Valg av multimeter

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg skulle hatt et nytt multimeter da mitt gamle ikke klarer å stabilisere seg, spesielt ved måling av motstander.

Har noen tips til et nøyaktig og brukervennlig til elektronikk?

Budsjett ca 2000,-
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Har du prøvd kontaktrens og nye/andre testprober?

Mvh
KJ
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Det kan være verd et forsøk. Det funket i alle fall hos meg forrige gang det var et problem. kjell.com har gode og rimelige testprober fra UNI-T.

mvh
KJ
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Sjekk også batteriet, og rens batteripolene på samme vis.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Men hvis jeg allikevel skulle kjøpt et nytt, hva er tingen da?
Er det Fluke som gjelder?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Har du noen krav/ønsker om funksjonalitet/måleområder? True RMS? Hfe? Induktans? Kapasitans? Frekvensteller?

Mvh
KJ
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Aner ikke, men det blir jo mest brukt til DIY høyttalere og forsterkere samt bil.

Har et billig lcr meter utenom som sannsynligvis er godt nok til de få spolene jeg trenger å måle.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Fluke er det tradisjonelle valget, men vi bruker også Amprobe på jobb - noe billigere enn Fluke - og definitivt ingenting galt med de. Gode metre...
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Dersom jeg skulle ha kjøp nytt i dag (egne penger og eget bruk) så hadde jeg muligens vurdert UNI-T UT61D, eller kanskje E-utgaven, og hadde muligens savnet induktansmåling. Det har True RMS opp til 3 kHz edit: 10 kHz for E-utgaven.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Buzzer for kontinuitetsmåling er ihvertfall et minimumskrav.
Buzzer er en svært unøyaktig indikator og kan være villedende.
Siden jeg forlot Simpson 260 og AVO 8 har det alltid vært FLUKE.
Både i jobb og privat.
Jeg snakker om indikasjon av brudd eller gjennomgang uten å måtte se på DMM displayet - et must!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har to 117 og et gammelt 27.
Måle strøm er ikke så viktig. Nesten alltid en vei utenom.
Dessuten er det veldig fort gjort å måle spenning når instrumentet er satt opp for strøm.
Det blir en liten katastrofe.
Kanskje viktigere med bedre følsomhet på spenning.
117 har oppløsning på 0.1mV AC og DC.
Vet forresten ikke om 117 fortsatt lages.
Hvis prisen på 115 er inkl mva så er det bra.
Du blir sikkert fornøyd.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Jeg har to 117 og et gammelt 27.
Måle strøm er ikke så viktig. Nesten alltid en vei utenom.
Dessuten er det veldig fort gjort å måle spenning når instrumentet er satt opp for strøm.
Det blir en liten katastrofe.
Kanskje viktigere med bedre følsomhet på spenning.
117 har oppløsning på 0.1mV AC og DC.
Vet forresten ikke om 117 fortsatt lages.
Hvis prisen på 115 er inkl mva så er det bra.
Du blir sikkert fornøyd.
Eks mva ...

Sum utestående NOK 2 278,75 ...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har to 117 og et gammelt 27.
Måle strøm er ikke så viktig. Nesten alltid en vei utenom.
Dessuten er det veldig fort gjort å måle spenning når instrumentet er satt opp for strøm.
Det blir en liten katastrofe.
Kanskje viktigere med bedre følsomhet på spenning.
117 har oppløsning på 0.1mV AC og DC.
Vet forresten ikke om 117 fortsatt lages.
Hvis prisen på 115 er inkl mva så er det bra.
Du blir sikkert fornøyd.
Eks mva ...

Sum utestående NOK 2 278,75 ...
Samme som for 117 da jeg kjøpte mine.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Hyggelig med et godt instrument, men de fleste vil klare seg med et 200 kroners fra Biltema eller noe slikt.
Det klarer av de aller fleste oppgaver. Jeg kjøpte et slik for mange år siden fordi jeg trengte det akutt hjemme hos svigers. Siden har det stort sett vært fast inventar i bilen og har har levd et forholdsvis hardt liv, men fungerer helt OK. Sjekker det jevnlig mot min Fluke 8060 ( fra 1985 omtrent), og det stemmer bra. Problemet nå er at det fortsatt ligger i bilen jeg leverte fra meg i juli i år. :)
Fluke.jpeg

Så nå blir det kanskje en ny Fluke?
 

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Jeg har to 117 og et gammelt 27.
Måle strøm er ikke så viktig. Nesten alltid en vei utenom.
Dessuten er det veldig fort gjort å måle spenning når instrumentet er satt opp for strøm.
Det blir en liten katastrofe.
Kanskje viktigere med bedre følsomhet på spenning.
117 har oppløsning på 0.1mV AC og DC.
Vet forresten ikke om 117 fortsatt lages.
Hvis prisen på 115 er inkl mva så er det bra.
Du blir sikkert fornøyd.

