Bil, båt og motorsykkel Uten tysk moms ved bilreparasjon i Tyskland?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Har noen erfaring med bilreparasjon i Tyskland, og hvor ikke betaler tysk moms for arbeidet? Men betaler norsk moms tilbake igjen? Den tyske bilforhandleren sier de må faktuere med tysk moms til Norge, men det skjønner jeg ikke?
 

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
866
Antall liker
457
Det er vel som med det meste andre fra det store utland?
Du kan kanskje få refundert tysk moms når du kan dokumentere at varen er tatt inn til Norge og norsk moms er betalt.

Å kjøpe varer/tjenester i Tyskland uten å betale tysk moms tror jeg ikke er lett.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
De må ha et spesiellt tolldeklarasjonsskjema som må fylles ut. EUR1 mener jeg å huske det heter. Så må du stoppe på norsk tollstasjon og betale norsk moms og få dette skjema stemplet. Deretter må du sende det i retur til verkstedet som da kan sende deg den tyske momsen. Det er en stor fordel om firmaet har gjort dette tideligere slik at de vet "hva og hvordan"!
Uansett er det en kjempefordel for deg om du får bilverkstedet til å skrive ut en faktura ex tysk moms og så en separat faktura for tysk moms. Det norske tollvesenet vil bregne norsk moms av totalsummen nederst på fakturaen. Det medfører at du må betale norsk moms på den tyske momsen, selv om du senere får refundert denne. Derfor en kvittering ex moms og separat momskvittering som du selvsagt ikke legger fram til tollvesenet.

Jeg skal ha hovedservice på Superben ved 180.000km nå i neste uke. Denne koster 24.000,- hos merkeverksted i Tromsø. Nærmeste verksted i Finland skal ha 9500,- for samme service. De leverer også riktige papirer slik at jeg stopper på tollen og betaler norsk moms. På grunn av små oversiktlige forhold krever de heller ikke inn den finske momsen. Man kunne selvsagt bli fristet til å ikke stoppe hos tollen for å spare de 25% som momsen utgjør, MEN igjen på grunn av små forhold så får tollen oversikt fra verkstedet som viser hvem som har vært der og hvor mye de har betalt. Og når tollverket kommer "på besøk" etterpå vil det bli mye dyrere enn å stoppe med en gang!

Man skal også i denne sammenhengen ha i bakhodet at norsk toll reiser rundt i Sverige, Finland, Danmark og Tyskland sammen med lokale toll og avgifts etater og tar bokettersyn. Finner de norske regsitreringsnummer i kundelisten vil bileier få spørsmål om å legge fram momskvitteringen!!
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Ihvertfall når man flyr er dette enkelt. Da fyller butikken ut et papir som du medbringer tollen på flyplassen. Der stempler de papiret, sjekker inn varen du har kjøpt og refunderer tysk mva.

Samme gjelder vel også når man skal sende klokka til service i Tyskland, hvor man registrerer at klokken har en viss verdi ut av landet og kun betaler norsk mva på servicen utført i Tyskland.

Men hvordan funker dette med bil?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Man stopper på grensa og får stempel på at bilen forlater EU og stempel på at norsk moms er betalt hos norsk toll.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Spiralis; takk for dette. Du har ikke noen link til dette skjemaet og fremgangsmåten, gjerne på tysk? Jeg mistenker at verkstedet ikke har gjort det før, og kommunikasjonen går på en blanding av dansk og tysk.

Artig historie forresten. En gang hadde jeg med en Cannondale karbonsykkel fra Tyskland. Gikk på rødt på Gardermoen, og tolleren kom omsider bort og spurte litt sånn mistenksom. Jeg forklarte saken og var klar til betale 25% mva. På slutten spurte tolleren med en myndig stemme om jeg brukte hjelm. Litt forfjamset svarte jeg klart det. Tolleren vinket meg dermed bare videre og gikk sin vei..hehe. Tror jeg stod der noen sekunder før jeg skjønte det og gikk.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg røyker enda litt, men for 20 år siden røykte jeg en god del mer. På tur hjem fra Svalbard, kjøpte kona og jeg en god del rulletobakk til fortolling. Prisen deroppe var da 10kr pakka og 18-19 kr i toll, mot 120-130 for pakka på fastlandet. Da vi gikk på rødt i Trømsø, var det ingen hjemme, så vi sto nå et lita stund før vi gikk vår vei......
Jeg hørte et rykte noe seinere at tollerne sto ute å banka på ei låst dør, men ikke vet jeg ... :)
 
Topp Bunn