Utvide kapasietet i NAS over tid

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Hvis man kjøper en 4-bay NAS, er det da mulig å begynne med 2 disker og heller kjøpe flere på et senere tidspunkt uten å måtte legge inn alle data på nytt?

Frode
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Regner med det. Er sikkert opp til produsent av NAS. Noen spesielle du kikker på? Står sannsynligvis i bruksanvisning og "spec sheet" mm..
For min del utvidet jeg med nye disker "i fart".
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Hvis man kjøper en 4-bay NAS, er det da mulig å begynne med 2 disker og heller kjøpe flere på et senere tidspunkt uten å måtte legge inn alle data på nytt?

Frode
Det beror lite på vilken typ av Raid du använder dig av.

ett tips er og gå in på Synologys raid kalkulator och se hur du kan utvida och vilken storlek på diskarna som behövs
der kan du leka med olika raid oppsätt ningar och olika diskar.

https://www.synology.com/sv-se/support/RAID_calculator
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Hvis man kjøper en 4-bay NAS, er det da mulig å begynne med 2 disker og heller kjøpe flere på et senere tidspunkt uten å måtte legge inn alle data på nytt?

Frode
Ja, på f.eks Synology er det bare å sette i en ny og legge den til som utvidelse og vente litt (tar noen timer). Fungerer også greit om du har 4 disker og ønsker å oppgradere en eller flere disker. (du må oppgradere en om gangen)
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Regner med det. Er sikkert opp til produsent av NAS. Noen spesielle du kikker på? Står sannsynligvis i bruksanvisning og "spec sheet" mm..
For min del utvidet jeg med nye disker "i fart".
Det ser ut til at Synology får relativt bra kritikk og er enkle å sette opp for amatører. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ha 2-bay eller 4-bay. En fordel med å velge den største, er vel større valgmuligheter når det gjelder RAID-oppsett. Har lagt ved et utklipp av noen spesifikasjoner(DS415+), og slik jeg tolker det, er det mulig å gå fra RAID 1 til 5. Har man RAID 5, kan man legge til disker for å øke kapasiteten. Da burde man vel kunne begynne med 2 disker og kunne utvide med 1 og 1.

Frode
 

Vedlegg

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Hvis man kjøper en 4-bay NAS, er det da mulig å begynne med 2 disker og heller kjøpe flere på et senere tidspunkt uten å måtte legge inn alle data på nytt?

Frode
Det beror lite på vilken typ av Raid du använder dig av.

ett tips er og gå in på Synologys raid kalkulator och se hur du kan utvida och vilken storlek på diskarna som behövs
der kan du leka med olika raid oppsätt ningar och olika diskar.

https://www.synology.com/sv-se/support/RAID_calculator
Takk for en god link!

Frode
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Hvis man kjøper en 4-bay NAS, er det da mulig å begynne med 2 disker og heller kjøpe flere på et senere tidspunkt uten å måtte legge inn alle data på nytt?

Frode
Ja, på f.eks Synology er det bare å sette i en ny og legge den til som utvidelse og vente litt (tar noen timer). Fungerer også greit om du har 4 disker og ønsker å oppgradere en eller flere disker. (du må oppgradere en om gangen)
Kjekt å få det bekreftet.

Frode
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
435
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg har en 5-bay Qnap satt opp med RAID5, og der var det ikke noe problem å utvide eller bytte disker underveis.
 
Topp Bunn