Valgets kvaler - receiver

frojako

Fersking
Ble medlem
17.10.2009
Antall liker
0
Hei alle sammen!

Jeg trenger noen innspill da jeg ikke får bestemt meg for hvilken receiver jeg skal velge.
Mitt oppsett er 2 x Dali Ikon Mk2, Dali ikon vokal senter, og Cambrigde x300 sub.

Jeg har allerede prøvd en Denon X1100 fra Hifiklubben. Den var grei nok, men manglet litt. Den hadde bra kalibreringssystem.

Nå har jeg prøvd en Onkyo TX-NR646. En god forsterker på mange måter, men mangler et godt kalibreringsystem.
Synes kanskje ikke den matchet Daliene like godt som Denon gjorde.

Så har jeg en kjenning som muligens skal selge en Yamaha RX-A1040. Jeg hadde forgjengeren for et par år tilbake, og var godt fornøyd. Minuset med Yamahaen er at den mangler HDCP 2.2. Noe som kanskje betyr mer for fremtiden, enn akkurat pr i dag.

Onkyoen har dette, men jeg forstår at Yamahaen er overlegen på lyd.

Det har medført at jeg har lest for mye, og deretter blitt usikker.

Så hva tenker dere?

Magop

Medlem
Ble medlem
31.05.2015
Antall liker
5
Hei. Er aldri lett dette ;-) men tenkte å lufte mine tanker i håp om at det kan hjelpe. For å benytte Hdcp 2.2 må både avspiller og tv støtte det. Har du ikke tenkt til å bytte tv /bd med det første, ville jeg helt klart valgt yamaha. skal du oppgradere andre ting i nær framtid med 4k atmos eller noe, så er jo børsen her og finn fulle av gode dealer. Ser bla marantz nå kommer med sw oppdatering til en del av sine recivere for Hdcp 2.2 , men om det kommer til yamaha ol er jeg ikke sikker på, men lydmessig er det ikke mange som matcher yamaha på lyd ift pris

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei. Er aldri lett dette ;-) men tenkte å lufte mine tanker i håp om at det kan hjelpe. For å benytte Hdcp 2.2 må både avspiller og tv støtte det. Har du ikke tenkt til å bytte tv /bd med det første, ville jeg helt klart valgt yamaha. skal du oppgradere andre ting i nær framtid med 4k atmos eller noe, så er jo børsen her og finn fulle av gode dealer. Ser bla marantz nå kommer med sw oppdatering til en del av sine recivere for Hdcp 2.2 , men om det kommer til yamaha ol er jeg ikke sikker på, men lydmessig er det ikke mange som matcher yamaha på lyd ift pris
Ser bla marantz nå kommer med sw oppdatering til en del av sine recivere for Hdcp 2.2
Er du sikker på dette?
Lurer blandt annet pga dette: Marantz UK | HDCP 2.2 Upgrade for AV8802
Og 8802 er, såvidt jeg vet, en nesten helt ny receiver.
Har også hørt andre steder at oppgradering til Hdcp 2.2 ikke kan gjøres som software oppgradering

Mer generelt så tenker jeg at spørsmålet er hvor langt perspektiv man ser investeringen i. Pr. i dag er det særdeles lite 4k materiale tilgjengelig. Det krever også en TV og kilde som støtter dette for at det skal fungere.
Hittil har det gått relativt tregt med oppdatering av kildeformatet - jeg er veldig spent på om det kommer til å skyte fart, pr. nå virker det å gå overraskende tregt.
Alt dette må man ta med i vurderingen i forhold til investeringen som gjøres. Man må også tenke på andrehåndsverdien. Dersom man i dag kjøper en receiver uten hdcp 2.2, og senere vil oppgradere pga. at 4k kilder finnes "overalt" - så vil jeg tro man får lite igjen for receiveren. På den andre side, det virker som om receivere dropper voldsomt i pris uansett.
Bare trådstarter som kan svare på dette.

I forhold til de som er beskrevet så ville jeg også sett utenfor hifiklubben - der hvor de har Marantz - som er mange steder.
Om man ikke henger seg på 4K bølgen og ignorere hdcp så er det et godt poeng som er nevnt her - ta en titt på finn og brukten. Mye å finne der.

Topp Bunn