Veien å gå. Format c: Eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Skjønner dere?

    Vi må få opptaket til å skje... på best mulig oppløsning...
    Drit i om det kommer på en cd - sacd .. eller om du kan laste det ned til harddisken din...

    Det viktige for oss audiofile er å få lagra godbitene på best mulig måte...

    Avspilleren er i voldsom utvikling!!!
    Den vil bare bli bedre og bedre og bedre... men vil stagnere med cd... utvikle seg med sacd... u dig?
     
    N

    nb

    Gjest
    Har litt vanskelig for å se hvorfor man trenger et bedre medium så lenge eksisterende medium ikke er i nærheten av å være utnyttet på mye av musikken som produseres.
     

    Vedlegg

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Det tok 26 år + å realisere cd... nå må vi snart begynne å gjøre opptak i dsd konsekvent!!!

    Ellers vil utvikling inne highend stagnere...*sipper...*
    Ble det klarere? ;D
     
    K

    knutinh

    Gjest
    De fleste (?) studio, tilogmed hjemmestudio jobber i dag med 24 bits og 96kHz eller 192kHz sampling. Dette er formatet helt fram til CD presses ved 44.1 kHz. I det øyeblikk markedet ønsker seg mer oppløsning finnes det forhåpentligvis store samlinger med musikk som kan re-lanseres.

    Det er ganske stor enighet om at DSD ikke er noe spesielt nyttig, man kan realisere de samme fordelene med PCM, først og fremst er man begrenset av A/D og D/A konverter. All musikk må i dag prosesseres ganske kraftig, og det er ikke praktisk mulig å prosessere i DSD derfor har "all" kjøpt musikk vært innom PCM såvidt jeg forstår.

    Veien til større oppløsning blir bl.a. lagt av Ivar når han får til super-konverteren sin som kanskje kommer nærmere den teoretiske ytelsen til 24 bits =) Veien til bedre lyd tror jeg kanskje i enda større grad går gjennom god dsp/algoritmer, flinke musikere og lydteknikere og gode hifikomponenter.

    -k
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Var det noen som tok seg tid til å lese testen av Benchmark DAC1 der eller?
     

    Vedlegg

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Det tok 26 år + å realisere cd... nå må vi snart begynne å gjøre opptak i dsd konsekvent!!!

    Ellers vil utvikling inne highend stagnere...*sipper...*
    Ble det klarere?  ;D
    Som jeg har nevnt utallige ganger tidligere, det nytter ikke med nye formater når lydteknikkere/produsenter ikke er kompetente nok til å utnytte formatene vi har i dag!!!! Satt med forskrekkelse å hørte på et jazzopptak på svensk Tv i går kveld/natt. En fantastisk lyd, og da tenker jeg på at trommer hørtes ut som trommer og konrabassen hørtes ut som en kontrabass!!! Så ut som mikrofonene var plassert runt mellom musikerene. Sikkert direkte opptak uten "knottedyttere" som fikk forflate og ødelegge lyden!!
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Satt med forskrekkelse å hørte på et jazzopptak på svensk Tv i går kveld/natt. En fantastisk lyd, og da tenker jeg på at trommer hørtes ut som trommer og konrabassen hørtes ut som en kontrabass!!!
    Hehe, ja, jeg har selv hørt direktesendinger på NRK-TV i mono med symfonikere som høres mye mer live ut enn det du får kjøpt på cd.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Har lest flere steder at DSD er en mye bedre standard enn PCM mhht inspilling og mastering. Dette er det vel noen av dere her på forumet som kan redgjøre for.
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Da kan jeg røpe at NRK ofte brøker drøssevis med mikrofoner (gjerne myggmikrofoner på hver enkelt stryker) og moderat med EQ og kompresjon på hver enkelt mikrofon. Det låter unektelig bra til å komme fra en TV, jeg tviler på at allverdens purisme og tomikrofonsteknikk og DSD hadde gjort det noe bedre ;)
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Har lest flere steder at DSD er en mye bedre standard enn PCM mhht inspilling og mastering. Dette er det vel noen av dere her på forumet som kan redgjøre for.
    Det er problemet med PR-avdelinger. Hvis man pøser nok penger inn i en sak så greier man å etablere en sannhet uten å ha faglig grunnlag, jfr Bush og Saddams "innblanding" i 9/11.

