De må ha et spesiellt tolldeklarasjonsskjema som må fylles ut. EUR1 mener jeg å huske det heter. Så må du stoppe på norsk tollstasjon og betale norsk moms og få dette skjema stemplet. Deretter må du sende det i retur til verkstedet som da kan sende deg den tyske momsen. Det er en stor fordel om firmaet har gjort dette tideligere slik at de vet "hva og hvordan"!
Uansett er det en kjempefordel for deg om du får bilverkstedet til å skrive ut en faktura ex tysk moms og så en separat faktura for tysk moms. Det norske tollvesenet vil bregne norsk moms av totalsummen nederst på fakturaen. Det medfører at du må betale norsk moms på den tyske momsen, selv om du senere får refundert denne. Derfor en kvittering ex moms og separat momskvittering som du selvsagt ikke legger fram til tollvesenet.
Jeg skal ha hovedservice på Superben ved 180.000km nå i neste uke. Denne koster 24.000,- hos merkeverksted i Tromsø. Nærmeste verksted i Finland skal ha 9500,- for samme service. De leverer også riktige papirer slik at jeg stopper på tollen og betaler norsk moms. På grunn av små oversiktlige forhold krever de heller ikke inn den finske momsen. Man kunne selvsagt bli fristet til å ikke stoppe hos tollen for å spare de 25% som momsen utgjør, MEN igjen på grunn av små forhold så får tollen oversikt fra verkstedet som viser hvem som har vært der og hvor mye de har betalt. Og når tollverket kommer "på besøk" etterpå vil det bli mye dyrere enn å stoppe med en gang!
Man skal også i denne sammenhengen ha i bakhodet at norsk toll reiser rundt i Sverige, Finland, Danmark og Tyskland sammen med lokale toll og avgifts etater og tar bokettersyn. Finner de norske regsitreringsnummer i kundelisten vil bileier få spørsmål om å legge fram momskvitteringen!!