tweakMan
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 10.02.2002
- Innlegg
- 6.223
- Antall liker
- 124
Som jeg har nevnt utallige ganger tidligere, det nytter ikke med nye formater når lydteknikkere/produsenter ikke er kompetente nok til å utnytte formatene vi har i dag!!!! Satt med forskrekkelse å hørte på et jazzopptak på svensk Tv i går kveld/natt. En fantastisk lyd, og da tenker jeg på at trommer hørtes ut som trommer og konrabassen hørtes ut som en kontrabass!!! Så ut som mikrofonene var plassert runt mellom musikerene. Sikkert direkte opptak uten "knottedyttere" som fikk forflate og ødelegge lyden!!Det tok 26 år + å realisere cd... nå må vi snart begynne å gjøre opptak i dsd konsekvent!!!
Ellers vil utvikling inne highend stagnere...*sipper...*
Ble det klarere? ;D
Hehe, ja, jeg har selv hørt direktesendinger på NRK-TV i mono med symfonikere som høres mye mer live ut enn det du får kjøpt på cd.Satt med forskrekkelse å hørte på et jazzopptak på svensk Tv i går kveld/natt. En fantastisk lyd, og da tenker jeg på at trommer hørtes ut som trommer og konrabassen hørtes ut som en kontrabass!!!
Det er problemet med PR-avdelinger. Hvis man pøser nok penger inn i en sak så greier man å etablere en sannhet uten å ha faglig grunnlag, jfr Bush og Saddams "innblanding" i 9/11.Har lest flere steder at DSD er en mye bedre standard enn PCM mhht inspilling og mastering. Dette er det vel noen av dere her på forumet som kan redgjøre for.
HAHAHA ;D ;DDet er problemet med PR-avdelinger. Hvis man pøser nok penger inn i en sak så greier man å etablere en sannhet uten å ha faglig grunnlag, jfr Bush og Saddams "innblanding" i 9/11.
Det der er jeg helt enig i!Hva er vitsen? De færreste klarer likevel å høre forskjell på 24-bit og MP3....
Veien til bedre lyd går gjennom bedre mikrofoner, bedre akustikk, bedre plassering av mikrofoner, bedre miksing, samt å sparke alle såkalte "produsenter" som er med på å ødelegge lyden.
Lyden på innspillinger burde være styrt av de som KAN lyd, og ikke av musikkprodusentene.
Hvis du kan snakke som voksne folk så kan vi diskutere saken på o.t.HAHAHA ;D ;D
ikke mange hjernecellene for en objektiv evaluering av de faktiske hendelsene skjønner jeg?
se bevisene eller hold kjeft om saken. du tør ikke!
Alle guruene har sin mening, men det er mulig (ikke alltid enkelt) å sammenligne forskjellige formater matematisk ut fra obejktive kriterier. Støy, frekvensrespons, dynamisk område. Såvidt jeg vet er eneste argumentasjon for DSD at Sony vil ha et format hvor de kontrollerer hele kjeden og dermed vanskeliggjør piratkopiering. Et helt greit ønske det så lenge man ikke tror at det blir noe bedre lyd av det...Det morsomme er at Wadia "downsampler" fra dsd til pcm før de konverterer til analog, da de mener dette blir bedre...
En annen kis, "han bak mastringsteknologien innen DSD" jeg
gidder ikke å si hvem det er, sier motsatt, og det låter bedre
sier han da...
Er jo litt rart, at han og er regnet for å være ze king av alle de i studioer...
Er kamp om formatene selv på studiosiden idag... Blir spennende å se hvem som løper avsted der og...
En metal-CD uten EQ/kompresjon? Jeg kan faktisk ikke forestille meg at det låter tøft i det hele tattDet der er jeg helt enig i!
Jeg fant igjen en gammal billigprodusert heavy metal cd her om dagen som låter helt utrolig bra. Du kan høre at ingen har tøtsja lyden etter opptaket. Deilig. I dag er all rockemusikk produsert i hjel... og all popmusikk... og det meste egentlig. Synd.
Noe kompresjon er det nok, men det er på et helt annet nivå enn hva som er vanlig. Jeg foretrekker uansett å høre musikken så "live" som mulig. Det er vel kanskje noe som er vanskelig å få til med metal...En metal-CD uten EQ/kompresjon? Jeg kan faktisk ikke forestille meg at det låter tøft i det hele tatt
Den tiden NRK sendte "DaCapo" med Vidar Lønn Arnesen måtte jeg enkelte ganger bare sitte å høre (og se). For de som ikke vet; DaCapo var et sånt kosept hvor hovedsakelig norske artister sang gamle retro låter live i et av NRK's studioer med studiomusikere av relativt høy kvalitet. Målgruppa for DaCapo var aldersgruppa ca. 50+. Ikke var jeg i målgruppa for programmet, og ikke syns jeg jeg hørte til der heller, men lyden....Da kan jeg røpe at NRK ofte brøker drøssevis med mikrofoner (gjerne myggmikrofoner på hver enkelt stryker) og moderat med EQ og kompresjon på hver enkelt mikrofon. Det låter unektelig bra til å komme fra en TV, jeg tviler på at allverdens purisme og tomikrofonsteknikk og DSD hadde gjort det noe bedre
Det er vanskelig å mikse lilve-lyd. Betydelig enklere å spille CD. Folk flest bryr seg ikke eller vet ikke forskjellen. Dama fikk sjokk når jeg gjorde henne oppmerksom på det store antallet "live" band på tv som :Den tiden NRK sendte "DaCapo" med Vidar Lønn Arnesen måtte jeg enkelte ganger bare sitte å høre (og se). For de som ikke vet; DaCapo var et sånt kosept hvor hovedsakelig norske artister sang gamle retro låter live i et av NRK's studioer med studiomusikere av relativt høy kvalitet. Målgruppa for DaCapo var aldersgruppa ca. 50+. Ikke var jeg i målgruppa for programmet, og ikke syns jeg jeg hørte til der heller, men lyden....
Selv over min middelmådige TV låt det fenomenalt bra. Renhet, klarhet og en fenomenalt god dynamikk i lyden. Helt typisk NRK, når NRK er som best. Men denne type NRK-lyd tipper jeg snart er historie. Det er desverre den veien utviklinga går.
PS! De kommersielle kanalene har mye dårligere lyd, enkelt og greit fordi det ikke blir bedre butikk av å sende god lyd.
Blir en feil mer rett av å gjenta den mange ganger?Som det fremkommer her, DSD er det digitalmediet som nærmest fanger lyden som den høres i virkeligheta. That's it!
Det er ikke teknisk mulig i dag, og sannsynligvis aldri noen gang å lage en plate i DSD fra ende til ende. Da må man kvitte seg med miksing, nivåjustering, dynamikk-prosesssering, romklang, normalisering, kort og godt alle praktiske og kreative virkemidler.Men som det også sies her; desverre går noe av godlyden tapt mellom DSD opptaksmaskineriet og den endelige SACD plata avspilt i SACD spilleren.
Stig, jeg er sikker på at hovedsakelig så skjer tapet av lydinformasjon i spilleren. Drivverk...digitalfilter..D/A konverter. Dette understøttes av det faktum at Allen Wright med sine Sony SACD modifikasjoner har hentet ennå mer godlyd fra DSD sjiktet ved å skippe, ikke bare D/A, men også mesteparten av digitalfiltret i sin spesielle "Level 5+" modifikasjon. (Men da må du unnvære CD avspilning).Sånn er det med nesten alle formater det... noe går tapt på veien. Men jeg trodde fordelen med DSD var at man IKKE skulle eller kunne miste noe? DSD krever jo som kjent en tur innom PCM for å prosesseres, og en "ekte" DSD innspilling burde da være den samme på SACD'en som på masteren, siden en ikke KAN eller skal prosesseres noe sted.
"Feilen" du her referer til blir da begått av folk med gode ører, har evnen til å lytte, og har sammenlignet ulike formater side om side med levende akustisk musikk som referanse.Blir en feil mer rett av å gjenta den mange ganger?
Bare ta kontakt med Allen wright, han vil sikkert gi deg svar. Stiller du et høflig spørsmål ang. Level 5+ modifikasjonen på audiophilia forum/highrez , vil han sikkert gi deg et svar, eventuelt på mailadressa hans på Vacuumstate electronics.Så han hører på en digital bitstrøm? Låter sikkert spesielt.
Jeg har ikke sett blindtester eller tekniske gjennomganger som støtter at DSD praktisk sett eller hypotetisk sett er bedre enn PCM."Feilen" du her referer til blir da begått av folk med gode ører, har evnen til å lytte, og har sammenlignet ulike formater side om side med levende akustisk musikk som referanse.
Egentlig ganske enig. Dette er fortvilende. Men så lenge en motvekt til den eksisterende begredelighet ennå finnes, er det et håp at pendelen en dag vil snu.Bedre formater er vel og bra det, men hva er VITSEN? Bare 0,007% (omtrent... ) av alle innspillinger er gode nok til å rettferdiggjøre sånt noe. 99% av alt som gis ut i dag utnytter ikke engang 1% av CD-mediets oppløsning og dynamikk.
Man kan jo godt tenke seg at nisjeformater som SACD bidrar til at lydteknikere "får lov til" å tenke dynamikk siden praktisk talt hele kundegruppen er audiofile?Egentlig ganske enig. Dette er fortvilende. Men så lenge en motvekt til den kesisterende begredelighet ennå finnes, er det et håp at pendelen en dag vil snu.