Mat, drikke og røyk Vedfyrt pizzaovn - Perlite Express

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Har lenge hatt lyst til å lage en dedikert vedfyrt pizzaovn til terrassen, mulighetene er uendelige - vinglingen har vært tilsvarende men har nå fått fingern ut mtp et kompromiss. Et kompromiss mellom tid/kroner/arbeidsmengde er satt og prosjektering fullført. Jeg tror pizzanytelse vs kostnad vil ligge langt ut i ytre ende av skalaen 🥰

    Holder nå med å bygge støpeform og ovnen vil bestå av tre deler:
    Kuppel med tunnel og røykrør
    Sokkel
    Stekegulv

    Byggematerialer, i grove trekk :
    Perlite og Portland sement
    32mm Chamottestein til stekegulv
    Gymball 😂

    Støping skjer trolig allerede denne uken :)
    To be continued...
     

    Vedlegg

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Hvor stor åpning legger du opp til? Husk på at den må være bred nok til å få inn en passe stor pizzaspade og innvending må kuppelen være stor nok til at det er plass til pizzaen på ene siden og et bål på den andre. Om den rette delen av åpningen er dyp så begrenser det litt manøvreringsmulighetene til pizzaspaden.

    Jeg har 35cm bred åpning på min tror jeg det er og noe mindre ville jeg i alle fall ikke hatt (kan måle om du er interessert...)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Innvendig diameter er satt til 750mm og åpning BxH blir 480x240mm :)
    Trakten er ca 250mm dyp målt fra ytterkant til innvendig sirkellinje.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Ok da burde du ha plenty av plass, begge dimensjonene er større enn på min. Det er forsåvidt ikke noen gang jeg vikrkelig skulle hatt en større enn hva jeg har (60cm innvending mener jeg) men jeg ville heller ikke hatt den noe mindre heller akkurat. Så du har sikkert funnet noen bra mål sånn sett.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Jeg tviler på at jeg kommer til å steke 2 om gangen, men greit å ha muligheten til det tenkte jeg. Var lenge "nede" på 600mm før beslutningen ble tatt.
    Større kammer gir meg også noe større høyde for åpning som gir meg muligheten til andre ting enn pizza, selv om dette primært er til pizza og terrassekos.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Møkkavær ute, mørkt er det også - satte formen inn i kinoen og skrudde på litt lyd mens armeringsarbeidet pågikk :)
    Kjøpte også rør til røyken i dag, 500xØ150mm i 2mm lakkert stål.

    Håper å støpe på onsdag.
     

    Vedlegg

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Spennende å følge med på! Jeg har hatt liknende planer i en hagestue som jeg setter opp for tiden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Med mindre man finner stor glede i å bygge noe slikt selv eller skal bruke absolutt minst mulig pæng på det så tror jeg konsensus er ganske sterk for å kjøpe en ferdig ovn.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    ^ Rart med det, men DIYere finner faktisk glede av og gjøre det sjøl.......... :rolleyes:
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Med mindre man finner stor glede i å bygge noe slikt selv eller skal bruke absolutt minst mulig pæng på det så tror jeg konsensus er ganske sterk for å kjøpe en ferdig ovn.
    Det var noe med gleden over å gjøre ting selv da.. Samtidig er det ofte slik at man aldri finner akkurat det man har lyst på i butikkhyllene.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Med mindre man finner stor glede i å bygge noe slikt selv eller skal bruke absolutt minst mulig pæng på det så tror jeg konsensus er ganske sterk for å kjøpe en ferdig ovn.
    Definitivt, det finnes plenty av gode alternativer mellom 5-10k (rendyrkede pizzaovner med gass/ved/pellets) som man kan kjøpe.
    Og de ser i det store og hele veldig pene/delikate ut :) De er riktignok små og beregnet for "kun" en pizza om gangen, men enkle/hendige å flytte på.
    Men det er veldig lett å bruke mer.

    Mitt budsjett for denne ovnen er ca 2500kr og består av:
    900kr Perlite (2x 100L sekker)
    250kr Sement (2x25L Std FA-sement, kan for +1000kr erstattes med refractory sement)
    500kr Chamottestein (20stk 230x114x32mm, nok til 750mm sirkel mens galleri får annen stein jeg allerede har)
    500kr Røykrør (500xØ150mm Maxbo)
    150kr Hønsenetting
    120kr Pilatesball (Biltema Ø65cm-modell)
    Jeg kan hente tingene selv slik at jeg ikke har noen ekstra fraktutgifter (Perlite/Chamottestein primært, resten finnes "overalt")

    Dette skal være nok til en støpt base for ovnen, samt kuppel og galleri og er med sine ID Ø750mm relativt romslig ovn.
    Dropper man Chamottestein eller tilsvarende, og kjøpt røykrør reduseres kosten med en tusenlapp. Til en ovn med ID Ø600mm slipper man unna med 100L Perlite / 1 sekk sement også.