    Ivar har vel redegjort for det i dybden en eller annen post her på forumet.

    sjekk en av disse:
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...fi1;action=display;num=1128702934;start=13#13

    http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...fi1;action=display;num=1128209940;start=52#52

    -k
     
    C

    cosmos

    Gjest
    Det er problemet med PR-avdelinger. Hvis man pøser nok penger inn i en sak så greier man å etablere en sannhet uten å ha faglig grunnlag, jfr Bush og Saddams "innblanding" i 9/11.
    HAHAHA ;D ;D
    ikke mange hjernecellene for en objektiv evaluering av de faktiske hendelsene skjønner jeg?
    se bevisene eller hold kjeft om saken. du tør ikke!
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Det morsomme er at Wadia "downsampler" fra dsd til pcm før de konverterer til analog, da de mener dette blir bedre...

    En annen kis, "han bak mastringsteknologien innen DSD" jeg
    gidder ikke å si hvem det er, sier motsatt, og det låter bedre
    sier han da...

    Er jo litt rart, at han og er regnet for å være ze king av alle de i studioer...

    Er kamp om formatene selv på studiosiden idag... Blir spennende å se hvem som løper avsted der og...
     
    T

    theStig

    Gjest
    Hva er vitsen? De færreste klarer likevel å høre forskjell på 24-bit og MP3....

    Veien til bedre lyd går gjennom bedre mikrofoner, bedre akustikk, bedre plassering av mikrofoner, bedre miksing, samt å sparke alle såkalte "produsenter" som er med på å ødelegge lyden.

    Lyden på innspillinger burde være styrt av de som KAN lyd, og ikke av musikkprodusentene.
     
    S

    Simplistic

    Gjest
    Hva er vitsen? De færreste klarer likevel å høre forskjell på 24-bit og MP3....

    Veien til bedre lyd går gjennom bedre mikrofoner, bedre akustikk, bedre plassering av mikrofoner, bedre miksing, samt å sparke alle såkalte "produsenter" som er med på å ødelegge lyden.

    Lyden på innspillinger burde være styrt av de som KAN lyd, og ikke av musikkprodusentene.
    Det der er jeg helt enig i!

    Jeg fant igjen en gammal billigprodusert heavy metal cd her om dagen som låter helt utrolig bra. Du kan høre at ingen har tøtsja lyden etter opptaket. Deilig. I dag er all rockemusikk produsert i hjel... og all popmusikk... og det meste egentlig. Synd.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    HAHAHA ;D ;D
    ikke mange hjernecellene for en objektiv evaluering av de faktiske hendelsene skjønner jeg?
    se bevisene eller hold kjeft om saken. du tør ikke!
    Hvis du kan snakke som voksne folk så kan vi diskutere saken på o.t.

    -k
     

    Vedlegg

    K

    knutinh

    Gjest
    Det morsomme er at Wadia "downsampler" fra dsd til pcm før de konverterer til analog, da de mener dette blir bedre...

    En annen kis, "han bak mastringsteknologien innen DSD" jeg
    gidder ikke å si hvem det er, sier motsatt, og det låter bedre
    sier han da...

    Er jo litt rart, at han og er regnet for å være ze king av alle de i studioer...

    Er kamp om formatene selv på studiosiden idag... Blir spennende å se hvem som løper avsted der og...
    Alle guruene har sin mening, men det er mulig (ikke alltid enkelt) å sammenligne forskjellige formater matematisk ut fra obejktive kriterier. Støy, frekvensrespons, dynamisk område. Såvidt jeg vet er eneste argumentasjon for DSD at Sony vil ha et format hvor de kontrollerer hele kjeden og dermed vanskeliggjør piratkopiering. Et helt greit ønske det så lenge man ikke tror at det blir noe bedre lyd av det...

    -k
     

    Vedlegg

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Det der er jeg helt enig i!

    Jeg fant igjen en gammal billigprodusert heavy metal cd her om dagen som låter helt utrolig bra. Du kan høre at ingen har tøtsja lyden etter opptaket. Deilig. I dag er all rockemusikk produsert i hjel... og all popmusikk... og det meste egentlig. Synd.
    En metal-CD uten EQ/kompresjon? Jeg kan faktisk ikke forestille meg at det låter tøft i det hele tatt :eek:
     

    Vedlegg

    T

    theStig

    Gjest
    Det finnes grader av komprimering da. Ingenting, akkurat passe, eller altfor mye. Det meste som kommer i dag ligger i den siste kategorien dessverre.
     

    Vedlegg

    T

    theStig

    Gjest
    Innenfor pop/rock osv er komprimering nødvendig, det er en del av uttrykket. Men problemet er når man går "over the top", og sitter igjen med 5 dB dynamikk. Da låter det drit uansett. Det ikke noe problem å få punch og trøkk i lyden selv med 10 dB mindre komprimering enn man bruker nå til dags. Faktisk vil man vel få MER trøkk med 10 dB lavere snittnivå.
     
