Vi hyller Nyttårskonserten 2022

2FCC9D00-D3F3-4104-B454-AEC3465D6CB2.jpeg

Vis vedlegget 777209
Et årlig høydepunkt for mange er nyttårskonserten fra Wien. I år ledet av storveteran Daniel Barenboim. Det ble igjen en fabelaktig produksjon og stor musikalsk opplevelse!!. Her er link til hele konserten (spansk) :


Vis vedlegget 777210

2F476407-B203-42BB-99C9-575F47F6C47B.jpeg


5ADF8986-CEBD-4CDD-AF68-A591A1677CB4.jpeg

32AEE545-2A2F-43BA-9274-8F7D4717F49B.jpeg


1F5FE567-0B83-4137-8311-B1EC3E57528E.jpeg


39AE00E4-8CBC-43E5-9F2E-E9B2A47007B5.jpeg


# Daniel Barenboim er en argentinsk-israelsk pianist og dirigent. Han har argentinsk, israelsk, palestinsk og spansk statsborgerskap. Han behersker spansk, hebraisk, engelsk, fransk, italiensk og tysk flytende.

https://m.facebook.com/AcousticTuning/?tsid=0.6440667333001523&source=result

Vennlig hilsen
Acoustic Tuning AS
post@acoustictuning.com
www.acoustictuning.com
Tel 980 87 678
 
Sist redigert:

Kommentarer

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Tradisjonen tro, så har jeg nå på andre nyttårsdag sett hele nyttårskonserten. Ikke det at jeg hører veldig mye på Strauss-katalogen eller Wienerfilharmonikerne ellers i året, men nyttårskonserten hører med.

Selv om Johan Strauss er kjent som valsekongen, så var det forfriskende med jazzvals i pauseinnslaget. :) (Uvant at storfela ikke har egen oppmikking i en sekstett, men det fungerte på sitt vis med avstandsmikker, selv om bassen dermed bare var til stede i rommet.)

Hvor kommer konsertarrangementene fra? Hvem har skrevet orkesternotene?

Og er det noen andre som også synes at kommentatorsporet til Arild Erikstad med fordel kunne vært lavere mikset?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.697
Antall liker
21.545
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Arrangementene er ved komponistene selv. Det kalles gjerne orkestrering i klassisk musikk.

Er ganske fascinerende hvor lite bunn det egentlig er i en kontrabass...

Erikstad var alt for høy. Musikken hadde vel en crestfaktor på borti 20, og Erikstad kanskje 6. Det hadde hjulpet å dra ham ned 12 dB. Hvem som har ansvaret for den blunderen vet jeg ikke. Det jobber nok en sløvsekk på Marienlyst.
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Arrangementene er ved komponistene selv. Det kalles gjerne orkestrering i klassisk musikk.

Er ganske fascinerende hvor lite bunn det egentlig er i en kontrabass...

Erikstad var alt for høy. Musikken hadde vel en crestfaktor på borti 20, og Erikstad kanskje 6. Det hadde hjulpet å dra ham ned 12 dB. Hvem som har ansvaret for den blunderen vet jeg ikke. Det jobber nok en sløvsekk på Marienlyst.
Ja, de store komponistene skrev i sin tid ut alle stemmene. Men om det ikke gjøres endringer i det hele tatt i partituret fra år til år, så er det fascinerende hvor forskjellig de ulike dirigentene får det samme notesettet til å låte. Er de virkelig 100 % tro til det komponistene skrev ut?

Kontrabass når normalt ned til E1 på pianoet. En kontrabass som spiller ute i det fri, altså det nærmeste jeg har vært et anekoisk kammer, gir slett ikke all verdens "trøkk i bunn". Men da låter det i det minste naturlig, og man hører, takket være overtonene, hvor lyden kommer fra. I dette pauseinnslaget synes jeg det ble mest romklang fra kontrabassen.

En tanke som slo meg etter at jeg skrev det forrige innlegget er at det muligens ikke var Arild Erikstad som lå for høyt i miksen. Sammenlignet med andre NRK-programmer, heller jeg mot at det kan ha vært lydsporet fra Østerrike som var alt for lavt. Men vi har uansett med en sløvsekk på Marienlyst å gjøre. :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.697
Antall liker
21.545
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er ikke sikkert at de er det. Store muligheter for tolkning innenfor samme partitur er det alltid, og sikkert kråketær og.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.141
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Fint at NRK sendte hele konserten. Pauseinnslaget var flott, balletten i del 2 på det jevne. Nivået på Erikstad var som @Valentino skriver alt for høyt. Ikke mulig å lytte ril konserten på realistisk nivå utenpå hoppe i stolen når Erikstad begynte å kommentere. Endte med å bruke Mute knappen på slutten av hvert stykke.
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
I år var i alle fall kommentatorlyden på stell. :)
For det aller, aller meste ukjente slåtter for min del.
Årets pauseinnslag hadde fascinerende dataanimasjoner, det ble nesten så mye at musikken kom i bakgrunnen.
En flott konsert!
 

Informasjon om bruker

Master Audio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
1.441
Link til alle artikler
172
Master Audio sine annonser
Bransjenyheter
VÅR event med Dan D Agostino || Acoustic Tuning

VÅR event med Dan D Agostino || Acoustic Tuning

  • 5
Dette var trivelig!. Takk til alle fremmøtte i anledning Dan D Agostino og Bill McKiegan’s besøk i vårt showroom i Trondheim. Velkommen tilbake! 🎼 Hilsen Acoustic Tuning post@acoustictuning.com...
Fortsett
Bransjenyheter
VÅR event med dCS

VÅR event med dCS

  • 1
Acoustic Tuning || Trondheim. Tirsdag 16 april har vi i showrommet event med blant annet merker fra Dan D Agostino, Estelon, Transrotor, dCS, Plinius, STROMTANK, Ypsilon, Bassocontinuo, Kharma...
Fortsett
Bransjenyheter
—- VÅR event med Estelon —-

—- VÅR event med Estelon —-

  • 0
Acoustic Tuning || Trondheim. Tirsdag 16 april har vi i showrommet event med blant annet merker fra Dan D Agostino, Estelon, Transrotor, dCS, Plinius, STROMTANK, Ypsilon, Bassocontinuo, Kharma...
Fortsett
Bransjenyheter
—— VÅR event med Transrotor ——

—— VÅR event med Transrotor ——

  • 2
Acoustic Tuning || Trondheim. Tirsdag 16 april har vi i vårt showroom event med blant annet merker fra Dan D Agostino, Transrotor, dCS, Plinius, STROMTANK, Ypsilon, Bassocontinuo, Kharma...
Fortsett
Bransjenyheter
— VÅR event med Dan D Agostino —

— VÅR event med Dan D Agostino —

  • 1
Acoustic Tuning || Trondheim. Tirsdag 16 april kl 18:00 har vi i vårt showroom et event med President og partner i Dan D Agostino, Bill McKiegan. Han vil informere, inspirere og demonstrere Dan D...
Fortsett
Bransjenyheter
Pinsehilsen fra Trondheim! || Acoustic Tuning AS

Pinsehilsen fra Trondheim! || Acoustic Tuning AS

  • 2
“The Forza is a marvellous loudspeaker." Michael Fremer, Stereophile. The Estelon Forza is a much-awaited addition to the Estelon flagship series. Standing at nearly 1.7 metres in height, the...
Fortsett
Topp Bunn