Valg av trafo til Dantimax LM4780

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
957
Skal snekre sammen en paralellkoblet LM4780 fra Dantimax til en Tang Band 1139-bestykket sub. 2x27V trafo vil gi ca 130watt. Elfa lister 2x28VAC - 120/300V og 2x25VAC - 120/160/230V. Kan jeg bruke noen av disse eller er det best å spørre Noratel om egenspesifisert? Vil ikke underdimensjonere, men er heller ikke sugen på å betale for masse "unødvendig" kobber.

Forsøkte å google litt rundt emnet og lese meg opp på egenhånd, men det var ikke helt enkelt...

 

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
306
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Med parallellkoblet mener du vel brokoblet..? altså mono

output powers up to about 75W (stereo) or 140W (mono) are possible.
da burde du ha en trafo på 140VA eller nærmeste tilgjengelig, antageligvis bedre med mer en mindre. Pass på at du får rette spenning også, ser ingen plass det står noe om det.

Den infoen du oppgir om trafoen fra elfa sier ingenting om kapasitet. Den sier bare antall sekundær viklinger og hvilken spenning disse har, og hvilken spenning inn man kan bruke på primævikling(ene) (det vil si 230 Volt i norge). Eller det står jo litt av vært, men ikke godt å si hva som er hva, står ikke benevnelsen "VA" noen plass...
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Uten å ha finlest databladet til LM4780, men med littegrann erfaring fra de mindre brødrene til den chipen, så gir spenningsvalget til strømforsyninga i hovedsak utslag på maksimal omsatt effekt i en gitt impedans. Disse chippene er utstyrte med en gitt strømbegrensning på utgangene, slik at når impdansen til en gitt høytaler synker, så vil du få mindre (realtivt) omsatt utgangseffekt.

Sagt på en annen måte, med høyere spenning vil du få høyere maksimal utgangseffekt, men denne utgangseffekten kan bare leveres så lenge impedansen til HT holdes over et gitt nivå.

Chippen tåler såvidt jeg kan se maksimalt 84V (summen av de absolutte + og - spenningene). Med 28VAC havner du på ca. 79V totalt (AC spenning ganges med rota av 2 for å få DC spenningen), og tar man videre hensyn til nettspenningens toleranse på +-10% havner du på worst case spenning på rundt 86V ca. Jeg ville derfor gått for 25V trafo. Spesialviklet trafo blir fort 800-1000,- pluss frakt. Med en 25V trafo inngår du et kompromiss der du ofrer litt maksimal utgangseffekt mot å få litt bedre evne til å levere strøm til lavere impedanser.

Når det gjelder VA rating på trafo... tja... Strømbegrensningen til LM4780 er gitt til 'typisk' 11.5A. Det betyr vel muligens at strømforsyningen din burde kunne levere dette, noe som betyr meget røffly 11.5A*25V*2=575VA. Og en 5-600VA er slettes ikke urimelig for en 130W forsterker.

- slarssen
 
A

audiosan

Gjest
5-600VA for å levere 130W ut? ja om det er klasse A så.
det holder nok i maaaassevis med 250VA.
for det er vel kun 1 kanal du skal ha?
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
957
Hehehe, nå anes konturene av hvorfor jeg var usikker i utgangspunktet ;D

Jeg kommer til å benytte en trafo per mono/paralellforsterker ja. Slarssens formel var ærlig talt i retning av hva jeg hadde sett for meg, uten at jeg helt vet hvorfor. Headroom? I utgangspunktet ønsker jeg mest mulig effekt fordi det mest sannsynlig blir lukket kasse med EQ. 2x25V 330VA hyllevare fra Elfa koster 833,- +mva og frakt, og noen ekstra hundrelapper spytter jeg gjerne inn om jeg slipper å gå ned i effekt. Tang Banden er ikke akkurat lettdrevet :p
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Skal innrømme at jeg ikke er noen ekspert i dette, derfor pleier jeg å overdrive så jeg er sikker :)

Men tenk litt på at en 2x25V 330VA trafo kun har 165VA pr vikling, som da for en 25V vikling gir maks 6.6A (rms). Dette gir da kun 3.3A til hver halvdel inni chippen, teoretiskt. Uansett, kanskje Dantimax har noen retningslinjer for valg av VA?

Den Elfatrafoen var også voldsom dyr... har du sjekke alternative kilder som RS, eBay og slikt? Antar du også tar høyde for sub'ens laveste impedans når du velger spenning.

- slarssen
 
A

audiosan

Gjest
headroom har du alt i trafoen. f.eks en 250VA (=250W) trafo kan levere oppimot dobbelt i en kortperiode.
lm chippen har vel en effektivitet på 86%+. 250VA(W) for å levere 130W ut tilsier at effektiviteten kan droppe ned til nesten 50%- effekttap i likerettere og slikt (minimalt tap). så ganske enkelt regnestykke igrunn.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
957
Ifølge Dantimax skulle 28V/300VA fungere helt fint.Har du kjøpt fra Antek audiosan? De har riktignok 28V/400VA for cirka halve prisen av Elfas 28V/300VA, men det stritter litt imot å velge kinesisk (?) fremfor norsk...
 
A

audiosan

Gjest
personlig så har jeg ikke handlet derfra enda. men vet det er mange som har gjort det, og er strålende fornøyd.
300VA er mye mere vanlig hyllevare enn 250VA dermed anbefaler de 300VA.
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Har handla fra Antek via eBay uten problemer. Noe høy frakt, like mye som selve trafoen :) Kjør på med 300VA siden de anbefaler det. Er nok mine tommelfingerregler som er noe konservative mtp størrelse ;D

- slarssen
 
A

audiosan

Gjest
Slarssen skrev:
Har handla fra Antek via eBay uten problemer. Noe høy frakt, like mye som selve trafoen :) Kjør på med 300VA siden de anbefaler det. Er nok mine tommelfingerregler som er noe konservative mtp størrelse ;D

- slarssen
høy frakt? $44 for inntil 20lbs. det er ikke noe å si på.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
957
Delene begynner å komme inn, venter fremdeles på Dantimaxene. Må få handlet meg litt diverse Neutrik, en MiniDSP og kanskje lage en prosjekttråd når det begynner å komme noe brukbart ut av det hele :)


Tang Band W6-1139 i Biltema støperør. Billig (kr. 54,90) og lynkjapp å smelle sammen.


Det ble Noratel-trafoer i denne omgang. Men Antek-linken er lagret blant bokmerkene til senere bruk :)
 
Topp Bunn