UTPRØVING: Usher ML-801 – En musikalsk gulvmodell som holder styr på begivenhetene

Usher_ML-801 (11 of 17).jpg


Usher ML-801 har jeg hilst på tidligere, sist høst. Disse gulvhøyttalerne var en av modellene som presenterte seg sist høst under et besøk hos daCapo Hi-Fi. Denne gangen har jeg fått mulighet til å kjøre ML-801 en full runde av min standard testløype, og dermed fått mulighet til å få et ganske fullverdig inntrykk av hva denne HighEnd-modellen fra Taiwan er god for.

For ca. et år siden lanserte Usher den nye ML-serien. Med denne modellen hadde de ambisjoner om å skape et mer kostnadseffektivt alternativ til de mer ultimate modellene i høyere prisklasser, som for eksempel TD-10 som vi fikk en grundig presentasjon av på siste høsts Hortenmesse, og som var min skribentkollega Stig Arne sin favoritthøyttaler under messen.

For å kunne oppnå en betydelig kostnadsreduksjon har de gjort forskjellig grep, som en enklere kabinettkonstruksjon, og å gå bort fra de velig påkostede diamantbaserte konstruksjonene i diskanten. Dermed kunne de presentere to nye modeller i denne nye serien i fjor vår, der minstemann ligger rundt hundre tusenlapper lavere enn TD-10, avhengig av finish på kabinettet. ML-serien består av to modeller med treveiskonstruksjon – ML-801 og ML-802

Usher ML-801
ML-801 er en treveishøytaler med tre elementer som rager totalt 116 cm over bakken. Den erstatter den tidligere modellen Usher CP-8571.

Og hvis vi starter i toppen er det benyttet en helt ny diskantdriver som med sine 1¼-tommer er noe større enn vanlig, og derfor også deles litt lavere enn det som er typisk for en diskant. Og selv om det i denne diskantdriveren er lånt teknologi fra Diamond DMD tweeterdesign, er det her helt nye materialer som er tatt i bruk sammenlignet med toppmodellene. Magnesiumlegering er kjent for å kombinere lav vekt med høy styrke og stivhet, og har i tillegg bidratt til å redusere kostnadene i forhold til de diamantbaserte konstruksjonene.

Magnesium finner vi også i den fem tommer store mellomtonedriveren, men her i en kombinasjon med Lithium i en Magnesium-Lithium legering. Dette er en nyvinning for Usher, og det er første gang de benytter det i en ren mellomtone.

I bunnen finner vi en 8-tommer, som for øvrig er en dobbel 8-tommer i storebror ML-802. Driveren er en hybrid karbonfiber-konstruksjon, som kombinerer papirets letthet med karbonfiberets stivhet.

Delefrekvensen mellom bass og mellomtone er plassert ved 380 Hz, mens mellomtone og diskant deles ved 2.100 Hz. Og så har jeg vel glemt å fortelle at dette er en bassreflekskonstruksjon, der bassporten har en noe uvanlig avlang, rektangulær utforming der den er plassert nederst i fronten.

ML-801 har en oppgitt følsomhet på 87dB, mens ML-802 øker dette til 90dB. Nominell impedans på ML-801 er oppgitt til 6 ohm, mens frekvensrespons (-3dB) er oppgitt til 28 Hz til 38 kHz....

Les hele utprøvingen av Usher ML-801 i Audiophile.no

Usher_ML-801 (12 of 17).jpg
 

Kommentarer

M

MusicBear

Gjest
Min første-reaksjson er amazing steikje vakkert, samtidig som hele konstruksjonen bare oser av «høyttaler-fornuft» og blir spennende å lese om lang avstand mellom bass og mellomtone såpass høyt opp i frekvens er hørbart. Spesielt spennende fordi jeg har stor tillit til denne produsenten. Og den med to basser enda mer spennende.
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
988
Link til alle artikler
410
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 2
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Topp Bunn