Valg av gulv i lydrom

S

Stover

Gjest
Ordner eget lydrom. Ser materialvalg har vært diskutert her før, men.........

*Har Leca Isoblock i veggene. De er igjen foret ut med 5cm lekter, Glava og armerte gipsplater.
*Har Lecaplank som etasjeskille. Her er foret ned med resonnansbøyler, flytende himling, armerte gipsplater.

*Støpt gulv. Nedstøpt varmekabel.
Hva legger jeg på gulvet? Alternativene er:

1. Parkett (ekte) flytende på ullpapp.
2. Flis eller skifer.

Uansett valg blir det teppe på gulvet.

På forhånd takk.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Gulv valg i lydrom

flis/skifer er finere enn parkett imo, og det er vel en tanke hardere enn parketten.
Et par tepper og noen akuplater retter vel opp det meste

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Gulv valg i lydrom

ivar skrev:
flis/skifer er finere enn parkett imo, og det er vel en tanke hardere enn parketten.
Et par tepper og noen akuplater retter vel opp det meste
Hei,

Det finnes nå mye fin parkett, ta steget vekk fra den normale tre stav eikeparketten og se eksempelvis i den nye Kahrs katalogen og det er mye lekkert, men det koster mere en 2-300 kr kvadraten.
Vedrørende skifer så er det mye fint, bruker selv en del fra Otta i børstet kalibrert som jeg synes er superb, men tror at i et rom som er beregnet for lyd at harde flater ikke er å foretrekke.
Når det er sagt så er det "uslitelig" og slik sett gunstig, har vel selv i hele første etasje lagt parkett oppå fliser, med unntak av kjøkken hvor det ble en 50/50 løsning parkett/skifer men der var det vannsøl og ikke "lyd" jeg tenkte på.

Mvh
Geir

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Gulv valg i lydrom

God parkett vil nok være mykere reflekssjonsmessig enn stein uansett.

K

kbwh

Gjest
Gulv valg i lydrom

Jeg ville valgt parkett eller plank, men latt det som finnes i resten av boligen også ha innvirkning på valget. Jeg synes boliger med nye/forskjellige materialer og farger i hvert eneste rom er slitsomme.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Gulv valg i lydrom

Personelig hadde jeg nok gått for klink ettersom du skal ha en del tepper så oppveier nok det for det meste av ulempen mtp lyd. Med klink er det enklere å få en rettere overflate enn med skifer. Dette med tanke på hvor stødig ting står og ikke minst rengjøring.

Flytenede gulv advarer jeg litt mot, har det selv i lytterom/stue og hele gulvet spiller med.

S

Stover

Gjest
Gulv valg i lydrom

el_mariachi skrev:
Personelig hadde jeg nok gått for klink ettersom du skal ha en del tepper så oppveier nok det for det meste av ulempen mtp lyd. Med klink er det enklere å få en rettere overflate enn med skifer. Dette med tanke på hvor stødig ting står og ikke minst rengjøring.

Flytenede gulv advarer jeg litt mot, har det selv i lytterom/stue og hele gulvet spiller med.
Takk for alle svarene.

Det er klinker som er mest nærliggende om flis. Skifer er som du sier noe ujevn.
Dette er et tilbygg og skifer er benytta hele veien.

Flytende parkett er nok lydmessig bra, men min erfaring er at det ikke er stabilt.

Hvilken effekt vil klinkerflis ha egentlig? Mer refleksjoner fra gulvet antar jeg?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gulv valg i lydrom

Min ringe erfaring er at tepper o.l. slett ikke oppveier den lydmessige katastrofen det er å bruke harde materialer, så som laminat eller flis. Du demper jo noe noe med tepper, men ikke imponerende lineært. Jeg har hatt lytterom med steingulv; det var ikke moro. Jeg har hatt lytterom med laminat, det var heller ikke moro. Jeg byttet til flytende 15mm parkett, og det var en lydmessig revolusjon hos meg.

Mvh Vidar P

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Gulv valg i lydrom

Vidar P skrev:
Min ringe erfaring er at tepper o.l. slett ikke oppveier den lydmessige katastrofen det er å bruke harde materialer, så som laminat eller flis. Du demper jo noe noe med tepper, men ikke imponerende lineært. Jeg har hatt lytterom med steingulv; det var ikke moro. Jeg har hatt lytterom med laminat, det var heller ikke moro. Jeg byttet til flytende 15mm parkett, og det var en lydmessig revolusjon hos meg.

Mvh Vidar P
Är det samma rum med olika golvtyper eller är det olika rum (med olika golvtyper)?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Gulv valg i lydrom

Har aldri hatt lytterom, kun stuer. Men det som springer meg i sinn er at plank høres bra ut, parkett blir for hardt. Hva annet er der å velge mellom. Biller meg inn at slikt "skipsgulv" er ok, der man fyller mellomrommene mellom plankene med en eller annen mørk beskaffenhet. Som det går fram av teksten har jeg altså ikke peiling. Ville bare skrive litt rundt før jeg altså bare må påpeke at det ikke heter "gulv valg." Engelskmennen driver og deler opp ord i øst og vest, vi gjør ikke det - her, unntatt. Det heter gulv-valg eller enda bedre "valg av gulv."
Hmmm nå hører jeg de roper, best å skynde seg så jeg får morgenmedisinene mine.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gulv valg i lydrom

EngelholmAudio skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Är det samma rum med olika golvtyper eller är det olika rum (med olika golvtyper)?
Laminat-parkett i samme rom, og stein-parkett i samme rom ;)

Toriamos; jeg trodde heller ikke at parkett skulle være mykt nok til å utgjøre noen forskjell; men måten materialet spiller med på er tydeligvis mye gunstigere enn måten laminat spiller med på. Det var svær lydmessig forskjell når alt annet var likt i min stue. Selv et laminatgulv kledt med omlag 50% av arealet med løse tepper låt plastikk/glassaktig og fælt ift et nakent gulv med lønneparkett hos meg.

Mvh Vidar P

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Gulv valg i lydrom

Vidar P skrev:
EngelholmAudio skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Mvh Vidar P
I det fallet skulle jag vara väldigt tveksam till att dra några slutsatser eftersom förutsättningarna ändras och inte bara gällande golvet.

I all välmening...
:)

S

Stover

Gjest
Gulv valg i lydrom

"gulv valg."
Merket meg det samme. Har en lei tendens til å være for korrekt, så jeg lot det passere.
Valg av gulv er bedre.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gulv valg i lydrom

EngelholmAudio skrev:
Vidar P skrev:
EngelholmAudio skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Mvh Vidar P
I det fallet skulle jag vara väldigt tveksam till att dra några slutsatser eftersom förutsättningarna ändras och inte bara gällande golvet.

I all välmening...
Det var bare gulvet som var endret :) Fra laminat til parkett i ett rom. Fra stein til parkett i et annet. Begge rom låt mye bedre etter at jeg la parkett.

Forøvrig drar jeg ingen slutsatser på vegne av andre; man får legge akkurat det gulv man vil for meg, spiller liten rolle for meg. Ville bare dele mine personlige gulvopplevelser slik jeg hørte de. Forhold kan meget vel tilsi at andre rom vil gi andre resultater, det kan jeg ikke spå noe om.

Alt jeg vet, er at Stovers system fungerer pr idag svært godt på et furugulv. Livlig og transparent.

Mvh Vidar P

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Gulv valg i lydrom

Vidar P skrev:
EngelholmAudio skrev:
Vidar P skrev:
EngelholmAudio skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Mvh Vidar P

I all välmening...
Det var bare gulvet som var endret :) Fra laminat til parkett i ett rom. Fra stein til parkett i et annet. Begge rom låt mye bedre etter at jeg la parkett.

Mvh Vidar P
:-[ :-[ :-[
Aha! Min norska gjorde att jag inte riktigt förstod... :)

S

Stover

Gjest
Ser absolutt faremomentene med et hardt flisgulv. Grunnen til at jeg tenkte flis er erfaringen med flytende parkett på betong med varmekabel. Gulvet vabbler når man går på det. Jo, det var et kvalitetsgulv, men det har nok vært for varmt.
Setter inn termostat/ regulator for parkettgulv selvfølgelig.

Flytende parkett/ tregulv.
Kan være at materialvalg er avgjørende, sammen med gulvets tykkelse?
Det finnes sikkert materialer på markedet som tilsvarer det "gammeldagse" tregulvet.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Jeg la flytende furugulv (lutet) for mange år siden. I tillegg har jeg et stort tungt teppe oppå deler av det. Anbefales.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Stover skrev:
Uansett valg blir det teppe på gulvet.
Hva med vegg-til-vegg?
Er jo lett å reversere om du vil, trenger ikke lime det.

Topp Bunn