Fluke 114 - 117 har alle lik oppløsning :)
https://dam-assets.fluke.com/s3fs-public/2793260_6116_ENG_A_W.PDF
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg har to 117 og et gammelt 27.
Måle strøm er ikke så viktig. Nesten alltid en vei utenom.
Dessuten er det veldig fort gjort å måle spenning når instrumentet er satt opp for strøm.
Det blir en liten katastrofe.
Kanskje viktigere med bedre følsomhet på spenning.
117 har oppløsning på 0.1mV AC og DC.
Vet forresten ikke om 117 fortsatt lages.
Hvis prisen på 115 er inkl mva så er det bra.
Du blir sikkert fornøyd.
Eks mva ...

Sum utestående NOK 2 278,75 ...
Samme som for 117 da jeg kjøpte mine.
Ca det 117 koster nå også, men her følger det med litt mer utstyr en standard som drar opp prisen med 5-600,-
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Har Fluke 73 og Fluke 289 samt et Elma-meter selv. Aldri hatt trøbbel med Fluke gjennom over 25 års bruk. Anbefales ikke minst pga robusthet. Glem strømmålinger og kjøp gjerne 115 eller 117 som anbefalt over. Sjekk også gjerne priser hos flere enn Elfa.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.134
Antall liker
9.292
Torget vurderinger
2
Kjøpte er brukt Fluke 179 for under 1000kr. Siden jeg har hifi med rør er det nyttig at det går til 1000volt. Og til 100kHz og True RMS.
Men en enkelt Biltema til 400kr 400volt holder for de fleste.
Kjøpte er eget LCR meter på Ebay for 69 kr ,fungerer utmerket gir minst like gode målinger som Fluken på kapasitanse ,
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Hyggelig med et godt instrument, men de fleste vil klare seg med et 200 kroners fra Biltema eller noe slikt.
Det klarer av de aller fleste oppgaver. Jeg kjøpte et slik for mange år siden fordi jeg trengte det akutt hjemme hos svigers. Siden har det stort sett vært fast inventar i bilen og har har levd et forholdsvis hardt liv, men fungerer helt OK. Sjekker det jevnlig mot min Fluke 8060 ( fra 1985 omtrent), og det stemmer bra. Problemet nå er at det fortsatt ligger i bilen jeg leverte fra meg i juli i år. :)
Vis vedlegget 507558
Så nå blir det kanskje en ny Fluke?
Vekker minner dette, ja.

Jeg kjøpte dette. Holder sikkert.
Ville ha et med løse prober og baklyst display.

8C339E5A-8DAD-4863-A07D-ACCDD6EE18B8.jpeg
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har to 117 og et gammelt 27.
Måle strøm er ikke så viktig. Nesten alltid en vei utenom.
Dessuten er det veldig fort gjort å måle spenning når instrumentet er satt opp for strøm.
Det blir en liten katastrofe.
Kanskje viktigere med bedre følsomhet på spenning.
117 har oppløsning på 0.1mV AC og DC.
Vet forresten ikke om 117 fortsatt lages.
Hvis prisen på 115 er inkl mva så er det bra.
Du blir sikkert fornøyd.

Fluke 114 - 117 har alle lik oppløsning :)
https://dam-assets.fluke.com/s3fs-public/2793260_6116_ENG_A_W.PDF
Du har rett.
Jeg så bare dette ang 115.
Maks. V vekselstrøm: 600 VAC
VAC-oppløsning: 1000 uV
Maks. V likestrøm: 600 VDC
VDC-oppløsning: 1000 uV
1mV oppløsning altså.
Men det stemmer ikke.
Alle har et mV område og lik oppløsning.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.096
Antall liker
2.521
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Som service tekniker og hifi diyer så er fluken til å stole på når man tenker på langtids stabilitet , robusthet og 170 serien veldig brukbare til allt mulig , den er rask og har høy sampling som er viktig for måling av i alle måle områdene .Den er av mange kallt rolls royce svar på måle instrument , uten sammen likning forøvrig
De billigere har som regel simplere og dårlige kontakter , og blir upålitelige av den grunn samt lavere sampling , nevner ikke navn
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Som service tekniker og hifi diyer så er fluken til å stole på når man tenker på langtids stabilitet , robusthet og 170 serien veldig brukbare til allt mulig , den er rask og har høy sampling som er viktig for måling av i alle måle områdene .Den er av mange kallt rolls royce svar på måle instrument , uten sammen likning forøvrig
De billigere har som regel simplere og dårlige kontakter , og blir upålitelige av den grunn samt lavere sampling , nevner ikke navn
Jeg er vant med profesjonelle instrumenter, og hva robusthet/byggekvalitet er jeg ikke i tvil, men instrumenter til 3-400 kr holder lenge for svært manges bruk.
Kan ikke si at jeg har vært plaget med dårlige kontakt, upålitelghet eller lav sampling på de billiginstrumentene jeg har brukt (men eieglede er jo viktig for mange av oss da, også for meg).
:)
 

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Innlegg
222
Antall liker
28
Er også på utkikk etter nytt DMM, og jeg tenker det blir Fluke. Det finnes nok andre som er ok men da vet jeg hva jeg får. Jeg har forresten aldri sett en trikker ombord i en båt uten Fluke, det er det nok en grunn til.

Så litt på en 115 på Elfa, de har en pakke med forskjellige testkliper, men 115 går vel kun til 600V og den måler heller ikke kapasitans ser det ut til...
Evt klemme til med et 175, det må da holde en stund.

Hvor mye bør det vektlegges at det kun går til 600V?
Selvom jeg er nybakt DIYer ser jeg jo egentlig ikke for meg at jeg kommer til å kreere noe med over slike spenninger på en stund. Men så var det jo dette med når man først skal kjøpe så kan man klemme til med noe skikkelig:cool:
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
De som selger DMM som går over 600V går utenom viktige krav til sikkerhet.
Litt strengt sagt: Useriøst og farlig.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Bortsett fra de aller billigste, er det nok liten forskjell i funksjonaliteten på instrumenter fra 5-600kr og oppover, gitt at de har samme funksjoner og måleområder. En test som ble gjort av et fagblad på 80-tallet av datidens digitale multimetre, avslørte dengang store forskjeller ved feil bruk, - typisk spenningsmåling med et instrument hvor kablene er satt opp for strømmåling, noe som fører til tilnærmet full kortslutning og heftig strøm over inngangen. Et par av de billigste eksploderte regelrett, mens for Fluke og HP, var det kun sikringen som gikk.....
I dag er det nok dette tatt vare på av de aller fleste seriøse produsenter, slik at det i stor grad er funksjonene man betaler for, og uten tvil også litt for et merkenavn.....
Jeg har i mange år vært instrumentansvarlig i en ISO-sertifisert bedrift, hvor vi bl.a. har årlig kalibrering av måleinstrumenter. Vi har likevel droppet kalibrering av vanlige multimetre ( unntatt et par høyoppløselige slike vi kan bruke til internsjekk) da kalibreringen av slike enklere multimetre faktisk koster mer enn å kjøpe nye med garanti.....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis en er opptatt av sikkerhet (og det bør en være) er dette dataene en bør se etter:

Maximum voltage between any terminal and earth ground: 600 V
Surge protection 6 kV peak per IEC 61010-1 600 V CAT III,
Fuse for A input 11 A, 1000 V FAST 17 kA Fuse (Fluke PN 803293)

En vanlig 20mm glass sikring vil eksplodere og kan være livsfarlig.
Lenge siden jeg har sett disse billige DMM innvendig. Det var mange billige og farlige løsninger før i tiden.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Har du prøvd kontaktrens og nye/andre testprober?

Mvh
KJ
Da har jeg testet litt med flere prober og rens på det gamle (Elit 812) og det oppfører seg identisk. På små motstander er det ok, men når en roter seg høyt opp mot M-området pendler det så mye at det er vanskelig å se hvilken motstand det er...

Så da er Fluke 115 med tilbehørssettet over bestilt fra Elfa som var den rimeligste jeg fant i Norge.

Så med det kan vel tråden avsluttes/overlates til nestemann som trenger noe nytt.

Konklusjonen min blir her (riktignok før jeg har fått det nye) som med det meste av verktøy som blir brukt jevnlig; det er dyrt å kjøpe billig.

Et engelsk ordtak jeg er glad i kan få avslutte:

"The bitterness of low quality long outlast the sweetness of a low pricetag"
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Innlegg
222
Antall liker
28
Jeg bestemte meg for et Fluke 175, det var garantitiden som tippet vekta der.
Skal ha kvalitet denne gangen, har nå tre DMM i garasjen som ikke funker til godt over halvveis av hva Fluke 175 koster.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.965
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Er Fluke 113 godt nok for amatør DIY?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Lånte bort min Fluke til en skipsingeniør :) som ohmet lysbryteren sin med strømmen på!
Men siden det var Fluke, så gikk sikringen, og mannen overlevde.

Bortsett fra de aller billigste, er det nok liten forskjell i funksjonaliteten på instrumenter fra 5-600kr og oppover, gitt at de har samme funksjoner og måleområder. En test som ble gjort av et fagblad på 80-tallet av datidens digitale multimetre, avslørte dengang store forskjeller ved feil bruk, - typisk spenningsmåling med et instrument hvor kablene er satt opp for strømmåling, noe som fører til tilnærmet full kortslutning og heftig strøm over inngangen. Et par av de billigste eksploderte regelrett, mens for Fluke og HP, var det kun sikringen som gikk.....
I dag er det nok dette tatt vare på av de aller fleste seriøse produsenter, slik at det i stor grad er funksjonene man betaler for, og uten tvil også litt for et merkenavn.....
Jeg har i mange år vært instrumentansvarlig i en ISO-sertifisert bedrift, hvor vi bl.a. har årlig kalibrering av måleinstrumenter. Vi har likevel droppet kalibrering av vanlige multimetre ( unntatt et par høyoppløselige slike vi kan bruke til internsjekk) da kalibreringen av slike enklere multimetre faktisk koster mer enn å kjøpe nye med garanti.....
 
Topp Bunn