Varmeoverføring fra transistorer

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Hei, jeg har en Aleph J, klasse A forsterker tilvarende den på bildet (lånt fra nettet)

Jeg har løsnet kortene og transistorene flere ganger for å skifte komponenter. Da ser jeg at de hvite små arkene som sitter bak transistorene enten henger igjen i chassiset eller sitter på transistoren. Burde jeg ha skiftet disse arkene når jeg holder på? Jeg har evt noe kjølepasta (for pc prosessorer) jeg kunne smurt på.

Dere som har peiling, hva er lurest. Skifte disse arkene, bare montere tilbake igjen eller legge på ekstra kjølepasta?
Hvor er det forresten man får tak i disse kjølepapirene eller hva det nå heter?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Er det myke silicon-gummi isolatorer? -så skal de være "tørre". Er det glimmer, eller teflon(hard/glatt overflate), skal du smøre et tynt lag på, men bruk vanig varme-leder-pasta.
De kan gjenbrukes, så lenge de er hele. Sjekk altid at du ikke har kortslutning til kjøleribba...
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Hvor får man tak i vanlig varmeleder pasta? Er det noe i veien med den som er beregnet for pc?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
PC/Prosessor-pasta kan være ledende... ellers ok
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Transistorene må ikke komme i kontakt med jord ( Chassis ).
BJ.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Transistorene må ikke komme i kontakt med jord ( Chassis ).
BJ.
Ligner på de som allerede sitter der. Kan de gjenbrukes eller må jeg kjøpe nye?
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Transistorene må ikke komme i kontakt med jord ( Chassis ).
BJ.
Tok en nærmere titt på de som jeg har. Er ganske sikker på at det er
Ligner på de som allerede sitter der. Kan de gjenbrukes eller må jeg kjøpe nye?
Da har jeg tatt en god titt på de jeg har. Det er samme typen som du referer til Bernt. kittet mitt er jo også kjøpt fra samme butikken. Da er spørsmålet om de kan gjenbrukes. Vet ikke om jeg gidder å vente flere uker før jeg skal skifte de komponentene som var planlagt.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Så lenge du ikke ser noen skader kan de gjenbrukes. Uansett bør du kontrollere at transistorne er elektrisk isolert fra kjøleribben etter at du har skrudd alle fast.
Det er forøvrig stor forskjell på disse isolatorene. Noen er dyre og leder varme svært godt (som dine). Billigere typer leder varme en god del dårligere.
Jeg har målt disse forskjellene og i noen applikasjoner med høy varmeutvikling så snakker vi om titalls grader forskjell.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Så lenge du ikke ser noen skader kan de gjenbrukes. Uansett bør du kontrollere at transistorne er elektrisk isolert fra kjøleribben etter at du har skrudd alle fast.
Det er forøvrig stor forskjell på disse isolatorene. Noen er dyre og leder varme svært godt (som dine). Billigere typer leder varme en god del dårligere.
Jeg har målt disse forskjellene og i noen applikasjoner med høy varmeutvikling så snakker vi om titalls grader forskjell.
Ja det var det jeg tenkte! Det som jeg er redd for er at varmeoverføringen reduseres ved å gjennbruke dem. Hvis det er noe middel på dem som tørker ut så reduseres kanskje effekten.

Hvordan er det du måler effekten om varmeoverføringen er god/dårlig?

Hvordan måler man kortslutning fra transistorene?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Om du har god nok varmetransport til heatsink finner du ut etter litt prøving. Det koker ikke med en gang.
Eventuell kortslutning måler du med DMM.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg

Du kan sjekke at alle har ca samme temperatur når de er i drift med fingeren. Hvis en er merkbart varmere enn de andre er det noe galt. IR målere er jo ikke så dyre lengre heller.
 
Topp Bunn