    S

    Simplistic

    Gjest
    En metal-CD uten EQ/kompresjon? Jeg kan faktisk ikke forestille meg at det låter tøft i det hele tatt :eek:
    Noe kompresjon er det nok, men det er på et helt annet nivå enn hva som er vanlig. Jeg foretrekker uansett å høre musikken så "live" som mulig. Det er vel kanskje noe som er vanskelig å få til med metal...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.623
    Da kan jeg røpe at NRK ofte brøker drøssevis med mikrofoner (gjerne myggmikrofoner på hver enkelt stryker) og moderat med EQ og kompresjon på hver enkelt mikrofon. Det låter unektelig bra til å komme fra en TV, jeg tviler på at allverdens purisme og tomikrofonsteknikk og DSD hadde gjort det noe bedre ;)
    Den tiden NRK sendte "DaCapo" med Vidar Lønn Arnesen måtte jeg enkelte ganger bare sitte å høre (og se). For de som ikke vet; DaCapo var et sånt kosept hvor hovedsakelig norske artister sang gamle retro låter live i et av NRK's studioer med studiomusikere av relativt høy kvalitet. Målgruppa for DaCapo var aldersgruppa ca. 50+. Ikke var jeg i målgruppa for programmet, og ikke syns jeg jeg hørte til der heller, men lyden....
    Selv over min middelmådige TV låt det fenomenalt bra. Renhet, klarhet og en fenomenalt god dynamikk i lyden. Helt typisk NRK, når NRK er som best. Men denne type NRK-lyd tipper jeg snart er historie. Det er desverre den veien utviklinga går.
    PS! De kommersielle kanalene har mye dårligere lyd, enkelt og greit fordi det ikke blir bedre butikk av å sende god lyd.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Den tiden NRK sendte "DaCapo" med Vidar Lønn Arnesen måtte jeg enkelte ganger bare sitte å høre (og se). For de som ikke vet; DaCapo var et sånt kosept hvor hovedsakelig norske artister sang gamle retro låter live i et av NRK's studioer med studiomusikere av relativt høy kvalitet. Målgruppa for DaCapo var aldersgruppa ca. 50+. Ikke var jeg i målgruppa for programmet, og ikke syns jeg jeg hørte til der heller, men lyden....
    Selv over min middelmådige TV låt det fenomenalt bra. Renhet, klarhet og en fenomenalt god dynamikk i lyden. Helt typisk NRK, når NRK er som best. Men denne type NRK-lyd tipper jeg snart er historie. Det er desverre den veien utviklinga går.
    PS! De kommersielle kanalene har mye dårligere lyd, enkelt og greit fordi det ikke blir bedre butikk av å sende god lyd.
    Det er vanskelig å mikse lilve-lyd. Betydelig enklere å spille CD. Folk flest bryr seg ikke eller vet ikke forskjellen. Dama fikk sjokk når jeg gjorde henne oppmerksom på det store antallet "live" band på tv som :
    A) ikke har ledninger koblet til instrumentene
    B) ikke har backline som sannsynliggjør at de faktisk spiller
    C) backingmusikerne ser uforskammet pene ut (musikere er som regel ikke pene)
    D) sliter med å synkronisere lepper med playbacken, eller spille samme trommemønster som på plata.

    -k
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.623
    Til "tech folket", les dette en gang til:

    "Now take just a moment and think about this in a contemplative sort of way. If you have a higher than room-temperature IQ you will understand when I say …regardless of what happens in marketing, distribution, etc., every recorded music lover has a vested interest in DSD mastering, simply because there is no comparison between what can be captured on a DSD master and that of ANY other recording medium, period.

    The problem is that you cannot, in most cases, convincingly hear this from the current end result (commercial SACD's). Frankly, most SACDs are a poor shadow of their masters, but the fact remains that once you have heard what can be captured on DSD there is no going back."


    Som det fremkommer her, DSD er det digitalmediet som nærmest fanger lyden som den høres i virkeligheta. That's it!
    Men som det også sies her; desverre går noe av godlyden tapt mellom DSD opptaksmaskineriet og den endelige SACD plata avspilt i SACD spilleren.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Sånn er det med nesten alle formater det... noe går tapt på veien. Men jeg trodde fordelen med DSD var at man IKKE skulle eller kunne miste noe? DSD krever jo som kjent en tur innom PCM for å prosesseres, og en "ekte" DSD innspilling burde da være den samme på SACD'en som på masteren, siden en ikke KAN eller skal prosesseres noe sted.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Som det fremkommer her, DSD er det digitalmediet som nærmest fanger lyden som den høres i virkeligheta. That's it!
    Blir en feil mer rett av å gjenta den mange ganger?

