Var hifisentralen mer musikalsk før?

Var alt bedre før?

  • Ja, det er mye vås som diskuteres nå om dagen..

    Stemmer: 0 0.0%
  • Nei. Det er kjekt å krangle.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Den er bedre enn før, men det diskuteres for mye vås her.

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
89
Antall liker
0
Er hifisentralen en ressurs for hifi-interessen i Norge?
Eller er den mer egnet til å skremme bort eventuelle rekrutter som forviller seg inn på sidene?

Bør hifisentralen omdøpes til vissvassentralen?
 
O

om.s

Gjest
Reima skrev:
Er hifisentralen en ressurs for hifi-interessen i Norge?
Eller er den mer egnet til å skremme bort eventuelle rekrutter som forviller seg inn på sidene?

Bør hifisentralen omdøpes til vissvassentralen?
1) Ja.
2) Den kan, og burde være.
3) Ja dessverre, til tider.
4) Nei, men kan jo lure til tider.

mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.951
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
for få svaralternativer
imo
mvh
 
K

knutinh

Gjest
Reima skrev:
Er hifisentralen en ressurs for hifi-interessen i Norge?
Dette kan sikkert diskuteres. Jeg leste sist Fidelity (har ikke lest slike blader på lang tid) og må innrømme at jeg anser hifisentralen som en mer kompetent (om enn divergerende) kilde til info.

Hvis jeg hadde startet å interessere meg for lyd i dag så er det mye større sjanse for at jeg hadde funnet det jeg trenger (og ikke blitt skremt til å heller starte med hekling) ved å lese og skrive litt på hifi-sentralen enn om jeg plukket opp nevnte nummer av glossy hifilektyre.
Eller er den mer egnet til å skremme bort eventuelle rekrutter som forviller seg inn på sidene?
Nybegynneren i tråden under ble da ønsket velkommen og fikk utelukkende positive, inkluderende svar på sine spørsmål?

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17323.0.html

Bør hifisentralen omdøpes til vissvassentralen?
Tja. De som vil snakke om vissvass har vel rikelig med anledning på off-topic (meg inklusive), jeg kan ikke se at det skal være et hinder for on-topic snakk, annet enn at man evt blir sjalu på "seertallene"?

Var hifisentralen mer musikalsk før? Jeg kan bare snakke for de årene jeg har vært her. Noen virkelig oppegående mennesker har meldt seg ut, noen nye har kommet inn, det generelle nivået er vel omtrent uendret?

Edit: snart jubel-år på telleverket mitt... :)

-k
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Da jeg for to år siden forvillet meg inn her som nybegynner, ble jeg tatt veldig godt imot. Med forståelse og ydmyk ekspertise. Min hifiinteresse ville garantert ikke vært den samme i dag uten Sentralen. At jeg fremdeles er her er et tegn på det. Håper at rekrutter tas like godt vare på i dag - det virker slik. Jeg skylder mange her inne en stor takk (om enn ikke for min økonomi...) :D
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Reima skrev:
Eller er den mer egnet til å skremme bort eventuelle rekrutter som forviller seg inn på sidene?

Bør hifisentralen omdøpes til vissvassentralen?
Nei det finner jeg meg ikke i!
JEG har jo gjort min entrè !!!
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Vet ikke.
For noen år tilbake når jeg så smått begyndte å titte innom var sentralen fyllt med hyggelige mennesker som velvillig ga fra seg råd, gode som dårlige den gang også. Andres erfaringer ble møtt med interesse og nysgjerrighet, var mitt inntrykk.
I dag leser jeg svært lite her. Mye pga at inntrykket mitt av diskusjonene her forandret. "Jeg vet best, og nåde de som ikke har samme oppfatning" virker å være en litt for tydelig visjon hos mange, og preger diskusjonene deretter.
Mengden viss vass er nok ikke større nå enn før (holdt på å si tvert i mot), men den utenpåliggende "hifi og musikk" entusiasmen virker mer eller mindre død i forhold til hvordan jeg oppfattet den som tidligere.
Positiv eller negativ utvikling?? IMO negativ. Fordi; hifi er en hobby, og noe man skal kose seg med. Krangling går ikke under kategorien i min verden.
Uten å nevne navn, så er inntrykket mitt at noen helt få her inne, både blant subjektivister og objektivister, har en forferdelig egenskap i det å egle på seg andre i diskusjoner, og resultatet blir en negativt ladet stemning hvor alle prøver å rope høyest.

