Vanlig RCA kabel for digitaloverføring?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Hei,

Jeg bruker en RCA kabelen min for overføring mellom coax utgang og ingang på streamer til ekstern DAC.
Dette funker greit, er det noe hensikt å bruke en coax kabel som er laget for digital overføring eller kan jeg bare gjøre det slik som nå og bruke den ene lederni en vanlig RCA kabel jeg har liggende?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.932
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
En god coax er en coax- er en coax.... det finnes ingen coaxkabler som er "spesiallaget" for digital overføring, - forutsatt at man bruker riktig coax.....Resten er marketing hype av verste skuff....
Dersom RCA-kabelen din funker OK uten hickups, er dette normalt så korte lengder at vanlig signalkabler funker alldeles utmerket. Impedansnormert coax er greit nok, men RCA pluggene er ikke impedansnormert uansett....
Om du absolutt vil, så kjøp en RG59 kabel med BNC-plugger som er lang nok, og bruk BNC-RCA overganger....

EDIT: Det er kabelen som må være lang nok, - ikke BNC-plggene...:cool:
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En god coax er en coax- er en coax.... det finnes ingen coaxkabler som er "spesiallaget" for digital overføring, - forutsatt at man bruker riktig coax.....Resten er marketing hype av verste skuff....
En RCA signalkabel trenger jo ikke å være Coax. Det kan være en gratis lakriskabel som har fulgt med en komponent.

...Men jeg tipper det også fungerer helt fint i et knipetak. :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.250
Antall liker
9.484
Torget vurderinger
2
Jeg har målt dette dvs forkantpulsene som kommer ut av RCA lakrislisse , kjøpekabel, digital kabel og videokabel. Den kjipeste og lange Lakrislissen gav forvrengt puls og jitter , mens de andre var OK. Et hemmelig triks er å bruke rimelig videokabel såkalt gul RCA . Den over fører høy nok frekvens til at firkantpulsen ikke blir unødvendig forvrengt...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.932
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Optimalt sett, - ja, men på så korte lengder og såpass lave frekvenser som dette likevel er, blir selv en coax egentlig uspesifisert. Det krever en viss lengde målt i bølgelengder før impedansteorien har relevans.... en slags tommelfingerregel for internkabling i apparater, er at hvis lengden er under 1/10 bølgelengde så er det relativt uten betydning...
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.250
Antall liker
9.484
Torget vurderinger
2
Med korte avstander det greit med avvik mht 75 Ohm
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Coax skal være 75 ohm .
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.932
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Ja og nei... poenget er at på korte lengder og de frekvensene vi her snakker om, så blir en meter coax bare til en liten kondensator og en bitteliten seriemotstand. Om det er 50 ohm, 75 ohm eller vanlig skjermet kabel har stort sett ingen betydning, Det funker sikkert med en meter lampettledning også. RCA-plugger er "udefinert" med tanke på impedans, på samme måte som UHF-pluggen som brukes på svært mye kortbølge og lavere VHF frekvenser: Det viktigste er at det faktisk er en terminering i mottakerenden, - om den er 75, 100 eller 110 ohm har svært liten betydning. Om man likevel har impedans-noia, så bytt ut phonopluggene med 75-ohms BNC, både på kabel og apparater. Det er ikke nødvendigvis noe galt i å være perfeksjonist, men gjør det da etter boka...
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Husker jeg kjøpte en 75Ohms digital RCA og byttet ut en vanlig signalkabel. Fikk vesentlig bedre lyd. Trodde selvsagt at det var Ohm’en som gjorde det, men kan jo hende at det var kvaliteten som avgjorde.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Jeg har målt dette dvs forkantpulsene som kommer ut av RCA lakrislisse , kjøpekabel, digital kabel og videokabel. Den kjipeste og lange Lakrislissen gav forvrengt puls og jitter , mens de andre var OK. Et hemmelig triks er å bruke rimelig videokabel såkalt gul RCA . Den over fører høy nok frekvens til at firkantpulsen ikke blir unødvendig forvrengt...
75 Ohm antennekabel er eit godt valg, men eg trur ikkje farga (gul) spelar ein avgjerande rolle. Og så er det billig. Men så hemmeleg er nok ikkje dette "trikset".
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.932
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er jo mange som foretrekker farget lyd..... men jeg er redd for at antennekabel er alt for billig... faktisk billigere enn lakrissnøre :cool:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sirop: En RCA interconnect og en coax digitalkabel er IKKE universelt tverrkompatible med hverandre i en digitalkabelrolle. Det finnes noen få som funker i begge roller, Fordi de har en impedans på 75 ohm. Van den Hul har både The Name og The Wave, MIT bygde OneWire-systemet, og Ecosse Reference hadde multikabelen Producer. Felles for disse er impedansen. Alle disse kan brukes i 3 forskjellige roller:

-Antenne
-SPDIF digital
-Interconnect, RCA-terminert.

Bestem termineringa utfra hva du vil bruke dem til.
 
Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Om digitalkabler: Overhold spesifikasjonene (f.eks. 75 og 110 Ohm), se til at kontaktene er terminert slik de skal. 24/192-overføring kan være en prøvelse for digitalkabler som ikke er lagd helt etter spesifikasjonene (dvs. at man bør holde seg unna dyre, eksotiske kabler uten helt klare spesifikasjoner). Eksempler på gode kabler: Klotz og Blue Jeans Cable.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
...kan jeg bare gjøre det slik som nå og bruke den ene lederni en vanlig RCA kabel jeg har liggende?
Nei!
En ordinær signalkabel har ikke tilstrekkelig båndbredde til å overføre et SPDIF-signal. Du vil ende opp med mengder av jitter. Og det låter ikke pent. Impedans er av mindre betydning. Beste digitalkabelen du kan finne er en standard antennekabel. Greier flere 100 Mhz. SPDIF krever sånn omlag 5 MHz.
 
Topp Bunn