Digitale avspillere Valg av ekstern DAC til en Arcam CD72t

ArnfinnT

Medlem
Ble medlem
15.05.2013
Innlegg
47
Antall liker
14
Sted
Slåstad
Hei.

Har med hell lagt ut spørsmål her tidligere, og fått mange gode svar. Håper derfor at dette innlegget ligger i riktig kategori.

Har fått litt oppgraderings syke i det siste, og begynner å se behovet for en DAC, foreløpig benytter jeg veldig få digitale kilder med unntak av min Arcam CD spiller, men dette kan endre seg.

Har vurdert Arcams egen R-DAC, da denne visstnok skal være den samme som sitter i deres dyrere cd-spillere, men har lest veldig mye fint om bla Hegel og andre.

Har du orket å lese så langt, skal jeg forsøke meg i korthet. Hvilken DAC i budsjett klasse vil kunne gi en lydforbedring mellom min cd-spiller og en Advance Acoustic MAP 407 ?

Følgende DAC er bygget inn i cd-spilleren, 24-bit Burr-Brown DAC

Beklager rotete innlegg, men DAC er noe jeg har veldig liten greie på! :)

Mvh.
Arnfinn T.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei, har hatt samme spiller som deg, sammen med en Arcam A85 forsterker:)
Det er ofte litt forskjellige lydsignatur fra de forskjellige produsenter, så om du skriver litt om endring ønsket eller type lyd du kan tenke deg?
Selv brukte jeg Rega som jeg var veldig fornøyd med. Nå bruker jeg mest en "all in one" fra Naim. Men vær oppmerksom på at ny DAC nødvendigvis ikke låter bedre i dine ører. Har en eldre god Sony spiller med skikkelig godt drivverk, og tross alder/utdatert DAC (skulle man tro) så blir denne ofte kjørt analogt inn i forsterker fordi hverken Rega eller Naim gjorde den noe særlig bedre IMEØ.
(Litt avhengig av type musikk, innspilling osv)
 

ArnfinnT

Medlem
Ble medlem
15.05.2013
Innlegg
47
Antall liker
14
Sted
Slåstad
Hei, har hatt samme spiller som deg, sammen med en Arcam A85 forsterker:)
Det er ofte litt forskjellige lydsignatur fra de forskjellige produsenter, så om du skriver litt om endring ønsket eller type lyd du kan tenke deg?
Selv brukte jeg Rega som jeg var veldig fornøyd med. Nå bruker jeg mest en "all in one" fra Naim. Men vær oppmerksom på at ny DAC nødvendigvis ikke låter bedre i dine ører. Har en eldre god Sony spiller med skikkelig godt drivverk, og tross alder/utdatert DAC (skulle man tro) så blir denne ofte kjørt analogt inn i forsterker fordi hverken Rega eller Naim gjorde den noe særlig bedre IMEØ.
(Litt avhengig av type musikk, innspilling osv)
Tusen takk for kjapt og gjennomtenkt svar BritFi. :)

Ser jo at behovet for ekstern DAC kommer mer og mer, spesielt med tanke på høyoppløste musikkfiler osv. Så DAC blir det nok uansett.

Slik ståa er idag, så er jeg meget fornøyd med CD-spilleren min, men leste at rDac'en har samme dac som den dyrere CD92 har innebygd. Tenkte derfor at en slik ville gi bedre og mer oppløst lyd. savner litt mere kontroll på hurtig og skarp bass, som jeg hadde i min gamle Sony ES spiller. Forøvrig synes jeg forsterkeren min (som ikke har balanserte innganger ) låter nydelig sammen med gamle B&W DM603.

Musikkmessig hører jeg på mye norsk musikk, rock, blues, og nå faktisk også jazz.

Så i utgangspunktet vil jeg beholde "dempingen" av den litt skarpe diskanten til B&W, samtidig som jeg ønsker mer "definasjon" av området mellom mellomtone og midbass, hvis du forstår hva jeg mener. :)

kan gjerne utdype mer, hvis det skulle være behov for det. :)

Mvh.
Arnfinn T.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvis jeg husker noenlunde riktig, ble trådstarteres CDspiller - Arcam CD72t - regnet som ganske bra i sin tid. Det begynner jo å bli noen år siden - men siden jeg vurderte et Arcam-basert oppsett den gangen - har jeg noen vage minner.

Hvis en ny DAC står på programmet fordi man ønsker å kunne spille fra andre digitale kilder og PC - eventuelt også å ha en hodetelefonutgang - er det i og for seg greit nok å tenke i retning av en ny ekstern DAC. Men det er altså ikke sikkert at en ny DAC vil oppfattes som noen forbedring. Muligens en forandring - men ikke nødvendigvis en forbedring. Det kommer an på resten av utstyret - og smak og behag.


Men de nevnte DACene er jo ikke dårlige - og vil sikkert kunne gjøre en god jobb - men hvis du har mulighet til det, bør du prøve før du kjøper.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Arcam irDAC , viktig med ir og ikke bare R da R er gammel modell.
Som nevnt tidligere, så synes jeg den nye Arcam irDacen er helt fantastisk og foretrekker den fremfor Hegel HD20. Ja, CD72 var en grei cd spiller, men irDac er på et helt annet nivå, og god nok til å erstatte cd spillere i 50k klassen. En no brainer :confused:
 
Topp Bunn