Vi monterer Ölflex nettkabel med IEC + Schuko støpsel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Kommer: Vi monterer Ölflex Classic 110 CY 3 x 2,5mm2 nettkabel med fake Oyaide P-079e stikk og fake Oyaide C-079 IEC kontakt. Bilder fra prosessen legges ved så snart alt er i hus og montert.
     
    Sist redigert:

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Hei Bjørn, jeg mener å ha lest i en tråd her at PVC isolasjon ikke er ideelt. Noen formening om det? Jeg har aldri testet det selv altså, kan jo være interessant å finne ut.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Noen sier så. Men så overfører jo en nettkabel strøm da, forhåpentligvis med en spenning på ca. 230-240V og jeg håper derfor det ikke skal ha massiv innvirkning på lyden at det er litt PVC inne i bildet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg finner ikke Ölflex med større ledere enn 1,5mm^2hos Elfa.- Hvor får du 2,5 kvadrat fra?

    Hvordan er denne i forhold til "LMC"-kabelen?

    Har Ölflex dobbel skjerm?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Ölflex finner du her hos Miltronic og de fører et utvalg av den typen kabel jeg har bestilt, min har artikkelnr. 106094. Man kan faktisk finne den på ebay også.

    Skjermen er flettet av fortinnet kobber, ellers skal det være 3 x 2,5mm2 ledere bygd opp med fine kobbertråder noe som skal gi fleksibilitet til kabelen. Hvordan denne er i forhold til FAT LMC kan jeg ikke svare sikkert på. Jeg vil tro at forskjeller er marginale. Rett og slett fordi skjerm og ledere er godt konstruert samt at hvis det fast monterte ledningsnettet neppe har større leder areal enn det Ölflex kabelen har. Er man utrygg på det, kjøper man jo bare en med flere ledere slik at arealet øker.
     

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    622
    Antall liker
    526
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Flott greier!
    Skjermen må ikke kobles till i apparatenden, og skal den fungere må den kobles til jord i veggenden. :) og det må brukes endehylser.
    Skjerm og jordlederen kobles kun sammen i veggenden!

    Trenger du hjelp med Öflex`n BjÖrn? ;D ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Stereofix skrev:
    Skjermen må ikke kobles till i apparatenden
    Dette har tydeligvis alle hver sin mening om. :)

    Hvorfor ikke? All den tid den er sammenkoblet med jordlederen (i veggstøpsel-enden), er det jo elektrisk kontakt mellom jord i apparatenden og skjermen likevel.
     

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    622
    Antall liker
    526
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    oppgaven til skjermen er jo å fange opp eventuelt støy, og lede den til jord, det er sånn denne type kabel blir koblet på motorer og frekvensomformere.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den "fanger" opp støy i det at indusert strøm i skjermen blir ledet til jord, og siden den dermed stopper i skjermen, blir det ingen forstyrrelser av "signalet" i lederne innenfor. Den delen av saken er jo grei, men hvorfor spiller det noen rolle om skjermen er tilkoblet jordlederen i begge ender av kabelen? Om det mot formodning skulle være en del av den i skjermen induserte strømmen som tok veien om jordlederen på vei til sikkerhetsjord i huset; ville det gjøre noe?

    Nå når jeg tenker gjennom det, er svaret kanskje at det ikke er noen vits i å koble skjermen til jord i apparat-enden i tillegg til veggstøpsel-enden, siden den induserte strømmens ("støyen", om du vi) alltid likevel vil ta minste motstands vei, som er gjennom skjermen til jord i veggkontakten. (?)
     

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    622
    Antall liker
    526
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Den "fanger" opp støy i det at indusert strøm i skjermen blir ledet til jord, og siden den dermed stopper i skjermen, blir det ingen forstyrrelser av "signalet" i lederne innenfor. Den delen av saken er jo grei, men hvorfor spiller det noen rolle om skjermen er tilkoblet jordlederen i begge ender av kabelen? Om det mot formodning skulle være en del av den i skjermen induserte strømmen som tok veien om jordlederen på vei til sikkerhetsjord i huset; ville det gjøre noe?

    Nå når jeg tenker gjennom det, er svaret kanskje at det ikke er noen vits i å koble skjermen til jord i apparat-enden i tillegg til veggstøpsel-enden, siden den induserte strømmens ("støyen", om du vi) alltid likevel vil ta minste motstands vei, som er gjennom skjermen til jord i veggkontakten. (?)
    når man ikke kobler skjermen i apparatenden ungår main jo at støy kunne forville seg inn i utstyret. Men skal en skjerm fungere etter hensikten, må den kobles til jord, har registrert her inne at mange har koblet "feite" nettkabler til ujordete stikk , litt arti det. ;D ::)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Stereofix skrev:
    når man ikke kobler skjermen i apparatenden ungår main jo at støy kunne forville seg inn i utstyret.
    Hvordan skulle noen støy kunne "forville" seg dit, da? Som jeg sa er jo garantert minste motstands vei gjennom skjermen til jord i stikkontakten. Høres ikke det fornuftig ut?

