Veiing av stifttrykk m elektronisk vekt

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har gjort en erfaring m elektronisk PUvekt som gjør meg svært usikker. Jeg opplever at vekta påvirkes av magnetfeltet i MC pu-en slik at når vekta er justert til 00000 og jeg fører PU-en til like over mot punktet som nåla skal treffe, så er faktisk forskjellen på 0,4 g. Dvs at dersom jeg nullstiller vekta like før nåla treffer platen, så er forskjellen til nullstilt vekt når PU-en fjernt i fra vekta -0.4 g.
Min forsiktige påstand er altså at vekta påvirkes av PUens magnetfelt. Dette nå nødvendigvis justere for. Men hvordan gjør man det? Gjør man som jeg gjør, nullstiller vekta når nåla er en mm i fra veiepunktet?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er ikke annet å gjøre enn å skaffe seg ny vekt som er godt nok skjermet mot slik påvirkning.
Den som HiFi Stasjonen selger fungerer bra. Har ikke hørt om noe annet i hvert fall. Ta forbehold når du handler. Ikke så lett om du kjøper slikt på nettet :(
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Tipper det ikke gjør noe i det hele tatt. Når nåla ligger ned på vekta betyr det ikke noe at magneten trekker i underlaget.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Tipper det ikke gjør noe i det hele tatt. Når nåla ligger ned på vekta betyr det ikke noe at magneten trekker i underlaget.
Har du prøvd og justere nåletrykket med en sånn vekt?

Jeg hadde en sånn, det gikk ikke. Samme hvor mye jeg justerte, vekta ble den samme

Kjøpte HiFiStasjonen sin, og problemet var løst.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
FZ skrev:
Tipper det ikke gjør noe i det hele tatt. Når nåla ligger ned på vekta betyr det ikke noe at magneten trekker i underlaget.
Dårlig odds ved tipping vet du.
Det som skjer er at magnetfeltet påvirker veiesystemet. På tilsvarende måte som radiosignaler (mobiltelefoner) kan forstyrre annen elektronikk. Til og med HiFi.
Vekta er ikke egnet til nettopp denne målingen.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Det er ikke annet å gjøre enn å skaffe seg ny vekt som er godt nok skjermet mot slik påvirkning.
Den som HiFi Stasjonen selger fungerer bra. Har ikke hørt om noe annet i hvert fall. Ta forbehold når du handler. Ikke så lett om du kjøper slikt på nettet :(
..men det er HIFI stasjonens vekt jeg bruker!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Audiomix skrev:
Dårlig odds ved tipping vet du.
Det som skjer er at magnetfeltet påvirker veiesystemet. På tilsvarende måte som radiosignaler (mobiltelefoner) kan forstyrre annen elektronikk. Til og med HiFi.
Vekta er ikke egnet til nettopp denne målingen.
Der tror jeg du er på villspor. Jeg vil tro at magneten løfter underlaget som PU'en skal ned på og dermed får du negativ vekt. Når nåla ligger ned på underlaget vil ikke dette draget påvirke vektavlesningen, men tas opp av nåla. Er du med ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
FZ skrev:
Audiomix skrev:
Dårlig odds ved tipping vet du.
Det som skjer er at magnetfeltet påvirker veiesystemet. På tilsvarende måte som radiosignaler (mobiltelefoner) kan forstyrre annen elektronikk. Til og med HiFi.
Vekta er ikke egnet til nettopp denne målingen.
Der tror jeg du er på villspor. Jeg vil tro at magneten løfter underlaget som PU'en skal ned på og dermed får du negativ vekt. Når nåla ligger ned på underlaget vil ikke dette draget påvirke vektavlesningen, men tas opp av nåla. Er du med ;)
Er med på den forklaringen også. Det pussige er at noen vekter forstyrres av MC elementer mens andre ikke gjør det. Har ikke hørt om problemer med den fra HiFi stasjonen før.
Er det den gamle (uten logo) eller den nye du har?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
...
Der tror jeg du er på villspor. Jeg vil tro at magneten løfter underlaget som PU'en skal ned på og dermed får du negativ vekt. Når nåla ligger ned på underlaget vil ikke dette draget påvirke vektavlesningen, men tas opp av nåla. Er du med ;)
Det er umiddelbart litt uklart for meg om/hvordan dette evt. utliknes. Nåla blir antagelig satt i ekstra «spenn» pga tiltrekkingen mellom magnetsystemet og «vektskåla»; dette økte nåletrykket kan isolert kan gi en feilavelsing. Frågan er om «vektskåla» blir like mye «lettere» som tildragningen mellom PU og «vektskål».

