Valg av kvalitet på kondensator til delefilter for alu/magnesium-diskant?

løvblad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2016
Innlegg
121
Antall liker
4
Vurderer å prøve et mer rett-på-sak 2.ordens high-pass delefilter til Seas H1212 diskantene. For luftigere gjengivelse, og noe mer high-end lyd. Men lurer på om lyden kan gå over til å bli skarp og ubehagelig? Grunnet at det er alu/magnesium membran i diskantene.

De er dempet hele 7dB. Men synes lyden er vel tilbaketrukket, og tenker å forandre det til 5.7dB, med vanlig L-pad dempeledd, noe som er lett å gjøre.

Har nå et 3.orden high-pass delefilter til diskantene i disse høyttalerne. Med polypropylene-kondensatorer av ganske ordinær ClarityCap ESA, og Mundorf Supreme som er dyrere. Da jeg parallell koblet Mundorf Supreme med ClarityCap ESA, hvor det er omtrent 30%supreme og 70%claritycap esa. Gjorde det for å tilpasse kondensator-kvaliteten. Da jeg iallefall ikke vil ha skarp og ubehagelig gjengivelse.

Lyden er veldefinert og kontrollert, men også noe rolig. Velg og merke er mellomtonegjengivelsen ganske vellykket. Og det er ikke noe tegn til hesblesende lyd.

Er disse diskantene egnet til 2.ordens delefilter med Mundorf Supreme kondensator, eller kan lyden bli skarp? Jeg tenkte på å prøve en verdi mellom 5.6uF - 6.8uF som utgangspunkt. Noe vesentlig er at 2.ordens high-pass delefilter har "inversed-polarity" når elementene er montert på flat frontplate. At minus på diskanten er koblet til pluss på delefilteret.

Jeg har et par høyttalere med tekstildiskant hvor det ble veldig vellykket med 2.ordens delefilter og Jantzen Silver Z-Cap kondensator. Men har ikke prøvd så mye forskjellig til alu/magnesium diskanter.

IMG_0268_bw.jpg
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Ville prøve med Ole papir kondensator for blødere lyd.
 

løvblad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2016
Innlegg
121
Antall liker
4
Mener du med olje papir kondensator, har selvfølgelig hørt om slike kondensatorer. Tror ikke Ole er noe merke :) Men Duelund er vel velkjent.

Har treble kontrollen på forsterkeren på +2, +3, så lyden er lettere, noe mer rett på sak slik. Har egentlig ikke planer om å forandre delefilteret med det første.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
😁☺ den elendige mobil vil bestemme hvad der skrives nogle gange.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
De nye Duelund RS skal være bra uten den utenomjordiske prisen på Cast PIO serien, men har ikke prøvd dem selv. Jupiter Copper Foil er meget bra. Disse er fortsatt kostbare, men har en lyd du ikke får ellers.
Enda rimeligere er Jantzen Alumen Z. Et godt alternativ til en fornuftig pris. Overraskende varm og god lyd.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Har netop sat Mundorf Silver Gold in oil henover mine Duelund Cast til diskanten. Det er en suverænt bedre detaljering og pleasing Sound.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg har noen Mundorf silver in oil her, men de har nesten ikke blitt brukt. For analytiske i lyden etter min smak. Men det er vel systemavhengig og preferanseavhengig.
Men en ting jeg stusser over at ikke er mer diskutert er kvaliteten på motstander brukt i delefiltere. Her er det mye å hente på å bytte ut. Eller enda bedre, bruke transformator i stedet.
20160401_214657.jpg
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Systemafhængigt er det helt sikkert. Alt afhænger af kvaliteten på øvrige komponenter i systemet. Jeg ser mig denne gang ikke over skulderen.
 

løvblad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2016
Innlegg
121
Antall liker
4
Tror dere det blir flat frekvens i overgangen mellom de to elementene med dette filteret?
Tenkte å lytte på off-axis 10-15 grader horisontalt i diskanthøyde. Som noe slags optimalisert lytteposisjon. Tenkte at kondensator C2 eventuelt kan ha en annen verdi (10 - 15uF) for å tilpasse litt.
Det er litt heving i lave frekvenser, under 100Hz grunnet tuningen med kassevolum 45liter og bassport, som gjør at bass har noe tilstedeværelse, fungerer fint.
Har en spole L2: 2mH, 0.39 Ohm som utgangspunkt. Og tenker på C1: 6.8uF Mundorf Supreme, vil helst at lyden fra diskanten høres endel, og ikke er veldig tilbaketrukket.
C1:6.8uF L1:0.73mH R1:2.8 Ohm R2:6.8 Ohm
L2:2.0mH(0.39 Ohm) C2:10uF
Det skal gi diskantelement: 2.orden Bessel, -6dB, 1972Hz
basselement: 2.orden Bessel, -6dB, 1258Hz

Har lest at diskantelement bør kobles med motsatt polaritet, når det er 2.ordens filter for begge elementer, antar at det stemmer?

IMG_0240_utklipp_liten.JPG
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Nå vet jeg ikke hvordan du har kommet fram til disse komponentverdiene, men jeg tipper at komponentverdiene forutsetter resistive høyttalerelementer. Og det er de jo ikke, siden det er svingspoler. En serie RC-krets i parallell med elementene retter opp dette. Her er R lik elementets nominelle impedans. C finner du ved å studere impedanskurven til elementene. Finn frekvensen hvor impedansen har steget til 1,41 ganger nominell impedans og regn ut verdien for C når Xc = nom. impedans ved denne frekvensen.

Når det gjelder eksotiske kondensatortyper så er jeg veldig skeptisk. Hold deg til polypropylen, polystyren eller polykarbonat så går det bra!

Hvis jeg skulle gjennomført et slikt prosjekt så ville jeg byttet til 4. ordens Linkwitz-Riley aktivt filter.
 

Modifix

Bransjeaktør
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
261
Antall liker
510
Der er intet eksotisk i PIO-kondensatorer, faktisk så var de på banen før alle andre kondensatortyper. Problemet er at de for en stor del er håndarbejde for passionerede producenter i Vesteuropa. Vælg altid de ægte folietyper til seriekondensatorer, aldrig metalgrums.
Iblandt minusserne ved folie/PIO, er at der kan være DC-læk i dem og så prisen selvfølgelig ..
Til gengæld har jeg aldrig rigtigt fattet fascinationen ved selvhelende grums-kondensatorer med plasticisolator?
Eller, jeg var der selv engang, men ikke længe, på et sæt Newform Research bånd.
Det fik Steen Duelund hurtigt sat en stopper for ..
 

Modifix

Bransjeaktør
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
261
Antall liker
510
Guldkorn et et ord, Kogemand.
Jeg er agnostiker, så jeg tror på at der er noget vi ikke forstår. I virkelighedens verden er der meget vi ikke forstår, endnu.
Prisen alene kan dog ikke være en kvalitetsoarameter
 

Modifix

Bransjeaktør
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
261
Antall liker
510
Men ved valg af en dome med metalmembran er trådstarter jo allerede "in a world of hurt", bedre er det ikke at der fuldstændig mangles måleværktøjer og "at tro" er en faktor.
Det bliver en lang tråd ..
 

løvblad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2016
Innlegg
121
Antall liker
4
Det var egentlig heller et annet delefilter til høyttaleren, enn akkurat type kondensator til diskanten jeg tenkte mest på, for tråden. Da overskriften kan tolkes som noe misvisende. Men tenkte mest på vanlig kvalitet polypropylen, eller Mundorf Supreme. Det samme diskantelementet er brukt i en annen to-veis høyttaler, som kalles Seas L18 / 27TBFCG, på nettstedet ZaphAudio, hvor det finnes endel måledata, også med 2.orden high-pass til diskanten og kondensator 6.8uF.

Til lav-pass delen for bass-mellomtone elementet, så har jeg nå 2mH spolen i serie, kondensator med verdi 10-15uF parallelt, og RC-krets parallelt nærmest basselementet for å flate ut impedansekurven. Tenkte å ta bort RC-kretsen egentlig bare, da lytteinntrykk gir inntrykk av vel lun og dempet mellomtonegjengivelse. CA21RE elementet som brukes har endel mindre spredning til sidene over 1500Hz, og frekvenskurven ligger ganske flatt fra 1500 - 4000Hz on-axis. Så det er ikke nødvendig med veldig bratt filterløsning. Vil nok fungere, men har ikke tenkt å forandre med en gang.
 
Sist redigert:
Topp Bunn