Vegg som roter til lyden i stua

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Hei alle sammen!

Jeg har (omsider) funnet ut at hele denne veggen ødelegger for lydbildet mitt i stua:

20200625_202311.jpg


Den ene høyttaleren henger som dere ser mot hjørnet, og den andre høyttaleren henger uten sidevegg. Og før noen spør - ja, jeg må ha vegg-hengte høyttalere på grunn av en liten klåfingra veltepetter på 10 måneder som krabber og stabber rundt i stua. Når jeg hadde litt større gulv-stående høyttalere påvirket ikke veggen lyden like mye som den gjør nå.

Med dagens oppsett må jeg justere balansen så mye som 3db mot høyre for å få sentrert vokalen, og det er jo greit, men jeg har likevel kjent på at det er noe som ikke helt stemmer. For å teste satte jeg i kveld satt opp noen madrasser på veggen ved siden av vindene, og hang noen tykke dyner foran vinduene. Dette resulterte i at jeg kunne stille balansekontrollen tilbake til 0, samtidig som jeg synes det låt mer detaljert, uten at det ble skarpere, samt at enkelte låter ikke høres like mørke ut som de har gjort tidligere. Veggen påvirker nok lyden mer enn bare skjev vokal og lydbilde. Det låt med andre ord bedre, og generelt mer balansert, enn når jeg kun justerer på balansen.

Men jeg kan jo ikke ha madrasser og dyner oppetter veggene i stua :) Har dere noen tips på hvilke akustiske tiltak jeg kan gjøre med denne veggen, som i tillegg er konevennlig?
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kjetil-A: Hvilke materialer har du i veggene? Her har jeg betong i hovedveggen og høyre sidevegg, med gips på venstre sidevegg. Løste det med et par bassfeller som kapper hjørnene på hver side bak høyttalerne, samt førsterefleksjonspaneler på sideveggene midt mellom anlegget og lytteposisjon for et sterkt forbedret fokus. Har rydda solid opp i HELE frekvensområdet, det- null maskering, overfokus eller ubalanser noe sted. Hva har jeg brukt?

- 2 x Acoustic Solutions Signature Corner Bass Panel
-2x Acoustic Solutions Signature Wall Panel

Made in England.

www.norskaudioteknikk.no

Er du i Osloområdet/omegn, be Morten om et oversyn/beregning av rommet ditt..
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Hej. Du kunne sætte SMT Svanå Teknik diffusere i den billigere papudgave for vinduerne i karmen. Jeg har selv brugt Hofa diffusere i deres trærammer, fordi de var tilovers. Det er en permanet løsning, indtil jeg måske sætter en krydsfiner plade for.
Glas giver glas lyd, og det er ikke godt. Så noget flytbart ville være en god løsning.
Optimalt bør venstre og højre side være præcis ens. SMT Svanå Teknik diffusere i Pap Diy er lette.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
@Kjetil-A, hvis dette fremdeles er et tema: jeg har god erfaring med RPG Broadsorbor fra Lyd og Akustikk. På vegg har jeg 80x120 cm, litt over 7 cm tykk i stoff. Kan også fås med motiv. Demper bredbåndet. I taket har jeg større og tykkere utgaver. image.jpg
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Jeg kommer nok til å gjøre noe etterhvert, men litt testing viser at både vegg og vindu må dekkes til. Dersom kun veggene dekkes til, eller kun vinduene, gir det svært små utslag på balansen (altså - den er fortsatt skjev).

Jeg har tittet litt på lydisolerende lameller foran vinduene, men ikke kommet så langt som å anskaffe noen enda :p
 
P

parafinoksen

Gjest
Hva med gulvstående, men med strømførende hønsenetting rundt?

En annen løsning er å ha noe i rommet som veltepetter alltid synes er mer interessant enn høyttalerne. Et hoppeslott eller en ballbinge for eksempel.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Hva med gulvstående, men med strømførende hønsenetting rundt?

En annen løsning er å ha noe i rommet som veltepetter alltid synes er mer interessant enn høyttalerne. Et hoppeslott eller en ballbinge for eksempel.
Haha, har dog vurdert om en grind rundt hver høyttaler kunne være løsningen 😅
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
I dag opplevde jeg et til nå ukjent 'fenomen' for meg når jeg lyttet musikk. Når jeg sitter midt sweet spot er vokal rett fremfor meg, og når jeg flytter meg litt til venstre så beveger vokalen seg også mot venstre. Men når jeg beveger meg litt mot høyre beveger fortsatt vokalen seg mot venstre. Hva kan forklaringen på dette være?
 
Topp Bunn