Vegghylle

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg har Thorens 126 mk 3 med SME 3009s.3 arm og en Denon dl 160 pickup. Det jeg lurer på er hva det optimale underlag for en slik spiller er. Jeg har satt den på ei tung skiferplate (40kg) som er montert på stenderne i veggen (tre) med meget solide knekter av stål. Det hele er vatret opp så nøyaktig som det i praksis er mulig å få det til.
Det har ringt noen bjeller i hodet mitt i det siste da jeg mener å huske at noen mener at en spiller med fjærende oppheng skal monteres på et lett underlag...
Kan dette eventuelt ha noen betydning når monteringen er gjort på vegg med lange skruer?
Er meget takknemlig for svar!
Mvh
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Linn er ihvertfall av den overbevisning at LP12 skal stå på ett lett, men stivt, underlag. Lack-bord fra IKEA skal visst fungere godt.
Jeg har min LP12 på et gammelt Target veggstativ hvor spilleren står på en forholdsvis lett, stiv plate som igjen er avkoblet mot stativet med spikes. Det fungerer veldig bra.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har prøvd LP12 nokre ulike stadar, og finn det betre med eit fast, tungt underlag, a la vegghylle. enn på toppen av eit golvståande møbel, nesten uansett kva dette er. Plasserte spelaren på toppen av skiferhylla ved peisen ein gong med godt resultat. Vurderte også steinplate på toppen av mi Target vegghylle i staden for mdf-plata som er standard. Dette funka nemleg betre på gamle SL 1000. Men det var lite/ingenting å hente på LP 12.

Eg har difor konkludert med at LP 12 er langt mindre nærtakande enn spelarane utan oppheng. Men det er eit stykke att til gamle Dual-spelarar, der underlaget ser ut til å vere fullstendig utan innverknad på lyden.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
Eg har prøvd LP12 nokre ulike stadar, og finn det betre med eit fast, tungt underlag, a la vegghylle.
En vegghylle er stiv, men den er da vel ikke nødvendigvis tung, i hvert fall ikke sammenlignet med en peishylle. Det Linn vil mener er vel at et tungt underlag kan lagre mer energi enn et lett, og at det har en uheldig resonansfrekvens.

Men her er det vel egentlig snakk om to filosofier som aldri kommer til enighet, tung spiller vs. lett spiller...
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg har lest i en tråd fra Sørlandet at Budda har murt opp et platespillerfundament helt fra kjellergulvet, gjennom stuegulvet og ca en m. opp i stua. Alle er vel enig om at dette er den ultimate løsningen. Her er det garantert vibrasjonsfritt og spilleren får de best tenkelige arbeidsbetingelsene.
Mitt spørsmål er da; er en vegghylle som er godt forankret det nest beste alternativet, og har det noen betydning hva hyllen består av?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
helarn skrev:
1. Jeg har lest i en tråd fra Sørlandet at Budda har murt opp et platespillerfundament helt fra kjellergulvet, gjennom stuegulvet og ca en m. opp i stua. Alle er vel enig om at dette er den ultimate løsningen. Her er det garantert vibrasjonsfritt og spilleren får de best tenkelige arbeidsbetingelsene.
2. Mitt spørsmål er da; er en vegghylle som er godt forankret det nest beste alternativet, og har det noen betydning hva hyllen består av?
1. Dersom ein ikkje har spesielle seismografiske utfordringar, då.... :)
2. Eg har merka skilnad på hyllematerialet då eg hadde SL 1000. Mykje mindre grad med flytande oppheng, sjølv om desse også hadde sine utfordringar.
Eg tippar det har med totale eigenresonansar å gjere. Å auke massen til SL 1000 til rundt 60 kg samstundes som det vart gjort ein del dempingar inne i drivverket, hadde mykje å seie. Vegghylla med spelaren på (Vanleg, stor Target) var klart betre enn ei golvståande "sandkasse" med flytande bein, som spelaren kvilte på. Dette kassemonsteret kvitta eg meg med før eg fekk LP12, så der har eg ikkje erfaringar....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.316
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
helarn skrev:
...
2. Mitt spørsmål er da; er en vegghylle som er godt forankret det nest beste alternativet, og har det noen betydning hva hyllen består av?
...
2. Eg har merka skilnad på hyllematerialet då eg hadde SL 1000. Mykje mindre grad med flytande oppheng, sjølv om desse også hadde sine utfordringar.
Eg tippar det har med totale eigenresonansar å gjere. Å auke massen til SL 1000 til rundt 60 kg samstundes som det vart gjort ein del dempingar inne i drivverket, hadde mykje å seie. Vegghylla med spelaren på (Vanleg, stor Target) var klart betre enn ei golvståande "sandkasse" med flytande bein, som spelaren kvilte på. Dette kassemonsteret kvitta eg meg med før eg fekk LP12, så der har eg ikkje erfaringar....
Det har en del å gjøre med koblingen mellom platesnurrer og underlag. Med myk kobling er betydningen mindre enn med hard/stiv kobling.

mvh
KJ
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
En fjærende opphengt spiller skal ha et så stivt som mulig underlag for at fjæringen skal fungere optimalt.

Litt saklig begrunnelse kan finnes her*;
http://fabreeka.com/tech/practical_considerations.pdf

Bortsett fra at massen i et masse-fjør system senker resonans frekvensen - og det er ikke gunstig** - så har jeg litt problemer med å forstå alle de negative referansene til masse; "masse lagrer energi".
Hvis samme energi (bevegelse, varme .... - ser bort fra Einstein sin mc squared - neppe relevant) tilføres et legeme, så vil ikke energitapet pr. tidsenhet være særlig korrelert med massen pr.se. Geometri og materialegenskaper vil vel bety mer?
Tolker Audiofil Arve sine erfaringer, ovenfor, som anekdotisk bevis på at stivhet, ikke masse er det avgjørende.
Passer med min (begrensede?) forståelse av fysikken, men om noen kan detaljere hvorfor jeg tar feil....så fint...???

mvh

* takk til asbjbo i tråden "dempeføtter" - en av de bedre på HFS, også relevant for vinylspillere
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=28237.180#msg555851

** som mange med Linn spillere har erfart - også jeg; fjørende gulv kan være et problem. Mener at problemet bunner i at resonansfrekvensen for gulvet ligger under resonansfrekvensen for opphenget, som da lett settes i svingninger. Med det samme resonansfrekvensen for underlaget bringes over det for opphenget, går det så mye bedre...
 
Topp Bunn