mvh
KJ
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
Det er umiddelbart litt uklart for meg om/hvordan dette evt. utliknes. Nåla blir antagelig satt i ekstra «spenn» pga tiltrekkingen mellom magnetsystemet og «vektskåla»; dette økte nåletrykket kan isolert kan gi en feilavelsing. Frågan er om «vektskåla» blir like mye «lettere» som tildragningen mellom PU og «vektskål».
Nåletrykket blir større, men vekten som avleses er massen til PU+arm på den ene siden av armens pivot minus massen til motvektsloddet + armen på den andre siden av armens pivot, og den (massen) påvirkes ikke av at magneten i PU trekker på underlaget der nåla viler. Tiltrekkingskraften blir tatt opp av nåla og påvirker ikke massen til systemet.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
[/quote]
Er med på den forklaringen også. Det pussige er at noen vekter forstyrres av MC elementer mens andre ikke gjør det. Har ikke hørt om problemer med den fra HiFi stasjonen før.
Er det den gamle (uten logo) eller den nye du har?

[/quote]

Har den med logo.
Jeg tror jeg forstår forklaringen med at massen ikke påvirkes av tiltrekningen mellom magneten og underlaget. Men hvilken forskjell gjør det? Så lenge jeg måler 0,4 g forskjell når jeg kalibrerer vekta hhv utenfor rekkevidden av magnetfeltet og med nåla 1 mm over underlaget?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Nå er ikke "korrekt" stifttrykk noen opplest lov i og med at pickuper i samme serie ofte sporer forskjellig....... dermed er det som jeg alltid pleier og si: juster innenfor fabrikants spec og lytt og fin-juster utifra dette.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Jeg må snart til pers og montere en pickup snart. Jeg har aldri gjort det før og lurer på hvor nødvendig testplater, stifttrykkmåler, sikteplater og slikt er. Jeg skal montere en AToc9 MLII på en REGA 300 og fant frem beskrivelsen fra REGA, den var befriende enkel i forhold til ting jeg har funnet på nettet.

Tidligere har kyndige, profesjonelle montert pickupene mine og jeg har aldri følt behovet på å forandre noe på det de har gjort.

Hva gjør dere eksperter?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
OivindS skrev:
Jeg tror jeg forstår forklaringen med at massen ikke påvirkes av tiltrekningen mellom magneten og underlaget. Men hvilken forskjell gjør det? Så lenge jeg måler 0,4 g forskjell når jeg kalibrerer vekta hhv utenfor rekkevidden av magnetfeltet og med nåla 1 mm over underlaget?
Det blir feil å kalibrere vekta når magneten til PU'en påvirker den, mao kalibrer vekta med PU'en plassert unna. Da blir det riktig. Ikke bry deg om at avlesningen påvirkes av PU når du senker den. Det blir alikevel korrekt avlesning når nåla har truffet vekta.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
OivindS skrev:
Jeg tror jeg forstår forklaringen med at massen ikke påvirkes av tiltrekningen mellom magneten og underlaget. Men hvilken forskjell gjør det? Så lenge jeg måler 0,4 g forskjell når jeg kalibrerer vekta hhv utenfor rekkevidden av magnetfeltet og med nåla 1 mm over underlaget?
Det blir feil å kalibrere vekta når magneten til PU'en påvirker den, mao kalibrer vekta med PU'en plassert unna. Da blir det riktig. Ikke bry deg om at avlesningen påvirkes av PU når du senker den. Det blir alikevel korrekt avlesning når nåla har truffet vekta.
Joda, når jeg har tygget litt på det du sier så vil nok det stemme. nåletrykket øker jo ikke selv om det oppstår et drag mellom vekt og PU. Det vil selvsagt forsvinne når vekta forsvinner.
Hvorvidt noen vekter påvirkes og andre ikke må vel ha noe med i hvilken grad man benytter magnetisk materiale, tenker jeg. ::)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Snodig, jeg har nu ei slik vekt. Målt kjempemange pickuper og mi vekt står på o,ooo helt til stiften treffer skåla...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
RJEL skrev:
Snodig, jeg har nu ei slik vekt. Målt kjempemange pickuper og mi vekt står på o,ooo helt til stiften treffer skåla...
Samme her. Jeg har den "gamle" fra HiFi stasjonen.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , prøv gjerne å få fatt i vekta til Wally,.....denne syntes jeg virker knallbra ut fra det jeg har lest...Wally er vrien å få has på ,. sist jeg var i kontakt med bpåde snapa og veteran-hi,fi i sverige var det utsolgt og wally var under jorden err tag.... :D

allikevel denne vekta ser utrolig gjennomtenkt ut.

Espen
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Dette er den beste digitalvekta jeg har prøvd;

Ortofon DS-1, koster 159$ fra Needledoctor. Den er stabil, måler vekt i riktig høyde og den er enkel å kalibrere! Skal ikke gnåle så mye om hva jeg mener om den omtalte typen vekt, det har jeg gitt uttrykk for i andre tråder.
 

Vedlegg

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Sikkert enorme utslag på å IKKE få målt i riktig høyde..... ;D
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
seff avhengig av høydeforskjellen, men jeg opplevde ca 20% avvik
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.266
Antall liker
11.006
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Noen som har erfaring med den Duet-Audio vekta som BigDipper selger i nettbutikken her ?
Eller Acoustech, som også står på lista ?

Jeg har brukt en gammel analog vekt fra Ortofon, men oppgraderer snart to hakk og da øker presisjonskravene vesentlig.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
RJEL skrev:
Sikkert enorme utslag på å IKKE få målt i riktig høyde..... ;D
Tjahh... 0,3-0,4 gram på min VPI med Pro-Ject digitalvekt (på tallerkenen vs. i riktig høyde vha. en kloss ved siden av).
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.661
Antall liker
3.088
Jøgga skrev:
Noen som har erfaring med den Duet-Audio vekta som BigDipper selger i nettbutikken?
Jeg kjøpte en slik hos big Dipper for to uker siden, og stusset først fordi nåletrykket på begge mine platespillere/armer viste seg å være rundt et kvart gram for høyt innstilt. Jeg stilte inn nye verdier ved hjelp av vekten og spilte et par platesider, men var ikke fornøyd med lyden. Ved neste lytteseanse viste vekten at begge nå var innstilt et kvart gram for lavt. Altså var de opprinnelige innstillingene ganske korrekte...

Muligens har dette sammenheng med temperaturforhold i rommet, siden vekten var ny ved første forsøk. Det advares mot dette i bruksanvisningen. Uansett ga det meg en god dose skepsis til elektroniske vekter. Har andre liknende erfaringer?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.266
Antall liker
11.006
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
erlandsen skrev:
Jøgga skrev:
Noen som har erfaring med den Duet-Audio vekta som BigDipper selger i nettbutikken?
Jeg kjøpte en slik hos big Dipper for to uker siden, og stusset først fordi nåletrykket på begge mine platespillere/armer viste seg å være rundt et kvart gram for høyt innstilt. Jeg stilte inn nye verdier ved hjelp av vekten og spilte et par platesider, men var ikke fornøyd med lyden. Ved neste lytteseanse viste vekten at begge nå var innstilt et kvart gram for lavt. Altså var de opprinnelige innstillingene ganske korrekte...
Muligens har dette sammenheng med temperaturforhold i rommet, siden vekten var ny ved første forsøk. Det advares mot dette i bruksanvisningen. Uansett ga det meg en god dose skepsis til elektroniske vekter. Har andre liknende erfaringer?
Det der skjønte jeg ikke helt (litt treig av og til).
Viste vekten lavere verdier ved andre veiing, uten at du hadde justert på noe? Og viste andre gangs veiing det samme som du på forhånd trodde den skulle vise? Hvis det er tilfelle ville jeg fortsatt å veie enda flere ganger for å finne ut om dette flater ut, justert trykket fram og tilbake mellom to nivå og sjekket om avlesningene gjentar seg. Det er vel ikke overraskende at aller første veiing ikke er helt stabil.
Takk for svar, forresten, jeg vurderer fortsatt å bestille en.