    Har man uansett lyst å lage selv, men ikke så nøye med budsjett så bør sement erstattes med refractory sement, som representerer ca 1000kr ekstra ifht mitt prosjekt.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg gav 11k eller hva det nå var for min i sin tid. Nå tror jeg den modellen koster 15-16k så vidt jeg vet så det er definitivt mulig å komme mye billigere unna med en god dose DIY. Finnes også en del fine byggesett å få kjøpt men de er heller ikke spesielt rimelige.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Jeg gav 11k eller hva det nå var for min i sin tid. Nå tror jeg den modellen koster 15-16k så vidt jeg vet så det er definitivt mulig å komme mye billigere unna med en god dose DIY. Finnes også en del fine byggesett å få kjøpt men de er heller ikke spesielt rimelige.
    Mitt budsjett er nok et reelt minimum og det er lett å legge på kostnader om man vil forbedre ytterligere, Perlite og sement vil slites over tid/bruk og ikke være en ovn man arver bort over generasjoner. Skal ovnen isoleres med keramisk mineralull? (+2000kr), skal den kles inn med teglstein så går det ytterligere mer. Nå begynner vekta å dra seg til og man er avhengig av skikkelig markstøtte...+++ :)

    Men siden jeg skal primært bruke denne til pizza så trenger jeg ikke noen stor ovn med "tonnevis" av magasinering, for de tar veldig lang tid å varme opp. Da skal jeg heller tåle av varmen ikke holder seg like godt over natten/neste dag :)

    Jeg digger pizza, synes DIY er gøy og føler for å lære å støpe - så da er det bare å kjøre i gang :D
    Det kommer garantert ikke å bli bare pizza heller, skal utforske alternative retter også!

    Så får jeg heller vurdere om en real steinovn blir et naturlig steg videre, senere.
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Ingen støping i dag men nå er formen klar i alle fall :)
    Det tar tid å få de siste detaljene på plass... Lagde blant annet en lite leppeved åpningen slik at fremtidig dør har noe å stoppe opp mot. 119081094_1415813808612681_9219724840891718285_n.jpg 119112507_3288973194661420_5885465398213410171_n.jpg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Ikke noe bilder i dag, men har i kveld fått støpt hele ovnen. Totalt gikk det ca 2,5timer med støping og forbruk 1x 25kg sement og ca 125L Perlite.
    Nå er det om å holde støpet fuktig i noen dager mens det herder, full herdetid er flere uker så derfor var det OK å få det unnagjort nå mens det enda er noen varmegrader... ;)

    Jeg valgte å kjøre blandingsforholdet (volum) 7:2:2 Perlite:Sement:Vann og blandet vann og sement først før jeg vendte inn Perlite. Håndholdt murmikser ble brukt på minste hastighet ellers så risikerer man at Perlite blir smuldret opp. Et lag med hønsenetting fungerer som armering.

    Neste helg blir det å fjerne forskaling/gymball og inspisere støpekvaliteten :)
    Om alt går etter planen så er håpet varm pizzaovn i månedsskiftet okt/nov.
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Har nettopp vært ute og fuktet støpen, brukte anledningen til å sjekke/ta noen bilder av ovnen :)
    Nå skal det herde "så lenge som tålmodigheten min rekker", helst 4-6uker...
     

    Vedlegg

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Støpt fredag kveld, inspiserte litt nå i dag og fjernet røykrør samt sideplater. Det ser lovende ut på utsiden i alle fall :)
    Sementen er langt fra tørr enda (tørr som i fast/herdet) så det er kurant å "barbere" på overflaten om man ønsker det. Det hvite/grå feltet rett foran røykåpningen er et eksempel på det da jeg rettet/pyntet litt på vinkel her.

    Jeg sprayer vann på overflaten hver dag og pakker det hele inn i presenning slik at sementen kan få herde i relativ fred og ro :)
    Planen er å fjerne all forskaling/gymball kommende helg.
     

    Vedlegg

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Du er sikkert klar over det, men ved 1. gangs oppfyring så skal man fyre med lite bål i veldig mange timer, det samme gjelder forsåvidt når man fyrer opp etter at ovnen har stått ubrukt i lang tid eller av en eller annen grunn har blitt kraftig eksponert for regn.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kommer man til for å rengjøre en slik ovn?

