Valg av bakhøyttalere

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Hei

Jeg har Dynaudio Special 40 og Evoke 25 senter i front. Ser ikke Dynaudio har flate vegghøyttalere som kan brukes som bakhøyttalere.
Har lest bakhøyttalere ikke er så viktig å matche resten av høyttalerne. Stemmer det?
Sofaen står helt opp til veggen så høyttalerne bør være flate.
Har sett på Dali Fazon LCR.
Er det fornuftig å sette Dali sammen med Dynaudio eller finnes det andre og bedre alternativer?

Hva er fornuftig å velge opp til 10k?
 

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
469
Antall liker
506
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Jeg har samme problemstilling som deg, med sofaen helt inntil veggen.
Løsningen i mitt tilfelle ble Arendal 1723 Surround S montert som på bildet etter anbefaling fra produsenten, ca 10 cm ut fra bakveggen, 50-60 cm over ørehøyde. I mine ører låter det fortreffelig sammen med QLN Prestige 3 som fronthøyttalere.


Surround bak-HT.jpg
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har lest bakhøyttalere ikke er så viktig å matche resten av høyttalerne. Stemmer det?
Dersom vi snakker om at du skal bruke bakhøyttalerne for den berømte ekstra dimensjonen til film, så vil jeg si at jeg er helt enig. Bakkanalene høres helt herja ut i forhold til resten, med masse ekstra ekko og andre rare effekter lagt på for å gi deg romfølelsen, og oppmerksomheten din er uansett rettet mot hva som skjer i front, så perfekt matching av bakhøyttalere er ikke noe jeg ville prioritert.
Klart, det er jo greit at det er noe som er LITT i samme generelle spillestil som resten av anlegget, men ingen grunn til å påføre deg vanvittige kostnader eller søvnløse netter over dette.

Til de som fokuserer på multikanals MUSIKK anlegg, så kan jeg forstå at de kommer til å protestere, da ting blir da litt viktigere. Men allikevel er det frontene som bør prioriteres med en gang man ser på plass og lommebok i en virkelig situasjon.

For spørsmålet om Dali og Dynaudio, så vet jeg ikke om det er en dansk tradisjon, men jeg synes det virker som at de begge har en ganske tilsvarende tilnærming til hvordan god lyd skal oppleves. Ville ikke vært bekymret for å mikse litt her, på generell basis (varierer selvsagt litt fra modell til modell, så dette er kun en generell betraktning)


I mitt eget eksempel koster en av mine bakhøyttalere ca 10% av hva en av hovedhøyttalerne koster. I all galskapen så synes jeg akkurat det fremstår som en rimelig fornuftig vurdering.
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.169
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har samme problemstilling som deg, med sofaen helt inntil veggen.
Løsningen i mitt tilfelle ble Arendal 1723 Surround S montert som på bildet etter anbefaling fra produsenten, ca 10 cm ut fra bakveggen, 50-60 cm over ørehøyde. I mine ører låter det fortreffelig sammen med QLN Prestige 3 som fronthøyttalere.


