanalen på den ene siden, 3) kjør hydraulikken helt ned, slik at bilen legger seg flat, 4) observer at begge hjulene på siden med stativet løfter seg av veien på krengningshemmerne og bakhjulet forsvinner ut av syne inn i bakskjermen, 5) demonter bakskjermen som sitter på en eneste forkrommet bolt, 6) demonter hjulet på vanlig måte. Merde.
     

    Vedlegg

    JH

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.01.2005
    Innlegg
    624
    Antall liker
    3
    Meget spesiell bil det der :)
     
    R

    RL69

    Gjest
    En T3 er neppe en familiebil pr dags dato:
    Den er vel mest egnet til dette bruket:

    Dette er riktignok en T4, men rå, det er den:

    MVH
    KOL69
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    JH skrev:
    Spør åssen motor han har i den "bussen" ;D
    Jeg glemte forresten å nevne "konebilen"; en bussregistrert VW Caravelle VR6 med automatgir. 5 seter forlengs, 5 klappseter langs veggene bak. Drar 2-tonns henger ved behov. Praktisk sak.

    Ja, åssen motor har du i den "bussen"? Lukter litt høyoktan, liksom?
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    10
    He-he, den T4 er rå! Claer tar ut 522hk av 993 turbo motoren. Det er da det blir moro å møte lign. eller annet moro med min gamle T3.... ;D
    Her er motoren under bremsing, 1105hk og 1311nm.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn