Verktøy til en DIY'er... hva trenger man?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jupp, så skal jeg endelig få meg en egen bod å holde på i og da trenger man litt verktøy.

Fra før av har jeg sirkelsag og batteridrill - det er litt lite for å kunne bygge høyttalere. Hva mer trenger jeg og hvor burde jeg kjøpe det?
Og ikke minst, hvilke merker burde kjøpes? Dette er jo bare på hobbybasis så jeg behøver kanskje ikke kjøpe det dyreste proff-verktøyet?

Fyr løs folkens :)
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Håndfres, elektrisk pussemaskin og mange tvinger er ihvertfall kjekt å ha i tillegg til det du har :)

Jeg kjøpte biltema sin håndfres, tror den koster 299 eller 399(pluss en pakke bedre fresestål på maxbo). Den fungerer helt utmerket til enkel bruk!
 
J

J.J

Gjest
Ta og søk litt her Ludo ... her er fler bra verktøytråder for DIYern
 
N

nb

Gjest
Du bør faktisk kjøpe proffsaker - i alle fall på det som brukes en del. Mer presist, som regel bedre balansert, kraftigere etc og holder i evigheter. Kjøper du ordentlige saker har du de mest sannsynlig resten av livet. Det dukker alltids opp noe som skal fikses eller bygges. Får du dilla kommer du uansett til å kjøpe ordentlig verktøy etter hvert og jeg mener man like gjerne kan gjøre det først som sist. Det er utstyr som er omtrent umulig å ødelegge eller slite ut ved hobbybruk så se på det som en langtidsinvestering. Ting som sjelden er i bruk kan man kjøpe noe rimeligere. Du får som regel det du betaler for.

For høyttalere trenger du i alle fall presise saker med mindre du får tilskjært materialene hos en møbelsnekker eller lignende (kanskje det smarteste uansett - det er vanskelig å få helt jevne snitt uten skikkelig utstyr).

Du trenger vel i alle fall følgende
- håndoverfres til å frese ut hull til elementene
- kapp/gjæresag til å sage og lage 45 graders vinkler for sammenføyninger
- kanskje en slipemaskin for overflatebehandling

Skal du spare penger kan du handle på www.toolstop.co.uk - da må du kun bytte støpsel på kontaktene. Batteridrevne saker kjøper du fra USA og så kjøper du en transformator til 300 kroner for å kunne bruke laderen i Norge. Ellers lønner det seg å følge med på kampanjer hos de store byggvarekjedene da kan du komme ned mot internasjonalt prisnivå og får norsk garanti i tillegg. Håndverktøy som tvinger og slikt er også ganske mye billigere i junaiten. Amazon.com har enormt utvalg, sjekk litt på prisene der i alle fall.

Om du går for proffsaker er dette et marked med til en viss grad villedende priser det er vanlig å få rabatter på, så det kan lønne seg å sjekke litt rundt eller prute litt.

Merker? Tja - the usual suspects er Bosch, Makita, DeWalt, Festool, Milwaukee osv osv. Festool er veldig dyrt så kanskje ikke så aktuelt om du ikke skal bruke mye penger på dette. Men veldig gode saker derfra synest jeg. Jeg ville kanskje gått for blå Bosch (dvs proffserien deres) eller Makita - bra forhold mellom pris og kvalitet.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Oi! Tusen takk, her kom det mange gode råd på kort tid :)

Skal ta en runde og sjekke hva som finnes hos de lokale samt hvilke priser ting kan skaffes for...
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
Tenk ut hva det er av verktøyet du bruker mest, og kjøp skikkelige saker av det.
Så får det heller være et godt spørsmål eksakt hva det er.
En god batteridrill er førsteprioritet. Jeg har hatt min nå i snart 10 år. En blåbosch.
Stikksag som nummer to kanskje, og håndoverfres.
Bordsag, om du vil legge i en del kroner. MERK: Denne får du ikke brukt mye i forbindelse
med saging av kabinett etc. Platene du får kjøpt er alt for store til disse små sagene.
Kjøp ferdig tilskjærte plater på dertil egnet trelasthandel istedet. Skal en sage kabinetter
av hele plater er det kun de store sagene i prisklasse 100k og opp som gjelder.

Mvh
Leif
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Tenker du på TB-MLTL?

1. Tvinger, tvinger og tvinger. Det er tvingende nødvendig ;D
2. En god og solid sirkelsag, ikke for pinglete. Fest et vater, en rettholt eller en glattkant med tvinger på platen du skal sage og før saga over. Malertape reduserer flising.
3. Pluggjigg. Koster ikke mye. Tror Biltema har det.
4. Batteridrill og bor.
5. Stikksag, en solid en
6. Hvis du ikke gidder pusse for hånd en eksentersliper, må ha +/- 400 watt

Dette er i utgangspkt nok. Vil du felle ned elementet trenger du overfres med sirkeljigg. Det er kun nødvendig på domediskanter (pga ripple), fulltoner og basser trenger ikke nedfelling.

Du må gjerne komme over til meg og frese frontene en lørdag ettermiddag eller låne fresen. Det gjorde RoDA. Alt det andre verktøyet får du bruk for når kona gir deg oppgaver. Fresen har en tendens til å bli engangsverktøy (ned mindre du blir hekta). Som sagt, du har stående invitasjon ;D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Ferdig tilskjært er jeg veldig enig i. Jeg kjøper alltid det. Leverer en god og grundig kappeplan. En slik programmerbar veggsag koster like mye som en bil. Resultatet er perfekt.
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg har bygd høyttalere i 25 år snart, og har ett tips: spar deg for mye arbeid, banning, høvling og pussing ved å kjøpe ferdig skjærte plater fra et snekkerverksted. Et bra møbelverksted har skjæreutstyr som er mye mer nøyaktig enn noe du klarer å få til hjemme. Dessuten kan du klage hvis det ikke skulle være bra nok. Med ferdig skjærte plater kommer du langt med (mange) tvinger, overfres, pussemaskin og drill.

"Proffene" bruker treplugger eller lameller for å kunne montere raskere, men jeg har klart meg bra uten. Det tar bare litt mer tid.
 
J

J.J

Gjest
Mr-T skrev:
Jeg har bygd høyttalere i 25 år snart, og har ett tips: spar deg for mye arbeid, banning, høvling og pussing ved å kjøpe ferdig skjærte plater fra et snekkerverksted. Et bra møbelverksted har skjæreutstyr som er mye mer nøyaktig enn noe du klarer å få til hjemme. Dessuten kan du klage hvis det ikke skulle være bra nok. Med ferdig skjærte plater kommer du langt med (mange) tvinger, overfres, pussemaskin og drill.

"Proffene" bruker treplugger eller lameller for å kunne montere raskere, men jeg har klart meg bra uten. Det tar bare litt mer tid.
Lamelfres er tingen fremfor plugger IMO

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,54020.0.html
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Enig med dem som sier ferdigskjært. Ikke bare for nøyaktigheten, men også p.g.a. støvet som saging i mdf gir. Det er ikke noe gøy, for å si det mildt.
 
N

nb

Gjest
Om du har ambisjoner om å snekre litt inne i den boden din vil jeg også si at støvsuger du kobler på maskinene er essensielt. Sparer deg for mye døll rydding etterpå og er mye bedre for helsa siden det er mindre støv i luften. Nå finnes det neppe den støvsuger som klarer å få med seg alt fra en håndoverfres, men fra sager, slipemaskiner o.l. er det mulig å få svært effektiv støvoppsamling. Det er en utrolig stor fordel å kunne jobbe innendørs uten å måtte dekke til alt av møbler og bruke timesvis på å støvsuge og vaske etterpå. Når din eventuelle nåværende eller fremtidige kone/samboer/etc ser at du har kjøpt litt leketøy så finner hun sikkert på noen oppgaver til deg i heimen. Kanskje finner du på noen selv også.

Det er også mulig å følge litt med på finn.no. Mulig å gjøre gode kjøp der når snekkere bytter beite, snekkerverksted legges ned osv og de selger ut gode maskiner.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Så lenge man ikke har profft avsug, så er jo alt mdf arbeid utendørsarbeide. Selv en garasje er nesten for fin til slikt arbeide. Ferdig finerte mdf plater tilskåret, er arbeid for et snekkerverksted skulle en tro. Her kreves presisjon anlegg på kappsaga. mvh. Guit
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Guit skrev:
Så lenge man ikke har profft avsug, så er jo alt mdf arbeid utendørsarbeide. Selv en garasje er nesten for fin til slikt arbeide. Ferdig finerte mdf plater tilskåret, er arbeid for et snekkerverksted skulle en tro. Her kreves presisjon anlegg på kappsaga. mvh. Guit
Enig. Utendørs er tingen. Jeg har en mini carport som jeg står under. Bruker støvmaske, allikevel kreves det en grundig runde i dusjen. Har akkurat dusjet nå etter en freseøkt. 15" og bånddiskant skal inn i OBn. Men det kommer i en annen tråd. Først litt sushi. Så litt skruing. Deretter innvielse med ostepop, en øl og en liten tråd her på DIY. Tipper det blir om et partre timer. Gleder meg som en unge 8)
 