    "nærmest fanger lyden" blir for diffust for meg. Jeg vil ikke ha følsomme, diktskrivende opptak/hifikomponenter.


    Men som det også sies her; desverre går noe av godlyden tapt mellom DSD opptaksmaskineriet og den endelige SACD plata avspilt i SACD spilleren.
    Det er ikke teknisk mulig i dag, og sannsynligvis aldri noen gang å lage en plate i DSD fra ende til ende. Da må man kvitte seg med miksing, nivåjustering, dynamikk-prosesssering, romklang, normalisering, kort og godt alle praktiske og kreative virkemidler.

    -k
     

    Vedlegg

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.623
    Sånn er det med nesten alle formater det... noe går tapt på veien. Men jeg trodde fordelen med DSD var at man IKKE skulle eller kunne miste noe? DSD krever jo som kjent en tur innom PCM for å prosesseres, og en "ekte" DSD innspilling burde da være den samme på SACD'en som på masteren, siden en ikke KAN eller skal prosesseres noe sted.
    Stig, jeg er sikker på at hovedsakelig så skjer tapet av lydinformasjon i spilleren. Drivverk...digitalfilter..D/A konverter. Dette understøttes av det faktum at Allen Wright med sine Sony SACD modifikasjoner har hentet ennå mer godlyd fra DSD sjiktet ved å skippe, ikke bare D/A, men også mesteparten av digitalfiltret i sin spesielle "Level 5+" modifikasjon. (Men da må du unnvære CD avspilning).
     
    T

    theStig

    Gjest
    Så han hører på en digital bitstrøm? Låter sikkert spesielt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.623
    Blir en feil mer rett av å gjenta den mange ganger?
    "Feilen" du her referer til blir da begått av folk med gode ører, har evnen til å lytte, og har sammenlignet ulike formater side om side med levende akustisk musikk som referanse.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Bedre formater er vel og bra det, men hva er VITSEN? Bare 0,007% (omtrent... ;)) av alle innspillinger er gode nok til å rettferdiggjøre sånt noe. 99% av alt som gis ut i dag utnytter ikke engang 1% av CD-mediets oppløsning og dynamikk.
     

    Vedlegg

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.623
    Så han hører på en digital bitstrøm? Låter sikkert spesielt.
    Bare ta kontakt med Allen wright, han vil sikkert gi deg svar. Stiller du et høflig spørsmål ang. Level 5+ modifikasjonen på audiophilia forum/highrez , vil han sikkert gi deg et svar, eventuelt på mailadressa hans på Vacuumstate electronics.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    "Feilen" du her referer til blir da begått av folk med gode ører, har evnen til å lytte, og har sammenlignet ulike formater side om side med levende akustisk musikk som referanse.
    Jeg har ikke sett blindtester eller tekniske gjennomganger som støtter at DSD praktisk sett eller hypotetisk sett er bedre enn PCM.

    Derimot har jeg sett Sony sine reklamer som hardnakket påstår at konverteringen fra single-bit A/D til pcm forårsaker et signifikant kvalitetstap...

    Såvidt jeg vet støtter f.eks DVD-A all oppløsningen man i dag kan få ut av A/D konvertere. Jeg er dog åpen for å bli korrigert på dette.

    Det er ikke mulig å tenke seg en kjede fra mikrofon til høyttaler som er rent DSD og dermed faller også snake-oil-lignende argumenter for DSD. Man må uansett innom PCM.

    -k
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.623
    Bedre formater er vel og bra det, men hva er VITSEN? Bare 0,007% (omtrent...  ;)) av alle innspillinger er gode nok til å rettferdiggjøre sånt noe. 99% av alt som gis ut i dag utnytter ikke engang 1% av CD-mediets oppløsning og dynamikk.
    Egentlig ganske enig. Dette er fortvilende. Men så lenge en motvekt til den eksisterende begredelighet ennå finnes, er det et håp at pendelen en dag vil snu.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Egentlig ganske enig. Dette er fortvilende. Men så lenge en motvekt til den kesisterende begredelighet ennå finnes, er det et håp at pendelen en dag vil snu.
    Man kan jo godt tenke seg at nisjeformater som SACD bidrar til at lydteknikere "får lov til" å tenke dynamikk siden praktisk talt hele kundegruppen er audiofile?

    -k
     
    T

    theStig

    Gjest
    Jeg synes heller vi skal bruke kreftene på å få bedre lyd ut av det vi har, enn å få enda fler medier som ikke utnyttes til det fulle....

    Vi bør KLAGE til plateselskapene, musikerne, henge opp plakater i byen... "NEI til dårlig lyd". Lage buttons, kampanjer på TV....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn