Van damme signalkabel

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Fikk tilsendt et par Van damme rca kabler i posten til utprøving fra hb52 her inne på hfs som mente jeg måtte prøve de,noe jeg takket ja til ettersom det ikke koster noe å prøve :)
Kablene var uinnspilt å trengte noen timer på seg,først da,når de hadde fått noen timer på seg imellom hegel hd25 og sugdenA21 ble jeg veldig overrasket over hvor åpen og detaljert de spilte,med godt trøkk i hele registret, å det var allerdede etter 5-6 timer. (Eier mente kabelen var ferdig innspilt etter ca 50 timer).
Jeg har eid mange rca kabler fra bla nordost,van den hul,kjører i dag black magic å må si van damme kabelen konkurerer på høyde med de.
En meget overkommelig pris er det på de også,løp å kjøp folkens :cool:
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
i følge deg virket det rart .så kan være jeg har misforstått også,men som nevnt ovenfor datt ting på plass etter 5-6 timer :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.145
Antall liker
10.642
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet fra hifi-generelt til kabelhjørnet.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Fikk tilsendt et par Van damme rca kabler i posten til utprøving fra hb52 her inne på hfs som mente jeg måtte prøve de,noe jeg takket ja til ettersom det ikke koster noe å prøve :)
Kablene var uinnspilt å trengte noen timer på seg,først da,når de hadde fått noen timer på seg imellom hegel hd25 og sugdenA21 ble jeg veldig overrasket over hvor åpen og detaljert de spilte,med godt trøkk i hele registret, å det var allerdede etter 5-6 timer. (Eier mente kabelen var ferdig innspilt etter ca 50 timer).
Jeg har eid mange rca kabler fra bla nordost,van den hul,kjører i dag black magic å må si van damme kabelen konkurerer på høyde med de.
En meget overkommelig pris er det på de også,løp å kjøp folkens :cool:
Takk for den gode omtalen !
:)
 

Songbird

Medlem
Ble medlem
17.02.2014
Innlegg
8
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Fikk tilsendt et par Van damme rca kabler i posten til utprøving fra hb52 her inne på hfs som mente jeg måtte prøve de,noe jeg takket ja til ettersom det ikke koster noe å prøve :)
Kablene var uinnspilt å trengte noen timer på seg,først da,når de hadde fått noen timer på seg imellom hegel hd25 og sugdenA21 ble jeg veldig overrasket over hvor åpen og detaljert de spilte,med godt trøkk i hele registret, å det var allerdede etter 5-6 timer. (Eier mente kabelen var ferdig innspilt etter ca 50 timer).
Jeg har eid mange rca kabler fra bla nordost,van den hul,kjører i dag black magic å må si van damme kabelen konkurerer på høyde med de.
En meget overkommelig pris er det på de også,løp å kjøp folkens :cool:
Takk for den gode omtalen !
:)
Har også bestilt flere typer kabler fra HB52 flere ganger, og er meget fornøyd både med utførelse på kabler og lydopplevelse. Lager etter mål fort og pålitelig til en meget bra pris, og gjør ikke skam på andre kabler i signalkjeden til både 10 og 20 ganger prisen!
Songbird.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Tja... Hadde en anledning å sammenligne Van Damme/Blue med AQ Fire. Fire er en veldig kostbar kabel, men du verden.... Forskjellen var såpass stor at jeg hadde solgt anlegget hvis jeg hadde måttet spille med VD.

VD minnet meg litt om kabler fra Mogami og Canare.
 
Sist redigert:

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Tja... Hadde en anledning å sammenligne Van Damme/Blue med AQ Fire. Fire er en veldig kostbar kabel, men du verden.... Forskjellen var såpass stor at jeg hadde solgt anlegget hvis jeg hadde måttet spille med VD.

VD minnet meg litt om kabler fra Mogami og Canare.
Er det ht kabler du sikter til ?
Mvh
Helge
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Har aldri hørt om AQ Fire høyttalerkabler, men hadde dem eksistert og var på samme nivå som interconnect'ene, så hadde vi hatt en vinner. Ganske brutale forbedringer ifm interconnect's imo.

Jeg har laget en masse kabler fra Mogami og Canare... Fikk en anledning til å låne VD. Dem skulle være så mye bedre en dem jeg hadde laget av Mogami og Canare.
Ingen av disse kablene har kommet opp mot litt prisede kabler fra Kimber eller for den del andre kabler jeg har testet fra seriøse kabelprodusenter med litt erfaring fra utvikling.


Tja... Hadde en anledning å sammenligne Van Damme/Blue med AQ Fire. Fire er en veldig kostbar kabel, men du verden.... Forskjellen var såpass stor at jeg hadde solgt anlegget hvis jeg hadde måttet spille med VD.

VD minnet meg litt om kabler fra Mogami og Canare.
Er det ht kabler du sikter til ?
Mvh
Helge
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Har aldri hørt om AQ Fire høyttalerkabler, men hadde dem eksistert og var på samme nivå som interconnect'ene, så hadde vi hatt en vinner. Ganske brutale forbedringer ifm interconnect's imo.

Jeg har laget en masse kabler fra Mogami og Canare... Fikk en anledning til å låne VD. Dem skulle være så mye bedre en dem jeg hadde laget av Mogami og Canare.
Ingen av disse kablene har kommet opp mot litt prisede kabler fra Kimber eller for den del andre kabler jeg har testet fra seriøse kabelprodusenter med litt erfaring fra utvikling.


Tja... Hadde en anledning å sammenligne Van Damme/Blue med AQ Fire. Fire er en veldig kostbar kabel, men du verden.... Forskjellen var såpass stor at jeg hadde solgt anlegget hvis jeg hadde måttet spille med VD.

VD minnet meg litt om kabler fra Mogami og Canare.
Er det ht kabler du sikter til ?
Mvh
Helge

Nå er van damme kabelen på prisnivå med Argon sin billigste kabel å kan ikke sammenlignes med en kabel til 20.000kr,som sagt har jeg testet noen mellomklasse kabler før(nordost,vdh,black magic)alle til under 10.000, å finner van damme sin kabel meget bra til prisen å være.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Dårlige kabler ruinerer anlegget. Gode kabler kan vært den beste audioinvesteringen du kan gjøre.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Tja... Hadde en anledning å sammenligne Van Damme/Blue med AQ Fire. Fire er en veldig kostbar kabel, men du verden.... Forskjellen var såpass stor at jeg hadde solgt anlegget hvis jeg hadde måttet spille med VD.

VD minnet meg litt om kabler fra Mogami og Canare.
Vel... Van Damme rca 2x1 mtr selges for 350,-
Audioquest Fire selges for ca 25 000,-.........
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Tja... Hadde en anledning å sammenligne Van Damme/Blue med AQ Fire. Fire er en veldig kostbar kabel, men du verden.... Forskjellen var såpass stor at jeg hadde solgt anlegget hvis jeg hadde måttet spille med VD.

VD minnet meg litt om kabler fra Mogami og Canare.
Vel... Van Damme rca 2x1 mtr selges for 350,-
Audioquest Fire selges for ca 25 000,-.........
Hehe, da står man overfor valget av å enten bruke penga på Fire, eller gå for VD og deretter sprade inn på feks PK og plukke med seg 100 nye album8). Noen kan seff gjøre alle deler...
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Ja, tenk på alle de gratislunchene en da går glipp av!

Tja... Hadde en anledning å sammenligne Van Damme/Blue med AQ Fire. Fire er en veldig kostbar kabel, men du verden.... Forskjellen var såpass stor at jeg hadde solgt anlegget hvis jeg hadde måttet spille med VD.

VD minnet meg litt om kabler fra Mogami og Canare.
Vel... Van Damme rca 2x1 mtr selges for 350,-
Audioquest Fire selges for ca 25 000,-.........
 
Sist redigert:
L

Larkus

Gjest
Vel... Van Damme rca 2x1 mtr selges for 350,-
Audioquest Fire selges for ca 25 000,-.........
Satt og så på "Folkeopplysningen" på NRK her om dagen. Programmet handlet om økologisk jordbruk kontra tradisjonellt.
Der tappet de identisk vin på to forskjellige flasker. Så delte de ut smaksprøver til folk på gata og hevdet at den ene flaska var økologisk vin, og den andre ikke økologisk. Samtlige som smakte syntes at den "økologiske" smakte best. Folk ble lange i maska når de fikk vite at det var samme vin på begge flaskene.

