Varmekabler ute av drift - hjelp..

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Innlegg
145
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9
Regulatoren (Microreg) lyser fremdeles, men det er kaldt på gulvet.
Kan regulatoren ha tatt kvelden til tross for at den lyser, eller ligger antagelig feilen i varmekablene?

Takknemlig hvis noen har en idé.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hva med å måle?
Kan være regulatoren og det kan være varmekabelen, det er enkelt å finne ut av det.

Forøvrig finnes det mange fine måter å måle varmekabel med feil på så det er greit å høre litt med ulike firmaer om hva de ser for seg som en evt feilsøking. Selv mener jeg at noe så enkelt som et TDR instrument er en fin start med tanke på feilsøking.
 

MORTIS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
194
Antall liker
5
hei

microreg kan lyse selv om den er defekt.sjansen for at kabel er defekt er veldig liten,som regel vil da jordfeilbryter gå,hvis du har det montert.bytt microreg.

ELEKTRIKER ;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.511
Antall liker
7.848
Torget vurderinger
0
Ikke mitt fagfelt, men det finnes nok muligheter for at regulatoren har tatt kvelden, evt at det er en sikring som har slått ut ett eller annet sted. Termostaten kan forsåvidt også ha "hengt seg" selv om regulatoren i øvrigt lyser OK.

At selve varmekabelen skal ha tatt kvelden er vel det minst sansynlige, om ingen har spikret gjennom den eller noe slikt.
 

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Innlegg
145
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9
Takker for svar!

Antatt det er regulatoren (er en Microreg, ikke Microtemp) som er gåen, tar jeg gjerne imot PM med prisoverslag for bytte fra elektrikere i Oslo som evt. måtte lese dette og være interessert i jobben. (Bor selv på Torshov).

Mvh

vidar
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hvis det har oppstått brudd i kabelen vil det ikke bli noen strøm mot jord og jordfeilbryteren vil ikke løse ut.
Det blir heller ikke sagt noe om jordfeilbryter er installert.

Anbefaler å bestille en elektriker for å se på feilen, når det gjelder spenningsmåling og megging er det likegyldig hvem man bruker, til deteksjon av kabelfeil er det viktig å få tak i dyktige folk med det rette utstyret.

Det tar ikke lange tida å finne feilen så jeg ville bestilt nærmeste elektriker.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Billigere å bestille ny termostat enn først å ha en elektriker rekende med en time + kjøring for så å belaste det samme på nytt for å montere termostaten som det var leveringstid på første gangen...

Osv.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
LydMekk skrev:
Billigere å bestille ny termostat enn først å ha en elektriker rekende med en time + kjøring for så å belaste det samme på nytt for å montere termostaten som det var leveringstid på første gangen...

Osv.
Hvis han ikke er i bransjen så har han ikke lov til å bytte den selv.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Barbaresco skrev:
Hvorfor ikke ohme varmekabelen?
Eller enda bedre, starte med å måle om det er spenning ut fra regulatoren.

Men rent prinsippielt synes jeg ikke folk skal fikle med ting de ikke har kunnskap om.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.059
Antall liker
7.907
Torget vurderinger
12
Hvorfor ikke ringe en elektriker som kan det og har lov til å gjøre det? :)
 

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Innlegg
145
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9
Takk for innlysende råd; jeg har naturligvis tatt kontakt med elektriker.
Dessverre tilsier bare min erfaring fra siste gang jeg måtte ha en representant for yrkesgruppen i hus at det kan være smart å gjøre bittelitt research i forkant og FØR man setter bort en jobb. Sparer fort mye penger da... Derfor mitt sikkert ignorante spørsmål. Anyway, case closed.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.511
Antall liker
7.848
Torget vurderinger
0
Mistenkte at det var noe slikt som lå bak ja. Skal ikke si noe på det da jeg er minst like skeptisk til "eksperter" selv !
 
Topp Bunn