Diverse Varierende interesse og noen løse tanker

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Jeg er nok ikke alene om at interessen for hifien går litt i bølgedaler.

Endelig en fridag etter en hektisk sesong og man får tid til å tenke litt. Skuler over på anlegget og begynner å legge sammen summene som de ulike komponentene representerer. Blir nesten litt uggen av tanken, for det har blitt sånn ca en gjennomsnittlig årslønn for en nordmann. Denne karens økonomi er ok, men det skal ikke legges skjul på at anlegget har blitt hardt prioritert i mange år.

I ny og ne får man rare tanker om at man kanskje skulle selge hele pakka og gå for noe mer folkelig og anstendig.Kanskje betale ned på lånet, det hadde jo vært fornuftig det! Hadde nylig date på besøk og det var igrunn kleint å svare når hun spurte om prisen på greiene hehe. Svarte ikke nøyaktig, men at det hadde blitt prioritert en stund hehe.

Midt opppi disse tankene ble jeg sittende her og spille litt musikk og så slår det meg : hvordan i helskotten skal jeg klare å selge dette? Musikken er medisin, katalysator, kilde til energi og ikke minst stemningsskaper. Et slikt anlegg får jeg neppe opparbeidet meg på nytt, så NEI, dette blir stående. Begynte faktisk å tenke på at man kunne jo prøvd å forbedre det litt, rimeligste løsning for øyeblikket hadde nok vært en kjapp, musikalsk subwoofer med skikkelig power...hmm...det var noe å tenke på.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kjenner meg igjen, ja. I hvert fall når det gjelder hjertesukket om hifi til en gjennomsnittlig årslønn - og kan hende vel så det. Men det er jo verdt det, da. Andre roter bort pengene sine på f.eks. røyking - en 20-30.40.000 i året blir jo en haug med penger hvis man ser det over en del år. Eller dyre feriereiser. Eller de betaler gladelig en 100-200.000 ekstra for en litt større motor, turbo og annet ekstrautstyr når de handler bil.

Det mest fornuftige er naturligvis å beholde alt sammen. Lite glede i de små kronene man får inn når man selger brukt hifi.

Men jeg har alltid praktisert full åpenhet m.h.t. hva hifien koster. Den mest effektive varianten er å gi det inn med teskjeer. DEN boksen - pek f.eks. på forforsterkeren - det er en forforsterker, og den gjør (teknisk forklaring) - og den koster x kroner. Allerede her detter min kone av lasset - men etter en tilsvarende uinteressant forklaring om hva f.eks. en DAC gjør, og hva en DAC koster, er interessen helt borte. Jeg har ennå ikke kommet i mål med hele anlegget - så i praksis vet kona ikke annet enn at hifien koster "en grei familiebil - sånn cirka" - men hun har null interesse for detaljene.

Men hun har jo glede av lyden, hun også - selv om hun hører litt dårlig. Vel nettopp derfor - at hun hører litt dårlig - er det et stort poeng at anlegget er bra. Så jeg slipper unna med alt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tanker om salg - hvis det ikke er helt nødvendig - forsvinner fort når man sjekker hvor lite man faktisk får igjen for tingene i forhold til nypris. ;)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Samme her. Føler ikke det er så mange årene siden man glatt fikk halv pris av veiledende pris for kurrante varer, hvis de ikke var alt for gamle da vel og merke. Ser ut til at den tiden er forbi.
 

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
Kan absolutt kjenne meg igjen i beskrivelsene til trådstarter. Interessen for hifi går i bølger, men musikk hører jeg jo på uavhengig av om hifi-interessen er på topp eller bunn da. Synes for øvrig at bruktpris på hifi er alt for høy, jeg da - i hvert fall når jeg skal kjøpe vel og merke :).
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
Interessen min har hold seg stabil, har som de fleste kjøpt dyrt og solgt billig, alt kommer vel an på hvor mye en har å rutte med i første omgang, noen kan ta seg råd til å beholde utstyret sitt, mens andre må dessverre selge, men interessen har vært "på" hele tiden..! :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
En person som har bil til en million blir sjelden betraktet som spesielt sær eller ufornuftig selv om bil har nesten like stort verdifall som hifi og løpende kostnader er større, og selv om billigere alternativer kan gjøre samme nytte.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
En person som har bil til en million blir sjelden betraktet som spesielt sær eller ufornuftig selv om bil har nesten like stort verdifall som hifi og løpende kostnader er større, og selv om billigere alternativer kan gjøre samme nytte.
Hehe. Jeg kjenner meg igjen der. Jeg har aldri hatt en bil til en million, men jeg har hatt et hifi-anlegg til halve beløpet. Sier noen at man har en bil til en million, løfter knapt noen på øyenbrynet, men forteller jeg at anlegget kostet en halv million, blir de liksom litt rare og begynner å snakke om været.

Penisforlenger, sa noen om anlegget. Hvis jeg hadde hatt behov for noe slikt hadde jeg heller hatt en bil til en million og hatt en reiseradio el.l. Da kunne jeg rægge rundt i gatene så flest mulig kunne få se den lange penisen min.
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.232
Sted
Laksevåg - Bergen
Verditapet på en ny bil i dag er ca 15 % pr. år. En grei familiebil i dag koster fort kr 500,000,-
Etter ett år har 500,000,- blitt til 425,000,-
Nye 15 % etter 2 år ( av kr 425,000,- ) Da er vi nede i kr 361250,-
Nye 15 % etter 3 år ( av kr 361,250,- ) Da er vi nede i kr 307062,-

Altså : på 3 år har kr 500,000,- blitt redusert til kr 307,062,-

Kr 192,938,- Rett ut igjennom vinduet, eller ned i .....
Hvis du i tillegg røyker en 20 pakning hver dag.
Vet ikke helt hva en 20-pakning koster, men hvis vi sier en hundrings .

Da røykes det for kr 36,500,- pr år. På 3 år blir det kr 109,500,-

Hvis du er ikke-røyker med gammel bil sparer/tjener du kr 302,435,- på 3 år. Det blir djevelsk mye HI-FI.
Hvis du i tillegg ikke drikker.......
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
En person som har bil til en million blir sjelden betraktet som spesielt sær eller ufornuftig selv om bil har nesten like stort verdifall som hifi og løpende kostnader er større, og selv om billigere alternativer kan gjøre samme nytte.
Hehe. Jeg kjenner meg igjen der. Jeg har aldri hatt en bil til en million, men jeg har hatt et hifi-anlegg til halve beløpet. Sier noen at man har en bil til en million, løfter knapt noen på øyenbrynet, men forteller jeg at anlegget kostet en halv million, blir de liksom litt rare og begynner å snakke om været.

Penisforlenger, sa noen om anlegget. Hvis jeg hadde hatt behov for noe slikt hadde jeg heller hatt en bil til en million og hatt en reiseradio el.l. Da kunne jeg rægge rundt i gatene så flest mulig kunne få se den lange penisen min.
Du hadde kjørt med vinduet oppe , så alle kunne se ????
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
En person som har bil til en million blir sjelden betraktet som spesielt sær eller ufornuftig selv om bil har nesten like stort verdifall som hifi og løpende kostnader er større, og selv om billigere alternativer kan gjøre samme nytte.
Hehe. Jeg kjenner meg igjen der. Jeg har aldri hatt en bil til en million, men jeg har hatt et hifi-anlegg til halve beløpet. Sier noen at man har en bil til en million, løfter knapt noen på øyenbrynet, men forteller jeg at anlegget kostet en halv million, blir de liksom litt rare og begynner å snakke om været.

Penisforlenger, sa noen om anlegget. Hvis jeg hadde hatt behov for noe slikt hadde jeg heller hatt en bil til en million og hatt en reiseradio el.l. Da kunne jeg rægge rundt i gatene så flest mulig kunne få se den lange penisen min.
Du hadde kjørt med vinduet oppe , så alle kunne se ????
Cabriolet, må vite.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Regnestykket som i innlegg #10 kan fortsette slik i nesten det uendelige.
Man kjøper ting man har lyst på av egen interesse.Om det er en dyr bil eller et dyrt stereoanlegg.Om man i tillegg til å ha gjort samfunnet en
mega stor tjeneste med avgiftene som man har betalt så skal det i tillegg spes på med naboer,slekt og venners "bekymringer" som ekstra bonus.
Folk er mest opptatt av hva det koster,om penisforlengere og uvettig pengebruk og alt det andre tullet.Det med glede av sine prioriteringer
ser mest ut som et spøkelse for enkelte.Nei, dra ned rullegardina og nyt det man har skaffet seg.
Mvh Kenneth
 
Topp Bunn