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Innlegg
189
Antall liker
37
Kjøper du en festool ts55 med styreskinne så kan skjære alle målene selv, koster mye, men til platearbeide så er det mye bedre enn bordsag, koble til støvsuger, og det meste av støvet tas (må bruke maske uansett)

Du har også mulighet til å bygge ut senere med mft bordet, freser som kan bruke styreskinne o.s.v
 
A

audiosan

Gjest
jeg stemmer også for ferdig kappet. da betaler du kvm pris for platene du skal ha.
altså du slipper å betale for avkappet. disse pengene legges i kapparbeid. og dermed
var det kanskje gratis å få platene kappet. du skal da kappe masse plater selv før du
du har tjent inn en bordsag. uansett pris. i tillegg får du 100% rene kapp.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
hel skrev:
Guit skrev:
Så lenge man ikke har profft avsug, så er jo alt mdf arbeid utendørsarbeide. Selv en garasje er nesten for fin til slikt arbeide. Ferdig finerte mdf plater tilskåret, er arbeid for et snekkerverksted skulle en tro. Her kreves presisjon anlegg på kappsaga. mvh. Guit
Enig. Utendørs er tingen. Jeg har en mini carport som jeg står under. Bruker støvmaske, allikevel kreves det en grundig runde i dusjen. Har akkurat dusjet nå etter en freseøkt. 15" og bånddiskant skal inn i OBn. Men det kommer i en annen tråd. Først litt sushi. Så litt skruing. Deretter innvielse med ostepop, en øl og en liten tråd her på DIY. Tipper det blir om et partre timer. Gleder meg som en unge 8)
Ja det er et skittarbeid ja.Men det er morsomt og frese litt når ting ser proff ut etterpå ;) Trivelig og høre at du vil bruke bånddiskant på dine høyttalere. Det er båndiskanten som har gitt meg de største lytteopplevelsene. Det finnes også båndiskanter som er buet vertikalt. Da skulle en tro at de fleste skulle være tilfreds med spredningen. Man for holde seg i ro og ikke fly rundt, når man skal lytte til musikk sitat SLUKET ;D mvh. Guit
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Enig. Utendørs er tingen. Jeg har en mini carport som jeg står under. Bruker støvmaske, allikevel kreves det en grundig runde i dusjen. Har akkurat dusjet nå etter en freseøkt. 15" og bånddiskant skal inn i OBn. Men det kommer i en annen tråd. Først litt sushi. Så litt skruing. Deretter innvielse med ostepop, en øl og en liten tråd her på DIY. Tipper det blir om et partre timer. Gleder meg som en unge 8)
Vi også, kjør på med bilder da!!

Takker forresten for invitasjonen, jeg kommer nok over fjorden før du aner det - må jo få henta noen bokser hos deg :)

Har bestemt meg for å få det ferdig kappet - tror nok det er lurest! Så blir det handling av litt verktøy til uka...

Tusen takk for gode tips folkens, dette var gull verdt for meg :)
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.048
Antall liker
1.407
Sted
Trondheim
Man behøver loddebolt. Jeg vil anbefale Weller PU81 loddestasjon. 80 Watt med loddekraft :)
 

Vedlegg

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
OAlex skrev:
Man behøver loddebolt. Jeg vil anbefale Weller PU81 loddestasjon. 80 Watt med loddekraft :)
Takk for det tipset, men på den fronten har jeg allerede litt utstyr. Ersa, Fluke og litt diverse andre småsaker :)

 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.668
Antall liker
3.700
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Underskriver på Krepro. Platospissene deres er billige og bra.
Jeg har vansker med å finne spisser til MLR-21, dog.

B
 

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
494
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Du så sikkert at EM hadde spisser til MLR. Du kan få et adapter til MLR-21 slik at den kan bruke LT spisser. Mye større utvalg da. Har et selv, funker bra. Se nederst på denne PDF'en:
http://www.farnell.com/datasheets/28443.pdf
Farnell har også bra utvalg av original Weller spisser.
Mvh Atle
 
Topp Bunn