Velkommen inn i min stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Det hele startet for noen år siden, skulle kjøpe nye høytalere stod mellom
    B&W 703, AV mi3 og Dali Helicon 400. Fant disse demo brukte Helicon 400
    i en hifi klubb butikk, Syntes de hørte veldig bra ut. Dro de med hjem og koblet de
    opp. Hørte straks at lyden ikke var som den jeg hadde hørt på hifi klubben.
     

    Vedlegg

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    På dette tidspunktet var hjemmekino som var det store, litt etter
    vært ble det kjøpt inn utstyr, senterhøytaler boston vr 910, REL strata 5 subwoofer, mine gammle fronthøytalere ble brukt som bakhøytalere MS NC 40,
    Sanoy z-4 projektor og dreamscreen lerret.
     

    Vedlegg

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Etter vært ble interessen for musikk større, men så var det med disse skrikende diskantene da. Noe måtte gjøres, leste i akkustik tråden om stående bølger og diy absorbenter. Ja så ble det til at jeg lagde 3 stk, og alt ble så mye bedre.
    Dette var veien og gå tenkte jeg og heiv meg på et gruppekjøp av furutech paneler, dette er vel det som har gjort mest lydmessig for anlegget mitt.
     

    Vedlegg

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Men jeg var fremdeles ikke fornøyd med lyden, følte enda at lyden var skrikende og hard. Rør må være tingen tenkte jeg og så ble det handlet inn en Unison DM hybrid effektforsterker. Joda ble meget bedre og lysten på mere rør økte og vips
    så ble kjøpt en Lector zoe forforsterker.
     

    Vedlegg

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Fram til nå hadde jeg brukt en Atoll cd-100 som kilde, men jeg følte at denne ikke holt mål. Begynnte og se meg rundt etter ny Cd-spiller, Lector CDP 7t var drømmen. Fikk alldrig hørt lector med flere andre i rundt 30k klassen uten at jeg ble veldig innponert. Hvar inne på PM audio og fikk en demo, der det ble spilt på
    vinylrigg. Plutselig hørtes musikken ekte ut og lysten på cd-spiller var borte.
     

    Vedlegg

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Fett utstyr! Hvordan kobler du sammen stereo og hjemmekinodelene? Godt at du fikk kjøpt deg en ny benk, den på de andre bildene så relativt nedsunket ut. Den Lectoren har jeg forresten tro på.
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    SOEDAL skrev:
    Fett utstyr! Hvordan kobler du sammen stereo og hjemmekinodelene? Godt at du fikk kjøpt deg en ny benk, den på de andre bildene så relativt nedsunket ut. Den Lectoren har jeg forresten tro på.
    Ja den ikeabenken hadde sett sine beste dager, jeg trodde faktisk det var sponplate mellom laminatplatene, men det viste seg at det bare var spon i rammen rundt inni var det kun en papp profil. Ikke rart den ga litt etter for vekta. ;D

    Det med og koble sammen hjemmekino delen og stereo er enkelt, kabel fra pre out
    på frontene inn i en inngang på FF, så er det bare og bytte inngang når man ser film.

    Mvh,
    Terje
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Dette ser flott ut argh, gratulerer med pent oppsett. Virker som du har en klar retning om hvor du vil.
    Soedal, studerer du bildet litt nærmere ser du at det er komme linjer i fotoet, ikke nedsunket benk, men, den nye er penere, enig i det.
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Fosse skrev:
    Dette ser flott ut argh, gratulerer med pent oppsett. Virker som du har en klar retning om hvor du vil.
    Soedal, studerer du bildet litt nærmere ser du at det er komme linjer i fotoet, ikke nedsunket benk, men, den nye er penere, enig i det.
    Jeg føler ikke at jeg har en klar rettning hvor jeg vil, akkurat nå sliter jeg med dette volum problemet på platespilleren. føler vel at det er et ledd som ikke er helt match i vinyl oppsettet.

    Ser for meg 3 løsninger, men jeg vet ikke om de vil føre til nirvana
    Har ett årsbytte rett lector zoe.
    Vei 1 audio valve eclipse + audio valve sundila riaa
    Vei 2 Lector phono system og lector zoe
    Vei 3 audionet Pam

    Ellers har jeg også lyst på nye høytalere.

    Mvh,
    Terje
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    [/quote]
    Har ett årsbytte rett lector zoe.
    [/quote]
    Huh? Bytterett på et år?
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    ja mot at jeg kjøper en dyrere forsterker.
     

    StereoJoe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    651
    Antall liker
    2
    Flott oppsett, ser bra ut og det spiller nok ikke galt heller :)
    Har selv en Solid Teck DUO i bestilling, blir bra å få den på plass i heimen.
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Det er en ting jeg tenker mye på, føler ikke at jeg helt har med meg akkustikken rommet. Derfor vurderer jeg denne høytaleren, en høytaler jeg synes er utrolig vakker.



    En ting jeg lurer på er om effektforsterkeren min vil greie og drive disse på en grei måte.

    Litt om Unison DM
    http://www.unisonresearch.com/unico/prodotto.aspx?idp=6

    Hva tror dere lurt eller er jeg ute på blåbær tur oppe i østerdalen en plass?
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Hvis noen har hørt etera og helicon kunne jeg gjerne tenke meg en
    sammeligning av disse to. sterke og svake sider.


    Mvh,
    :) Terje
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    dersom du vurderer etera bør du forsikre deg om at du har nok separasjon mellom høyttalerne (2.5m++), og mulighet for å plassere dem minst 1.2-1.3 m fra bakvegg og uten at det står noe bak høyttaleren i det hele tatt. og ikke glem at du skal ha mulighet til å sitte noen meter fra dem med luft bak deg og. de er plasskrevende. Glem også det som står i brosjyrer om at disse "skal" vinkles 45 grader inn mot lyttepossisjon. jo det funker, men det funker også (mye bedre hos meg) med en normal til litt overdrevet toe-inn.

    jakr
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    jakr skrev:
    dersom du vurderer etera bør du forsikre deg om at du har nok separasjon mellom høyttalerne (2.5m++), og mulighet for å plassere dem minst 1.2-1.3 m fra bakvegg og uten at det står noe bak høyttaleren i det hele tatt. og ikke glem at du skal ha mulighet til å sitte noen meter fra dem med luft bak deg og. de er plasskrevende. Glem også det som står i brosjyrer om at disse "skal" vinkles 45 grader inn mot lyttepossisjon. jo det funker, men det funker også (mye bedre hos meg) med en normal til litt overdrevet toe-inn.

    jakr
    Takk for svar.
    Jeg mener og huske at man har fått god lyd ut av disse i små rom, men ut fra
    de kriterier du skisserer trenger de noe mere plass enn det jeg trodde.
    Hva med sidevegg blir dette noe problem med etera?, går ut fra de målene du
    skisserer er fra midten på bafflene. siden det er normale diskanter i disse bør de vel så ca 60 cm fra sidevegg også, da blir 2,5m seperasjon mellom frontene for mye for min del.


    Mvh,
    :) Terje
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Spennende tråd dette. Kan jo lime inn inntykket fra en demo hos Tonart for en stund siden. Har hørt H400 endel ganger også.

    Jeg fikk en demo av deres egen Etera sammen med Mcintoch og det låt meget bra. God fokus med ypperlig kropp. De spilte stort og engasjerende med en flott klangbalanse og god fylde. Kanskje nesten litt for behagelig? Litt avrundet i diskant og nedre bass. Men det var uvant å ha scenen såpass høyt oppe. De fungerer sikkert glitrende til en hjemmekino.

    Mcintouch har kanskje noe med den fyldige og avrundende diskanten å gjøre? I demorommet var de satt et bra stykke fra bakvegg men ikke så langt fra sideveggene.

    Men det finnes jo mye snadder i denne prisklassen. Gradient R, ML Vantage, ProAc D38, Magnepan 3.6, Sonus F Cremona......
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Norah jones ble min første 200g plate, sviver på spilleren nå...... silkemykt.

    Tror jeg kutter all substanser i kveld, skal se om vivaldi gør samme nytten, til 40 dollar
    bør det ikke være langt unna.

    Dimmu borgir eliten innen nork black metal på 180g vinyl, hvem ville trodd det for noen
    år siden. Bra opptak, fantastisk cover og booklet tilogmed en singel med bouns spor.
    Lim. opplag 780/2000

    Dire straits - brother in arm fantastisk plate (half speed fra R.T.I) skal hvist være noe av det beste innen lydkvalitet.

    Bilde 1 viser det jeg fikk fra acoustic sounds i dag, full pris 250 dollar på faktura og jeg
    betalte ikke ei krone i tull ;D ;D ;D ;D ;D
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Må trekke fram denne også.

    Antonio Vivaldi - The four seasons
    Premium vinyl pressed by R.T.I, Masterd at acousteck by Kevin Gray (signert).
    Special limited edition 1933.
     

    Vedlegg

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Sliter med et problem ifm. platespilleren, det mangler gain. Jeg får ikke det volumet jeg skal ha uten og skru veldig opp og selv da er jeg ikke oppe i Heavy metall nivå.
    Det andre problemet er at jeg synes ikke jeg får ut potensialet i
    pu (music maker mk3). Det høres litt dødt ut, mangler feeling.