    Stereofix skrev:
    Men skal en skjerm fungere etter hensikten, må den kobles til jord
    Selvsagt

    Stereofix skrev:
    har registrert her inne at mange har koblet "feite" nettkabler til ujordete stikk , litt arti det. ;D ::)
    Mja... Det er ganske mye som gjøres i godlydens tjeneste som mange nok synes er "litt artig". ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Stereofix skrev:
    Flott greier!
    Skjermen må ikke kobles till i apparatenden, og skal den fungere må den kobles til jord i veggenden. :) og det må brukes endehylser.
    Skjerm og jordlederen kobles kun sammen i veggenden!

    Trenger du hjelp med Öflex`n BjÖrn? ;D ;)
    Det er jo du som er fagmann! Klart jeg trenger hjelp. ;D

    -har du endehylser forresten??
     

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    622
    Antall liker
    526
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, har det meste!! :) bare pling når det passe!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Venter bare inn kabelen nå. Har fått "ekte" IEC og 2 stikk.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.422
    Antall liker
    14.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Du har ivertfall fått deg skikkelig gode kontakter. Oyaide, bra saker :)

    OU812
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Håper de funker, ellers drar jeg på biltema.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Da er flerfoldige meter Ölflex ankommet. Kabelen var stivere enn jeg trodde. Ser i alle fall stilig ut. Men jeg kan tidligst starte montering i morgen, da jeg har litt arbeid å gjøre til en forelesning jeg skal holde i morgen. Bilder kommer.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Da er flerfoldige meter Ölflex ankommet. Kabelen var stivere enn jeg trodde. Ser i alle fall stilig ut. Men jeg kan tidligst starte montering i morgen, da jeg har litt arbeid å gjøre til en forelesning jeg skal holde i morgen. Bilder kommer.
    Gir du lyd hvis du har noen få meter til overs, som du vil selge?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det blir noe til overs ja. Her er en teaser:

    IMG_0928.JPG
     
    Sist redigert:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Stereofix skrev:
    Skjermen må ikke kobles till i apparatenden, og skal den fungere må den kobles til jord i veggenden. :) og det må brukes endehylser.
    Jeg venter også på litt ølflex, hvor og hvordan er det disse endehylsene skal på ?

    For meg med teskje takk ;D
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Dazed skrev:
    Stereofix skrev:
    Skjermen må ikke kobles till i apparatenden
    Dette har tydeligvis alle hver sin mening om. :)

    Hvorfor ikke? All den tid den er sammenkoblet med jordlederen (i veggstøpsel-enden), er det jo elektrisk kontakt mellom jord i apparatenden og skjermen likevel.
    Kobles skjermen til jord i begge ender har vi en jordsløyfe. Elektrisk sett er dette en spole og kan da virke som en antenne. Dvs. den kan plukke opp, eller sende ut støy. Det ønsker vi ikke, gjør vi vel? ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    zuzubolin skrev:
    Dazed skrev:
    Stereofix skrev:
    Skjermen må ikke kobles till i apparatenden
    Dette har tydeligvis alle hver sin mening om. :)

    Hvorfor ikke? All den tid den er sammenkoblet med jordlederen (i veggstøpsel-enden), er det jo elektrisk kontakt mellom jord i apparatenden og skjermen likevel.
    Kobles skjermen til jord i begge ender har vi en jordsløyfe. Elektrisk sett er dette en spole og kan da virke som en antenne. Dvs. den kan plukke opp, eller sende ut støy. Det ønsker vi ikke, gjør vi vel? ;)
    Hmmm. Mja, har vi egentlig det? Det vil vel aldri gå strøm fra veggen, mot apparatet, hverken i skjermen eller jordlederen, så det er vel ingen "sløyfe" som sådan, men heller to parallelle jordledere?

    Uansett er det den for mitt enkle sinn mest holdbare forklaringen til nå. ;)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Leikis. skrev:
    Stereofix skrev:
    Skjermen må ikke kobles till i apparatenden, og skal den fungere må den kobles til jord i veggenden. :) og det må brukes endehylser.
    Jeg venter også på litt ølflex, hvor og hvordan er det disse endehylsene skal på ?

    For meg med teskje takk ;D
    Endehylser


    Endehylser uten kunststoffkrage


    Knipex 97 53 04 selvjusterende krympetang for lederendehylser med sideinnføring.
    Firkantkrymping for optimale kontaktflater.

    Endehylser monteres på fintrådede ledere før lederne skal monteres i en klemkobling (f.eks. en rekkeklemme, "sukkerbit" eller et støpsel) for å oppnå jevn og god kontakt og for å unngå at de fine trådene skades av f.eks. en klemskrue. Se http://www.phoenixcontact.no/rekkeklemmer/167.htm

    Endehylser og krympe-/pressetang kan bl.a. kjøpes hos Elfa. Krympe-/pressetenger lages bl.a. av Abiko og Knipex. Du kan velge mellom flere ulike resultatprofiler som bestemmes av tangen, bl.a. kvadratisk og ulike halvsirkel-/sigdlignende.
    • https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20030
    • https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20030#toc=18966;
    • https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20030#toc=19004;
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Stereofix skrev:
    Dazed skrev:
    Den "fanger" opp støy i det at indusert strøm i skjermen blir ledet til jord, og siden den dermed stopper i skjermen, blir det ingen forstyrrelser av "signalet" i lederne innenfor. Den delen av saken er jo grei, men hvorfor spiller det noen rolle om skjermen er tilkoblet jordlederen i begge ender av kabelen? Om det mot formodning skulle være en del av den i skjermen induserte strømmen som tok veien om jordlederen på vei til sikkerhetsjord i huset; ville det gjøre noe?

    Nå når jeg tenker gjennom det, er svaret kanskje at det ikke er noen vits i å koble skjermen til jord i apparat-enden i tillegg til veggstøpsel-enden, siden den induserte strømmens ("støyen", om du vi) alltid likevel vil ta minste motstands vei, som er gjennom skjermen til jord i veggkontakten. (?)
    når man ikke kobler skjermen i apparatenden ungår main jo at støy kunne forville seg inn i utstyret. Men skal en skjerm fungere etter hensikten, må den kobles til jord, har registrert her inne at mange har koblet "feite" nettkabler til ujordete stikk , litt arti det. ;D ::)
    ... I begg to differ ...

    Ved ikke å terminere skjermen i apparatenden så er det en disskontinuitet i skjermingen mellom chassis og skjermen på kabelen, dvs at skjermen i apparatenden er mindre effektiv enn nødvendig. Denne diskontinuiteten i skjermingen er i tilegg nær signalførende ledninger. Dvs stikk i strid med «konvensjonell hifi-visdom» så åpner dette for at støyen i større grad «forviller seg», enn om skjermen termineres i begge ender eller bare i apparatenden. Vanligvis bør dette dog høre hjemem i småtingsavdelingen og ikke ha noen særlig praktisk betydning.

    mvh
    KJ
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.289
    I følge pdf'en "basics in EMC and power quality" fra Schaffner (søkbar på nettet) skal skjermen jordes i begge ender.

    Eksterne spenninger og strømmer vil kun påvirke skjermen direkte og ikke signallederene som ligger innenfor skjermen. Skjermens effektivitet kan beskrives som forholdet mellom strømmen i skjermen og den induserte strømmen i lederen innenfor. Dersom man skal bruke skjermet kabel så bør man jorde i begge ender, helst i 360 graders kopling (pigtail er ikke bra). Dersom en ende er jordet vil skjermen være effektiv mot elektriske felt, men vil bli inneffektiv ved frekvenser større enn skjermens egen resonansfrekvens. Med kopling i begge ender vil skjermen være effektiv også mot magnetiske felt.

    Med kopling i begge ender vil man kunne få jordlooper og noen utjevningsforbindelser er kanskje på sin plass.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hedde skrev:
    [...]
    Dersom man skal bruke skjermet kabel så bør man jorde i begge ender, helst i 360 graders kopling (pigtail er ikke bra).
    Hvordan ordner man dette med støpsler/kontakter som er aktuelle for dette formålet?

    [...]
    Med kopling i begge ender vil man kunne få jordlooper og noen utjevningsforbindelser er kanskje på sin plass.
    Kan du forklare hva "utjevningsforbindelser" (i praksis) er i denne sammenheng?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.289
    Jeg tror ikke det går med 360 graders kopling til stikkontakt. Det finnes egne gjennomføringer inn til skap etc. men man er jo videre avhengig av ett ledende matriale, en boks eller kapsling som også virker som emc kapsling. Det står også et korte pigtals er bedre enn lange i pdf'en.

    Utjevningsforbindelse er en egen jordleder mellom komponenetene. Da slipper man å "jorde" komponentene via skjermen. Jordstrømmen vil da som kjent bli indusert i signallederen.