Hvis to identiske kabler (f. eks Van Damme) med forskjellig visuell framtoning hadde blitt priset til f.eks kr.350-. for den ene og kr.25000,- for den andre, så hadde resultatet i en lyttetest blitt det samme som i vinsmaketesten. Samtlige kabeltilhengere (og en del tvilere) hadde foretrukket den dyreste. Garantert!!

Slik er det bare:)
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Og dermed gikk denne kabeltråden i dass også. Noen greier tydeligvis ikke at det sies noe godt om en kabel, de skal være like alle sammen.
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Hehe,du har så rett,dette med kabler er tydeligvis et ømt tema hos mange ??????
 
L

Larkus

Gjest
Og dermed gikk denne kabeltråden i dass også. Noen greier tydeligvis ikke at det sies noe godt om en kabel, de skal være like alle sammen.
Ingenting er så lett å kjøre i dass som en kabeltråd:) Jeg har forresten bare godt å si om Van Damme Blue ht-kabel. Fleksibel, bra tverrsnitt, lett å terminere, ser bra ut og er rimelig.
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Vel... Van Damme rca 2x1 mtr selges for 350,-
Audioquest Fire selges for ca 25 000,-.........
Satt og så på "Folkeopplysningen" på NRK her om dagen. Programmet handlet om økologisk jordbruk kontra tradisjonellt.
Der tappet de identisk vin på to forskjellige flasker. Så delte de ut smaksprøver til folk på gata og hevdet at den ene flaska var økologisk vin, og den andre ikke økologisk. Samtlige som smakte syntes at den "økologiske" smakte best. Folk ble lange i maska når de fikk vite at det var samme vin på begge flaskene.

Hvis to identiske kabler (f. eks Van Damme) med forskjellig visuell framtoning hadde blitt priset til f.eks kr.350-. for den ene og kr.25000,- for den andre, så hadde resultatet i en lyttetest blitt det samme som i vinsmaketesten. Samtlige kabeltilhengere (og en del tvilere) hadde foretrukket den dyreste. Garantert!!

Slik er det bare:)

Ja, slik VELGER du å tro det er...

https://www.nrk.no/ytring/okologisk-skivebom-1.13152010
 
L

Larkus

Gjest
Sitat fra linken over:

[h=2]Ikkje kims av kjensler[/h] I programmet vert forbrukarar lurt til å drikke konvensjonell vin forkledd som økologisk. Ingen vert overraska over resultatet av den «undersøkinga». Smak, både som vitskap og verktøy, er erfaringsbasert: Utover salt, søtt, surt og bittert kan ikkje smakar relaterast til noko anna enn smakar vi har vore borti før. Du kan lure den smartaste vinsmakar ved å putte raud konditorfarge i kvitvinen. Det er rett og slett mykje av poenget.

Slik er det også når det gjelder hifi. Spesiellt kabler.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Det er flere hvite viner som oppfattes røde. Så en behøver ikke harselere med dette. Dette er allmen vinkunnskap.
Kabler er som med vin for enkelte. Bare det er billig nok er det utrolig hvor god den er.

Hvorfor i all verden skal en sitte å omgi seg med skvip bare fordi det er billig? Jeg kunne virkelig ikke tenke meg det billigste av det billigste.
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Og dermed gikk denne kabeltråden i dass også. Noen greier tydeligvis ikke at det sies noe godt om en kabel, de skal være like alle sammen.
Bare å la være å respondere, så går kløen over av seg selv;)
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Hehe,du har så rett,dette med kabler er tydeligvis et ømt tema hos mange ������
Tror at man kan få en aldri så liten 'bismak' dersom man har betalt tusenvis av kroner for kabler , for så å oppdage at man kunne ha spart mange penger på billigere kabler som er like gode ...
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hehe,du har så rett,dette med kabler er tydeligvis et ømt tema hos mange ������
Tror at man kan få en aldri så liten 'bismak' dersom man har betalt tusenvis av kroner for kabler , for så å oppdage at man kunne ha spart mange penger på billigere kabler som er like gode ...
Ja den bismaken er det heldigvis noen av oss som slipper å ha.Kabler fører signal og strøm og er til for å "tune"et anlegg.Det går det heldigvis an å gjøre med kabler i
den rimelige klassen også.Sitter heldigvis med et smil om munnen etter den oppdagelsen.
Mvh Kenneth
 
L

Larkus

Gjest
Kabler fører signal og strøm og er til for å "tune"et anlegg.
Mvh Kenneth
Merkelig påstand. Hvordan tuner en et anlegg med kablene hvis en samtidig er på jakt etter kabler som påvirker signalet minst mulig (transparente kabler)?
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Kabler fører signal og strøm og er til for å "tune"et anlegg.
Mvh Kenneth
Merkelig påstand. Hvordan tuner en et anlegg med kablene hvis en samtidig er på jakt etter kabler som påvirker signalet minst mulig (transparente kabler)?
Kabler påvirker anlegget såpass mye at dette er på sin rett. Jeg er tilbøyelig å akseptere at selv rimelige kabler kan være i retting positive i enkelte anlegg. Det er bare det at dyre kabler ofte gjør mest rett og i tillegg viser hvile potensialer som ligger i anlegget.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Kabler fører signal og strøm og er til for å "tune"et anlegg.
Mvh Kenneth
Merkelig påstand. Hvordan tuner en et anlegg med kablene hvis en samtidig er på jakt etter kabler som påvirker signalet minst mulig (transparente kabler)?
Kabler påvirker anlegget såpass mye at dette er på sin rett. Jeg er tilbøyelig å akseptere at selv rimelige kabler kan være i retting positive i enkelte anlegg. Det er bare det at dyre kabler ofte gjør mest rett og i tillegg viser hvile potensialer som ligger i anlegget.
Hmmm ... kanskje jeg må legge på prisen da ?
Da blir de antakelig myye bedre ...:rolleyes:
 
L

Larkus

Gjest
I og med at jeg har store problemer med å høre noen som helst forskjell på kabler,
er det da:

A. Noe galt med hørselen min?
B. Noe galt med anlegget mitt?
C: Noe annet som er galt?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
I og med at jeg har store problemer med å høre noen som helst forskjell på kabler,
er det da:

A. Noe galt med hørselen min?
B. Noe galt med anlegget mitt?
C: Noe annet som er galt?
Larkus, toget har kjørt for din del. Bruk heller tiden til å krangle her inne., du:rolleyes:
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Kabler fører signal og strøm og er til for å "tune"et anlegg.
Mvh Kenneth
Merkelig påstand. Hvordan tuner en et anlegg med kablene hvis en samtidig er på jakt etter kabler som påvirker signalet minst mulig (transparente kabler)?
Kabler påvirker anlegget såpass mye at dette er på sin rett. Jeg er tilbøyelig å akseptere at selv rimelige kabler kan være i retting positive i enkelte anlegg. Det er bare det at dyre kabler ofte gjør mest rett og i tillegg viser hvile potensialer som ligger i anlegget.
At dyre kabler ofte gjør mest rett er nok en påstand jeg ikke kan se meg enig i.Man kan nok også se eller rettere sakt høre hvilke potensialer som ligger i et anlegg
med billige kabler også.Å "tune" for best mulig hørbart resultat gjør man aldeles utmerket med kabler som ikke koster mer enn en tier pr.m.
Slik oppfatter jeg det.Og finn ikke på å si at jeg tar feil.
Mvh Kenneth
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Larkus har jo helt rett.
Tenkte på det samme da jeg så programmet.
Men da er jo rådet: Kjøp noe som ikke er for dyrt. Gjerne van Damme for meg. Jeg har ved et par anledninger gravd dypt i lommeboka for å kjøpe kabler. En kabel bruker jeg daglig. Et par andre ligger i skapet. Sikkert bortkastede penger, men uansett har jeg jo hatt gleden av å lære litt.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Klart, hører man ikke forskjell, så er det bare dumt å øse ut penger (på noe dyrt). Selv tør jeg ikke å vedde på at jeg klarer å skille mellom dyre og billigere viner. Men det betyr seff ikke at det ikke er noe forskjell, bare det ikke er noe forskjell for meg;)
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Van Damme - About us - Company History

Denne linken med liste over alle kundene de har viser jo klart og tydelig at svært mye av det vi hører på alle sammen har vært igjennom en eller flere av disse kablene. Hva skulle eventuelt gjøre dem ubrukelige i hjemmeanlegg?
 
Topp Bunn