    På grunn av disse problemene har jeg besluttet og bytte ut riaa,
    Men med hva?, jeg er veldig usikker her tankene går fra et riaa til det andre.
    Jeg tror kansje et meget godt mm riaa er det rette nå og så bruke step up når jeg går over til MC. (Etter og ha studert fosse sin tråd virker dette veldig anvendelig). Jeg er lang fra sikker.
    Sugden er langt fra noe dårlig riaa, spiller fletta av pro-ject tube box feks. Det jeg spørr meg selv om er hvor høyt må jeg opp i pris, eller kan det være en matching sak.
    Sugden har ca gain på 40 db mm samme som pro-ject uten at jeg fikk
    mere volum her. Lector har godt med gain inn.
    Music maker har output på 4,5 mV noe som er veldig normalt for mm pu. Så hvorfor oppstår dette problemet?
    Og hva er løsningen på det?



    Mvh,
    Terje Næss
     
    B

    break_out

    Gjest
    argh skrev:
    Sliter med et problem ifm. platespilleren, det mangler gain. Jeg får ikke det volumet jeg skal ha uten og skru veldig opp og selv da er jeg ikke oppe i Heavy metall nivå.
    Det andre problemet er at jeg synes ikke jeg får ut potensialet i
    pu (music maker mk3). Det høres litt dødt ut, mangler feeling.

    På grunn av disse problemene har jeg besluttet og bytte ut riaa,
    Men med hva?, jeg er veldig usikker her tankene går fra et riaa til det andre.
    Jeg tror kansje et meget godt mm riaa er det rette nå og så bruke step up når jeg går over til MC. (Etter og ha studert fosse sin tråd virker dette veldig anvendelig). Jeg er lang fra sikker.
    Sugden er langt fra noe dårlig riaa, spiller fletta av pro-ject tube box feks. Det jeg spørr meg selv om er hvor høyt må jeg opp i pris, eller kan det være en matching sak.
    Sugden har ca gain på 40 db mm samme som pro-ject uten at jeg fikk
    mere volum her. Lector har godt med gain inn.
    Music maker har output på 4,5 mV noe som er veldig normalt for mm pu. Så hvorfor oppstår dette problemet?
    Og hva er løsningen på det?



    Mvh,
    Terje Næss
    Kan ikke helt forstå at du skulle ha gain problemer med over 4 mV samt en Sugden MM riaa. Er det noen innstillinger på denne riaa'en din?
    Har lest at den PU'en din skal være noe av det beste, men utrolig kilen på stiftetrykk så er den riktig innstilt? Kan jo være en ide å få lånt en riaa en for sammenligning, men problemet kan sitte en annen plass?!
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Kan nåletrykket ha noe med volum å gjøre?, vel etter vekta
    som ikke er alt for nøye skal det være temmelig rett (shelter sfg-2).


    Joda riaaen er satt opp som den skal, testet med pro-ject tube box
    samme greia.
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Nå var just Trond fra maxwell her med et lass utstyr, så nå skal det testes.
    * 2 riaa trinn
    Unison simply phono og sugden masterklass
    * Høytalere
    Harbet super hl5
    * Unison forforsterker
    * Kabler og rør
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Om du ikke får det der til å rocke, kan du prøve å få lånt deg en Graham Slee Era MK.V. Det er den foretrukne riaa´n til Music Maker-elementet i britisk hifi-presse, så det burde jo funke, da. Uforskammet god er den også...! Lykke til!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Oi, da har du jo litt gøy å tuste med. Masterclass riaaen virker veeeeeldig spennende.
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    thomand skrev:
    Oi, da har du jo litt gøy å tuste med. Masterclass riaaen virker veeeeeldig spennende.
    Du skulle tatt turen innover, 2 par ører osv...
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Det hadde vært veldig gøy, men det passet litt dårlig desverre.
    Takk for invitasjonen :)
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Hadde denne på besøk for en stund siden, CJ-act 2 er definitivt det dyreste
    som har stått i recket mitt.
     

    Vedlegg

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    En kompis hadde kjøpt ny cd spiller, en cambrigde 840c den måtte testes
    i mitt anlegg. Fantastisk mellom tone og topp. Jeg fikk hakeslipp.

     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Mye nytt i dag. Trond hadde med seg masse rør, så jeg har just gjort mitt første rørbytte i lectoren. Byttet mine orginale electro-harmonix 6922EH med noe philips
    12AT7. Ble det noe forskjell, ja det ble det
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Hva syns du om harbeth?
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Jeg har hørt dem et par ganger i Kristiansand og jeg må si meg veeeeeeeeeldig inponert, STOOORT lydbilde men så har de jo klasse A rating i stereophile det
    sier jo sitt.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Er det Compact-7 du har der? Fikk bare såvidt hørt dem under veldig dårlige plasseringsvilkår hos Maxwell, men tror nok de har mye å by på i et mer normalt lytterom. Det er høyttalere man virkelig er fristet til å få prøvd ut, ja. Skriv gjerne mer om inntrykkene etterhvert som du blir kjent med dem. :)

    Mvh. Johan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn