Valg av lydmålerutstyr

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.321
Antall liker
3.485
Torget vurderinger
4
T

Tittentei

Gjest
Bruk REW (Room EQ Wizard), som er open source og bredt adoptert så det er lett å få hjelp på både nasjonale og internasjonale forum.

Best med mikk uten USB. Måling av impulsrespons og tidskorrigering av drivere/høyttalere/subber er hårete med REW hvis ikke du har loopback mulighet.

Jeg vil påstå at den beste løsningen per nå er et eksternt lydkort med line out og line in så du kan kjøre loopback, samt at du bruker en ikke-USB-basert omnimikk i kombinasjon med REW.

Mulig du ikke forstår hva dette innebærer, men du kommer til å finne det ut og treges over at du gikk for USB-mikk etter å ha tuklet med den i REW en stund. De som går for USB-mikk bruker ofte UMIK-1 fra miniDSP inkl. undertegnede. Skal ha meg ny ikke-USB mikk snart pga problematikken med impulsmålinger og tidskorrigering i REW.*

* Det er mulig det vil komme en oppgradering i REW som gjør at man likevel kan benytte USB-mikk til tidskorrekte impulsmålinger. HOLM Impulse kan gjøre det allerede, men bedre å holde seg på en platform og kjøpe hardware ut fra hvordan det er i dag, ikke hvordan det kanskje blir i fremtiden.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.321
Antall liker
3.485
Torget vurderinger
4
Ok men når jeg tar en kjapp titt på REW
[h=2]Downloads[/h] You must register and login to the Home Theater Shack forums to download the most current REW files. Registration is fast, simple and free... and all downloads are free. The current version is V5.00, released 30th January 2011, the latest updates (including USB mic support and ASIO support on Windows) are in the V5.01 beta releases. To view the revision history of REW click here.




Så støtter den USB mic ?
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Ja, siste betaversjon støtter UMIK-1.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Juice Hifi har en målemic m/forsterker til 17-1800kr. IBF-akustik tror jeg den heter.

B
 
T

Tittentei

Gjest
Ja, støtter UMIK-1 og er lett å integrere med egen korreksjonsfil i REW. Men som sagt: USB og tidskorrekte impulsmålinger er problematisk så hvis du skal tidskorrigere så får du stort sår på hodet ditt pga intens kløing.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.321
Antall liker
3.485
Torget vurderinger
4
Ok tok en kjapp titt på HOLM
HOLM Acoustics

€349 for mic og gratis software. Settes rett i lydkort og ingen USB.
 
T

Tittentei

Gjest
Ok tok en kjapp titt på HOLM
HOLM Acoustics

€349 for mic og gratis software. Settes rett i lydkort og ingen USB.
Hadde holdt meg til REW. Holm Impulse mykvaren kan du bruke (gratis) med UMIK-1, hvis du vil ha USB-mikk og gjøre tidskorrekte impulsmålinger, men som sagt synes jeg det er best å holde meg til en platform og den som er mest brukt siden det er lettere å få hjelp.

Har personlig mer tro på mikk-pakka som anbefales i post #5 i kombinasjon med REW, da fra et kost/nytte-perspektiv, men har ikke god oversikt over mikrofoner enda.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.321
Antall liker
3.485
Torget vurderinger
4
Ok så med følgende mic til 1790 kr

IBF Akustik
Microphones and microphone amps from IBF Akustik are well-documented, well-behaved and very modestly priced. We have their measurement kit in our shop. It is a very good companion to our own Audiolense software.
MP-1r-KIT Acoustical measurement kit
Acoustical measurement kit. Includes Preamplifier MP-1r & microphone EMM-8cal

The ibf-akustik MP-1r is a very compact, portable 1-channel microphone preamplifier. The MP-1r-KIT includes a calibrated EMM-8cal500 measurement microphone that is trimmed for accurate mic sensitivity. The MP-1r-KIT provides all to make accurate acoustic measurements.


Key features

¤ Max. 52dB gain (12dB fixed + 40 dB variable)
¤ output level through –10dBV consumer level up to +4dBu for professional soundcards
¤ bias supply for calibrated EMM-8cal
¤ input RF filter
¤ clipping indicator (bipolar detection) +3dBV
¤ power good / low battery status LED
¤ single 9V battery operation
¤ mic and amp matching
¤ 94dB acoustic reference LED (adjusted for 1kHz, unipolar detection)
¤ gold plated RCA (Cinch) input and output
¤ -10dBV reference LED
¤ connector for plug in power supply
¤ additional long cable/headphone output

Bruker jeg lydkort på laptopen og REW og unngår dermed USB.
 
Topp Bunn