    Blir det pirkelirke-metoden eller lages det luker i bakkant eller noe sånt? Har aldri sett det omtalt før som et tema, men det virker ganske knotete.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det er såpass høy temperatur inni at det ikke er noe særlig å rengjøre akkurat. Det som måtte være av matrester blir grundig kremert. Det er litt aske som må tas ut, men det gjøres enkelt gjennom åpningen og det er såpass lite aske igjen at det ikke er noe man trenger å gjøre veldig ofte heller.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    @weld77 - Jepp, er godt kjent med formaningene om trinnvis innkjøringsprosess med varme :) Tror jeg har lest/sett det som er av artikler/YT-videoer :giggle: Å drive ut magasinert fukt er alfa omega mtp å minimere muligheten for sprekkdannelser. Kommer til å sette inn en oljeovn om ca 3 uker og lar dette stå en uke sånn ca, deretter kjører jeg en 5dagers trinnvis økning med flammer (oljeovn fjernet..!)

    Lar sement nå stå å herde så fuktig som mulig i 4 uker før noe varme blir tilført. Vanner kuppel hver dag og holder den under presenning mens jeg toer mine hender får å unngå å plukke på den....:ROFLMAO:

    @AndersR - Tipper det aller meste faktisk forsvinner via pipen, selve forbrenningen og kammertemperaturer på <450grader gjør susen. Det lille som ligger der under bruk samles uansett mot ytterkant slik at stekesonen uansett er fri.
    Mtp rengjøring ved bruk så er det to metoder som er anbefalt, og en som ikke er det:
    1 - Fuktig klut på en pinne, sveipes over stekeflate
    2 - Om man har en pizzaspade, klask den ned på stekeflaten et par ganger. Dette vil blåse bort aske/støv fra feltet.
    3 - IKKE bruk metallbørste, mister du metallfiber er det noe du IKKE vil ha i maten.....
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Neste trinn for prosjektet er å lage sokkelen, denne vil bli bygget opp med samme Perlite/sementblanding og vil ha en utvendig fasong lik kuppelen.
    Oppi denne så blir det en forsenkning der ildfast stein (Chamottestein) plasseres, overflaten her vil flukte med den støpte basen.

    Chamottesteinen sin primæroppgave er å magasinere varme og gi en bestandig stekeflate, så denne vil kun dekke kuppelens innside, ingenting utover indre diameter og evt. mot åpning. Det blir da en Perlitemix rundt hele kammer/sokkel som fungerer som en barriere mot varmetap.

    Håper å unnagjort dette ila denne uken.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Vil ikke betongen sprekke opp ved høy varme?
    I bruksanvisningen for min stod det at det kunne oppstå små sprekker i overflaten men at det var normalt og at det ikke påvirket funksjonen. De kom ganske fort og så vidt jeg har registrert har de ikke blitt flere eller større.

    Formueleringen var

    Although this is unlikely to happen, make sure you do not overheat the oven, as it can cause cracks in the components
    (Don’t worry if small hairline cracks appear in the surface of the clay – this is completely normal
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Vil ikke betongen sprekke opp ved høy varme?
    Perlite som er "fyllmasen" i blandingen isolerer så den vil dempe noe av varmevandringen. Sement har begrenset resistans ifht varme og vil tæres.
    Perlite+sement gir i praksis en solid nok masse for en viss varighet, men den vil forvitre med årene i motsetning til en stenbygd ovn som arves gjennom generasjoner.

    Håpet mitt er at ovnen duger i noen år og får da se om det er noe jeg vil legge større innstas/mer penger i for et mer holdbart sluttprodukt :)
    Alt kan forbedres, koster bare mer penger og/eller mer arbeid :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gamle kalkovner og teglsteinsovner har mye høyere temperatur... slike ble vel murt med kalkmørtel pga temperaturen...?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Gamle kalkovner og teglsteinsovner har mye høyere temperatur... slike ble vel murt med kalkmørtel pga temperaturen...?
    Sikkert, og det finnes ildfast sement man kan benytte også - men det koster en del mer (snau tusenlapp ekstra fremfor vanlig sement for et bygg ala mitt) Med coronapåvirket grunderfrue så er spending cash på et minimum her ft ;)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Travel dag, men fikk da kommet seg litt videre. Her er jeg delvis i gang med å klargjøre støping av basen til ovnen. Bases støpes opp/ned og blir totalt 10cm høy, der 50mm tykk EPS fyller formen slik at 32mm chamottestein og varmeisolasjon kan felles ned i basen. Her nå gjenstår kun ytre forskaling så skal det støpes, satser på i morgen :)

    EPS-sirkelen ble kuttet til med rotasjonsbord og varmetråd, ganske nøyaktig 750mm diameter...
    Chamottesteinene blir kuttet til 740mm slik at de har litt rom å ekspandere på.

    Selve ovnskuppelen er nå såpass herdet at jeg kunne fjerne ball/forskaling og den kan nå flyttes på :)
    Noen "helligdager" er det inne i ovnen men det er detaljer...!

    Gleder meg til fortsettelsen :)

    119726403_612525609422959_7812691934070532331_n.jpg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Kjapp update, ingen bilder dessverre :(

    Kledde inn EPS-platene med pakketape, satte små spikerstifter ned langt ytre strek og bøyde noe 2mm tykke 100mm høye coroplastremser rundt for å bygge ytre forskaling. Måtte benytte meg av en ledig ettermiddagstime og gjøv på, jentungen på 7 ble også med innimellom og hun fikk prøvd den store 2-hånds rørevispen.

    Kort fortalt, sokkel er støpt og ligger nå til herding ca en uke, så er den forhåpentligvis klar for håndtering :)
    32mm stein til ovnsgulvet blir hentet kommende tirsdag, som er det siste som må i hus før ovnen kan ferdigstilles :D
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Her ligger sokkel, støpt opp/ned. 100mm total tykkelse og 50mm EPS-forskalet utskjæring for 32mm chamottestein.
    Øvrig plass (18mm) blir muligens fylt med knus glass da glass er en utmerket varmeisolator.

    Totalt har jeg brukt 200L Perlite og 50kg med sement...nå? Vente..... :sleep:
     

    Vedlegg

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Er det noe jeg ofte bruker å gjøre er å gruble på "kan dette forbedres?"
    Perlite/sement gir en ganske rimelig masse som isolerer relativt bra, men ovnen har svært lav masse som begrenser varmelagringskapasitet. Går dermed svanger med tanken om å støpe in-situ en innerkuppel direkte på den eksisterende Perlitekuppelen. Om jeg ofrer 50mm av total indre diameter så kan jeg støpe et 25mm tykt innvendig skall. Da oppnår jeg å få et varmemagasin og mer bestandig / solid kuppel.

    Forøvrig, om noen vurderer å lage en Perliteovn selv etter samme metode som meg, anbefaler jeg følgende:
    Kjøp vannfast gulvsponplate, del denne i to og lim sammen slik at du har en flate som er stor nok til å holde formen
    Tegn omriss av støpejobben, både utvendig og innvendig omriss.
    Støp basen først, i to trinn - først f.eks 50mm sokkel, deretter forskales innside og neste 50mm støpes rundt der teglstein kommer
    Etter 3-4dager ta av sokkel fra støpebasen.
    Skjær så ut hull i basen og sett i gymball oppi, klargjør forskaling for selve ovnen og støp denne.
     

    Vedlegg

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    OBS - Bildevedlegg er ikke mitt bygg !
    Via Facebook så jeg dette lignende prosjektet som "gikk opp i røyk" i går, fundamentplaten til denne ovnen eksploderte med meget stor kraft.
    Velger å legge denne ut her i tilfelle noen andre ønsker å lage en ovn og ikke gjør samme feil som her.
    Basen er støpt med en uviss andel perlite og vanlig B20 sement, samt armeringsjern. Det er ikke noe isolasjonslag av betydning mellom ildfast tegl i ovnen og fundament. Trolig har derfor basen blitt såpass oppvarmet at damptrykk/utvidelse av stålet/armeringsjern gjorde at dette sprakk/eksploderte.
    Dette skjedde ifbm ovnens andre fyringsrunde, trolig for hardt, for varmt, for tidlig. Støpt i juli/august i år.
    OBS - Bildevedlegg er ikke mitt bygg !

    Min ovn har 50mm med Perlite/sement som sin base og vil ha ytterligere et sjikt med isolasjon mot underlag.
    Står og koser seg under presenning, nydusjet i påvente av ildfast stein frem mot kommende helg :)
     

    Vedlegg

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Har vært på en liten jobbreise og svippet innom Arendal hos www.bakerovner.no for å plukke opp ildfast stein jeg hadde kjøpt via nettbutikken deres, så nå kan neste etappe starte :) Fruen skal ha seg en etterlengtet "husmorferie" i lag med tre venninner så helgen står til "fri" disposisjon - i den grad de to minste barna tillater det da haha 😂

    Planen er å få kappet til steinene slik at de passer i basen samt bygge et bord/stativ for hele rukkelet.
    Foreløpig har jeg ikke noe plass bestemt for ovnen så derfor blir det en flyttbar løsning. Bruker impregnert 2x4" tenker jeg :)
    Så best case scenario er teknisk sett ferdig ovn i løpet av helgen...

    Stay tuned :)
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Ser supert ut. Jeg fikk litt assosiasjoner til Hodeskallegrotten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn