verdens beste stativhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4


    Denne er min kandidat til tittellen`Verdens Beste`
    En særdeles potent `Mini`monitor!
    Bassleveranse uten sidestykke for en liten høytaler. ;D
    Mellomtone og diskant er`Too Die`for.

    Sett på Kari Bremmnes siste,og la deg forføre av stemmeprakten og den utrolige kroppen som denne høytaleren leverer.
    Fyr i gang Rammstein på maks volum og la deg sjokkere.
    Att en så liten høytaler kan levere så rå musikk er sjelden kost.
    Hurtighet og dynamikk er imponerende levert fra denne fantastiske høytaleren.
    Kan anbefales på det sterkeste!

    Mitt beste kjøp noensinne!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Har selv ref 3A som nevnes i et par innlegg ovenfor. Kan absolutt anbefale disse. Har nå også forhandler i norge. Du burde ihvertfall lytte til dem hvis du har muligheten til det :)
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Revel Ultima Gem er en flott høyttaler, men mangler  etter min mening litt på homogenitet og magi i forhold til  endel av alternativene som er nevnt her..
    Proac 1sc har i og for seg noe magisk ved seg, men er du i den gata bør du også sjekke ut Totem Model 1 Signature, som parkerer 1sc når som helst...
    Da ville jeg sett meg etter en Dynaudio countor 1,3se!
    superoppløst, fantastisk finesse, kropp på tonen, organisk og levende, dyyyyyyyyp bass, ren bass.

    Den parkerer både proac og totem med god margin, dette er en klasse høyttaler for godt voksne entusiaster.......

    Bamsemann....... :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Et skudd i blinde:

    Krell LAT-2?



    Eller ATC SCM 50? Kanskje litt store?




    Jeg ville valgt Guarneri. Det er iallefall den vakreste. ;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Unlike my LS35/As, the ProAc is more dynamic and has greater levels of transparency. Side-by-side, the ProAc digs deeper in the bass, has a more forgiving treble and a greater capacity to handle music'sdynamic contrasts.
    In short, the ProAc Response 1SC is the speaker LS35/A owners crave without knowing it.
    Want to be convinced? Try the ProAcs with the PrimaLuna Prologue valve amplifier rated at 35 watts per channel. Let me know what you think.

    Stativ høytalere har helt klart en egen sjarme , men skal du ha "real life" er jeg redd du må ha noe større kabinett imo .
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Skal man dømme etter hva folk på HFS sa etter forrige messe i Horten forundrer det meg at ingen til nå har nevnt denne:

     

    Stereobloiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2006
    Innlegg
    186
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    En j... uvane å slenge på et bilde uten å nevne hva bildet er av - mange som gjør det her på sentralen...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Beklager min uvane. Det er Ancient Audio Holography. Importeres av Audioaktøren i Horten. Veil pris 48k/par. Består av Eton bass/mellomtone og Raven bånddiskant.

    Av mange ble dette oppsettet med Ancient Audio CD-pre og rør (SET) monoblokker omtalt som en av de best lydende oppsettene på fjorårets messe i Horten.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Dynaudio, dynaudio, dynaudio.

    Mitt inntrykk er at det skal en del til før et sett dynaudiohøyttalere blir svakeste link i kjeden.
    Jeg bruker Contour 1.4 med en sub til og føler jeg har fått masse godlyd for penga (kjøpte demobrukt).

    Synes det er litt rart å spørre om "beste" høyttaler da det ofte blir smaksak. Om du vil ha en "avslappet", detaljrik, oppløst musikkvenn som ikke gir deg lyttetrøtthet eller oppgraderings-syken, er min mening at Dynaudio er et godt valg.

    Hørte proacmonitorer til ca samme prisen på langt dyrere elektronikk, og var i alle fall ikke i tvil om at det var Dynaudio som skulle bli med meg hjem!
     

    leifa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2005
    Innlegg
    181
    Antall liker
    0
    Du tok ordene ut av munnen min. Jeg er overrasket at ingen hadde nevnt Dynaudio før nå.
    Den minste Confidence høyttalern bør være en kandidat.

    Men har du JBL K2, setter du sikkert pris på litt lydtrykk også. Og det er jo der disse små skoeskene gir opp veldig raskt. Men Dynaudio har svaret der også: Dynaudio studiomonitorer!
    Ikke akkurat bokhyllehøyttalere, men vesentlig mindre enn dine nåværende: Dynaudio M1.5
    http://www.rmcaudio.com/dynaudio/m1_5.htm
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    "Synes det er litt rart å spørre om "beste" høyttaler da det ofte blir smaksak. "


    Neida, det er ikke rat i det hele tatt - det er bare slik man får fart i svarene her på sentralen! ;D

    Da kommer alle med sine kjepphester (eller "hestekjepper", som en utenlandsk venn av meg sa, før han helt mestret norsken) og man får masse fine tips. Så får man bruke egen hjerne, eget hjerte og egne ører for å velge.

    Og tusen takk for mange veldig bra tips!

    Men, som flere har påpekt, k2´ene er utrolig dynamiske og dynamikk er noe av det jeg setter høyest i et anlegg. Spiller mye opera og rock med trøkk. Anlegget vil også bli brukt til film (kun 2 kanals og bra musikkgjengivelse er klart det viktigste)

    Er det forøvrig noen som vet om Magico har agent i Norge/Skandinavia?
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Men, som flere har påpekt, k2´ene er utrolig dynamiske og dynamikk er noe av det jeg setter høyest i et anlegg. Spiller mye opera og rock med trøkk. Anlegget vil også bli brukt til  film (kun 2 kanals og bra musikkgjengivelse er klart det viktigste)
    Stativhøyttaler med dynamikk ???
    Må vel bli Avantgarde Solo det.........
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Eller dynaudio med masse krefter i ryggen ;)

    Kan sikkert være ting som passer deg bedre, men test ut dynaudio med sub hos NAT:)
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.321
    Torget vurderinger
    5
    JM Lab Mini Utopia er heller ingen sinke...

    Honkey
    Har hatt dem tidligere, og mine nåværende Tonian TL-NFSM er klart bedre.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Gamut 3L - noen som har peil på dem?
    Tipper du mener Gamut L3... ;)
    Jeg har dem. Ja, det er høyttalere som absolutt henger med i dette selskap. Stivt kabinett, dempet med butumienplater, nydelig finish og elementene er fra øverste hylle hos Scan speak. Høyttaleren er hovedsakelig utviklet av Lars Goller.

    Jeg skulle egentlig være ferdig med mitt nye delefilter nå, men det er så forbasket bra vær i nordnorge for tiden :), så uteaktiviteter har blitt prioritert.
    Venter dessuten på at en kar skal bli tilgjengelig, han skal hjelpe meg med å finne optimal plassering av komponentene i forhold til den plassen som er tilgjengelig.

    Her er bilder og lydomtale.
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...rd=hifi1;action=display;num=1130908854;start=
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Respons Baby Grande kan være en kandidat hvis du tåler utseendet og liker naturlig lyd.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Dette likner da mistenkelig på en senterhøyttaler da? Har herr Løkken noen flere opplysninger å dele med oss andre? Vidar: nå er JBL array tråden som du etterlyste i gang! Ikke alle er enige i vår begeistring, som om det var overraskende he he :p
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Den er ikke ferdig ennå. Jeg vet ikke noe mer enn at den ser sånn ut og at det er den kjente "kjøkkenhøyttaleren" som Duelund konstruerte og som Cantana bygger på (og som lå ute på DIY-sidene her på HFS tidligere). Koster ca 14kDk

    Cantana er kanskje også en kandidat jmfr. trådtema?

     

    Frederik_Caroe_DCA

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    79
    Antall liker
    2
    Hvor mye koster ett par slike 1.0 ?
    Hej

    Vi er endnu i tænkeboks med prissætningen. De første 10 sæt er solgt til en særlig introduktionspris.

    Vi overgår til at have forhandlere, sammen med en opgradering af stumperne i vores 1.0 og 2.0, vil dette naturligt betyde en prisstigning.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Ifb med en nødvendig ommøblering sliter jeg med å få mine elskede jbl k2s9800
    til å låte optimalt. De får rett og slett ikke nok plass.

    Vurderer derfor å gå over til to "state of the art" stativhøyttalere og to sub´er.

    Rimelig sikker på at sub´ene blir velodyne 10".

    Men, så var det stativhøyttalerne. Veldig lenge siden jeg har vært oppdatert på den sektoren. Hva er verdens "beste" stativhøyttalere?

    Har lest noen bra tester av Elac 602. Noen som kjenner til den?

    Har Nagra VPA monoblokker i dag på 50W, men dersom småtassene krever
    mer power lar det seg ordne.

    Forslag mottas med takk!
    Det finnes da høyttalere for plassering nære bakvegg av gulvstående type og.

    Er ikke K2 nøytrale som bare det i bassen og?
    Hvis alt var til fornøyelse med de så er det jo ikke subber du behøver!

    Du har Gen 1 av VPA ? De som er litt under nøytral i bassen om jeg ikke tar feil?

    Jau. Du har ett slankt kilde/drivverk der ville jeg si.
    Velg noe som er designet for å drives av rør!
    Gjerne fra 7-8 watt og greier.
    Så har du reserver til skikkelig dynamikk!

    Noen av de som er nevnt er ampeereslukere.
    Slike vil ikke yte optimalt med rør av 50 watt typen...

    Og... Gå for membranareal!!!

    Jo mer jo bedre sier jeg!!!

    En høyttaler som ikke er nevnt her er Jo Legacy
    Både Studio one og Victoria er jo superbt på rør!!!


    Og Viccy...


    Begge disse har 8 toms basser. Dette mener jeg er litt lurt med hensyn
    til den dynamiske kontrasten i hele området under 12-1800hz... Der musikken lever...
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Ingen som har nevnt B&W 805S her da ?! Syns nå disse spiller flott. Men nå har jeg hørt veldig få av de stativhøyttalerene dere nevner her da :). Audiovector Mi 1 Avantgarde ga også et godt inntrykk... Og med Velodyne DD10 på en av disse, så tror jeg han har kommet langt! :D.

    Verdens beste er nok ingen av disse, men utrolig bra er dem.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    http://www.magico.net/mini_design.html

    Pris: 22.000 usd

    Det var nå svært så stivt.
    Om ikke beste er de vel ihvertfall verdens dyreste stativhøytalere (men nå tar jeg vel sikkert feil.. :p)

    Jeg holder altså en knapp på mine egne Reference 3A Master Royal MK2. Kan da umulig være noen stativhøytaler som høres eller ser bedre ut enn dem vel... ;D Og hvis jeg kan finne Elvis og få ham til å signere dem, så blir de nok verdens dyreste også ;)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Tja, kjoenik.
    I min bok må de nok se seg slått designmessig av IKEAs Lackbord til høyre på bildet ditt, men så er jeg såpass til tulling at jeg synes Sonus faber Extrema er en pen høyttaler.  

    Edit: Den Teaksjenken til venstre er også kul.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Fine høyttalere kjoenik. Ikke minn meg på disse for ofte nå da;)


    Skulle ønske det ble sagt noe om lydsignaturen/styrker/svakheter til høytalerene som blir foreslått.


    Lf som forsatt leter etter noen gode stativhøyttalere som han kan leve med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn