valgets kvaler

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
solgte mine magnepan MG 12 og fikk tak i et sett med strøkne TDL RTL 3 siste modell før TDL gikk i grøfta,kom hjem med nyervervelsen og koblet opp men gud for en skuffelse.
dette låt mildt sagt veldig dårlig,bassen fløt ut uten noe kontroll og diskanten var fæl og skjærende.
jaja det er vel bare å få solgt dem videre og finne seg noe annet men hadde en gammel NAD monitor series 2600 stående som jeg nesten måtte prøve,som sagt så gjort.
koblet opp og puttet en plate på spilleren og fyrte løs,woowww hva skjedde??? dette spillte jo helt fantastisk,stram og flott bunn og en nydelig avrundet diskant og mellomtoneområdet er nesten som mine maggies med en kropp og en ro over lydbildet som jeg virkelig ikke trodde var mulig med den gammle NADen.

Jeg fikk meg en liten aha opplevelse når det gjelder power amper,trodde ikke det kunne være så stor forskjell :)
Nå står TDLene og NADen oppkoblet som et nr 2 oppsett og gud som foten går om dagen.

men trenger et sett med høytalere som kan matche mine monoblokker fra advance acoustic,eller kanskje jeg heller må tenke på et forsterker bytte???
mine monoblokker var en meget god match med mine MG12,men savnet litt fysikk i lydbildet så derfor er jeg på jakt etter noe annet.
har hatt noe fra system audio,spendor osv i tankene men er ikke sikker på hva som kan passe sammen her?

noen i menigheten som har noen tanker om dette???

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
motoren skrev:
Jeg fikk meg en liten aha opplevelse når det gjelder power amper,trodde ikke det kunne være så stor forskjell :)
mvh
Ah! Har man nok pulver, er det utrolig hva en høyttaler kan få til! ;D

Hemmeligheten ligger alltid i å få høyttaleren til å "belaste" forsterkeren slik at den belastes inn i "the sweet zone" som man sier...
En høyttaler må trekke nok juice av en amp slik at den får seg en "joggetur" som man sier!!!

Hva er budsjett?

mvh
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Imperial skrev:
motoren skrev:
Jeg fikk meg en liten aha opplevelse når det gjelder power amper,trodde ikke det kunne være så stor forskjell :)
mvh
Ah! Har man nok pulver, er det utrolig hva en høyttaler kan få til! ;D

Hemmeligheten ligger alltid i å få høyttaleren til å "belaste" forsterkeren slik at den belastes inn i "the sweet zone" som man sier...
En høyttaler må trekke nok juice av en amp slik at den får seg en "joggetur" som man sier!!!

Hva er budsjett?

mvh
hei Imperial

tenkte å holde meg på ca 10k på brukt børsen,som sagt tidligere så kunne jeg tenk meg å prøve fex SA 1750 men vet ikke om det vill fungere???
hadde det igrunnen bra men mine MG 12 men er blitt lei av å sitte i et begrenset sweetspot,vill ha noe som får foten til å gå men samtidig har litt high end kvaliteter.

ikke lett dette her ;)

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg er faktisk enig, jeg satt å tenkte her og ... har du bruk for ett nr to annlegg? Egentlig?
Nå utfordrer jeg deg litt i de grå her...

mvh
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Imperial skrev:
Jeg er faktisk enig, jeg satt å tenkte her og ... har du bruk for ett nr to annlegg? Egentlig?

mvh
nei det kan man godt si,har tenkt tanken om å selge unna det som står i hoved oppsettet men det er ikke helt den rette tiden å selge noe som helst og så er det jo moro å holde på også ;)
litt deilig å ha et system i begge stuene også da,kan liksom ikke bli kvitt denne manien med alle disse boksene i hus alteret 8)

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Da foreslår jeg at du venter, og tenker litt jeg!
Synes jeg ante noe slikt som dette i posten din serru ;)

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Med to store monoblokker på 200W til 8 ohms høyttalere på 90db så er det vel neppe effekt det står på i allefall. Det sier kanskje mer om lydkarakteristikken? Og du må velge deretter om du vil beholde dem?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Imperial skrev:
Da foreslår jeg at du venter, og tenker litt jeg!
Synes jeg ante noe slikt som dette i posten din serru ;)

mvh
joda er jo enig i det,måtte bare lufte det som surret i hodet på meg i kveld.
ble igrunnen så overrasket over hvor godt den gammle NADen funket på TDLene,kanske vintage høytalere må ha ha vintage forsterkere får å funke skikkelig ;)

mvh
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Lyngen skrev:
Med to store monoblokker på 200W til 8 ohms høyttalere på 90db så er det vel neppe effekt det står på i allefall. Det sier kanskje mer om lydkarakteristikken? Og du må velge deretter om du vil beholde dem?
hei Lyngen

har jo lyst til å finne noe som kan funke sammen med disse monoblokkene,men hva???
ikke lett dette her ;)

mvh
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
må bare legge inn et bilde av TDLene,tatt med en mobiltelefon så kvaliteten er ikke mye å skryte av :-\

mvh
 

Vedlegg

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Lyngen skrev:
Tenkte det er flere som har AA på avforum. Her er det en som har testet. http://avforum.no/forum/tester-audio/59533-test-advance-acoustic-maa705.html?garpg=5 Sikkert flere tips om man søker litt. Han synes de booster mye i bassen, noe som du selv sier. Du trenger en høyttaler som ikke har får mye output i bassen da ser det ut til. Tørr bass. La oss titte litt til ..
takker Lyngen

du har nok rett i at den booster litt i bassen,kanskje derfor de passet så bra til magnepan(trenger jo litt i bunn)
men å finne noe som passer,her må det tenkes??

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Fysikk i lydbildet.
Jeg har en ide da, selv om den er bortimot tokig som man sier...
Audio Pro laget for endel år siden nå en høyttaler de kalte Stage 5.1

Denne låter ganske "kjøttig" og bra...
Men den har på en måte ett liknende "soundstage" kan man si som magnepans med litt
diffuse outlines og slikt. Brukt så går disse for ...700 - 1500 paret?
tweaker'n er tilbake... ;D
Jo, for det er nemlig slik at jeg holder på å modde ett par slike for en i familien min og ...
De har trykk og pondus! ;D Det er ganske utrolig å vettu!!!
Stage serien til Audio pro var nemlig meget velykket som konstruksjon som med litt TLC kan låte veldig bra!
Vi snakker re-kabling, modding/nytt filter, vi får se. Modding av kabinett fra fyll med bassport til tomt (helt tomt) og slaveport (slaven skal sitte i bunnen... Ala' Avalon)
Jeg skal ta en R.Solhaug altså.. ;D
Ny diskant (enda ikke valgt) og slike ting som dette.
Jeg tror det kommer til å bli supert!
Konvertere fra treskruer til kraftige umbrakobolter med ankerfester og tykke Kopperskinner (Baffelen skal re-tunes a-la Merlin) osv osv, listen er lang! Har deler for nesten 10 lapper liggende klar allerede... :-X
Ok. Bare... Jeg synes slike prosjekt som dette er utrolig morro å holde på med, bare for å se hvor mye man kan få
utav ett råemne... (I all ærlighet, den blir jo ikke akkurat en elektrostat da... men den kommer til å slå knallhardt!!!)
Jeg komme til å prøve å få dem til å spille som spille som ei slegge med finesse! Og drive dem hardt!

Ett helt loco forslag altså! Hva med ett byggesett? Lage noe selv liksom!
Man behøver ikke gjøre det så villt som det jeg gjør nå da... (Essensielt så bruker jeg bare kabinettet, men modder det og...)

Men , dette kan jo være til inspirasjon da.. Det er gøy å bygge selv og, av og til.

mvh
 
Topp Bunn