-jeg har forresten tenkt en del på dette med magnetisme og vekt, og kommet til at det ikke skal være noe problem hvis det magnetiske materialet er i vektens 'tallerken', ikke i sensoren.
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.661
Antall liker
3.088
Jøgga skrev:
erlandsen skrev:
Jøgga skrev:
Noen som har erfaring med den Duet-Audio vekta som BigDipper selger i nettbutikken?
Jeg kjøpte en slik hos big Dipper for to uker siden, og stusset først fordi nåletrykket på begge mine platespillere/armer viste seg å være rundt et kvart gram for høyt innstilt. Jeg stilte inn nye verdier ved hjelp av vekten og spilte et par platesider, men var ikke fornøyd med lyden. Ved neste lytteseanse viste vekten at begge nå var innstilt et kvart gram for lavt. Altså var de opprinnelige innstillingene ganske korrekte...
Muligens har dette sammenheng med temperaturforhold i rommet, siden vekten var ny ved første forsøk. Det advares mot dette i bruksanvisningen. Uansett ga det meg en god dose skepsis til elektroniske vekter. Har andre liknende erfaringer?
Det der skjønte jeg ikke helt (litt treig av og til).
Viste vekten lavere verdier ved andre veiing, uten at du hadde justert på noe? Og viste andre gangs veiing det samme som du på forhånd trodde den skulle vise? Hvis det er tilfelle ville jeg fortsatt å veie enda flere ganger for å finne ut om dette flater ut, justert trykket fram og tilbake mellom to nivå og sjekket om avlesningene gjentar seg. Det er vel ikke overraskende at aller første veiing ikke er helt stabil.
Takk for svar, forresten, jeg vurderer fortsatt å bestille en.

-jeg har forresten tenkt en del på dette med magnetisme og vekt, og kommet til at det ikke skal være noe problem hvis det magnetiske materialet er i vektens 'tallerken', ikke i sensoren.
Nåletrykket for denne pickupen skal være 2 gram, og slik hadde jeg innstilt det. Ved første gangs måling viste instrumentet ved gjentatte forsøk at nåletrykket ikke var 2 gram, men 2,25 gram. Altså var min opprinnelig innstilling et kvart gram for høy, ifølge instrumentet. Derfor reduserte jeg nåletrykket med et kvart gram, slik at instrumentet nå viste 2 gram.

Et par dager senere målte jeg igjen, uten å ha endret på noe som helst. Da viste instrumentet 1,75 gram. Følgelig var min opprinnelige innstilling korrekt, noe instrumentet nå bekreftet. Flere senere målinger har gitt samme resultat.

Jeg kalibrerte instrumentet flere ganger ved alle målinger for å være på den sikre siden. Har vært på nippet til å returnere instrumentet til Big Dipper, men skal gi det et par sjanser til, først.
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Har sett bort mi elektroniske vekt for fleire år sidan. Opplevde den så unøyaktig at den gamle vippevekta frå Ortofon vart henta fram igjen. Den er heller ikkje den mest nøyaktige men er du nøye når du bruker den og i tilleg ser korleis nåla arbeider samt bruker øyra, oppnår eg eit resultat som er bra nok for meg. I alle fall vert resultatet betre enn ei blind innstilling ved hjelp av ei elektronisk vekt.
Må bemerke at mi vekt ikkje er av dei mest kostbare og der er sikkert dei vektene som er betre. Den elektroniske vekta fungerte også betre med armar som stiller inn nåletrykk med å justere motvektsloddet.
MVH
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.266
Antall liker
11.006
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Da tar jeg det litt med ro, siden jeg allerede har en sånn som dette


og i tillegg en Shure i bestilling


Just to be Shure.
 

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skjønner ikke helt at noen dumphuske skal være bedre enn digitalvektene. Jeg har erfaring med et par forskjellige digitalvarianter, Orto' og Shure dumphusker. Ingen av disse dumphuskene kommer opp mot digitalvektene i min erfaring.

Shure er dessuten så magnetisk at det er en en pest å jobbe med den. Jeg liker faktisk Orto' bedre da.

Et lite triks med Orto', forresten. tromme lett med fingrene på platehylla så stabiliserer den seg på riktig verdi. Det kan nemlig være litt for mye friksjon i opphengspunktet på dem. Det går også an å skrape bort litt rester etter skjøtene i støpeformen til vugga.
 
Topp Bunn