Ønsker anbefaling Ut med surround, inn med stereo! Help wanted :)

MortyFufkin

Medlem
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Etter en periode med forsøk på å bli klokere bl.a ved å lese dette forumet har jeg innsett at jeg trenger litt bistand med det nye prosjektet mitt. Håper dere kan hjelpe :)

Først litt bakgrunn: Ved juletider gikk jeg til anskaffelse av en platespiller type Pro-Ject RPM 5.1 med Ortofon 2M Red pickup og Cambridge Azur 651p RIAA. Konklusjonen er at det er moro med vinyl, og at jeg/stua fortjener et godt stereooppsett. (I dag har jeg B&W MT-10 og en Onkyo TXSR-608.) Min hypotese er at forsterker/høyttaler nå er flaskehalsene i systemet.

Musikk som skal spilles på anlegget blir for det meste ny og gammel rock, hardrock/metal og hip-hop.

Tenkte å begynne med å spørre om tips til høyttalere, så får vi ta forsterker etter hvert.

"Lytterommet": Åpen stue/kjøkken på ca 40m2 (5m*8m). HT vil måtte plasseres mot hjørnet av rektangelet, på langveggen. HT bør kunne plasseres nærme vegg. I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg stativhøyttalere, men gulvstående kan også være et alternativ dersom de har tilstrekkelig WAF :) Det er viktig at høyttalerne kan spille bra på forholdsvis lavt volum, da mulighetene for å "dra på" sjeldent er der.

Håpet er å finne noe brukt, og budsjettet ligger i området 6-8k.

Takker for alle innspill!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Her har du eit spennande prosjekt framfor deg. Og det er lurt å starte med høgtalarar. Stativhøgtalarar er vel og bra, men i eit lytterom på 40 m2 trur eg det kan vere eit poeng å utnytte plassen under høgtalarane til å skape bass...altså golvståande.

Vinylrigg er det veldig greit å ha i tankane i starten, slik at spelaren kan plasserast på ein grei plass, både med tanke på lyd og bruk. Eg brukar vegghylle, og har ikkje funne noko alternativ som islolerer betre mot tramping eller bassfeedback. Om du bur i eit trehus, iallfall.

Når det gjeld å finne ein høgtalar som greier å spele metal, hip-hop og samstundes spele flott på lågt volum, er det ei utfordring. Når du så seier at du ganske sjeldan kan trå til med full guffe, er det kanskje best å dimensjonere for å spele på dei "fornuftige" lydnivå. Få konvensjonelle høgtalarar fiksar dette med heile frekvensomfanget. Så om du ikkje alt har prøvd slike, ville eg prøvd å låne øyre/(og koneauge) til elektrostatkonstruksjonar. Dei ser litt spesielle ut, og må eit stykke ut på golvet. Men faktisk er det fleire slike som designmessig har mykje for seg - kva med ein ganske gjennomsiktig høgtalar? Av og til vert det oppfatta positivt frå ein WAFfete synsstad. Tips: Martin Logan (men det finnest også fleire. Bruktmarknaden burde vere interessant).
Har du tenkt TV i rommet? Skal anlegget bidra med godlyd til flatskjermen? I så fall er det greitt med høgtalarar som spreier lyden godt.
Av konvensjonelle konstruksjonar som spelar veldig godt under låge lydtrykk, er eg personleg kanskje mest begeistra for litt dyrare ting enn du hadde tenkt deg i utgangspunktet. Eg nemner eitt av merka eg likar; von Schweikert. Dyrt og godt. Men det dukkar nok opp fleire tips.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Med hensyn til flaskehalsteori..tror du har rett der, jeg...men det finnes nok av små monitorer med høy WAF som kan spille det du vil..Men vil du ta 6-8000 på kun høyttalerne? Isåfall bør du tenke på at de skal ha stativer også...ca 2000 kr , så får du et skikkelig par, fra fex engelske Atacama..det legger igjen ca 6000 på oversetterne...Det er fullt mulig å finne et par kule Klipsch monitorer - NB: lite waf- til den prisen...og også Dynaudio, Dali og australske Krix er gode på de musikkgenrene du lister her...Syns å huske Mordaunt-Short som et sprettent rockermerke også..se
HiFi-freaks.dk -

Se på modellen Mezzo 2..Nå får du veldig mye godlyd derfra, grunnet uhyre sterk norsk krone..

Som forsterker kan du jo se etter fex en liten Hegel eller Audiolab..ihvertfall om du skal bruke Dynaudio eller MS---Dali elsker nyere Audiolab..
Klipsch kan du bruke Electrocompaniet eller Rega på..masse musikk..Ellers bra tips, Arve...ML ER tøffe..
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det ligger et par gulvstående KEF Reference One på bruktbørsen til en sinnsykt fin pris, samtidig som du også kan finne en Mission Cyrus med tilhørende oppgradert strømforsyning (PSX). Fantastisk fin og vellydende kombinasjon til ekstremt bra pris. Cyrus-forsterkeren har også et godt riaatrinn som godt kan spille ringer rundt det du har...
 

MortyFufkin

Medlem
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk for rask og verdifull input!

Få konvensjonelle høgtalarar fiksar dette med heile frekvensomfanget. Så om du ikkje alt har prøvd slike, ville eg prøvd å låne øyre/(og koneauge) til elektrostatkonstruksjonar.
Denne type HT er helt ukjent for meg. Men dersom det er elektrostat som er best på lavere lydnivåer, så kan nok det være veien å gå. Skal følge med på bruktmarkedet, og kanskje ta og høre litt i butikk. Usikker på WAF hos min kone på disse, og ikke optimalt at de bør ut fra vegg. Noen tips til spesifikke modeller jeg burde se etter?

Har du tenkt TV i rommet? Skal anlegget bidra med godlyd til flatskjermen?
Ja, det er tanken.

Men vil du ta 6-8000 på kun høyttalerne? Isåfall bør du tenke på at de skal ha stativer også...ca 2000 kr , så får du et skikkelig par, fra fex engelske Atacama..det legger igjen ca 6000 på oversetterne...Det er fullt mulig å finne et par kule Klipsch monitorer - NB: lite waf- til den prisen...og også Dynaudio, Dali og australske Krix er gode på de musikkgenrene du lister her...Syns å huske Mordaunt-Short som et sprettent rockermerke også..se
HiFi-freaks.dk -

Se på modellen Mezzo 2..Nå får du veldig mye godlyd derfra, grunnet uhyre sterk norsk krone..

Som forsterker kan du jo se etter fex en liten Hegel eller Audiolab..ihvertfall om du skal bruke Dynaudio eller MS---Dali elsker nyere Audiolab..
Klipsch kan du bruke Electrocompaniet eller Rega på..masse musikk..Ellers bra tips, Arve...ML ER tøffe..
6-8k var tenkt med stativ. Men her spør jeg hvor viktige stativ er for lyden? Alternativet er å plassere de på en skjenk/stereobenk jeg har som er blytung. Dårlig idé? Hvis jeg uansett bør ha stativ, så er gulvstående kanskje veien å gå?

Mezzo 22 så spennende ut!

Det ligger et par gulvstående KEF Reference One på bruktbørsen til en sinnsykt fin pris, samtidig som du også kan finne en Mission Cyrus med tilhørende oppgradert strømforsyning (PSX). Fantastisk fin og vellydende kombinasjon til ekstremt bra pris. Cyrus-forsterkeren har også et godt riaatrinn som godt kan spille ringer rundt det du har...
Takk for tips :) Litt langt å dra til Bergen for HT (jeg bor i Oslo), men forsterker skal jeg se nærmere på.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MortyFufkin: Hvor? Ang stativer..de er etter min mening helt nødvendige, da de hjelper på ALT av lydrelaterte ting ved en monitor (liten..) Hylleplassering er en dårlig ide...
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Ta en titt på de Audio Physic der ligger på bruktbørsen, der ligger også en matchende Densen B100, da har du et super anlegg, billigt.
Vet ikke om du må ha fjernkontroll på forsterkeren dog. Vil du streame cd`er fra pc`en kan du kjøpe en Logitech Squeezbox Touch, koster ikke så mye heller, da kan du ha Spotify også, om du trenger/har det.
 
Sist redigert:

MortyFufkin

Medlem
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
MortyFufkin: Hvor? Ang stativer..de er etter min mening helt nødvendige, da de hjelper på ALT av lydrelaterte ting ved en monitor (liten..) Hylleplassering er en dårlig ide...
Usikker på om jeg forstår spørsmålet... Hvor hva? :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det kommer jo litt an på hvaslags forsterker du ender opp med....for å si det forsiktig.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det kommer jo litt an på hvaslags forsterker du ender opp med....for å si det forsiktig.
Var ikke planen, og er det ikke best, å først finne et par høyttalere som passer smak og kravspesifikasjon ellers, og så finne en matchende forsterker?

Min magefølelse heller også mot gulvstående høyttalere.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Her har du eit spennande prosjekt framfor deg. Og det er lurt å starte med høgtalarar. Stativhøgtalarar er vel og bra, men i eit lytterom på 40 m2 trur eg det kan vere eit poeng å utnytte plassen under høgtalarane til å skape bass...altså golvståande.
Enig med Audiophile-Arve m.fl. her. Har selv stativht. jeg er fonøyd med, men til en såpass stor stue som du har, vil jeg tro at du med større sannsynlighet vil komme i mål med det du ønsker deg med gulvstående. Det er flere interessante høyttalere på Torget nå, med nokså ulike egenskaper, bl.a. Dynaudio Focus 220, Audio Physic, Klipsch og Krix. Er lurt å ta seg en lytterunde hos andre eller i butikker for å få en formening hva en liker av klang, driverprinsipp m.m.
 

MortyFufkin

Medlem
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ok, gulvstående it is. Men da må det være noen med stor grad av WAF (design/størrelse). I tillegg ser jeg for meg at de kan bli utfordrende å plassere, så plasseringsvennlighet er viktig. Vet at en HT blir nødt til å stå i nærheten av et hjørne, mens den andre kan få noe mer luft på sidene. Noen forslag basert på dette?
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
En passende sub til et par stativht går også an. Spes hvis du har mulighet til å flytte suben til det beste stedet. En sub vil også avlaste forsterkeren hvis den ikke er strømsterk nok for ht.
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hva med å lete etter brukte Snell Type E? Funker fint i hjørner, relativt lette å plassere, er overraskende rimelige, lette å drive, og funker glimrende med en integrert , nyere Naim, for eksempel.

Jeg så også Dynaudio Focus 220, som er en glimrende høyttaler til prisen som ønskes. Krever litt av forsterkeren, men funker fint med Mission, Audiolab og mye annet.
 
C

Cyber

Gjest
Utifra mine erfaringer så lyser gulvstående-lampen sterkt i et rom på 40 kvm. Sub er ikke så greit å integrere. Vanskelig å anbefale noe konkret uten å vite mer hva du liker lydmessig.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
869
Antall liker
862
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
PSB Image T6 er en høyttaler å teste ut. Denne ligger innenfor ditt budsjett iallefall brukt.
 
Topp Bunn