Velodyne DD18

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg har alltid hatt noen dipper og peaker mellom 27 og 65Hz. Dette samt at jeg ikke får stort nivå ut av Summit under 25Hz gjør at jeg vurderer å skaffe en Velodyne DD18 for å hjelpe som en slags romkorreksjon samt strekke frekvensområdet i anlegget til godt under 20Hz :) Hvilke er faringer har andre her inne gjort med DD18 eller de andre i DD-serien? Suben blir isåfall tilkoblet via høyttalerinngangene.
 
N

nb

Gjest
Har hørt DD18 en gang, men det var kun på en jallamesse med et - hva skal man si - ikke helt optimalt oppsett. Det var bra trøkk i saken, men mye annet kunne man dessverre ikke få ut av den demoen jeg var på.

Tror du det funker med bare en, eller tenkte du å putte inn to stk av hva-som-nå-blir-den-aktuelle kandidaten?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg har tenkt på en pga. plassen ja. Har lest mye rart om demoer og messer og at de ikke låter godt der, hjemme hos folk derimot, der sies det at DD18 fungerer ekstremt bra med sine innstillingsmuligheter.
 
N

nb

Gjest
Ja, serien får jo gode skussmål rundtomkring, kikket litt på DD-serien selv, men det ble ikke til at jeg puttet inn en sub, så kom dessverre aldri så langt som at jeg fikk testet den selv.

Du kan jo prøve å ringe Stereofil i Oslo, de selger DD så vidt jeg vet og Jens der er en trivelig fyr (med etter sigende SVÆRT oppegående anlegg) som sikkert har noe meningsfullt å si om saken, mener han selv hadde en av toppmodellene til REL hjemme, han kan kanskje si noe om hvorfor han heller valgte den da han garantert hadde tilgang til både REL og Velodyne til en hyggelig pris.
 
V

villov

Gjest
Har hatt DD15 sammen med et par Quad ESL 989. For å spille like høyt så måtte bassen justeres ganske langt ned mot minimum på volumet, så derfor er jeg litt tvilende til at Summit er klar for en DD18.
Prøv! :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Husk at Summit er adskillig mer lettdrevne ;)
 
V

villov

Gjest
Husk at Summit er adskillig mer lettdrevne ;)
Ja, ser du har rett i det. Da skulle det være gode muligheter for at det vil spille enormt flott. Enkle og morsomme justeringer.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Etter en del tenking, eller MYE tenking for den del ;) så tror jeg dette vil være den beste løsningen i mitt oppsett. Men skal suben henge med Summit så må den være stram som attan :)
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Men skal suben henge med Summit så må den være stram som attan :)
Hva med å bygge en eller to varianter av HFS-suben?
Den er er kjapp, stram og dyp. Skulle forundre meg mye om den ikke ville kunne tilfredsstille dine behov. ;)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Hva med å bygge en eller to varianter av HFS-suben?
Den er er kjapp, stram og dyp. Skulle forundre meg mye om den ikke ville kunne tilfredsstille dine behov. ;)
Det blir for stort, så må jeg koble til en SMS-1 eller annen romkorreksjon og da kan jeg ikke bruke speaker level og det hele medfører så mange komponenter og rot :) Jeg vil ha det så enkelt som mulig K I S S :)
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
For stort? skulle du ikke ha bass? ::)
Hypex "plate amp" funker fint her......og den er slett ikke noe stort problem og integrere fra ht-ut på amp. ;)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Men hele poenget er også å EQ av bassen. Dette blir komplisert, så jeg vil gå for enløsning med så få komponenter som mulig :)
Men uansett, takk for tipset :) Skal det bli en slik løsning så vil jeg ha noe enda grommere på elementsiden ;)
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Skal det bli en slik løsning så vil jeg ha noe enda grommere på elementsiden ;)
Beyma elementet imponerer stadig her :eek:
Men du får ha lykke til på jakten. ;) :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Har du sjekket om Tonart har de inne så du kan få hørt dem?
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Det er jo en liten hake ved velodyne da, at vi har med en (unødvendig) ad/da-konvertering å gjøre. Så lenge romkorreksjonen ikke foretas i det digitale domenet setter man jo et ekstra ledd inn i kjeden. Det samme gjelder f.eks coplands romkorreksjonsenhet. Hvorvidt dette har stor praktisk betydning er en annen sak, men kortest mulig signalvei er noe jeg selv er glad i.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Har du sjekket om Tonart har de inne så du kan få hørt dem?
Tenkte å kontakte dem og Hifi-centeret på tirsdag :)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
"Hørt den" har han gjort! :)
Vi hadde en vellykket kveld med nesten maksimal lydkvalitet her i påsken (de fleste naboene var på fjellet = bra strøm!) med min nykonfigurerte DD-18 og det spilte meget bra i bassen.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det var noe med å unngå dipper og kuler og få med det siste av informasjon LANGT under 20Hz da vettu M :) Liker bassen jeg har i dag, da den er mer dynamisk og stram enn meste annet jeg har hørt, men det er noen ujevnheter og det går ikke HELT i kjelleren :) Jeg har lyst på godt trykk på 20Hz-en ja :)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Jepp. H kommer hit en tur ikveld. Får høre om han blir imponert eller ikke, enddel naboer tilbake nå dessverre... ;D

PPP wo bist du?!
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jepp. H kommer hit en tur ikveld. Får høre om han blir imponert eller ikke, enddel naboer tilbake nå dessverre... ;D

PPP wo bist du?!
Hadde vel vært greit med PPP da ja, hørte store forskjeller på strømmen din på onsdag :)
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Hei! TAS mars 2007 skryter veldig av JL Fathom f113. Vet ikke om den er å få hørt å Norge?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Den er ikke i Norge, man må bestille fra Sounddoctor i USA. Men Fathom 113 er ikke så interessant da den ikke har speaker level innganger.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Pluss at for å få bortimot samme lydkvalitet som på DD-18 MÅ man bruke en SMS-1 iht. flere guruer på AVSFORUM.

Folk som begge sier at DD-18 fremdeles ligger foran i lydkvalitet og mulighet til å gå dypt. Fordelen med f113 er den mindre fysiske størrelsen.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
.....jeg vurderer å skaffe en Velodyne DD18.......
Jeg trodde du var en skikkelig entusiast som prioriterer lydopplevelsen fremfor noe.......... ;)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg trodde du var en skikkelig entusiast som prioriterer lydopplevelsen fremfor noe.......... ;)
Og da gjør jeg det JEG mener er det beste for MIN opplevelse ;) Men først blir det nok 4 stk Tri-traps fra GIK for å ta en del av etterklangstiden i bassen ;)
 

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Innlegg
141
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Bare Flageborg som savner SVS ordet hehe. Skal man ha romkorreksjon og full kontroll med servostyring, er det ingen vei utenom DD-serien.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Men først skal jeg se hva disse bredbåndsfellene gjør :) Ellers er det alle mulighetene som gjør at jeg ikke kommer utenom DD-serien :)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
.....Bare Flageborg som savner SVS ordet hehe. ..
Nei, egentlig ikke.

Men etter å ha "fulgt" utviklingen til Viking på utstyrssiden de siste årene..................IMPONERENDE!

Nesten så han fortjener tittelen "utstyrs-freak" ;)
(du gale, gale, audiofile entusiast - dyrt for deg - uoppnåelig for de fleste forumdeltagerne)

Hvis Velodyne ikke er bra nok for meg - hvorfor er det bra nok for Viking  ???
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
SVS er uaktuelt siden jeg trenger korrigering i bassen :)
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
For prisen av en DD18 får du vel både sms-1 og en plus/2, men må vel være dine preferanser som kommer i første rekke :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Har ikke lyst på ørten kabler og ekstra bokser ;) Liker det med få komponeter og kabler :)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
"Clean" er vel rette ordet...

Viking: Var forresten ikke like bra igår kveld nei... :( Ba om priser på strømkabler her nå.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
"Clean" er vel rette ordet...

Viking: Var forresten ikke like bra igår kveld nei... :( Ba om priser på strømkabler her nå.
Merkelig den strømmen din, at den skal variere så jævli. Er det Premier SC du har forhørt deg om?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Jeg har alltid hatt noen dipper og peaker mellom 27 og 65Hz. Dette samt at jeg ikke får stort nivå ut av Summit under 25Hz gjør at jeg vurderer å skaffe en Velodyne DD18 for å hjelpe som en slags romkorreksjon samt strekke frekvensområdet i anlegget til godt under 20Hz  :) Hvilke er faringer har andre her inne gjort med DD18 eller de andre i DD-serien? Suben blir isåfall tilkoblet via høyttalerinngangene.
Det jeg har erfart med DD18 er en enorm kontroll og dynamikk, godt hjulpet av en enestående romkorreksjon. For å toppe dette noe særlig må du nok skaffe deg to... ;D Men dette har du sikkert erfart selv allerede.. ;)
 
Topp Bunn