Så:
Var hfs mer musikalsk tidligere: Nei, ikke nødvendigvis.

Er hifisentralen en ressurs for hifi-interessen i Norge? Ja, så absolutt.

Eller er den mer egnet til å skremme bort eventuelle rekrutter som forviller seg inn på sidene? Jeg hadde nok neppe sett på hifi som en særlig forlokkende hobby hvis det var stemningen her inne som var avgjørende.

Bør hifisentralen omdøpes til vissvassentralen? Nei. Mye flinke folk.


Hva jeg ville fram til er kort fortalt at hvis vi alle hadde skrudd vanlig folkeskikk og respekt for andre ett hakk høyere, så tror jeg hifisentralen hadde blitt en mye hyggeligere plass å være, og ikke minst hadde det det "faglige" kommet mye bedre fram.

IMHO

God helg :)



EDIT: Oi, dette ble jo mitt innlegg nr 2000. Og jaggu ett forsøk på å være seriøs i tillegg. Dette må feires. ;D
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Jeg har regnet ut oddsen. Det er 56,8% sjangse for at denne tråden utvikler seg til å bli en kabeltråd, og 62% sjangse på at den sporer av til noe helt annet. Videre er det 46,3% sjanse for at diskusjonen fortsetter på over 16 sider. Muligheten for at den blir sperret pga. personangrep og/eller for mye usakligheter var 18,93%, men det falt til 17,30% etter denne setningen....
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.206
Torget vurderinger
1
net2 skrev:
Jeg har regnet ut oddsen. Det er 56,8% sjangse for at denne tråden utvikler seg til å bli en kabeltråd, og 62% sjangse på at den sporer av til noe helt annet. Videre er det 46,3% sjanse for at diskusjonen fortsetter på over 16 sider. Muligheten for at den blir sperret pga. personangrep og/eller for mye usakligheter var 18,93%, men det falt til 17,30% etter denne setningen....
Hvordan regnet du ut det?

Hilsen Bjørn
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Jeg tror en av utfordringene dukker opp når folk vil at for eksempel "hifi generelt" skal være en "musikalsk" debatt. En slik oppfatning gjør at det blir vanskelig å diskutere mer konkrete aspekter vedrørende hifi på det generelle plan og spesifikke produkter.

Om vi ser på et bilforum der nyere biler er en viktig del av debatten har de samme utfordring. "Bil er følelse"-fenomenet kan skape opphetede diskusjoner, og en Ford-entusiast kan for eksempel være lite velkommen i en VW-debatt.

Setter man derimot proffesjonelle racerførere inn i debatten vil de tilføre en større saklighet. Blant annet vil det trolig bli mer stuerent å påpeke at alle biler har mangler, og at forskjellene på faktisk kvalitet ikke bare er relativt liten, men også at de faktiske manglene ved en ny bil er langt større enn det man liker å tro.

Så da er spørsmålet om man kan få disse følelsesstyrte bilentusiastene til å debattere bil på samme saklige plan.


HiFi-sentralens musikalske tilsnitt bør ligge under musikkategorien. Dessverrre har jeg ikke tid til å studere disse kategoriene til hverdags, men jeg får med meg at mange av de artistene/platene som fremheves her er av særdeles høy kvalitet. Det er dette som er musikalitet, og det er her følelsene bør ligge.

Om man i bilforumeksempelet bruker følelsene sine til å beskrive reisemål, opplevelser og annet vil man i større grad dele opplevelser og i mindre grad vifte med statussymboler. Uten den følelsesmessige debatten vil selv den mest ihuga entusiasten innse at de kvalitetene man føler er tilknyttet bilen ikke nødvendig vis er avgjørende for opplevelsen og selv "a reasonably priced car" rundt "Top gear track" antakelig er vanvittig moro selv om bilen er grusomt lite tiltalende.

Mye av vissvasset kommer av stigmatisering. Om noen skriver noe om egenskapene til en forsterkerteknologi er gjerne "motdebatantene" mer opptatt av enten å sende motangrep mot en konkurrerende teknologi eller gå til direkte personangrep for å forsvare "sitt revir". Dette ved siden av gjengmentaliteten som ofte oppstår rundt enkelte merker, personer eller teknologier er med på å skape skiller og til dels forsøk på uthenging, og ikke minst den alt for tydelige prestisjedebatten som hele tiden ligger der som en lettantennelig tåke.

Etter at det alternative stedet for audioalkiser (AA ;D ) kom på banen synes jeg det ble noe mindre vissvass og mindre stillingskrig, men det er fortsatt mye igjen. Jeg tror moderatorene kan gjøre noe med det. Imidlertid synes jeg ikke at musikalitet mangler. Oppfattelsen av at produkter og debatter om produkter skal være like subjektive som musikalske opplevelser fører IMHO egentlig bare vondt med seg.
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
bjornh skrev:
net2 skrev:
Jeg har regnet ut oddsen. Det er 56,8% sjangse for at denne tråden utvikler seg til å bli en kabeltråd, og 62% sjangse på at den sporer av til noe helt annet. Videre er det 46,3% sjanse for at diskusjonen fortsetter på over 16 sider. Muligheten for at den blir sperret pga. personangrep og/eller for mye usakligheter var 18,93%, men det falt til 17,30% etter denne setningen....
Hvordan regnet du ut det?

Hilsen Bjørn
Du skal få 3 alternativer:

A: Jeg brukte en ny prototyp fra Nordost som er designet for å måle statestikk på forum som omhandler lyd. Kort fortalt så plasserer man den magiske sorte boksen i samme rom som PC`en og trykker på en knapp. Svarene blir skrevet ut på en vinylplate. Den har selvfølgelig fått de siste Furutech kontaktene for mest nøyaktighet, og ikke minst dempeføtter av platina for minst mulig overføring resonanser. En ganske så musikalsk denne lille rakkeren....

B: 6 år på MIT gjorde at jeg fikk designet et program for det. Hemmelig selvfølgelig, da patentet er solgt til NASA. Samme program skal NASA bruke for å designe høyttalerkabler til deres neste romfartøy.

C: Jeg er full av bullshit.
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg tror at årsaken til at mange synes at det diskuteres mye "vås", er at mye av det fundamentale er diskutert allerede.

For å ha stadig nye temaer og problemstillinger å diskutere, må disse nødvendigvis bli stadig mer marginale. Når alt det vi er enige om ligger i bånn.

Jeg hygger meg rett som det er med å søke meg tilbake i gamle tråder, og det slår meg at her er det mye konsentrert kompetanse å finne for den som gidder å lete.

For meg er fortsatt HFS et nyttig og hyggelig vannhull. Man trenger ikke å opptre på en måte som erter opp alle meddebattanter. At det er forskjellige meninger om dette og hint, må man kunne leve med. Det er ikke verre her enn ellers.

:) :) :)
 

T2000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.01.2005
Innlegg
55
Antall liker
0
Sted
Narvik
OldBoy skrev:
Jeg tror at årsaken til at mange synes at det diskuteres mye "vås", er at mye av det fundamentale er diskutert allerede.
Og her i ligger også et av problemene, mange som ikke har vært igjennom de gamle og såkalte fundamentale diskusjonene og kommer med spørsmål/innlegg ønsker gjerne å få debattere synspunkt og ikke bare bli henvist til gamle tråder. Læreprosessen fungerer alltid bedre hvis du er deltaker enn passiv mottaker. Man har kanskje spørsmål og synspunkt her og ønsker gjerne emnet belyst fra andre perspektiv.

Selv om mange oppfatter at "nykommerne" spør om gamle ting må det ikke resultere i at det blir "vås"-sentralen.

Når det er sagt må jeg si at jeg har brukt søkefunksjonen og mottatt mye god informasjon i løpet av de årene jeg har vært her på sentralen, selv om antall innlegg fra meg ikke reflekterer all tiden jeg har brukt her.

Synes selv at DYI, Vinyl og de spesialiserte avdelingene (med unntakk av kabel) har mer interessante diskusjoner enn her på Generelt, og dessverre synes jeg også at Off Topic innimellom er mye mer givende enn Generelt.

-TD
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.999
Antall liker
6.219
Problemet tror jeg er at nå er vi enig om alt og da går vi bare på tomgang.
 
Topp Bunn