Vis vedlegget 726380
Disse er altfor høyt. +/- 90 grader er helt fint. Sett dem på stativ på hver side av sofa.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ser noen mener kvaliteten på bakhøyttalerne ikke er så viktig...
Tenk litt over hva som vil skje med en lyd som flytter seg fra bildet og bakover, f.eks en bil som kjører forbi. Dette vil forandre karakter så mye at det oppleves merkelig. På noen filmer så hører man ting som går rundt en selv, og for en realistisk opplevelse av dette bør man ha lik lydkvalitet ut av alle høyttalerne. Surround og surround back bør helst være de samme som høyttalerne i front altså.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
469
Antall liker
506
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Disse er altfor høyt. +/- 90 grader er helt fint. Sett dem på stativ på hver side av sofa.
Plasseringen er 100% i tråd med produsentens anbefaling, men det stiller seg kanskje annerledes med rene bakhøyttalere. Tidligere hadde jeg et par mindre stativhøyttalere plassert slik du anbefaler, men dette låter mye bedre og gir en mer omsluttende effekt. Det skyldes kanskje spredningskarakteristikken til akkurat disse høytalerne?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Plasseringen er 100% i tråd med produsentens anbefaling, men det stiller seg kanskje annerledes med rene bakhøyttalere. Tidligere hadde jeg et par mindre stativhøyttalere plassert slik du anbefaler, men dette låter mye bedre og gir en mer omsluttende effekt. Det skyldes kanskje spredningskarakteristikken til akkurat disse høytalerne?
Ville kanskje blitt enda bedre hvis du tiltet dem litt ned mot lytteposisjon?!
I dette tilfellet kunne ferdig skråstilte vegg høyttalere egnet seg. Jeg kjører Klipsch RP-500SA som spiller veldig bra mtp størrelse!
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.169
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
surround høyttalere skal ikke være i taket, der skal du ha atmos-høyttalere :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvis man sjekker Dolby (og andre) sine anbefalinger så skal (5.1) surroundhøyttalere være på gulvet, og omtrent rett ut på sidene.

Ordet bakhøyttalere er også litt misvisende, da det i et 5.1 oppsett egentlig er sidehøyttalere.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ser noen mener kvaliteten på bakhøyttalerne ikke er så viktig...
[....]
. Surround og surround back bør helst være de samme som høyttalerne i front altså.
Der kom innlegget jeg ventet på. Dette er en veldig klassisk "kun på internett" og "kun når det gjelder andre" mening.

Her er det et spørsmål om prioriteringer.
Har du hundre tusen kroner til et 7.2.2 oppsett, så vil det da si at alle høyttalere skal prioriteres likt, og man da får 11 tusen til hver høyttaler, siden jeg velger å si at subwoofere er et eget budsjett.

Dette vil si at stereohøyttalerne dine, som du sannsynligvis kommer til å bruke mest, vil gi deg lyd fra 22 tusen kroner. Også har du 78 tusen kroner stående rundt i rommet som ikke spiller en eneste tone, men kun brukes når du snurrer film.

Ikke akkurat hva jeg anser som en kjempeflott prioritering.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ved å prioritere annerledes så sikrer du i alle fall at du potensielt får dårligere surround, men kanskje bedre stereo.

Jeg har havnet et sted midt i mellom, da jeg har Magnepan 3.6 i front og center, mens de fire surround-kanalene "bare" er Magnepan 1.6.
Det er et greit kompromiss, selv om jeg nok skulle ønsket at surround høyttalerne også var de samme som frontene, da jeg spiller en del musikk i surround som bruker surroundkanalene ganske aktivt.

Et mye dårligere kompromiss ville vært f.eks brukt 100k på fronter og 5k på resten...
 
S

Syncrolux

Gjest
Når man tenker prioriteringer så kan en virkelig potent LFE kanal fort koste like mye eller mer enn hele resten av oppsettet.... og kun spille 2 oktaver.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Yap. Alt handler om prioriteringer. og de forenklede "kjør likt i alle kanaler, og kjør så mange kanaler som standardene tillater!" er fint og flott det, men ikke alltid relevant eller realistisk i de fleste sammenhenger.
Ofte vil man jo bruke et godt stereosystem til å OGSÅ se film på. men om 90% av bruken er til stereolytting, så vil det jo være merkelig om man bare skal bruke 10% av budsjettet sitt på det.


Så ja, kompromisser, prioriteringer... sånn er det hele veien. Både på hvor man kan plassere ting og hvor mye penger man har lyst og mulighet til å bruke.
 
S

Syncrolux

Gjest
Hos meg så er nok fordelingen omtrent 50% film, 10% musikk i surround, og 40% musikk i stereo. Da gir det mening å legge en del innsats på surround-kanalene også.

Jeg har hatt små/billige surroundhøyttalere, og egentlig synes det det var bedre uten...
 
S

Syncrolux

Gjest
La meg bare legge til at det å ha skikkelig gode surround-høyttalere gir en utrolig løft på film. De fleste nyere filmer bruker surroundkanalene veldig aktivt til å skape et omsluttende lydbilde - det er ikke bare effekter av og til de brukes til.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Enig, men om du må velge å fjerne noen høyttalere fra anlegget ditt, så er det jo helt tydelig at det er "omgivelseshøyttalerne" på siden, bak og i taket som ryker først, og frontrekka blir stående.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.544
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Liten erfaring å komme med her:

Jeg har Sonus faber Olympica 2 som front, Olympica Center som ...senter.. ;) og Olympica 1 som bakhøyttalere.
Siden jeg eier et par eldre Sonus faber Concertino så har jeg testet de som bakhøyttalere og det funker fint, men ja det er bedre med Olympica 1 bak.

Om det skyldes at det er høyttaler i samme serie som resten eller fordi det er en mye bedre høyttaler vet jeg ikke.
Ila året kommer det nok inn en bra forsterker i stua og da blir nok Consertino degradert fra stuehøyttaler til bakhøyttaler i kjellerstua, og Olympica 1 flyttet opp i stua.
Ja, det degraderer rundtomkringlyden i kjellerstua, men det er som nevnt over en prioriteringssak. Penger er en begrenset ressurs for min del og da må det prioriteres hvor jeg får mest igjen for pengene.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.679
Torget vurderinger
1
Til trådstarter, sjekk ut noen modeller av Canton. Her er det halv pris til bedre ytelse på lyd og sammenlignet med Dali på samme type høyttalere, jeg kjører Canton Vento 816 selv og disse har plate bak for oppheng på vegg. Jeg synes disse oppleves bedre enn Dali sine Rubicon LCR og de er også i ca. samme finish og størrelse. Canton skal være veldig nøytrale så de er nok ikke så veldig fæl match imot dine Dynaudio. :)
Jeg er veldig glad i Dali skal sies, men på noen modeller har de altså bommet veldig og jeg synes heller ikke de er verdt prisen som er satt på de modellene.

Som nevnt lengre opp, lydene som kommer fra bak og tak er veldig diffuse og generelt lite output så matchingen her synes jeg heller er veldig oppskrytt og mer salgs-argument eller teoretisk petimeter forskjell så akkurat her er jeg ikke veldig redd for at matchingen er litt off for det skal mye til for å merke det når man ser på film. Har man DSP i form av Dirac så endrer man uansett mye av karakteristikken på høyttalerne, så dette gjør også høyttalerne høres mer like ut selv om de ikke er det i utgangspunktet. Legg heller penga i senter og fronter som du allerede har gjort og disse bør matche godt, deretter amp/elektronikk. Resten av oppsettet er ikke så veldig farlig, og ikke noe jeg ville lagt alt for mye penger i.

Edit: Også sub da, legg heller de penga du får til overs til sub. ;) Med "gode nok" surround høyttalere så får man alltids delt frekvensen på en fornuftig frekvens og sub tar over under dette på LFE og der er ikke lyden så veldig retningsstyrt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ynot: Du har da mer enn gode nok amps, skulle jeg tro. Om det er snakk om det anlegget- og den mannen- jeg tror..😎 Endra litt profil? Concertino ER SF, men den serielle kontinuiteten og signaturen er av en helt annen klasse på Olympica. Mtp bakhøyttalerne, er tanken i Italia at man skal benytte WALL-modellene for best mulig resultat. Dvs. at du BURDE hatt veggmodellen. Som i mindre setups fungerer absolutt glimrende i en LCR-rolle. Det gjorde Cremona Auditor Elipsa og😎
 
Sist redigert:
Topp Bunn