    Det bør nevnes at mye av emc problematikken ikke er særlig relevant for nettledninger imo. Men det jeg skrev kan også brukes på signalledere.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    For ordens skyld: Jeg er ikke elektroutdannet.

    Hedde skrev:
    [...]
    Utjevningsforbindelse er en egen jordleder mellom komponenetene.
    F.eks. en enkel leder med kabelsko som skrus fast i komponentkabinetter i hver ende? Komponentene kjedes sammen ved å bruke flere slike kabler inntil alle er bundet sammen?

    Antagelig bør man dog i mange tilfeller finne en litt penere og ikke minst mindre invasiv metode.

    Da slipper man å "jorde" komponentene via skjermen. Jordstrømmen vil da som kjent bli indusert i signallederen.
    Her tror jeg at det glapp litt for meg. Har ikke de fleste komponentene allerede jording gjennom jordlederen i strømkabelen (selv om noen komponenter mangler jordleder)? Dessuten trodde jeg at kabinett m.m. var koblet til jord(lederen), m.a.o. jordet.

    Er det faren for at skjermen blir en parallel jordleder til jordlederen inne i kabelen du tenker på, slik at skjermen f.eks. fører halvparten av evt. jordstrøm?

    Vil ikke strøm i jordlederen inne i kabelen også kunne indusere strøm i de andre lederne?

    Er det slik at det normalt ikke skal gå (særlig mye) strøm i jordlederen, men at den er der som en sikring/alternativ vei ved "oversvømmelse"?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    CDWMcInSpots skrev:
    Har ikke de fleste komponentene allerede jording gjennom jordlederen i strømkabelen
    Jo, men ikke mellom apparatene direkte. Med balanserte signalkabler, har man det.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Da er det bekreftet: kabel monteres i kveld. Bilder følger.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    OK, da er Ölflex montert med nevnte Oyiade stikk og IEC. Stereofix har vært innom, og siden han er fagmann, regner jeg med EU / CE godkjenning... ;D

    DSC_0264_01.jpg


    Kabelen gjøres klar for avisolering:

    DSC_0266.JPG


    Skjermen må klargjøres for kobling til jord:

    DSC_0268.JPG
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Vi går videre. Skjermen snøres sammen:

    DSC_0269.JPG


    Lederne avdekkes:

    DSC_0271.JPG


    Da er vi kommet så langt at "hylsen" eller dekselet på stikket som skal dekke de blottlagte kablene trekkes på kabelen:

    DSC_0272.JPG
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Avisolering av lederne. Før dette gjøres har vi kuttet litt på lengden på selve lederne:

    DSC_0273.JPG


    En passende endehylse settes på. I dette tilfellet skal skjerm kobles med jord, siden den skal i stikk-kontakten:

    DSC_0274.JPG


    Etter at hylsen er klemt på klipper vi her av det som ble overflødig:

    DSC_0275.JPG


    Og så var det å finne ut om det passer i klemfestene i stikket. Dette er kun en illustrasjon da det ikke er der jord skal være i stikket, men vi ser at skjerm og jord er koblet sammen:

    DSC_0277.JPG
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    De andre lederne avisoleres:

    DSC_0278.JPG


    Og endehylser monteres:

    DSC_0279.JPG


    DSC_0280.JPG


    Og da er vi kommet så langt at ledere og jord + skjerm skal skrus fast i stikket:

    DSC_0281.JPG
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Vi strammer skruene så lederne med påmonterte endehylser blir sittende fast:

    DSC_0282.JPG


    Litt isolasjonsteip settes på -strengt tatt skulle det vært jordingsteip, sier Stereofix, men siden den lå i bilen utenfor huset ble "ordinær" isolasjonsteip benyttet siden egenskapene likevel er de samme:

    DSC_0284.JPG


    Og da er det bare å skru fast dekselet til selve stikket:

    DSC_0287.JPG
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Da er det bare å stramme til festet på kabelen, og vips så er enden med stikk-kontakten ferdig!

    DSC_0288.JPG


    Da er det bare å begynne i den andre enden, der IEC-kontakten skal monteres! Her er IEC-kontakten åpnet:

    DSC_0290.JPG


    Vi begynner jobben med å fjerne ytterisolasjonen, og klippe bort skjermen som vi ikke kobler til IEC-kontakten.

    DSC_0291.JPG


    Og vi fjerner neste lag med isolasjon, og begynner å avisolere lederne i selve kabelen:

    DSC_0292.JPG
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Etter en 5-6 år vil du se at skjerm har oksydert 5-6 cm oppover kabelen i stikk-kontakt enden.
    Det skjedde ihvertfall på mine. Da det ikke så spesielt pent ut, trakk jeg svarte strømper over kablene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn