Vellyd med Jimi Hendrix

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Kjøpte for flere år siden en samleplate med Jimi Hendrix The Ultimate Experience fra 1993. Så plutselig "dukker" det opp en torrent med samme plata, men nå med HDCD (komprimert med FLAC). Lyden er markant bedre enn den "vanlige" utgivelsen som jeg har, hele lydbildet og stereoperspektivet er forbedret og ikke minst er diskant og vokalområdet løftet betydelig når jeg bruker en HDCD kompatibel DAC. Men jeg finner ikke noe info på nettet om at denne plata er utgitt med to forskjellige miksinger og i HDCD-format - det gjør meg litt frustrert. Uansett dette er helt eksepsjonelt bra og er et et must for alle Hendrix-fan http://www.mininova.org/get/1327081
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
HDCD vet jeg ikke noe om, men skiva ble utgitt i 1993 på tre forskjellige merker/labels MCA, Polydor og Universal, for uten Bellaphon med ukjent årstall, iht AMG. Det kan godt hende at disse har litt ulik praksis mht HDCD.

mvh
KJ
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
HDCD vet jeg ikke noe om, men skiva ble utgitt i 1993 på tre forskjellige merker/labels MCA, Polydor og Universal, for uten Bellaphon med ukjent årstall, iht AMG. Det kan godt hende at disse har litt ulik praksis mht HDCD.
mvh
KJ
Det er PolyGram:


Jeg tror ikke det er HDCD som gjør den største forskjellen men det at hele plata er mikset på nytt. Hadde jeg hørt på denne plata hos en hifi-forhandler kunne jeg blitt lurt til nyinvesteringer ::)

Det er nok ikke så mange som er klar over at det florer forskjellig utgaver av de samme platene uten at det tydelig merkes som remaster eller lignende. Jeg har opplevd det samme med The Wall http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13430.0.html. Vel, uansett låtsamlingen er helt fantastisk.....
 

Vedlegg

Topp Bunn